Paard laat zich achterover vallen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faith001

Paard laat zich achterover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 22:28

Hoi allemaal!

Vandaag helaas iets minder leuks mee moeten maken met mijn paardje. Tijdens het buitenrijden moest ze even wachten tot mijn stalgenootje een hek had opengemaakt. Nu weet ik dat als ze heel ongeduldig is en vol met energie zit ze dit lastig vind. Dan loopt ze achteruit en soms komt ze een paar centimeter omhoog.

Vandaag was dit anders. Ze liet zich volledig achterover vallen waardoor we samen naar de grond zijn gegaan en ik onder haar terecht kwam. Tevens stond ze ook niet meer op, wat we ook probeerden.

Nu blijkt dus dat ze dit met inrijden aan de longeerlijn ook vaker deed. Steigeren, zich achterover laten vallen en blijven liggen (ze had overigens nergens last van). Dit is een kei gevaarlijke situatie en had heel anders voor mij kunnen aflopen dan alleen een gebroken enkel.

Mijn vraag: wat zeggen jullie? Is dit gedrag iets wat te maken heeft met een kortsluiting in haar hoofd, valt dit af te leren etc. Wat is jullie mening hierover?

Paardje en ik zijn gezien de situatie in orde en komen er weer bovenop!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:39

Denk niet zozeer kortsluiting in haar hoofd maar een truukje wat ze per ongeluk gevonden heeft dat werkt om met haar stress om te gaan. Een laatste ‘oplossing’ in haar fight, flight or freeze moment.

Mijn eerste gevoel zegt dat ze niet meer haar eigen emoties kan omgaan, kleine dingetjes opbubbelen, dit uiten in ‘ongeduldig zijn’ en ‘omhoog komen’ totdat ze het gewoon niet meer trekt, haar emmer overloopt en ze ‘ontploft’. Gelukkig is dit af te leren door grondwerk, zelfvertrouwen en vertrouwen kweken en leren omgaan met stress :(:) zodat haar emmertje groter wordt en/of niet overloopt. Houdt dus ook in dat jij eerdere en kleinere gedrags signalen moet leren herkennen zodat je grotere signalen kan voor zijn en haar kan helpen.

Ik ben erg fan van Warwick Schiller die dit heel goed kan uitleggen en oplossen. Zoek hem maar eens op op Youtube of Facebook. Geweldige vent. Anders, maar geweldig. En het werkt!
Succes xx

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 02:33

Mijn pony deed dit altijd met spanning. Bijvoorbeeld als je snel moest opzadelen voor een wedstrijd, je bent zelf nerveus en druk en dat kon mijn pony niet handelen. Dit heeft ze op haar allereerste wedstrijd gedaan en in totaal denk ik wel stuk of 7 keer in haar leven. Thuis overigens nooit. Vaak holp heel even longeren of aan de hand stappen voordat je erop gaat wel. Even de spanning er uit lopen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 05:56

Dat klinkt als een faint reactie, het blijven liggen althans. Door de stress wordt het stress hormoon ACTH vrijgegeven waardoor een paard qua brein even niet mee kan in het leerproces. Is geen dominantie of stout zijn, hij/ zij kan op dat moment even niet reageren. Jij noemt het ongeduldig het gedrag van je paard, op mij komt het meer over alsof zij stress opbouwt/ gestrest is.
In de reactie van woepsie staat hoe je dit kunt verbeteren. Ik zou dit zeker eerst op de grond doen naast haar, situaties op zoeken die zij spannend vind en haar aanleren hoe zij spanning kan laten afvloeien. Dit wel rustig op bouwen, kleine stapjes en herhalen.

Faith001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 07:26

Super fijne reacties. Ik zelf was hier namelijk niet bekend mee. Dit geeft mij wel rust op de een of andere manier. Natuurlijk gaat het even duren voordat ik weer genoeg vertrouwen heb om naar buiten te gaan.

Terug denkend aan de kleine dingen wat tijdens de rit zijn gebeurd kan ik hier wel inkomen. Ze was al opgefokt door hele kleine dingen wat zijn gebeurd. Aantal keer geschrokken en een paar meter voor dit hek kwamen we van een pad af waar ze normaal flink gas mag geven, nu kan dat niet meer omdat ze fietspaden hebben aangelegd dus ik heb haar 20 minuten moeten ‘inhouden’. Nu doe ik dit zelf altijd door haar een langere teugel te geven en zwaar te zitten omdat ik weet dat ze stress krijgt als ze continu druk heeft in haar mond. Helaas kan ik haar gedachten niet lezen en heeft ze misschien vrij relaxed op mij over gekomen maar is het in haar hoofd een grote chaos geweest en was de stress van het wachten op de rit naar huis teveel geworden voor haar. Ze overigens ook pas net 7. Ze heeft nog niet veel ervaring

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:39

Bij zulke paarden kan het heel zinvol zijn om ze op commando te leren hun hoofd omlaag te doen (onder de knie). Ik had ook zo‘n madam die nogal kon opfokken en gelukkig nooit gesteigert heeft onder het zadel (wel aan de hand) maar duidelijk de neiging had. Als ze stress had liet ik haar met haar neus aan de grond staan en na een paar minuten vloeide het dan meestal af. Uiteraard leer je dat niet binnen een week en het duurt zeker wel even voordat ze dat ook onder het zadel kan (je moet dan zelf ook genoeg vertrouwen hebben om de teugel langer te laten), maar ik vind het erg fijn werken.
Ik heb dat ook van een vriendin geleerd waarbij het paard er heel gevaarlijk vandoor kon gaan en dat was daarmee nagenoeg opgelost.
Sindsdien leer ik het eigenlijk ieder paard want daarmee kun je bijvoorbeeld ook op vreemd terrein de rust terug krijgen. Mijn huidige paard vind het blijkbaar zelf ook heel fijn want die doet nu zelf alvast vaak haar neus op de grond :')
Het schijnt dat het endorfine aanmaakt heb ik ooit ergens gelezen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-05-20 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:39

Wat de oorzaak ook is: je hebt veel geluk gehad dat je “alleen” je enkel gebroken hebt. Zo’n paard is voor mij een no-go, prof of amateur. Ronduit gevaarlijk, daar zou je van mij nooit meer op mogen gaan zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:44

IsabelleN schreef:
Wat de oorzaak ook is: je hebt veel geluk gehad dat je “alleen” je enkel gebroken hebt. Zo’n paard is voor mij een no-go, prof of amateur. Ronduit gevaarlijk, daar zou je van mij nooit meer op mogen gaan zitten.

Daar ben ik het eigenlijk ook mee eens, zeker omdat het niet de eerste keer blijkt te zijn.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:00

IsabelleN schreef:

Ik snap deze reactie heel goed. De vraag is eerder wil je er nog wel op zitten. Heb je haar fysiek al eens na laten kijken? De reacties hierboven zijn super goed. Werk vooral vanaf de grond en werk aan jullie beide vertrouwen. Dit zal al een tijd in beslag nemen. Maak een keuze; is dit paard goed voor je en kun je haar helpen. Ik zou zeker zeggen zoek professionele hulp en leer de kleine signalen van je paard kennen. Heel veel succes!

BarbaraNova

Re: Paard laat zich achterover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:24

Ik heb ook een grote pony die erg snel gestresst is en de neiging had te gaan steigeren. Ik rij hem nog steeds, heb heul veel gewandeld met hem en gefietst. Dat doe ik nu nog en daarbij veel oefenen.
Als we echt moeten wachten onder het zadel, zorg ik dat ik ruimte heb om hem rond te kunnen draaien zodat ik niet in zijn mond hoef te zitten. Want daar gaat het verkeerd. Ondanks dat alles na gekeken is. Ik rij hem nu ook bitloos wat meer rust geeft. T blijft een uitdaging en ik rij ook niet tijdens spits dus zoek wel beetje rustige plekken en tijden uit. Hoop dat het goed komt, laat af en toe wat horen en beterschap met je enkel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:33

Ik heb een paard gereden dat het eerste kwartier op wedstrijd heel heet kon worden en ook tijdens een buitenrit.
Halthouden was niet mogelijk, zijn energie moest op dat moment ergens heen en was dat niet voorwaarts dan maar omhoog.
Maar het was geen omvallen en faint, dus toch weer heel anders.
Blijven stappen was voldoende, het was niet zo dat ik in draf moest.
Dus zette ik hem op een volte 8 meter was het ook goed.
Soms kon hij daar wel in gaan piafferen, maar bleef wel braaf.
Maar halt kon dan niet.
Ik heb daar rekening mee gehouden en nooit geen gekke dingen gebeurt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:41

Acties die geen verwondingen bij het paard geven, zijn verdacht ivm mogelijk "opzet", dus doelbewuste beweging/gedrag. Paniek en dus niet opletten waar paard heenvlucht/wat het doet, geeft vaker wondjes/blessures.
Maar dit is, wat de motivatie ook is, een gewoonte om problemen die volgens paard in die categorie vallen op te lossen. Dat maakt dit paard gevaarlijk om op te zitten of dit nu angst, snap niet, pijn of dit wil ik niet als reden heeft. Gebit, rug en zadel laten nakijken is aan te raden, maar er hoeft geen fysieke reden meer te zijn voor het voortzetten van deze gewoonte.
Zoek dus hulp, 1x iets breken is meer dan genoeg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:50

Faith001 schreef:
Terug denkend aan de kleine dingen wat tijdens de rit zijn gebeurd kan ik hier wel inkomen. Ze was al opgefokt door hele kleine dingen wat zijn gebeurd. Aantal keer geschrokken en een paar meter voor dit hek kwamen we van een pad af waar ze normaal flink gas mag geven, nu kan dat niet meer omdat ze fietspaden hebben aangelegd dus ik heb haar 20 minuten moeten ‘inhouden’. Nu doe ik dit zelf altijd door haar een langere teugel te geven en zwaar te zitten omdat ik weet dat ze stress krijgt als ze continu druk heeft in haar mond. Helaas kan ik haar gedachten niet lezen en heeft ze misschien vrij relaxed op mij over gekomen maar is het in haar hoofd een grote chaos geweest en was de stress van het wachten op de rit naar huis teveel geworden voor haar. Ze overigens ook pas net 7. Ze heeft nog niet veel ervaring

Ik heb een paar dingen vet gemarkeerd. Dat zijn dingen die wel kunnen verbeteren, maar je zult dan goed op haar reacties moeten letten.
Zodra ze een schrik/stressreactie geeft haar helpen weer rustig te worden; niet gewoon verdergaan, maar even halthouden, oefeningen doen, op de juiste manier belonen en pas weer doorgaan zodra ze kalm is. (uiteraard alleen op een veilige plek en niet naast een drukke weg of zo)
Zelf ook nooit 'haast' hebben of achter iemand anders aan willen gaan omdat die al vooruit is. Zelf heel rustig blijven, let op de ademhaling, geen stress.
Haast is te paard nooit nodig, behalve als je een drukke weg moet oversteken. Ben je zelf heel druk, dan niet gaan rijden maar iets anders gaan doen.
Nooit een 'pad' als scheurpad gebruiken. Dat weten ze heel snel en is heel lastig af te leren dat ze daar vol gas mogen. Altijd afwisselen in tempo, ook stappen, en nooit op de terugweg in galop op het laatste stuk voordat je gaat uitstappen.
Ze is nog aardig jong. Ga lekker veel schriktraining doen, leer haar wachten en geduld hebben totdat jij aangeeft verder te willen. Clickertraining kan erg goed helpen. Ik weet niet wat je voert, maar geen krachtvoer/sportbrok e.d. geven, maar vitaminebrok.
Er zijn vast nog wel meer dingen, je hebt al wat goede tips gehad.
En heel veel beterschap.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 19-05-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:18

Een zevenjarige superjong noemen gaat me ook wat te ver. Ik wil van een driejarige dit levensgevaarlijke gedrag niet, en een zevenjarige leert het zeker niet meer af. Waarom zo'n groot risico op verongelukken lopen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:23

Hier zou ik nooit meer opstappen. En dan heb ik heel wat naar gedrag gezien en ook gecorrigeert in mijn leven.

Geen enkel paard is het waard om de rest van je leven door een rietje te moeten eten....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:25

Een 7 jarige die dat al eerder geleerd heeft is zeker niet meer super jong maar gewoon een probleem paard dat verkeerde gedragingen goed bevestigd heeft.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:59

Mijn pony deed dit bij het inrijden. Liet zich steeds achterover op de ruiter tegen de bakrand aan vallen. Maar die bleef niet liggen, was puur stoutigheid en dominantie. Ze is uiteindelijk door een professionele springruiter ingereden met iemand met longeerzweep erbij voor het voorwaarts houden. Niks geen mep partijen maar wel kwestie van doorrijden en goede timing. Heeft het daarna ook nooit meer gedaan.

Even kleine edit: ze is nooit een echt betrouwbaar rijpaard geworden. Ik heb er 25 jaar heel NL mee doorgereden maar kon haar nooit helemaal vertrouwen. Ze bleef soms heel onverwacht explosief reageren. Toch een beetje de aard van het beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:34

Heeft mijn paard ook 1 x gedaan, maar viel toen op haar achterknieen. Deze lagen volledig open en hier is ze zo van geschrokken. 1x en nooit meer. Dit deed ze met beleren, inmiddels is ze 21.

Is volgens mij gewoon echt stress en angst. Hoe oud is je paard en hoe lang onder zadel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:36

IsabelleN schreef:
Een zevenjarige superjong noemen gaat me ook wat te ver. Ik wil van een driejarige dit levensgevaarlijke gedrag niet, en een zevenjarige leert het zeker niet meer af. Waarom zo'n groot risico op verongelukken lopen?

Ik heb een 9 jarige gehad die het nog af leerde dus een 7 jarige kan dat ook. Maar het vergt wel belachelijk veel snelheid en handigheid. Dit soort gedrag.

Of je met dit paard verder wil moet ieder voor zichzelf afwegen. Gevaarlijk is dit nl. Absoluut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:41

Ayasha schreef:
IsabelleN schreef:

Ik heb een 9 jarige gehad die het nog af leerde dus een 7 jarige kan dat ook. Maar het vergt wel belachelijk veel snelheid en handigheid. Dit soort gedrag.

Of je met dit paard verder wil moet ieder voor zichzelf afwegen. Gevaarlijk is dit nl. Absoluut.

En vergeet niet kennis. Gedrag afleren doe je niet zomaar. En het moet veilig blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:47

Klopt. Tenzij TS heel snel is, heel goed kan voelen en timen en ook heel goed kan zitten en nuchter kan blijven handelen, Is dit geen gedrag om zelf mee aan de slag te gaan want dan verongelukt ze. :) Paniek, onzekerheid en woede zijn potentieel je dood bij dit type paarden want je moet wel waakzaam blijven in elke stress situatie.

Ook een factor om rekening mee te houden. Echter. Nu. Ouder en iets wijzer. Zou ik dit dier hoe dan ook nog eens zelf góed laten onderzoeken. (Foto’s van de oren tot de staart wortel en elke wervel er tussen én de schouders en voorbenen. Want dit is echt wel best zeldzaam gedrag zonder onderliggende reden.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:35

Ik gok ook dat ze ergens last van heeft of het is gedrag en ze heeft inderdaad een faint reactie. Zou zelf beginnen met dingen medisch uitsluiten. Doet ze het verder alleen met buitenrijden? Is ze in de bak wel normaal of ook heel stresserig?

Ik zou er zelf niet zomaar meer op durven. Sowieso zodra je herstelt bent hulp inschakelen. Denk niet dat dit een probleem is wat je er zo even uit krijgt.

Edit toevoeging: en pas alsjeblieft goed op jezelf, het is het niet waard om gehandicapt te blijven/te verongelukken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:00

Geen paard is dit risico waard.
Maar ik leerde dat zelf niet vóór een chirurg mijn sleutelbeen met behulp van een plaat en 5 schroeven weer bij elkaar moest puzzelen.
In jouw geval zou ik die gebroken enkel net zo serieus nemen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:35

Citaat:
Tijdens het buitenrijden moest ze even wachten tot mijn stalgenootje een hek had opengemaakt. Nu weet ik dat als ze heel ongeduldig is en vol met energie zit ze dit lastig vind. Dan loopt ze achteruit en soms komt ze een paar centimeter omhoog.

--> Mijn vorig paard kwam ook vaak een paar centimeter omhoog. Echt letterlijk een paar centimeter, hij ging nooit verder dan dat, ik ben er overigens ook nooit afgevallen. De mate waarin hij omhoog ging was niet gevaarlijk, maar het is géén gewenst gedrag, en dat moet je corrigeren.

Hoger dan dit kwam hij gelukkig niet. Gelukkig voor mij, want hij was een reus, en indien hoger of meer had ik het "gevaarlijk" genoemd, en op een "gevaarlijk" paard wil ik niet rijden. Paardrijden moet leuk zijn.
Afbeelding

Mijn huidige paard is ook zo'n achteruit-loper onder het zadel wanneer iets haar niet zint.
Dat is signaal 1, zou je denken.
Dat is het niet.
Er zijn voorgaande signalen, heel klein en bijna onmerkbaar, tenzij je haar kent.
In mijn paard haar geval zijn dat de oren. De houding van de nek. De kanteling van haar hoofd. De aanspanning in de rugspieren. De halve ophouding. De hele ophouding. En DAN pas gaat ze achteruit. Signaal 7 ongeveer dus al ondertussen !!
Als ik dan op de verkeerde manier reageer, zal zij ook omhoog gaan. Ondertussen heb ik haar 9 jaar, en kén ik haar dus heel goed. Daardoor pik ik al die kleinere signalen al op, en kan ik daar op inspelen, waardoor omhoog gaan al jaren geen voorkomende actie meer is. Ver daarvoor al voel ik haar al aan, en kan ik al reageren waardoor andere zaken vermeden worden.

Even een voorbeeldje gezocht en gevonden! Je ziet het niet op de foto, maar in verte was er een gigantisch voertuig de velden aan het besproeien met water. Dat zag er van ver nogal gek uit, en maakt ook lawaai, en dat ding staat daar normaal ook niet. Hier waren we bezig aan ons eerste rondje door de piste, en op dit exacte foto-moment zag mijn paard dat giga ding dus voor het eerst staan.
Minieme spanning maar vooral interesse en concentratie van mijn paard uit. Ze probeert te bepalen wat ze ziet. Dat mag ook gewoon, dit is mijn paard haar reactie op iets "vreemds": ze staat stil, en bekijkt het ding even. Hoofdje een beetje naar links, dan naar rechts, op die manier vanuit verschillende oogpunten de zaak bekijken. Op deze foto staan haar oortjes mooi naar voren, naar daar waar het geluid vandaan komt. Natuurlijk bewegen die oren op dat moment van onderzoek ook. Haar voeten blijven ondertussen gewoon stil staan.
En dan is het wel klaar voor haar, ze is zelden onder de indruk van iets en loopt daarna ook gewoon verder en zal er geen tweede keer naar omkijken, dus deze reactie van haar mag ook gewoon van mij. Stel dat ik haar dit moment niét zou gunnen en haar door die hoek van de piste zou jagen zonder haar de kans te geven even te kijken zou ze nerveus kunnen worden, en wie weet hoe dat zou escaleren.
Afbeelding

Let wel, bij andere paarden zou ik deze signalen ook niet zo snel opmerken hoor. Het is doordat ik haar al zo lang heb, en haar daardoor ook zo goed ken, dat ik die dingen bij haar wel heel snel oppik.
Ervaring met dit paard, waarover ik uitbreid onder je derde quote, lossen zoooooo veel op!

Citaat:
Nu blijkt dus dat ze dit met inrijden aan de longeerlijn ook vaker deed.

--> Hoezo blijkt dit "nu"? Ben je dat zopas te weten gekomen van een vorige eigenaar/degene die haar inreed of wat bedoel je juist met dat dit "nu" blijkt?

Hoe lang heb je dit paard?

Citaat:
Ze overigens ook pas net 7. Ze heeft nog niet veel ervaring.

--> Afgaande op je eerste quote, en tweede quote: waarom ga je dan uberhaupt buiten rijden met dit paard? Ervaring moet je opbouwen, en buiten rijden zou ik pas doen wanneer ik het paard in kwestie vertrouw.
Met mijn huidige paard ben ik het eerste half jaar niet van het erf geweest. En dan een paar maanden aan de hand als we naar buiten gingen. En dan pas er op. Ondertussen had ik haar dus al bijna anderhalf jaar, en kende ik haar wel al - ook is mijn paard niet het type paard dat zich achterover laat vallen, gaat rennen, of andere gevaarlijke toeren uithaalt, waardoor het vertrouwen er was om buiten te gaan rijden. Ondertussen doen we dit al ruim 7 jaar bitloos trouwens, zonder 1x in de problemen te zijn gekomen.

In je eerste quote haal je aan dat je paard lastig is wanneer ze ongeduldig wordt en/of veel energie heeft. Dan ga je dus niet meer buiten, of zelfs niet meer rijden, tot je die zaken hebt opgelost.
Ze moet leren geduld hebben. Stel dat ze ooit te droge hoeven krijgt, en dat ze elke voet een kwartier lang moet weken in een emmer - dan moet ze ook geduld hebben. Stel dat je haar poetst, opzadelt, en jij dan nog snel even naar de wc moet. Dan moet ze ook geduld hebben. Of, zoals je ondervonden hebt, stel dat er een hek moet worden geopend om verder te kunnen - dan moet ze dat minuutje ook gewoon geduld hebben.

Die explosieve energie moet er uit voor jij er op stapt. Een energiek paard is leuk, zolang het niet gevaarlijk is. Gooi haar los, longeer haar, daag haar mentaal uit. De energie wanneer jij er op zit/haar in de hand hebt moet gedoseerd worden zoals jij het vraagt.
Je schrijft ergens dat ze
Citaat:
"een paar meter voor dit hek kwamen we van een pad af waar ze normaal flink gas mag geven ... "
--> dit is een aangeleerde gewoonte, en die zal je moeten doorbreken. Ik snap dat er paden zijn die wel/niet geschikt zijn om eens gas te geven, en dat er soms gewoon niet veel keuze is qua paden en dat je maar een paar (of zelfs maar één) geschikt pad hebt om gas te geven, maar JIJ hebt haar dit moment aangeleerd, en dat kwam die laatste rit dus niet goed uit.
Als je maar 1 route hebt, wissel dan altijd af waar je gaat stappen-draven-galopperen. Probeer geen gewoontes te kweken op dat vlak. Heb je echt enkel dit pad, dan galoppeer je daar de ene keer wel en de andere keer gewoon niet.
Paarden zijn gewoontedieren, en een heleboel gewoontes zijn ook gewoon oké, maar deze bepaalde gewoonte schept een verwachting waar je paard door opgefokt geraakt, en het lijkt me sowieso al een nerveus/gevoelig dier te zijn, waarbij je dat opgefokte zo veel mogelijk moet vermijden/beperken.

Ik zou op dit paard niet meer opstappen. Toch zeker niet voorlopig.

Mijn eerste paard, het paard dat omhoog gaat op die eerste foto, had ik niet onder controle. Zelfs niet aan de hand. Na iets meer dan een jaar heb ik hem verkocht. Hij liep bij mij vaker op 2 dan 4 benen. Bij zijn volgende eigenaar vertoonde hij dit gedrag veel minder, het probleem lag écht aan mij, ik kon heel slecht communiceren met hem. Ik begreep hem niet, en hij mij niet.
Met mijn huidige paard heb ik veel meer "die klik". Daarmee bedoel ik niet dat zij nooit gebokt/gesteigerd heeft, zeker wel, en hoger dan mijn eerste paard ook zeker van vast, maar door die klik en veel betere communicatie heb ik dat bij haar wél kunnen oplossen. Hoe? Door een maand of 6 niet meer te rijden. Die periode die ik eerder noemde, na dat eerste half jaar, waar we vooral aan de hand gingen wandelen, was daarvoor cruciaal. Tijdens die periode heb ik heel veel van haar lichaamstaal opgepikt, en zij van de mijne. Door die veel duidelijkere communicatie ben ik er dus in geslaagd die kleinere signalen op te pikken en daar correct op te reageren, waardoor de dingen nooit meer zo geëscaleerd zijn (bokken/steigeren) als in dat eerste half jaar. Zo'n reactie van haar is echt al jaren geleden.

Maar, zelfs toen ze dit nog wel deed, deed ze het nooit zo lelijk dat ze achterover gegaan is. Ze is nooit in die mate over haar toeren geraakt.
Natuurlijk is het ene paard gevoeliger en nerveuzer dan het andere. De mijne is vrij koel. De jouwe duidelijk niet. Ik zou, moest ik jou zijn, flink aan de slag gaan met haar van op de grond, van uit de hand, voor ik er weer op zou (durven) stappen. Eens bokken, een beetje omhoog gaan, tot daar aan toe, maar zich achterover laten vallen is gewoon echt levensgevaarlijk. Op zo'n paard moet je niet rijden.
Leer haar geduldig zijn, leer haar kalmeren bij overprikkeling. Van op de grond, van uit de hand, dan er op in de piste, en dan pas buiten. Kan zijn dat dat dan pas over een jaar is - maar als je het dan veilig kan doen, en zij met rust in haar hoofd, is die ervaring des te aangenamer. Ze is nog maar 7, je hebt dus nog zeeën van tijd om haar bij te schaven :)

sennanina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:47

mijn paard deed het ook met wachten een paar centimeter omhoog en soms echt hoog en zich laten vallen en ik heb toen les gehad in grondwerk en nu doe hij het helemaal niet meer!