Banden vervangen trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Banden vervangen trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 12:05

Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe banden voor de trailer. Uiteraard wil ik niet bezuinigen op de veiligheid maar zoals gewoonlijk krijg ik weer verschillende adviezen waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie.

Trailer is 2 jaar terug nog nagekeken maar door een praatje met een collega hadden we het er toevallig over dat je op de band kon zien hoe oud deze was en hoeveel gewicht per band etc..

Ik keek eens goed en zag tot mijn schrik dat mijn banden dus veel te oud waren en ook gewoon autobanden zijn.

Toch maar wat belletjes gedaan en dan komt het:

Draaggewicht vd band is per band, zijn er 4 dus verdeeld. 530 kg per band is voldoende hoor, je auto is net zo zwaar als een geladen 1 paardstrailer.. (zit wat in)

Nee autobanden zijn niet geschikt.. draaggewicht is meer, de wielen staan dicht op elkaar paard staat niet precies in midden.

Banden moeten sowieso elke vijf jaar worden vervangen.

Je kan ze beter gelijk op velg nemen.

Wie heeft er verstand van?

Prijzen variëren nu van een kleine 300 tot 800 euro.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:08

MarryAnneR schreef:
Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe banden voor de trailer. Uiteraard wil ik niet bezuinigen op de veiligheid maar zoals gewoonlijk krijg ik weer verschillende adviezen waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie.

Trailer is 2 jaar terug nog nagekeken maar door een praatje met een collega hadden we het er toevallig over dat je op de band kon zien hoe oud deze was en hoeveel gewicht per band etc..

Ik keek eens goed en zag tot mijn schrik dat mijn banden dus veel te oud waren en ook gewoon autobanden zijn.

Toch maar wat belletjes gedaan en dan komt het:

Draaggewicht vd band is per band, zijn er 4 dus verdeeld. 530 kg per band is voldoende hoor, je auto is net zo zwaar als een geladen 1 paardstrailer.. (zit wat in)

Nee autobanden zijn niet geschikt.. draaggewicht is meer, de wielen staan dicht op elkaar paard staat niet precies in midden.

Banden moeten sowieso elke vijf jaar worden vervangen.

Je kan ze beter gelijk op velg nemen.

Wie heeft er verstand van?

Prijzen variëren nu van een kleine 300 tot 800 euro.

ik ben mijn trailer aan het opknappen en moet ook banden vervangen. mijn vader werkt bij auto indumij Ridderkerk en ze moeten inderdaad anders zijn dan autobanden. en gelijk op velg hoeft echt niet.... doe ik ook niet. het gaat om het draagvermogen van je band.

FriesWytske

Re: Banden vervangen trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:10

Als het goed is, staat er een nummer op de banden. Als je die doorgeeft aan een garage, dan zetten zij er dezelfde banden weer onder.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:12

Om de 5jaar? Nee kijk naar de banden in hun geheel.
Niet gescheurd uitgedroogd of wat dan ook niks mis met de banden.
Is gewoon geld klopperij.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 12:19

Nou die scheurtjes zitten er dus in.
Volgens adviseur kan dat dus ook door verkeerde banden. Ik moet er niet aan denken om een klapband te krijgen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:36

Die kun je altijd krijgen, ook bij nieuwe banden ;)

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 12:42

StalNollie schreef:
Die kun je altijd krijgen, ook bij nieuwe banden ;)

Laten we het anders zeggen

Ik heb 2 jaar terug een wiel van mijn paardenvrachtwagen verloren. Terwijl paard achterin stond. Dit hebben we overleefd maar ik heb daar toch wel een lichtelijk trauma van opgelopen.

Ik wil never en nooit meer met een dichtgeknepen bilspleet onderweg zijn. En dat valt niet mee.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:04

Dan vervang maar gewoon je banden. Toen ik mijn trailer kocht, waren de banden ook compleet op. Ik heb daar toen 400 euro aan betaald voor nieuwe banden, maar ik heb mij dan ook geen vragen gesteld bij welke banden er werden opgelegd. Mogelijks kan je goedkoper ook wel gesteld zijn, maar geen idee van. Mijn waren echt in en in versleten, zo bleek. Ik had er zelf ook geen idee van.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:05

Mijn vriend heeft zelf een garage en heeft laatst de trailer nagekeken van een vriendin van mij. Daar zaten ook te oude autobanden onder. Hij heeft deze vervangen door stevige aanhangerbanden en mijn vriendin was helemaal lyrisch over hoeveel beter de trailer nu achter de auto rijdt. Hij gaf zelf aan dat de wangen(?) van deze banden veel steviger zijn dan van autobanden. En daarbij, je vergeeft het jezelf nooit (ik niet tenminste) als er wat gebeurt met de verkeerde banden en je liefste bezit overkomt iets daardoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:05

Vuistregel is dat het draagvermogen van 3 banden samen gelijk moet zijn aan (of hoger dan) het maximale gewicht van je trailer. Heb je een 2-paard met een TMM van 2 ton, moet je er dus banden (aanhangwagenbanden, geen autobanden) onder van 700 kg/stuk. Dan heb je bij 1 klapband (of gewoon een lekke band) niet dat de andere banden óók gaan omdat ze het gewicht niet meer kunnen dragen.
Ga gewoon naar Profile of Euromaster oid, die gasten zetten dagelijks banden onder aanhangwagens.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:27

Ibbel schreef:
Vuistregel is dat het draagvermogen van 3 banden samen gelijk moet zijn aan (of hoger dan) het maximale gewicht van je trailer. Heb je een 2-paard met een TMM van 2 ton, moet je er dus banden (aanhangwagenbanden, geen autobanden) onder van 700 kg/stuk. Dan heb je bij 1 klapband (of gewoon een lekke band) niet dat de andere banden óók gaan omdat ze het gewicht niet meer kunnen dragen.
Ga gewoon naar Profile of Euromaster oid, die gasten zetten dagelijks banden onder aanhangwagens.

Dankjewel nu snap ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:30

Sowieso aanhangerbanden eronder. Die bestaan niet voor niets. Auto banden hebben veel zachtere wangen en deinen meer van zichzelf en dat is wat je bij een aanhanher nou net niet wil. Daarnaast is het loopvlak van een aanhangerband steviger. Draai of steek eens een heel kort bochtje met een geladen trailer, die bandjes wringen over het wegdek ipv rollen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:51

Leeftijd van banden is alleen van belang voor een TUV keuring van 100km/u voor Dld . Dan mogen ze niet ouder zijn dan 6 jaar. In andere gevallen is de ,net als bij auto's, staat van de banden bepalend of ze vervangen moeten worden t.g.v bijvoorbeeld beschadigingen of droogtescheurtjes. Volgens mij worden de meeste trailers nog steeds afgeleverd met "gewone" autobanden maar hou hierbij natuurlijk wel het laadvermogen in de gaten.
https://content.autobandencheck.nl/wat- ... autobanden

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:33

StalNollie schreef:
Om de 5jaar? Nee kijk naar de banden in hun geheel.
Niet gescheurd uitgedroogd of wat dan ook niks mis met de banden.
Is gewoon geld klopperij.

Niet dus, hier ook band gehad waar ogenschijnlijk niets aan te zien was en toch ineens klapte.
ANWB gaf aan dat door het uitdrogen door de jaren heen ze zwakker worden en dan dus kunnen klappen.

Bij mij gaan er echt eens in de 5/6 jaar nieuwe onder.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:52

Draagvermogen vergelijken alleen is appels en peren vergelijken. Trailerbanden hebben ook afschuifkrachten, bij auto niet. Afschuifkrachten bij maken bocht. Zie andere topix. Trailerbanden zijn bijvoorbeeld van het merk Maxxis en kosten zelfs minder dan een gemiddelde autoband. Als je bandenleverancier alleen naar draagkracht kijkt dan hard weglopen. Maxxisbanden hebben een levensduur van maximaal 6 jaar als de trailer regelmatig in de zon staat. Ze krijgen ernstige haarscheurtjes. Profiel verslijten is haast onmogelijk. Dus zet je trailer uit de zon.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:14

Nico12 schreef:
Draagvermogen vergelijken alleen is appels en peren vergelijken. Trailerbanden hebben ook afschuifkrachten, bij auto niet. Afschuifkrachten bij maken bocht. Zie andere topix. Trailerbanden zijn bijvoorbeeld van het merk Maxxis en kosten zelfs minder dan een gemiddelde autoband. Als je bandenleverancier alleen naar draagkracht kijkt dan hard weglopen. Maxxisbanden hebben een levensduur van maximaal 6 jaar als de trailer regelmatig in de zon staat. Ze krijgen ernstige haarscheurtjes. Profiel verslijten is haast onmogelijk. Dus zet je trailer uit de zon.

Zijn er eigenlijk nog andere dingen die uitdrogen helpen te voorkomen?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:18

Draai of steek eens een heel kort bochtje met een geladen trailer, die bandjes wringen over het wegdek ipv rollen.[/quote]

Zijn dat andere krachten dan wanneer je met auto met "autobandjes" sportief een bocht, rotonde, op / af-rit neemt? Of wat ze aan krachten op de aangedreven wielen te verduren krijgen?
Dat trailerbanden stugger zijn klopt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:26

Het lijkt me dat de banden van een tandemasser een stuk meer wringen dan de banden van je auto wanneer je normaal met je auto rijdt.
En idd, de banden van je aangedreven wielen slijten niet voor niets ongeveer 2x zo hard als die van je niet aangedreven wielen, en als je Zandvoortje aan het spelen bent met je auto gaan je banden er ook een stuk sneller aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:59

Het is goed voor je banden als de trailer regelmatig gebruikt wordt. Stilstaan in de zon vraagt om uitdroging. Elke week naar les bijv is prima.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:22

En kies ook voor 4 seizoen banden. Is verplicht mocht je keer in winter naar Duitsland willen. En daarnaast hebben ze veel meer grip tijdens nat weer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:23

Ik heb ze vorig jaar laten vervangen en iid een ander soort band.
Heb het bij euromaster laten doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:43

Blussem schreef:
En kies ook voor 4 seizoen banden. Is verplicht mocht je keer in winter naar Duitsland willen. En daarnaast hebben ze veel meer grip tijdens nat weer.

Voor aanhangers is dit ( ook) in Duitsland niet verplicht. Als je echt veel in de winter in Duitsland zou rijden is het misschien wel aan te raden, maar verplicht is het zeker te weten niet.

TS, ik heb toevallig net bij Theo Stet ( aanhangerbedrijf waar ik mijn trailer vandaan heb) in Heerhugowaard gevraagd wat nieuwe banden voor mijn trailer kosten en daar zeiden ze zo'n € 70,00 excl. BTW per band. Dus zo'n € 85,00 per band incl. BTW. Bij zo'n bedrijf kan je er wel vanuit gaan dat je echte aanhangerbanden krijgt en geen autobanden...

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:54

Je zit in Brabant? Ga dan naar Van Hooff in Drunen. Die weet precies wat je moet hebben voor je trailer. Top vent en licht je niet op.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 01:43

Ga naar een aanhangwagen zaak. Net wat jet zegt, die weten wat ze moeten geven en hebben ze ook vaak gewoon op voorraad liggen. Weet niet of je uit de buurt van hoorn komt maar theo stet of tonca in winkel hebben vast banden en evt met velg op voorraad.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 09:59

Bedankt allemaal voor jullie adviezen, woensdag gaat de trailer naar de keuring, dan zetten ze er meteen andere banden onder..