Bijten tijdens zadelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne0404

Bijten tijdens zadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:02

Hallo allemaal!

Mijn pony is bijterig tijdens het zadelen. Ik heb haar al 8 jaar en dit is in het begin geen probleem geweest. Tot dat mijn moeder een paard had gekocht dat dit deed. Mijn pony stond vaak langs het paard van mijn moeder tijdens het zadelen en is dit op een gegeven moment na gedaan. Zedoet haar oren al naar achteren wanneer ik kom aanlopen met een dekje. Ze doet dit ook vaak bij het opleggen van dekens. Het zadel en alles past goed en bij verdere aanraking en druk op de rug heeft ze geen last.

Heeft iemand tips om dit af te leren?

Alvast bedankt voor de reacties!! :D

Groetjes Sanne

troi

Re: Bijten tijdens zadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:10

Eerst controleren of het zadel echt goed past en of haar rug echt goed is. Het kan toeval zijn dat ze naast een Paard met singeldwang stond. Als de da en de zadelmaker ok geven dan kan je gaan oefenen met haar. In de simpelste vorm (werkte voor mij erg goed), snoep voeren. Dekje erop- snoepje, zadel erop- snoepje etc. Zodat al het zadel gedoe voor haar een positieve ervaring wordt. En dit eindeloos herhalen. Ongetwijfeld zijn er 100 meer methoden, incl grondwerkles om naar de bron te gaan van het probleem. Maar hiermee kan je al vlot beginnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:35

Klinkt alsof ze toch ergens last van heeft gekregen in de tussentijd. Dit is niet iets wat paarden door te zien van elkaar over nemen. Tenzij ze er succes mee boeken en vervolgens niet gezadeld worden natuurlijk.

Hoe reageert ze op bijv een longeersingel om doen? Of als je op de zadelplek een leadrope/touw om heen doet en daar langzaam wat druk op zet?

Vaak komt dit gedrag toch voort uit ongemak, dan wel wat bij het rijden hoort (bijv problemen in SI of TLO gebied) of maagproblemen. Wat voor singel gebruik je? Ook dat kan al verschil maken. En je geeft aan dat het zadel goed past, is deze recent nagekeken?

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 15:47

Ze heeft sinds dat ik haar begonnen ben met rijden hetzelfde zadeltype gehad. Ik gebruik nu een banaan gevormde singel met schapenbont aan de binnenkant. Ik heb verschillende singels en ze hebben allemaal hetzelfde effect. Ik zorg er wel altijd voor dat ik gaatje voor gaatje aansingel. Ze vertoont dit gedrag ook bij het opleggen van dekens en bij mijn barebackpad.

Toen ik druk legde met het touw had ze gewoon de oren naar voren en was ze rustig hooi aan het eten.

Verder tijdens het rijden heeft ze nergens last van.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:20

Bij sommige paarden geven de dekens toch ook vervelende plekken, waardoor ze dit niet fijn vinden.

Met het touw deed ze niet boos geef je aan. Deed je dat op dezelfde plek als waar je haar zadelt? Heeft ze dan ook de mogelijkheid hooi te eten? Wat krijgt ze verder qua voer en beweging? En ik haal uit je bericht niet helemaal of in die 8 jaar je zadel is nagekeken of aangepast? Is de vulling weleens vervangen?

In een ander topic geef je aan dat er ook problemen zijn in het rijden en ze zich sterk maakt en onder je uit wil als ze iets moeilijk vindt. Bij wat voor oefeningen is dat? En wat voor signalen geeft ze vooraf al? Bijv. Oren naar achteren, hoofd omhoog, zwiepen met de staart, moeite met achterwaarts gaan etc.

Het is zo vanachter een scherm lastig te zeggen natuurlijk, maar het klinkt wel alsof je paard echt iets duidelijk wil maken en ergens last van heeft. Als je zeker weet dat er fysiek niets is, is eerder genoemde een hele goede. Stapje voor stapje het zadelen trainen. Wat begint met eerst alleen maar weer ontspannen zijn bij het opleggen van een dekje. Doet ze dat braaf belonen, en klaar. In een volgende sessie herhalen en gaat dat goed, een stapje verder.

Heb je eventueel filmpjes?

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:29

Ik had het touw op de plek gelegd waar het zadel ligt. Ze doet ook niks op de poetsplaats.
Het zadel wat er nu op ligt is hetzelfde zadel type en maat van wat ze eerst had (zonder problemen) alleen een nieuwe.

Ze krijgt verder meerdere malen per dag hooi en 2x per dag bix. Verder nog regelmatig wortelen.

Als ik tijdens het rijden iets nieuws probeer of iets oefen wat ze lastig vindt draagt ze haar hoofd wat hoog en wil ze sneller lopen. Naarmate dit meer geoefend is stopt ze hier mee en draagt ze haar hoofd lager en loopt ze met een constante snelheid. Dit is pas gaan gebeuren nu ik weer serieus les heb en wat meer gericht aan het rijden ben.
Ze is van haar zelf wel al een snelle pony die soms toch wel even een sprintje trekt.

Ik ga sowieso het rustig zadelen dan met haar oefenen. Kan geen kwaad.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:37

Ik zou er eens een osteopaat en zadelpasser bij halen.

Ik heb nog nergens gezien dat de zadelpasser er is bij geweest, het kan goed zijn dat de bespiering van je pony verandert is waardoor het zadel nu niet meer helemaal goed ligt en daardoor pijn geeft.
Een osteopaat die de spieren eens komt los maken kan ook nooit kwaad.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:43

Dat je zadel al die tijd heeft gepast, wil niet zeggen dat het nu nog steeds past. Een paardenrug ontwikkelt en verandert gedurende het hele leven van het paard. Ik zeg dus ook, zadelpasser erbij en even rug na laten kijken.
Als een paard zulk gedrag vertoont is het bijna altijd het zadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:50

Je praat een beetje om de vraag heen of het dier gecontroleerd is door da en zadelpasser!

Ik concludeer dus maar dat dat niet is geprobeerd. Ik snap dat dat vervelend is, want duur, maar het blijft toch de eerste stap, helemaal als ik lees dat er ook protest is onder het zadel!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:52

duidelijke taal toch? Ze geeft aan dat er iets pijn doet

nova_lea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:04

Sanne0404 schreef:
Ik had het touw op de plek gelegd waar het zadel ligt. Ze doet ook niks op de poetsplaats.
Het zadel wat er nu op ligt is hetzelfde zadel type en maat van wat ze eerst had (zonder problemen) alleen een nieuwe.

Ze krijgt verder meerdere malen per dag hooi en 2x per dag bix. Verder nog regelmatig wortelen.

Als ik tijdens het rijden iets nieuws probeer of iets oefen wat ze lastig vindt draagt ze haar hoofd wat hoog en wil ze sneller lopen. Naarmate dit meer geoefend is stopt ze hier mee en draagt ze haar hoofd lager en loopt ze met een constante snelheid. Dit is pas gaan gebeuren nu ik weer serieus les heb en wat meer gericht aan het rijden ben.
Ze is van haar zelf wel al een snelle pony die soms toch wel even een sprintje trekt.

Ik ga sowieso het rustig zadelen dan met haar oefenen. Kan geen kwaad.

Als het om een nieuw zadel gaat (ook al is dat hetzelfde type en maat) kan het alsnog zijn dat deze toch niet goed past of om een andere reden klachten geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:10

Zowel zadel als paard veranderen vooral bij nieuwe zadels zakken de kussens ook in. Dus laat het even checken anders ben je straks verder van huis.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:20

Ik ben vooral verbaasd dat ze het ook bij deken/barebackpad doet. Mijn paard heeft ook een tijdje minder aardig gedaan bij het opzadelen, en ook bij een longeersingel maar niet bij een deken, ook niet als ik de dekensingel strak trok. Bij de mijne bleek dat hij spierpijn had in de spieren die recht onder de singel zitten. Die zijn losgemaakt door de osteopaat en toen was het over.
Maar als jouw paard het juist niet op druk (touwtje om hem heen) doet, maar wel met de deken, zou ik het toch in een andere richting gaan zoeken. Het klinkt me dus niet als maagzweer of borstspierpijn, en om eerlijk te zijn ook niet als een specifiek zadelprobleem, gezien de reactie op de deken. Wat gebeurt er als je een touw op haar rug legt? Of een stukje plastic of iets dergelijks boven haar rug zwaait? Doet ze haar hoofd dan omhoog?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:21

Sanne0404 schreef:
Hallo allemaal!

Mijn pony is bijterig tijdens het zadelen. Ik heb haar al 8 jaar en dit is in het begin geen probleem geweest. Tot dat mijn moeder een paard had gekocht dat dit deed. Mijn pony stond vaak langs het paard van mijn moeder tijdens het zadelen en is dit op een gegeven moment na gedaan. Zedoet haar oren al naar achteren wanneer ik kom aanlopen met een dekje. Ze doet dit ook vaak bij het opleggen van dekens. Het zadel en alles past goed en bij verdere aanraking en druk op de rug heeft ze geen last.

Heeft iemand tips om dit af te leren?

Alvast bedankt voor de reacties!! :D

Groetjes Sanne

paarden kopieren geen bijtgedrag. Wat wel hetzelfde kan zijn is jullie voerbeleid.
denk maar eens aan maagzweren. Voeren jullie zelf? of staan ze ergens op stal...

wat krijgt ie te eten en op welke tijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:22

nessinator schreef:
Ik ben vooral verbaasd dat ze het ook bij deken/barebackpad doet. Mijn paard heeft ook een tijdje minder aardig gedaan bij het opzadelen, en ook bij een longeersingel maar niet bij een deken, ook niet als ik de dekensingel strak trok. Bij de mijne bleek dat hij spierpijn had in de spieren die recht onder de singel zitten. Die zijn losgemaakt door de osteopaat en toen was het over.
Maar als jouw paard het juist niet op druk (touwtje om hem heen) doet, maar wel met de deken, zou ik het toch in een andere richting gaan zoeken. Het klinkt me dus niet als maagzweer of borstspierpijn, en om eerlijk te zijn ook niet als een specifiek zadelprobleem, gezien de reactie op de deken. Wat gebeurt er als je een touw op haar rug legt? Of een stukje plastic of iets dergelijks boven haar rug zwaait? Doet ze haar hoofd dan omhoog?

Zadel probleem kan zich ook uiten in het deken opdoen niet fijn vinden. Als jij door een te kleine schoen zere voeten krijgt, dan heb je die pijn nog steeds als je je sokken aan of uittrekt. En als je steeds diezelfde schoenen gebruikt gaan je voeten steeds meer pijn doen. Op een gegeven moment leer je dan jezelf een bepaalde manier van lopen aan om de pijn weg te nemen. Zie het zo. Laat het gewoon na kijken, dan ben je er zeker van.

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 22:41

Er komt een osteopaat die ook naar de zadelligging kan kijken.
Ze staat nu al ruim een jaar op een andere stalling waar ze wel meer gevoerd krijgt dan de stalling ervoor. Ze krijgt nu bv vaker wortelen.
Een maagzweer denk ik ook niet want er zijn een heleboel symptomen die zij niet heeft zoals een doffe vacht, minder eetlust, minder energie, vermagering en een actieve mond.
Ik ga eens beginnen bij de osteopaat. Verder bedankt voor alle input!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:45

wortelen? Hoeveel ruwvoer krijgt ze eigenlijk?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:49

Zelfde vraag? Ruwvoer moet altijd de basis zijn.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:19

Sanne0404 schreef:
Er komt een osteopaat die ook naar de zadelligging kan kijken.
Ze staat nu al ruim een jaar op een andere stalling waar ze wel meer gevoerd krijgt dan de stalling ervoor. Ze krijgt nu bv vaker wortelen.
Een maagzweer denk ik ook niet want er zijn een heleboel symptomen die zij niet heeft zoals een doffe vacht, minder eetlust, minder energie, vermagering en een actieve mond.
Ik ga eens beginnen bij de osteopaat. Verder bedankt voor alle input!!

Maagzweren kan zich ook alleen uiten in singel problemen, er zijn bepaalde drukpunten om vanaf buiten te testen of je paard maagzweren heeft (moet je maar overleggen met je osteopaat). Die van mij heeft ook een poos dit gedrag vertoont en dit is heel veel minder geworden toen ik hem tegen maagzweren heb laten behandelen (ervan uitgaande dat de basis voorwaarden goed zijn zoals voldoende hooi en geen stress).
Echter bleef dit gedrag wel hangen bij mijn paard omdat hij telkens dacht aan de pijn die hij ooit had ervaren, dit heb ik uiteindelijk grotendeels opgelost met clickertraining.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw paard op de vorige stal maagzweren heeft gekregen en het beleid op je huidige stal niet voldoende zijn om haar van haar klachten af te helpen. Wanneer zijn de klachten begonnen?

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 09:48

Ze krijgt drie keer per dag ruwvoer. Anderhalve of 2 plakken. Is een grote hoop. Er is vroeger wel eens naar gekeken alleen er was niks.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:02

Als ik goed lees heb je een zelfde type zadel gekocht als je vorige zadel, maar hier niet perse een zadelpasser naar laten kijken.

Voordat je van allerlei andere dingen doet, is dat dus de eerste stap die je imo moet zetten
( maar mogelijk heb ik het mis hoor/ en is er wel recent een zadelpasser geweest. Maar dan is dat handig om dat hier neer te zetten, anders blijf je deze vraag krijgen :) )

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 11:35

Er is al een afspraak gemaakt met de osteopaat. Die kan ook naar de rug en de zadelligging kijken. En of er eventueel klachten zijn bij de singel die kunnen aangeven dat er een maagzweer is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:14

Maar het klopt dus zoals ik het weergeef:
Zonder zadelpasser zelfde type zadel gekocht?

Want dan zou ik dus echt eerst een goede zadelpasser laten komen voordat er geld uitgegeven wordt aan zaken die wel het gevolg aanpakken, maar niet de oorzaak.

Verder:
Een osteopaat is geen dierenarts he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:15

Sanne0404 schreef:
Er is al een afspraak gemaakt met de osteopaat. Die kan ook naar de rug en de zadelligging kijken. En of er eventueel klachten zijn bij de singel die kunnen aangeven dat er een maagzweer is.

Laat een dierenarts komen. Deze kan diagnoses geven en een behandeling starten osteopaat kan net als jij alleen wat gokken. Verspilde tijd dus. Tuurlijk kan je osteopaat wel advies geven, maar een dierenarts lijkt me nu eerst wel beter om maagzweren uit te sluiten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:48

Hoe is je dier bij het poetsen?

Mijn Knollie had n tijd spierpijn naast het borstbeen, dwz daar moest je voorzichtig beginnen met poetsen (anders kreeg je een grauw of een snauw) en na een tijdje werd het prettig.

Voor alle duidelijkheid: dan zit er een foutje in je training, een dier hoort daar geen spierpijn te hebben.