Ik heb een nieuw jong paard bijna 4 jaar oud. Deze kan nog helemaal niets en is als zadelmak verkocht. Het paard is geïmporteerd uit Engeland.
Ik vermoed dat hier gewoon een zadel opgegooid is en gaan met die banaan. Hierdoor begin ik helemaal vanaf 0. Ik merk spanning als ik het zadel naar hem toe breng en dit wil ik absoluut niet.
Meelopen was in het begin ook moeilijk. Gelukkig had hij snel door dat druk verdween als hij mee liep. Het is een super lief paard van karakter. Borstelen vind hij heel fijn totdat..... ik aan kom bij de achterhand.
De bovenkant van de billen heeft hij geen problemen mee. Maar ik hoef niet naar de achterbenen te gaan. Hij tilt zijn been op. Oren in de nek. Begint met staart te zwiepen. En slaat zelfs als hij dat nodig vind. Duidelijk stress/ongemak. dit doet hij hetzelfde wanneer ik de staart wil pakken.
Ik heb hem al gedesensibiliseerd met het touw. Dit was eerst ook een probleem wanneer dit touw al boven zn hoofd kwam. Ik heb de mazzel dat hij zo'n koel paard is. Hij went snel en geeft er al gauw niks meer om (het is een shire kruising, ik neem aan dat dit de shire kant is
. Doorgegaan naar de benen. Lichte reactie maar op den duur helemaal niets meer. Super fijn!. Toen door naar het omzetten. Lichte druk met zweep op de achterhand. Weer stress en met staart zwiepen. Zo nu en dreigen met het been. Ook dit ging beter toen de dagen volgden! Hij heeft de eerste twee keer geslagen. Dit heb ik genegeerd. Daarna niet meer geslagen maar wel duidelijk ongemak.
Maar nu weet ik mij geen raad meer met het voetje geven en de staart pakken. Deze moet straks toch echt uitgekamt worden om klitten te voorvoor komen. Ook zal de hoefsmid moeten komen. Want de hoeven zullen toch bekapt moeten worden. Hoe pak ik dit het beste aan? En misschien hebben jullie enig idee hoe lang dit kan gaan duren? (Tijd is geen probleem. Al ben ik er 2 jaar mee bezig om dit stress vrij te krijgen. Heb ik geen problemen mee. Maar ik hou ervan om mezelf uit te dagen binnen de grenzen van het paard)
Excuses voor het lange verhaal.... ik hoop dat ik niets vergeten ben...

Want je wilt die ontspanning houden. Maar juist door die wisseling van stress en ontspanning leren ze veel beter en sneller dat er niks gebeurd. De werking van sensibiliseren en desensibiliseren. De normaler ik rond die merrie werk de minder is er stress. Met rust, dit is de normaalste zaak van de wereld, en was er iets waarvan je schrikken moest? gaat het veel beter dan met sluipen en voorzichtig. En dan zie ik haar ook veel langer ontspannen dan als ik weer ga sluipen