Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
annvdg schreef:Hoi, ik heb een paard dat altijd al dominant en bazig is geweest, maar tegenwoordig wordt het een beetje vervelend en de dingen die ze doet worden steeds iets wat erger. Ze bijt de andere pony, ze loopt dwars door mij of de andere pony heen, ze is heel erg ongeduldig en ik heb haar nog nooit aardig zien doen met de andere pony. Ze jaagt hem altijd weg en bij mij wordt ze ook wat vervelender. Ze is nu veel ongeduldig dan voorheen en ze loopt weg als ik bezig ben met haar of als ik de deken af doe, ze luistert niet naar me en komt ook niet meer volledig naar mij toe lopen. Het is best wel frustrerend de laatste tijd en weet niet wat ik moet doen om te verminderen.
J_emma schreef:annvdg schreef:Hoi, ik heb een paard dat altijd al dominant en bazig is geweest, maar tegenwoordig wordt het een beetje vervelend en de dingen die ze doet worden steeds iets wat erger. Ze bijt de andere pony, ze loopt dwars door mij of de andere pony heen, ze is heel erg ongeduldig en ik heb haar nog nooit aardig zien doen met de andere pony. Ze jaagt hem altijd weg en bij mij wordt ze ook wat vervelender. Ze is nu veel ongeduldig dan voorheen en ze loopt weg als ik bezig ben met haar of als ik de deken af doe, ze luistert niet naar me en komt ook niet meer volledig naar mij toe lopen. Het is best wel frustrerend de laatste tijd en weet niet wat ik moet doen om te verminderen.
Heb je weleens grondwerklessen gehad? Denk dat je echt eerst even de basis goed moet bevestigen voor er gevaarlijke situaties ontstaan.
Daarnaast: wat doe je met haar, hoe staan ze erbij, hoe vaak buiten, hoe is het voerbeleid enz? Kunnen allemaal factoren zijn, nog even los van eventueel fysiek ongemak, waar ze minder gezellig van wordt..
Amber812 schreef:Ik denk dat jouw grondwerk-instructeur je beter kan helpen, het is zo een beetje moeilijk te zeggen vanaf bokt. Je schrijft dat ze altijd al dominant en bazig was, wat bedoel je hier precies mee? Staan ze buiten, en zo ja, hoe lang? Is er genoeg ruwvoer voor allebei de pony’s en ook op verschillende plekken? Wat voor voer krijgt ze? Heeft ze nergens pijn? Wat doe je vanaf het moment dat je op stal komt? Weet je grondwerk-instructeur hiervan? Gebruik je voerbeloningen?
josien_m_ schreef:Zie jij nog wel aardige dingen in haar? Een baasje wat niet blij is met haar paard, dat zal het paard ook niet gelukkiger maken. Je wilt dat het paard open en vriendelijk naar je is en liefst ook naar andere paarden. Maar zo is niet ieder paard van karakter. En misschien maakt haar karakter dat jij je ook niet meer open opstelt. Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar het zou misschien kunnen.
Rocamor schreef:Weet je zeker dat dit "dominant" of "ik-mis-een-leider" gedrag is? Kan het dier pijn hebben?
Dit gedrag kan mijns inziens voortkomen uit het missen van gedegen leiding (jij loopt volgens mij constant achter haar aan om haar maar te laten zien dat je haar nog graag ziet) of vanuit pijn.
J_emma schreef:Ik zou inderdaad zeker ook pijn niet te makkelijk uitsluiten, maar intussen nog steeds niet over me heen laten lopen.
Dus en en.
En realiseer je wel dat er een gerede kans is dat ze dit gedrag ook onder het zadel gaat vertonen, of dat nou door pijn is of doordat je geen leiding geeft.
Dus ik zou dit wel grondig oppakken en uitzoeken voor er echt gevaarlijke situaties ontstaan.
Kan het trouwens samenhangen met hengstigheid? Hoe is ze dan? Sommige merries zijn dan ook niet het zonnetje in huis, en dat wordt in het voorjaar ook heviger, die hormonen.
Kinke schreef:er zijn maar weinig paarden echt dominant, de meeste paarden zoeken een leider
annvdg schreef:Rocamor schreef:Weet je zeker dat dit "dominant" of "ik-mis-een-leider" gedrag is? Kan het dier pijn hebben?
Dit gedrag kan mijns inziens voortkomen uit het missen van gedegen leiding (jij loopt volgens mij constant achter haar aan om haar maar te laten zien dat je haar nog graag ziet) of vanuit pijn.
Ja daar heb je en punt. Ik ben mijn vorige pony verloren plots en ik had het gevoel dat ik haar niet de aandacht gaf die ze verdiende en daar voel ik me best schuldig over. Dit wil ik niet bij mijn huidige paard en ik wil ook niet te hard zijn, dus als ze iets waar ik het niet mee eens ben durf ik haar niet weg te duwen zeg maar, omdat ik niet wil dat ze mij dan minder leuk vind. Onder het zadel heb ik de leiding en doet ze niks verkeerd, het is alleen als ik op de grond sta. Ik heb ook het idee doordat ik te zacht ben dat ze daar misbruik van kan maken en haar grens kan verleggen op wat kan en niet kan.

[/quote]annvdg schreef:Kinke schreef:er zijn maar weinig paarden echt dominant, de meeste paarden zoeken een leider
Ik voel me nu vrij dom, maar ik vind het moeilijk om te laten merken dat ik de leider ben van haar, ik weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik corrigeer haar als ze iets fout doet en beloon haar als ze iets goed doet.