Wat doe ik toch verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Wat doe ik toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 10:05

Ik heb er geen lol meer in. Waar is het toch misgegaan? Een paard dat loopt als een plank, direct z’n kop in de lucht gooit zodra ik er op ga zitten en vervolgens als een giraffe blijft lopen. Een nette B-proef komt er echt niet meer uit. En nee, ik weet dat ik geen topruiter ben, maar ik ben met twee vingers in m’n neus het L2 doorgekomen met nette punten, dus geen hakken-over-de-sloot werk. En daarna is het gestopt.
Alles en iedereen is erbij geweest, van osteopaat tot chiropractor, DA, foto’s, noem het maar op.
Iedere week lessen, maakt ook allemaal niet uit.
Inmiddels ook nog een peesblessure, dus ‘lekker’ trainen lukt ook niet, omdat ik me aan een opbouwschema moet houden om de pees sterker te maken. Draven wanneer het eigenlijk nog niet lekker gaat. En dan de wei. Mag ook (nog) niet. Lekker de hele dag met z’n kop naar de grond, zonnetje op z’n rug en misschien wel wat losser worden. Geen wei, daarvan worden zowel mijn paard als ik ongelooflijk ongelukkig van. Inmiddels heb ik het ‘laat ook maar’ gevoel, paard de wei op, en misschien begin van de winter maar weer eens kijken.

Ik weet het niet meer... -O-

Knikmops57

Re: Wat doe ik toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:12

O wat waardeloos dat gevoel. Maar misschien moet je ‘m inderdaad een een tijdje rust geven, en dus jezelf ook! Als medische redenen uitgesloten zijn...Adem in, adem uit, en laat even alles los. Doe wat je leuk vindt. Poetsen, tutten, wandelen desnoods. Als je er geen lol in hebt wordt de frustratie alleen maar groter, ook bij je paard. Succes!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:14

Kon een paard je maar vertellen wat er dwars zit he.

Hier ook een jonge merrie van mijn vriendin die ook t/m L2 mooie punten reed maar toch altijd het gevoel had dat haar paard het niet kon. Met name dan buigen, ze bleef vrij scheef. Meerdere keren in training ergens gestaan, Manueel behandeld, holistisch, foo's van rug gemaakt toen ze na een nieuw zadel enorm staakgedrag liet zien.

En dan nu, onlangs nogmaals naar kliniek en na inwendige echo bleek er op 3 plaatsen spondylose en artrose te zitten. Vrijwel zeker door jeugd trauma.

6 jaar en klaar. Nu happy weidepaard, maar ook zo'n gevalletje "er is iets maar kan mijn vinger er niet op leggen" .

Misschien toch een idee om medisch te laten onderzoeken in de kliniek. Zij is bij de Lingehoeve geweest.

Heel veel succes, hoop dat je hier wat aan hebt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:36

Ach wat een naar gevoel is dat! Maar ik denk inderdaad ook dat wei een stuk zal helpen. Hoe staat hij nu?

Desnoods gooi je er even gewoon een pauze in, alleen beetje aan de hand lekker spelen her en der misschien. Tot hij weer op de wei mag en dan weer verder kijken!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:00

Misschien eens een instructeur zoeken die net op een andere manier les geeft dan dat jij gewend bent.

Ik heb dat ook eens geprobeerd en mijn paard veranderde gelijk doordat er een kleine verandering werd aangebracht in mijn houding. Misschien werkt het voor jou ook!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:06

Ik kan me voorstellen dat dit enorm frustrerend is. :(:)
Kun je iets meer vertellen over je paard? En is dit plotseling ontstaan of langzamerhand?
Lukt recreatief buiten rijden ook niet meer?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:16

Wat jammer voor je.
Misschien moet je vooral nu ook geen verwachtingen hebben. Doe idd maar eens rustig aan. Kijk het daarna nog eens aan.

In deze tijden zit je waarschijnlijk ook minder lekker in je vel.. na 7-8 weken Corona.

Mijn tip? Doe eens iets waar je toch blij van wordt. Neem hem mee voor een wandeling. Neem een familielid mee uit hetzelfde huishouden.

Laat hem af en toe ergens knabbelen. En ontspan eens even.

Je antwoord waar het misgaat komt nog wel. Nu even niets...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:03

Eerst de blessure laten herstellen. Wellicht kun je daarna contact opnemen met Karin Leibrandt en hem daar laten nakijken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:07

Een paard denkt niet: goh ik heb er geen zin meer in dus ik ga lekker als een giraffe lopen.

Er ligt dus een reden aan ten grondslag. Hoe liep ze voor haar blessure aan de longeerlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:10

Jou eigen gevoel klinkt ook niet zo positief. Mindset omzetten, kost veel moeite, naar positief denken. En ga leuke dingen doen. Bedenk wat leuke korte grondwerk sessies. Ga es lekker uitgebreid poetsen.

En geef je paard vooral de kans om te herstellen. Een pauze is niet erg. En wie weet loopt ie over een aantal weken als een zonnetje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:41

Ga terug naar het genieten van het wezen 'paard' en laat je verwachtingen eens los. Klinkt zweverig, maar de dingen waar je nu sip door wordt, zijn dingen die je jezelf oplegt. Ik moet op mijn paard rijden, ik moet een paard hebben dat zo en zo loopt, ik moet wedstrijden rijden en ik moet iedere proef met een winstpunt naar huis komen,...
Als je jezelf zoveel 'moeten' oplegt, dan moet er maar 1 moetje niet lukken en bam, gefaald, slecht bezig, verdrietig. Stop met dingen te moeten en leer terug genieten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:48

Is hetzelfde paard waarmee je L2 hebt gereden nu het paard wat als een giraffe loopt?
Of bij een ander paard?
Wanneer het hetzelfde paard is, érgens zal iets medisch zitten in dit geval. Peesblessure kan natuurlijk ook al(mede) oorzaak zijn, maar er zijn veel paarden met beenproblemen die samen gaan met problemen uit de rug.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 15:59

DiantaM schreef:
Een paard denkt niet: goh ik heb er geen zin meer in dus ik ga lekker als een giraffe lopen.

Er ligt dus een reden aan ten grondslag. Hoe liep ze voor haar blessure aan de longeerlijn?

Vooral hard. Vermoedelijk heeft hij daar de blessure opgelopen. Ik heb het allerbraafste paard ter wereld, maar aan de longeerlijn verandert hij in een tornado.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:00

siskeh schreef:
Is hetzelfde paard waarmee je L2 hebt gereden nu het paard wat als een giraffe loopt?
Of bij een ander paard?
Wanneer het hetzelfde paard is, érgens zal iets medisch zitten in dit geval. Peesblessure kan natuurlijk ook al(mede) oorzaak zijn, maar er zijn veel paarden met beenproblemen die samen gaan met problemen uit de rug.

Hetzelfde paard. Het was al een tijdje tobben maar het is steeds slechter geworden. Hij is helemaal onderzocht, geen bijzonderheden, behalve dan die blessure. Het één kan het ander niet uitsluiten nee. Misschien toch weer eens op de foto?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:06

Gini schreef:
Ga terug naar het genieten van het wezen 'paard' en laat je verwachtingen eens los. Klinkt zweverig, maar de dingen waar je nu sip door wordt, zijn dingen die je jezelf oplegt. Ik moet op mijn paard rijden, ik moet een paard hebben dat zo en zo loopt, ik moet wedstrijden rijden en ik moet iedere proef met een winstpunt naar huis komen,...
Als je jezelf zoveel 'moeten' oplegt, dan moet er maar 1 moetje niet lukken en bam, gefaald, slecht bezig, verdrietig. Stop met dingen te moeten en leer terug genieten.

Ik rij al lang geen wedstrijden meer, teveel zenuwen ;)
Enige wat ik wil is een beetje ontspannen door de bak rijden, voltetje links, voltetje rechts...

Ik ben sowieso niet echt prestatiegericht meer. Dat heb ik lang geleden al opgegeven, maar ik moet hem wel correct trainen, vooral voor zijn welzijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:08

Marije_1997 schreef:
Jou eigen gevoel klinkt ook niet zo positief. Mindset omzetten, kost veel moeite, naar positief denken. En ga leuke dingen doen. Bedenk wat leuke korte grondwerk sessies. Ga es lekker uitgebreid poetsen.

En geef je paard vooral de kans om te herstellen. Een pauze is niet erg. En wie weet loopt ie over een aantal weken als een zonnetje.

Dat zat ook al in de planning. Ik ga morgen even overleggen met de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:10

dorothea schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat zat ook al in de planning. Ik ga morgen even overleggen met de DA.

Vaak als je mag snappen aan de hand kan grondwerk ook! Dat kreeg ik mee van de osteopaat. In stap belast je amper, dus kun je best wel wat doen met bakjes pionnen schriktraining etc. Maak er wat leuks van :) en neem het motto niets moet alles mag aan. Dat scheelt al zoveel.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:13

Als hij aan de longeerlijn vooral hard gaat kun je ook denken aan dat hij echt flink scheef is. Tot L kun je dat nog soort van compenseren maar als je te lang rijdt op een scheef paard en hem niet recht rijdt wordt het vanzelf niet meer leuk, dan gaat hij inderdaad "stout" gedrag vertonen omdat zijn lijf hem in de weg zit. Kijk eens op de site van Mireille den hoed hoe zij haar paarden recht richt aan de longe.
Ook onder het zadel (als dat straks weer lekker kan) kun je gymnastiseren en hem recht maken.
Als medisch is uitgesloten zou ik zeker deze manier van trainen gaan gebruiken. Loslaten aan de voorkant, ontspanning opzoeken en hem op vier benen krijgen/laten lopen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:14

Juist wel op de wei!
Niks zo goed voor het herstellen van pezen is natuurlijke beweging.
En dan even een paar weken 'niks'
Kunnen jullie allebei war tot rust komen.
Eventueel veel wandelen en grondwerk. Goed voor jullie onderlinge band.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:57

dorothea schreef:
Gini schreef:

Ik rij al lang geen wedstrijden meer, teveel zenuwen ;)
Enige wat ik wil is een beetje ontspannen door de bak rijden, voltetje links, voltetje rechts...

Ik ben sowieso niet echt prestatiegericht meer. Dat heb ik lang geleden al opgegeven, maar ik moet hem wel correct trainen, vooral voor zijn welzijn.

Ah ok, ik dacht dat je jezelf misschien te veel druk oplegde, maar dat is het dus niet. :)
Vervelend dat je je zo voelt en een blessure bij je paard helpt daar meestal niet bij, dan komt het allemaal nog eens extra binnen. Ik hoop dat je snel weer het plezier terug vindt. :(:)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:30

Misschien eens een tijdje focussen op grondwerk? Klassieke of Accademische rijkunst, leer je al je dressuur trucjes vanaf de grond. Misschien dat je dan wat meer zicht krijgt hoe het gaat? En minder belasting wat ook positief kan uitwerken. En vanuit een goede grondwerk basis er pas weer op gaan zitten?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:32

Wat stom inderdaad. Ik zou hem toch gewoon lekker de wei op doen. Bewegen is het allerbeste voor zo'n paard naar mijn mening. En als je er zelf ook erg van kan genieten dat hij lekker op de wei kan lopen moet je dat toch gewoon doen? Een paard waar je mee mag rijden om hem op te bouwen kan ook op de wei, maar dat vind ik.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:40

Www.v4h.nl zij heeft van die pads waar een paard zijn eigen balans schijnt terug te vinden of misschien een keer equissage?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:00

Ik zou hem ook lekker de wei opgooien. Daar worden ze vaak gelukkiger van. Heb ook een paard gehad met zo’n blessure, verplicht box rust. Ik heb gewoon een stuk van 10 bij 10 afgezet in het weiland bij dr vriendinnen. Zo kon ze toch lekker buiten zijn. En als je er geen lol meer in hebt helemaal doen! Gun jezelf tijd en rust om na te denken. Lekker tutten en poetsen en dingen doen die jij leuk vind. Die paar weken op het land worden ze echt niet slechter van

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:30

Over de wei: niets liever dan dat, maar hij zal volledig uit z’n plaatje gaan en daar ben ik erg bang voor. Pees weer naar de gallemiezer. Is namelijk een keer gebeurd aan het begin van z’n herstel (wandelen in de binnenbak) en daardoor is de pees slechter geworden dan toen we begonnen.
Hem kennende gebeurt dat weer. Een stuk wei afzetten is geen optie (pensionstal). Longeren is evenmin een optie (kleine kraal in combi met heel hard rennen). Grondwerk geprobeerd maar ontzettend last van m’n schouder gekregen (oorzaak probleem?) dus er blijft niet zo veel over :\