Waar naar kijken kinderpony bezichtigen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pippito

Waar naar kijken kinderpony bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:29

Goedemiddag,

Wij gaan morgen waarschijnlijk naar een kinderpony kijken. En wellicht in de loop van de weken naar meer. Ik ben al enige tijd uit de paarden en normaal gaf ik het uit handen. Echter wil ik eerst zelf gaan kijken, zonder mijn kind, of er een klik is en of er potentie is. Zijn er nog vragen die belangrijk zijn om te stellen? En hoe zit het met keuren? Ik lees vaker dat het gangbaar is om te keuren met eigen dierenarts, kosten voor de koper als er wordt goedgekeurd, kosten voor verkoper als pony wordt afgekeurd. Is dit iets dat ik gewoon kan voorstellen aan de verkoper? Ander advies is welkom :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:37

Kosten afkeuren is ook vaak voor koper. Keuren kosten koper
Kunt anders voorstellen maar gebruikelijk is dat dit k.k is

Heel belangrijk is toch echt om je kind mee te nemen en te rijden etc.

Pippito

Re: Waar naar kijken kinderpony bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:42

Mijn kind kan nog niet rijden, pony wordt gebruikt voor mij om te grondwerken en wandelen, tot er een groter paard bij kan waar ik op ga rijden. Zij mag mee zolang ze het leuk vindt, maar in eerste instantie moet ik ermee overweg kunnen. Ze wil leren paardrijden, maar aangezien ze nog geen zes jaar is laat ik dat aan haar over. Ik neem haar uiteraard wel mee, maar dan op tweede bezichtiging. In eerste instantie kijken of het wat is, voordat zij verliefd wordt en ik nee moet verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:44

Kijken of hij braaf is vooral. Of je er een klik mee hebt en een goed gevoel hebt. Kijk hoe hij reageert als je hem ergens op corrigeert. En of hij helemaal gezond is.
Veel succes met de zoektocht!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:49

De pony laten voorstellen door een kind indien mogelijk dwz de pony over het erf leiden, borstelen, opzadelen. (Onder begeleiding) En even laten voorrijden.

Kritisch kijken naar het gedrag van de pony vanaf de grond en onder het zadel. Voor een kinderpony moet dit overal goed zitten, vooral het respect en vriendelijkheid voor kleine personen.

Hoe het zit met de kosten voor afkeuring weet ik niet maar er zullen genoeg bokkers zijn die dit wel weten.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:53

Ik denk dat het belangrijk is om te zien of de pony gewoon correct loopt aan de longe of Los in stap draf en galop. En verder kijken naar hoe de pony reageert met halsteren. En overal aanraken.

Enkele vragen die je zou kunnen stellen zijn of de pony (stal)gebreken heeft. Of de pony ooit kreupel of ziek is geweest. En of de pony sociaal is naar andere dieren.

Ik kijk zelf altijd of de pony zelf contact probeert te maken met me.

Maar wat hierboven idd ook al is gezegd. Ik denk dat het belangrijk is dat de pony voorzichtig en respectvol omgaat met kids. En daarom zou het idd het beste zijn als de pony gepoetst, opgezadeld en voorgereden wordt door een kindje.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:01

En daarbij toch ook echt je eigen kindje heel stom maar ook een pony reageert op energie van een kind en zoals bij volwassenen is die bij iedereen anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:06

Kijk hoe de pony reageert tijdens het omdoen van het halster en met poetsen en zadelen. Blijft hij netjes stil staan en laat hij zich alles doen? Tilt hij makkelijk voetjes op. Blijft hij stil staan met zadelen?

Daarnaast zou ik hem onder het zadel en aan de longe willen zien. Is het een mogelijkheid dat je zelf een kleine handige ruiter meeneemt om uit te laten proberen? Je weet hoe hij of zij normaal gesproken rijdt. Daaraan kun je zelf een beetje inschatten of de pony geschikt is.

Of het keuren kk is als hij afgekeurd wordt is iets dat je zelf met de verkoper moet bespreken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:17

Je kind is 6 jaar en nog geen ruiter.
Volgens mijn ervaring heb je een b-pony nodig. Relaxt, braaf, gewillig en een tikkeltje lui. Zo eentje dat slentert als er een slechte ruiter op zit.
Eerst alleen gaan kijken is wijs, maar nog niets beslissen. Daarna eens je kind meenemen en kijken hoe ze op elkaar reageren bij leiden ...

1 ding las ik niet graag in je openingspost en dat was het woord "potentie". Nu heb je een pony nodig om plezierig te leren opzitten en om mee te spelen.

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 19:29

koend schreef:
Je kind is 6 jaar en nog geen ruiter.
Volgens mijn ervaring heb je een b-pony nodig. Relaxt, braaf, gewillig en een tikkeltje lui. Zo eentje dat slentert als er een slechte ruiter op zit.
Eerst alleen gaan kijken is wijs, maar nog niets beslissen. Daarna eens je kind meenemen en kijken hoe ze op elkaar reageren bij leiden ...

1 ding las ik niet graag in je openingspost en dat was het woord "potentie". Nu heb je een pony nodig om plezierig te leren opzitten en om mee te spelen.

Ze is nog geen zes, nog lang niet. Ze mag van mij pas gaan rijden als zij zes jaar is. O.a omdat dit beter is voor haar lichaam, omdat ze eerst haar motoriek nog mag gaan ontdekken door te spelen, en omdat ze te ongeduldig is.

Potentie is een breed begrip. Pony moet het vooral leuk vinden om te grondwerken, gepoetst te worden, wandelen door het bos... Maar zodra dochter er aan toe is moet er voldoende potentie zijn om het rijden op te pakken, en dit bomproof. Mogelijk wordt pony gereden door kind van een kennis, om niet te verleren.

We zoeken een kleine kinderpony, er komt met de tijd een grotere pony bij voor mij. Als dochter uit de kinderpony is gegroeid en ze vindt het nog steeds leuk, mag ze verder op de grotere pony. Maar vooralsnog ben ik opzoek naar pony's voor mij, en moet de pony bomproof zijn voor het kind dat mee komt. Grote kans dat kind alsnog geen interesse behoudt in de paarden, ze is te jong om dat vast te zetten, in die zin zouden we dan beter helemaal niet naar een pony kunnen kijken. Dus ik ben het niet helemaal met je eens, of je begrijpt mij verkeerd, dat kan ook.

We gaan overigens kijken naar een pony van 1m27. Maar vanaf 1.10 vind ik prima.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:37

Schrik niet van een oudere pony. Nu zijn mijn dochter en nichtje inmiddels tieners, maar toen ze klein waren zijn we regelmatig op bixie wedstrijd geweest. Soms zagen we daar prachtige jonge ponies met een kind er op met moeders aan een touwtje (tuurlijk niet allemaal, begrijp me niet verkeerd), terwijl wij het ‘bejaardenhuis’ bij ons hadden (2 paardjes van ergens in de 20) waar de meiden zonder problemen los het hele federatiecentrum mee over reden zonder gedoe en geschrik. Het scheelt enorm als de pony de hele wereld al heeft gezien!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:20

Ik zou het dan bij een leuke shet houden om te tutten. En spelenderwijs op de hobbelen. Is helemaal niet slecht voor het lichaam.

Nu pony kopen op bombproof onder de man en dit hoogstwaarschijnlijk over enkele jaren pas serieus oppakken is geen garantie dat die pony het nog zo oppakt.

Begin bij een leuke toffe shet. Hebben die kindjes meer dan genoeg aan. Een pony al boven de 115 hoe gaat ze die zelf poetsen op de rug?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:29

__Suzanne__ schreef:
Schrik niet van een oudere pony. Nu zijn mijn dochter en nichtje inmiddels tieners, maar toen ze klein waren zijn we regelmatig op bixie wedstrijd geweest. Soms zagen we daar prachtige jonge ponies met een kind er op met moeders aan een touwtje (tuurlijk niet allemaal, begrijp me niet verkeerd), terwijl wij het ‘bejaardenhuis’ bij ons hadden (2 paardjes van ergens in de 20) waar de meiden zonder problemen los het hele federatiecentrum mee over reden zonder gedoe en geschrik. Het scheelt enorm als de pony de hele wereld al heeft gezien!

Eens :j wellicht een leuke oude manegepony die “af” is voor het werk maar prima met een kindje kan sjokken. Zie geregeld dat soort pony’s op MP langs komen

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:44

Toen wij onze pony kochten voor mijn dochtertje van toen net 6, ben ik eerst alleen gaan kijken, inderdaad om te voorkomen dat dochter verliefd was en ik het niks vond. Ik heb toen gevraagd of er een kind kon voorrijden, poetsen en opzadelen. Pony was erg braaf. Daarna ben ik samen met mijn dochter gaan kijken, en heeft ze ook zelf gepoetst en met de pony over het erf gelopen. Ook heeft ze aan de longe er zelf even opgezeten. We hebben de pony gekocht, en nu 2 jaar later dolgelukkig met deze gouden pony. Dus ik zou inderdaad eerst zelf kijken en daarna met dochterlief.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:46

Een pony van 1.15 kunnen ze met 4 jaar al helemaal poetsen.

Karakter vind ik het allerbelangrijkst bij een kinderpony.
Het voordeel van een iets grotere pony is dat ze er niet zo snel uit groeien.
Kijk ook hoe de pony reageert op onverwachte bewegingen, geluiden, aanraking overal (staart optillen, iets tegen de achterbenen aan laten komen).

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:09

Ik ben in eerste instantie ook zonder dochters gaan kijken. Op basis daarvan heb ik een selectie gemaakt en toen mijn dochters meegenomen. Uiteraard moet het klikken maar ik wilde op deze manier voorkomen dat ze op de eerste de beste verliefd zouden worden. En dat was zeker gebeurd! Al was ie groen met 5 benen

Verder zijn er al heel veel goede tips gegeven!

Veel succes en vooral veel plezier!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:09

Ik zou voor een grote shet gaan, type Poow van Calice hier op Bokt!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:30

callippo schreef:
Een pony van 1.15 kunnen ze met 4 jaar al helemaal poetsen.

Karakter vind ik het allerbelangrijkst bij een kinderpony.
Het voordeel van een iets grotere pony is dat ze er niet zo snel uit groeien.
Kijk ook hoe de pony reageert op onverwachte bewegingen, geluiden, aanraking overal (staart optillen, iets tegen de achterbenen aan laten komen).

Hoe dan? Hier een kindje van 5 en altijd vele verschillend pony's ivm handel. Maar een pony van 115 over de rug poetsen gaat hem echt niet lukken. Echt wel meer pony
En ook keer zelf erop klimmen etc om het spelenderwijs te leren, kunnen ze niet op grotere

Als ik kijk en vergelijk is een pony tot 105 a 110 meer dan genoeg pony

Kind 5 jaar. pony 122
Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:58

Kind van 5 wat niet kan rijden is het best passend voor een kleinere shet. Het is w.s vloeken in de kerk hier maar een kinderpony koop je net als een kinderfiets niet op de groei want dat is niet passend , werkt niet en soms zelfs gevaarlijk. Zoek je een pony voor jezelf wordt het een totaal ander verhaal. Als je nu een pony koopt om in de toekomst voor je kind een rijpony te zijn heb je geen idee wat je koopt en waar je staat als je kind passend is bij de pony. Grote B is in ieder geval veel te groot voor een 5 jarige. Ik weet dat het ivm met corona een heel gedoe is, maar neem iemand mee die echt kaas heeft gegeten van kinderpony's dan is er een kans van slagen.

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 14:59

__Suzanne__ schreef:

Ouder mag zeker. Liever braaf dan piepjong. Zijn ooit eens bij een "bomproof" pony gaan kijken van 4 jaar. Van NL naar Belgie, was dus drie keer niets. Bomproof is voor sommige mensen wel heel licht te nemen en pony was nog veel te onzeker om met kinderen te gaan werken. Zelf heb ik wel een zwak voor oudjes, dus daar kijken we zeker niet van weg.

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 15:02

Rizette schreef:
Kind van 5 wat niet kan rijden is het best passend voor een kleinere shet. Het is w.s vloeken in de kerk hier maar een kinderpony koop je net als een kinderfiets niet op de groei want dat is niet passend , werkt niet en soms zelfs gevaarlijk. Zoek je een pony voor jezelf wordt het een totaal ander verhaal. Als je nu een pony koopt om in de toekomst voor je kind een rijpony te zijn heb je geen idee wat je koopt en waar je staat als je kind passend is bij de pony. Grote B is in ieder geval veel te groot voor een 5 jarige. Ik weet dat het ivm met corona een heel gedoe is, maar neem iemand mee die echt kaas heeft gegeten van kinderpony's dan is er een kans van slagen.

Klopt. Ik vind het voor nu leuk als er een pony komt waar ze mee kan wandelen en tutten. Ritje op de rug kan altijd, maar geen bakwerk. Ze mag het eerst echt leuk gaan vinden en zo niet dan niet. Blijft toch mijn hobby en zij kan zomaar heel graag gaan voetballen later ;) pony op de groei vind ik ook geen strak plan. Gewoon leuk formaat, vanaf een meter. Brave shet is daarom ook prima. Ik liep vroeger met mijn twee shetjes heel ons dorp rond, kon er niet op rijden en grondwerken was toen niet zo bekend, maar heerlijk vond ik dat. Mee naar huis nemen om ze te wassen in de tuin... hoeven geen dressuurtopper op stal te hebben staan, gewoon een leuke familiepony die geniet van de aandacht.

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 15:06

StalNollie schreef:
Ik zou het dan bij een leuke shet houden om te tutten. En spelenderwijs op de hobbelen. Is helemaal niet slecht voor het lichaam.

Nu pony kopen op bombproof onder de man en dit hoogstwaarschijnlijk over enkele jaren pas serieus oppakken is geen garantie dat die pony het nog zo oppakt.

Begin bij een leuke toffe shet. Hebben die kindjes meer dan genoeg aan. Een pony al boven de 115 hoe gaat ze die zelf poetsen op de rug?

Eens, echter vind ik het wel belangrijk dat pony goed is bereden ook voor een kind dat nog niet kan rijden en het bij hobbelen houdt. Misschien zoeken we een verzorgertje misschien niet. Maar als ik aangeef dat ik een kindvriendelijke pony zoek reageren er vanalles op maar niemand met een echt makke en brave pony. Dus dat is een must. Bomproof pony op leeftijd is ook een optie, die heeft het gezien maar hoeft niet perse meer. Ideaal.

Frouke91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:21

Een stalgenoot van ons heeft een oudere manegepony geleased voor haar twee nichtjes.
Staat in de volledige verzorging bij haar, geen idee trouwens welke afspraken ze hebben gemaakt over de kosten.
Beestje is inmiddels 25 maar haar gewicht in goud meer dan waard! Super, super braaf, kijkt nergens van op. Meiden kunnen echt alles met haar doen. Beestje heeft nooit iets gemankeerd, is wakker maar echt top braaf.
Overweging om een manegepony te adopteren is misschien nog niet eens een heel gek idee?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:41

Een dergelijke pony moet aan 1 eis voldoen en dat is: braaf zijn. En dan ook echt braaf. En zoals eerder gezegd, het moet ook klikken met je kind want inderdaad heeft elk mens\kind een andere eigen energie.Een oude ervaren pony is echt het beste. Laat je niet met mooie praatjes een groen jong dier aansmeren die volgens de verkoper ook braaf zou zijn, want dan kun je je kind er niet zelfstandig mee laten omgaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:01

Ik ga ook voor 1 ding: dat het echt een rustig, vriendelijk diertje is, waar je kind veilig bij is :j

Zou zelf niet voor hoger dan rond de 1m10 gaan als eerste pony, dan blijft het nog een beetje overzichtelijk en met die hoogte ben je nog best een paar jaar onder de pannen :)

Hier moest er op stel en sprong een gezelschapsponietje bij komen vorig jaar toen weidemaatje redelijk onverwachts ingeslapen werd, en er diende zich een Shetje aan van nog geen 80 cm. Super lief, nieuwsgierig en vriendelijk diertje :j

Het is ook een lekker overzichtelijk maatje, dat is al indrukwekkend genoeg. Wel jammer dat je er qua rijden weinig aan hebt, maar daar heeft onze meneer van nu net 5 toch niet zo'n interesse in. En voor gewoon er tussen rond lopen en wennen aan het idee paard is het groot zat, want Rena is toch wel zo groot dat dat echt niet te overzien en veel te indrukwekkend is.

Voor een peuter / kleuter is een vriendelijk Shetje toch de fijnste eerste kennismaking denk ik, om een beetje mee te rommelen en doen :) Als ze dan echt graag verder willen met rijden kan je er altijd nog iets groters bij kopen.