Normale gang van zaken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caviaatje

Normale gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 08:36

Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwe stalling voor mijn paard gevonden en heb mijn huidige stalling opgezegd. De huidige stal is deze maand opgezegd en ik heb een opzegtermijn van een maand. De maand mei is dus de laatste maand dat mijn paard daar mag staan. De nieuwe stalling gaat ook in vanaf 1 mei. Ik betaal dus een maand dubbel, tot zover geen probleem. Nu blijkt dus dat mijn paard de gehele maand mei op de huidige stal moet blijven. Ik mag hem niet weghalen ondanks dat ik gewoon netjes betaal. Is dit normaal? Het is toch mijn paard en ik bepaal dan toch hoe en wat? Ik wil gewoon netjes weggaan, dus maak er maar geen gedoe van, maar ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken/wat jullie ervaring hiermee is.

juval

Re: Normale gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:38

ik ben het met jou eens, jij betaalt netjes de stalling, maar je mag je paard zeker wel weghalen. Wat is de reden die de stalhouder aangeeft dat dat niet zou kunnen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:45

Over het algemeen is er een hoop gedoe als mensen eerder weg willen dan tot hoe lang de betaling is.
Misschien hebben ze slechte ervaringen en zijn ze bang dat je zonder betalen wil vertrekken? Ik zou het nog eens rustig doorspreken, misschien zelfs pas nadat je de betaling van mei hebt gedaan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:58

Gewoon geld eerder overmaken. Je wou het toch betalen. Dan hebben zij de garantie dat je betaald. En dan gewoon gaan. Uiteraard na een korte uitleg.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:02

Dit klinkt raar... als je dubbel betaald en je gaat wel eerder weg hebben zij daar toch alleen maar voordeel van? Wel inkomsten en geen kosten?
Het is jouw paard dus jij mag hem gewoon verplaatsen. Ik ben benieuwd wat de reden hierachter is ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:04

Dat zou ik idd ook doen. Mei eerder betalen en dan per. Mei weggaan. Want dat is het enige wat ik kan bedenken dat je moet blijven; omdat ze bang zijn de betaling van mei niet gaan ontvangen.

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 09:07

Bedankt voor alle reacties! De reden, tja, geen idee. Dit is de gang van zaken wordt gezegd. Ik vermoed dat ze geen lege stal willen hebben ofzo? Maar inderdaad, ik vind het geen probleem om netjes te betalen. Vind ik ook gewoon vanzelfsprekend. Ik ben niet zo dat als ik midden mei wegga, dat ik dan de helft van het geld terug wil hebben. En ja, geld krijgen en geen kosten aan mijn paard hebben, ik zou ervoor tekenen als staleigenaar. :P

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:08

Het is jouw paard en jij bepaald idd wanneer je hem weghaalt. Als je netjes betaald kun je hem op elk moment meenemen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:25

Bijzondere eis van je stalhouder :?

Je boekt een hotel voor een week en hebt vooraf betaald. je slaapt er 2 dagen en dan wil je naar huis. Het hotel eist dat je de week blijft.

Zelfde insteek, maar snijd geen hout. Niemand kan je tegenhouden te gaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:27

Nee, dat heb ik nog nooit gehoord, en is ook niet uitvoerbaar. Jouw paard, jij bepaalt waar hij heen gaat.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:31

VValar schreef:
Het is jouw paard en jij bepaald idd wanneer je hem weghaalt. Als je netjes betaald kun je hem op elk moment meenemen.

Lijkt mij ook, betalen en nog eens in gesprek uitleggen hoe het zit. Hopelijk krijg jij het paspoort van je paard op de dag van vertrek gewoon mee.

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 09:36

Mirranda schreef:
Bijzondere eis van je stalhouder :?

Je boekt een hotel voor een week en hebt vooraf betaald. je slaapt er 2 dagen en dan wil je naar huis. Het hotel eist dat je de week blijft.

Zelfde insteek, maar snijd geen hout. Niemand kan je tegenhouden te gaan.

Als je het zo zegt klinkt het inderdaad nog raarder. :')

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 09:37

marleen_88 schreef:
VValar schreef:

Lijkt mij ook, betalen en nog eens in gesprek uitleggen hoe het zit. Hopelijk krijg jij het paspoort van je paard op de dag van vertrek gewoon mee.

Pff daar had ik even niet bij nagedacht, maar inderdaad, hopelijk wordt daar niet moeilijk over gedaan.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:52

Je mag er toch ook gewoon weg als je op wedstrijd, buitenrit met trailer of een weekje weg met paard gaat?

Raar dat dit dan niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:05

Ik geef trouwens altijd een kopie van het paspoort, elk jaar na de entingen vernieuw ik de kopie. Ik geef ook geen paspoort af, misschien een tip voor op de nieuwe stal?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:07

Mindim schreef:
Ik geef trouwens altijd een kopie van het paspoort, elk jaar na de entingen vernieuw ik de kopie. Ik geef ook geen paspoort af, misschien een tip voor op de nieuwe stal?

Een kopie volstaat niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:19

Ik zou afspreken dat hij jou de dag dat je vertrekt het paspoort geeft en jij hem het geld al dan niet contant. Gelijk oversteken haha. Heb je het wel goed begrepen? Ik heb veel rare dingen over stallen gehoord en meegemaakt maar dit heb ik nog niet voorbij zien komen haha. Denk dat de stalhouder denkt ja ik heb recht op het geld maar ik wil er wel wat voor terug doen, dus moet je blijven. Ik vind halverwege de maand ook wel vaak een mooie oplossing. Dan kan je op de nieuwe stal meestal voor ene halve maand betalen. Heb je maar een halve maand dubbele kosten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:31

Ik denk dat je stahouder een slechte ervaring heeft gehad en bang is dat je zonder te betalen vertrekt. Gewoon zoals eerder al aangegeven een beetje eerder betalen (via E-banking, zeker níet contant) en hem het betalingsbewijs brengen. Ook goed 'huur opzegtermijn' vermelden. Dan is er namelijk geen rede tot argwaan meer en kunnen jullie op goede termen uit elkaar.

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 10:41

Betaling wordt automatisch overgeschreven aan het begin van de maand voor de maand die daarop volgt. Dus op 1 april voor de maand april zegmaar. Het is een grote stal, dus handje contantje wordt hem daar niet. Volgens mij heb ik het wel goed begrepen haha. Ik vond het ook apart, vandaar dat ik het hier even wilde vragen. Ik ga kijken of we er samen goed uit kunnen komen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:17

Ja, dat is normaal, zelfs bij een kleine pensionstal, kan me niet voorstellen dat het ergens via handje contantje gaat. Maar dan annuleer je toch de automatische betaling voor de 1e mei en maak je hem manueel over een paar dagen vantevoren. Zo heb je genoeg tijd om alles op orde te krijgen met je oude stalhouder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:24

Kan je je niet voorstellen dat er contant betaald moet worden? Dat gebeurt echt op heel veel stallen. Ik heb nu op 3 stallen gestaan waarbij het op 2 stallen gebeurde dat je contant moest betalen. Super onhandig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:28

Ok speciaal en inderdaad zo onhandig als maar kan.

Caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 11:35

Lara_Silver schreef:
Ja, dat is normaal, zelfs bij een kleine pensionstal, kan me niet voorstellen dat het ergens via handje contantje gaat. Maar dan annuleer je toch de automatische betaling voor de 1e mei en maak je hem manueel over een paar dagen vantevoren. Zo heb je genoeg tijd om alles op orde te krijgen met je oude stalhouder.

Jaa dat kan ik doen idd. Ik ga het allemaal nog eens overleggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:25

Ik heb toch al veel meegemaakt maar dit heb ik toch nog nooit gehoord.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:41

Ik heb al 20 jr paarden, ik heb in al die jaren bij 2 stallen per bank betaald waarbij ik van 1 stal een factuur kreeg. Verder wilde iedereen het contant.