Trailer om buitenritjes te maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trailer om buitenritjes te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:56

Zijn hier mensen die met regelmaat hun trailer pakken voor een buitenrit?
Dit bijvoorbeeld om eens ergens anders te rijden, of omdat je wat ver van een mooie locatie zit...
Hoe vaak gaan jullie?
Zadelen jullie op aan de trailer of zet je je paard al gezadeld klaar?
Tips om dingen mee te nemen, zaken om aan te denken...?

Ik vraag dit omdat ik me aan het oriënteren ben of ik in de nabije toekomst een trailer wil aanschaffen.
Verhuis van regio met mijn paard, wat betekent dat ik voor mooi ( Veluwe) buitenrijden een trailer zou moeten pakken..

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:58

Ik pak afentoe de trailer wel eens om lekker op buitenrit te gaan of naar les.
Afhankelijk van het weer zadel ik op of om de trailer. Ik zet mijn paard vast aan een trailerhaak, en aan het halster een extra halstertouw, zodat je hem altijd nog kan vastpakken.
Als ik op buitenrit ga zorg ik ervoor dat ik labels bij heb, die heb ik van gewoon papier gemaakt met een elastiekje, waarop mijn telefoonnummer staat, stalling etc. En die bind ik dan aan mijn zadel/hoofdstel. Mocht je eraf vallen .... :')
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik ga minder vaak dan ik eigenlijk had gehoopt. Ik wil zoiezo altijd met zijn 2-en zijn omdat ik nog niet 100% alleen mijn paard kan laden, en 1 tevoet is toch minder leuk dan met zijn 2-en rijden.

Anoniem

Re: Trailer om buitenritjes te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:00

Ah ja als je afhankelijk bent van een mede ruiter is dat best lastig. Dan moet je toch wat meer plannen...
En zoals voer/ water?
( afhankelijk van hoe lang je gaat rijden dan natuurlijk..)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:01

Ja hoor hier gaan we regelmatig met de trailer op pad.
Normaal zadelde we altijd op als we op de locatie waren.
Maar sinds van de winter met springles ervoor gekozen al op stal te zadelen. Maar was ook meer omdat het handiger dan buiten in het donker te zadelen (paarden mogen daar niet binnen opgezadeld worden).
Laatste keer bos ook thuis al gezadeld. Maar was meer omdat we even een kort rondje zouden gaan, en was met de ochtend vroeg voordat er andere in het bos zouden zijn.

Afzadelen doen we altijd wel voor dat ze weer teug op de trailer gaat naar huis

Ik heb altijd een hooinet in de trailer hangen

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:05

Anoniem schreef:
Ah ja als je afhankelijk bent van een mede ruiter is dat best lastig. Dan moet je toch wat meer plannen...
En zoals voer/ water?
( afhankelijk van hoe lang je gaat rijden dan natuurlijk..)

als ik korter dan 15/30 minuten moet rijden met de trailer neem ik niets mee. Ik neem zelf ook geen hooinet mee, die van mij eet daar toch niet van op dat korte stukje. Als ik op les moet dan moet ik ook maar 5 minuten rijden, daar ga ik geen hele verhuizing voor doen :')

Water neem ik mee als ik verder weg moet, of als het heel warm is etc.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:06

Soms wel 3x per week :o dan kunnen we lekker aan het strand rijden. Ik poets en zadel daar op maar heb ook regelmatig alles thuis al gedaan. Ik heb laatst toevallig een kast gemaakt voor in onze bus, zodat ik niet steeds in tassen alles versleep. Beetje overdreven misschien maar ik heb de hele zooi dubbel(behalve zadel) gekocht en zorg dus dat er een tas met poetsspullen en vliegenspray ect. in zit, zweetdeken,dekje, beschermers,zeepjes, cap, bodyprotector en hoofdstel. Ben er zo blij mee! Oja en in de trailer hangt altijd hooi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:09

Ik pak de trailer af en toe, ga dan naar:
- de rijvereniging (hoewel ik zo weinig ga dat ik waarschijnlijk eind dit jaar m’n lidmaatschap opzeg)
- een ander gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug (ik kan daar rijdend vanaf stal kan komen, maar dan is alleen heen en terug al 10 km en altijd dezelfde route)
- een ander bos op 25-30 minuten (Ede)

Ik zadel eigenlijk altijd ter plekke op, laatst een keer gezadeld op de trailer gezet, maar ik wil dan het tussenschot eruit en dat is gedoe en ik had het idee dat m’n paard minder rustig stond dan met tussenschot.
Spullen gooi ik op stal altijd in een Ikea-tas, zadel neem ik vanaf huis mee en ligt dan dus al in de auto. Ik neem wel altijd een lange lijn mee (longeerlijn of leadrope), zodat ik hem na het rijden even kan laten rollen.

Hooi neem ik altijd mee (gewoon een vol net in de trailer), water afhankelijk van waar ik heen ga, hoeveel km ik ga rijden en wat voor weer het is. Vaak neem ik dan ook wat slobber mee, als ie niet wil drinken op locatie kan ik de slobber extra nat geven.

Ik kan alleen laden en lossen trouwens, das wel een voorwaarde om alleen op pad te gaan. Ik wil niet mee naar voren hoeven lopen en vast moeten zetten voordat de stang dicht zit.

Ik neem meestal droge kleren mee. Paar keer natgeregend en als je dan nog met je natte kleren terug moet, bah.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:09

Ik pak minimaal 3 keer per maand de trailer om naar les of op buitenrit te gaan. Meestal 1 keer les (is 1 uur enkele reis), 1 x buitenrijden en 1x wedstrijd.
Ga ik lang weg of doe ik iets heel uitputtends zoals een lange buitenrit met warm weer of een wedstrijd die de hele dag duurt dan neem ik water mee, of als het echt heel warm is, dan ook. Voor normale weersomstandigheden. Brokjes heb ik 9 van de 10 keer ook mee omdat de pony dan op de trailer wat te doen heeft, anders voel ik me soms zo schuldig dat die daar maar staat. En hij gaat er makkelijker op als er brok is. Ik heb altijd hooi in de trailer, ongeacht de duur van de rit.

Verder ligt er in mijn zadel kamer standaard een emmer met poetsspullen.

Ik zet ze gewoon vast aan 2 halstertouwen

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:11

Ik ga eigenlijk iedere week met de trailer naar het bos
(eerst omdat het een jong nog niet verkeersmak paard was, nu omdat ik te lui ben om 20 minuten heen en 20 minuten terug te stappen :o , we wonen op de Veluwe *D )

Thuis poets ik, in het bos zadel ik op.
Verder neem ik niets mee. Het is max 5 minuten met de trailer :o

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:16

Ik gebruik hem misschien minder dan verwacht om op buitenrit te gaan (zelfde verhaal als hierboven, mijn zijn tweeën is het toch gezelliger), maar ik ben wel ontzettend blij dat ik hem gewoon achter de hand heb!
Ik gebruik hem nog wel eens voor wedstrijden, maar hij is ook handig bij een verhuizing bijvoorbeeld. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:16

Ja dat doe ik wel eens. Minder vaak dan ik zou willen, dat wel. Streven is iig 1x per maand. Nu even wat minder ivm blessure. Maar al meerder malen gebruikt voor kliniek bezoeken

Ik zadel pas op locatie op. Poetsen doe ik thuis. Heb een standaard tasje met extra halster, touw, teugels, 2 borstels, hoevenkrabber, paspoort. Makkelijk te pakken en in de auto te gooien. Sinds kort zit daar ook een longeerlijn in voor geval dat laden rot gaat.

Verder neem ik een gesloten emmer mee met daarin wat slobber aangemaakt met veel water voor als we terug bij de trailer zijn. Mijn paard heeft met beweging altijd snel dorst dus wil altijd wat aanbieden. En soms een jerrycan water als we lang gaan rijden of het warm is. In de trailer hangt alrijd een vol net. Verder een deken indien nodig.

Ik heb altijd een touwhalster onder halster en deze laat ik met rijden ook om. Aan zadel en hoofdstel zitten labels met telefoonnummers voor als ik er af val en ze wegrent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:22

Fijne tips!!
Alleen laden moet ik oefenen.
Als iemand daar nog praktische tips voor heeft?

Apart tasje maken voor “ weg met de trailer” is ook een hele handige. Dan hoef je alleen dat te pakken naast eventueel nog wat voer en je harnachement.
Ook zou ik daar zelf dan nog wat ehbo spul bijdoen.
Je weet nooit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:38

Bij het laden is het als eerste belangrijk dat je paard bij het laden met twee mensen gewoon netjes blijft staan als de tweede persoon de stang dicht doet. Zo niet, heb je daar eerst nog wat werk op te lossen.
Mijn paard heb ik daarna een tijdje geladen met een longeerlijn van het halster naar een ring voorin de trailer (voorstang had ik los, deurtje dicht) en dan naar mij. Ik stond naast de klep en stuurde (wijzen, duwtje onder aan het halster) mijn paard de trailer in. De lijn verkort ik, zodat er geen spanning op komt (paard moet zelfstandig lopen), maar ook niet slap komt te hangen. Mocht het paard besluiten niet verder te willen of weer achteruit willen lopen, kun je dat opvangen met de longeerlijn.
Je kunt dit ook buiten de trailer oefenen; paarden vinden het vaak raar om van je af te lopen maar wel druk op het halster te voelen.
Vervolgens stang dichtdoen etc.

Als ze dat goed snappen en je hebt de longeerlijn niet meer nodig, kun je die weglaten.
Voor het uitladen moeten ze ook weten dat ze niet bij het geluid van de stang al achteruit mogen, maar echt moeten wachten. Ik wacht bij de mijne meestal tot ie hooi staat te eten, tel dan in mijn hoofd tot 3 of 5 of 10 ofzo en laat hem dan pas achteruit lopen (ik trek aan z’n staart en zeg “kom maar”).

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:45

Zeker, trailer is handig voor naar de dierenarts maar is er vooral gekomen om ergens anders te kunnen rijden. Zowel dagtrips als twee nachten weg, dat laatste doen we regelmatig normaal.

Vooral als je nachten weg gaat, neem alles mee wat je denkt nodig te hebben. Als ik m'n zweet- vliegen- of regendeken niet mee had, kreeg ik er altijd spijt van. Je bent toch met de auto!
Voor dagtrips of even ergens rijden zadel ik daar pas op. Paard evt bezig houden met hooinet aan de buitenkant trailer (musketon haak aan net).

Handig om mee te hebben is een schepje of mestboy om je mest netjes weg te halen. Jerrycan met emmer of emmer met deksel erop voor drinkwater als het daar niet is. Extra touw/halster voor als het spul kapot wordt getrokken, stang voor als je panieksluitingen op je trailerstangen hebt (om ze open te draaien), hoevenkrabber, ehbo tasje of wat pleisters en flexwrap, paardenpaspoort in een goed hoesje, iets als beloning mee.
En je trailer moet op slot kunnen, anders kom je een keer terug van rit en is hij foetsie.

Laden is veel oefenen, stukje bij beetje. Zet je auto altijd op de handrem bij laden en check altijd goed of alles vast zit en je remmen werken - wordt niet te makkelijk.

Ik zoek altijd alles bij elkaar, na een paar keer ben je er vanzelf handiger in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:49

Ik heb me voorgenomen dat we elke zaterdag de wagen gaan halen. Niet om te gaan rijden, laten we eerst eens zorgen dat ze er simpel op gaan, met name de incognito bonte :D
Voor een bosrit hoef ik de wagen niet te halen, bos is dichterbij dan de garage van de wagen maar het is wel de bedoeling om weer aktief met de NVVR op stap te gaan naar weekenden.

Voer doen we hooi in een net. Water zou ik terughoudend mee zijn, niet in de laatste plaats om het gewicht. Een kleine jerrycan water (5 of 10ltr) gaat wel, maar ik zie soms hoeveelheden aan boord dat ik me afvraag of dat qua gewicht wel kan.
Meestal is het ook niet nodig. Paarden kunnen wel wat hebben maar als je een hele dag gaat rijden, moet wel nadenken over water.

Voor de rest heb ik alleen basic spullen mee. Reserve beugelriem en teugel vaak ook wel maar veel meer ook niet tenzij mensen me vragen om specifieke spullen mee te brengen om uit te testen of zo.
Op de vorige wagen had ik vast een kistje met poetsspullen staan. Dat zal ik bij deze wagen ook wel weer doen, denk ik.

Ik heb m'n paarden nooit gezadeld op de wagen staan en met de huidige wagen heb ik zoveel plek dat ik er twee tegelijk op de wagen op kan zadelen, als ik dat zou willen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:52

Voorheen ging in regelmatig op pad met trailer, nu weinig. Maar missen kan ik hem niet.
Ik zadel vaak altijd op voordat ze de trailer in gaan, scheelt onrust aan de trailer.
Zeker als je maar half uurtje van stal af gaat met trailer zadel ik van te voren op. Zorg wel altijd dat mijn zadelhoezen goed zitten op de zadels.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:53

Oh ja, slot, goeie. Die neem ik inderdaad altijd mee en gooi ik er ook altijd op als ik op ander terrein ben (ook bij de kliniek).

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:59

Met mijn vorige paard ging ik bijna wekelijks met de trailer weg. Maar zij was alleen te laden en dat maakte het een stuk makkelijker om weg te gaan.
Nu met mijn huidige paard ben ik nog niet weg geweest (alleen voor verhuizingen) omdat ze niet alleen te laden is. Dit moet ik nog gaan oefenen en hoop dat ik haar terzijnertijd wel alleen kan laden, want bang is ze niet van de trailer.

Zadelen en poetsen deed ik altijd daar op de parkeerplaats naast de trailer. Ik nam alleen zadel hoofdstel en poetspullen mee. Heel soms nam ik een bakje muesli mee en die at ze dan naast de trailer op wanneer we klaar waren met rijden. Geen hooi in de trailer en had ook nooit water bij. Paspoort had ik vaak zat ook niet bij me (die vergat ik altijd 9 van de 10 x)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:02

Ja ik rijd onder normale omstandigheden regelmatig ergens heen.

Eerst ging ik iedere week op les op andere locatie en daarnaast voor de buitenritten. Vaak het hoogplateau waar ik hem eerst op pension had staan, of naar mij thuis om in de bossen bij mij in de buurt te rijden. Biedt altijd leuke afwisseling.

Meestal zadel ik op stal al op, behalve grotere afstanden.
In mijn trailer hangt standaard een hooinet, hoevenkrabber en borstel, mestboy met harkje en bezem. Verder neem ik een longeerlijn, snoepjes en een zweepje mee. In de kofferbak heb ik een houten zadelbok met ruimte voor mijn spullen.

Slobber en/of douche krijgt hij thuis. In de zomer hebben ze hier openbare drinkbakken dus heeft hij genoeg te drinken onderweg.

Aangezien ik tijdens de buitenritten vaak op openbare plaatsen parkeer heb ik een groot slot wat over de koppeling gaat. Better safe than sorry.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:07

Ik gebruikte mijn trailer zelden voor buitenritten. Dat vond ik teveel gedoe omdat ik toen zelf nog niet kon rijden. Maar ik ging er wel wekelijks mee naar de les.

Tegenwoordig gebruiken we hem alleen om naar de smid te rijden of gebruikt mijn pa hem als aanhanger. Maar het is een fijn idee dat de trailer er altijd staat.

Een slot is handig en ik neem meestal een bezem en schep mee voor de poep. Zadelen deed ik ter plekke.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:13

Laden moest ik altijd met een extra persoon. Om de stang vast te doen. Heb dat ook wel eens aan vreemden gevraagd. Sinds een paar jaar blijft ze gelukkig staan. Heb ik aangeleerd door mijzelf nogal uit te rekken, ene arm zoveel mogelijk naar voren om haar daar vast te houden bij het hoofd en tegen te houden dat ze naar achteren ging, en met de andere hand de stang dicht (was een stand die aan 1 kant vast bleef hangen).

Inmiddels blijft ze braaf staan. Ik kan nog niet de deur uit en buitenom naar de stang lopen, maar ze blijft goed staan en kan er prima langs om naar achteren te lopen.

Momenteel laad ze heel moeilijk. Dat is wel lastig... Was de laatste keren ook alleen en koste nogal wat tijd. Daar moet weer even wat meer mee geoefend worden

Oh, slot is wel een goede. Een die je ook erom kan doen als de trailer is aangekoppeld. Ik zet hem altijd op slot als ik ga rijden. Het zal je gebeuren dat je terug komt en je trailer is weg.... :=

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:18

Ik gebruik de trailer bijna 3 a 4x per week aangezien ik thuis geen rijbak heb en daarnaast gaan we ook vaak een buitenrit maken.

Ik poets thuis m'n paard en leg het zadel, hoofdstel en cap in de kofferbak.
Verder neem ik alleen als ik op wedstrijd ga een hooinet en water mee.

Zorg inderdaad dat je je paard alleen kan laden en nog een belangrijke tip. Zorg dat je in de trailer het hoofdstel om doet voordat je haar er uithaalt. Anders heb je kans dat ze er vandoor kan gaan.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:20

Ik ga tussen de één en drie keer per week weg met de trailer voor een buitenrit. Hoofdstel, cap en zweep hangen al in de trailer bij hooinet, mestboy, hoevenkrabber en bezem. Opgezadelde pony zet ik er daarna in. Hoofdstel doe ik om in de trailer zodra ik op plaats van bestemming ben. Achter in de auto ligt altijd standaard scherpe schaar, mes, extra halster, zomerdekentje en een emmertje om in te plassen voor mezelf :o Verder neem ik niks mee, we zijn toch altijd vrij snel weer terug. We hebben al een hele routine.

Nog een tip van de ANWB voor het aankoppelen van de trailer; als je hem op de trekhaak hebt laten zakken en je hoort klik, draai dan alles weer even omhoog. Als je auto mee omhoog veert, zit hij goed vast. Kun je daarna alles weer laten zakken, wieltje omhoog doen enz.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 08-04-20 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:23

Echt super fijne tips lees ik hier.
Super handig.

Ik las over water meenemen, ik zou dan alleen wat meenemen voor een lange rit.
Of Bv wat slobber.
Geen enorme jerrycans vol,haha

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:02

Nee klopt, gast ook niet om liters maar alleen een jerrycan als er verder geen water is. Die van mij weigert uit een plas te drinken waar zwijnen in hebben gezeten, maar drinkt wel graag bij langere ritten. Als er water op locatie is, neem ik zelf een emmer mee.

Hooi heb ik altijd erin hangen idd, maakt niet uit hoe kort de rit. In het begin het ik het halster onder het hoofdstel gelaten.
Die tip van de anwb doe ik idd altijd, even kijken of de auto mee omhoog komt en de boel dus vast zit. Ook al staat het palletje goed, toch controleren.

Zie het laden als een grondwerk oefening, je kan dus al voorbereidend werk doen zonder trailer.
Niet je paard vastzetten van voor zonder dat de stang erachter zit. Draai de handvaten van de klep naar binnen, als je paard erop gaat staan en het breekt af kan je niet meer op pad met die trailer. Slot er alleen op doen als je stilstaat, niet tijdens het rijden (trailer moet wel los kunnen komen).