Gezocht: advies trailer kopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yaffie

Gezocht: advies trailer kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:18

Goedemorgen op deze zonnige dag,

Gezien Corona is het halen van mijn e rijbewijs uitgesteld. Ik stond gepland voor 18 maart en een paar dagen tevoren ging alles in Nederland over de kop..

Echt heel erg balen, zeker gezien dit mogelijk de laatste zomer samen is door zijn artrose. We zouden dan een trailer lenen van een stalgenoot, maar deze is te zwaar om met een b rijbewijs te mogen besturen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik wil graag een trailer gaan kopen. Maar ik heb de ballen verstand van trailers en ook niet echt mensen om me heen die dat wel hebben.

Ik zoek iets in een lagere prijsklasse, omdat het geen jaren mee hoeft te gaan en ik niet al te veel geld wil uitgeven. Dus met een budget van rond de 2500 euro zoek ik een anderhalf paards trailer waar ik in ieder geval 1-2 jaar mee op weg kan.

Is er iemand op bokt die me wil helpen met zoeken en tips kan geven waar ik op moet letten? Ik koop denk ik het liefst wat bij een bedrijf en woon in het noorden van Nederland.

Ik heb nu 3 trailers op het oog:
2 staan op de site van marks aanhangerwereld, beide houten trailers en 1 heb ik privé aangeboden gekregen via brouwer trailers Steenwijk.

Die laatste is een bockmann polyester trailer met houten bodem uit 2002. Dat sprak me meer aan dan de houten trailers, maar ik weet niet of dat terecht is.

Ik wou er vanmiddag al gaan kijken, maar ik vind het moeilijk om te weten waar ik op moet letten. Is er iemand die me kan helpen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:47

Laat aub iemand meekijken met verstand van trailers! Nooit zelf gaan doen als je er geen kijk op hebt.
Vooral de bodem en wanden onderaan goed nakijken of je geen natte zachte plekken ziet of bobbels in het hout.
Ook bij bedrijven moet je blijven kijken want ook die kunnen je rotzooi verkopen.

Polyester kan ook zooi zijn, zeker als er hout ad binnenkant zit en je de wand heen en weer kunt buigen.

Zo zijn er heel veel dingen waar je als leek overheen kijkt.
Wat voor bodem ligt er in, wat ligt er op die bodem, wat voor trapbescherming en hoe zit die gemonteerd, zitten er panieksluitingen bij de stangen. Etc. Etc.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:37

Ik zou een trailer liever niet particulier kopen maar bij een dealer.
Je zou eens bij van Hooff in Elshout kunnen kijken. Die heeft ook altijd wel tweedehands trailers en is erg betrouwbaar. Zit alleen niet in het noorden van het land maar ik zou zelf die afstand rijden er wel voor over hebben.

frankiej

Re: Gezocht: advies trailer kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:59

is huren geen optie?

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 20:01

cissy schreef:
Laat aub iemand meekijken met verstand van trailers! Nooit zelf gaan doen als je er geen kijk op hebt.
Vooral de bodem en wanden onderaan goed nakijken of je geen natte zachte plekken ziet of bobbels in het hout.
Ook bij bedrijven moet je blijven kijken want ook die kunnen je rotzooi verkopen.

Polyester kan ook zooi zijn, zeker als er hout ad binnenkant zit en je de wand heen en weer kunt buigen.

Zo zijn er heel veel dingen waar je als leek overheen kijkt.
Wat voor bodem ligt er in, wat ligt er op die bodem, wat voor trapbescherming en hoe zit die gemonteerd, zitten er panieksluitingen bij de stangen. Etc. Etc.

Probleem is dus dat ik niemand heb die er verstand van heeft en dus niemand die mee kan. Ik had gehoopt dat hier iemand was die tips kon geven of op afstand wat zou kunnen helpen.

tjiftjaf schreef:
Ik zou een trailer liever niet particulier kopen maar bij een dealer.
Je zou eens bij van Hooff in Elshout kunnen kijken. Die heeft ook altijd wel tweedehands trailers en is erg betrouwbaar. Zit alleen niet in het noorden van het land maar ik zou zelf die afstand rijden er wel voor over hebben.

Ik heb datzelfde, daarom heb ik er ook in gezet dat ik liever niet particulier wil kopen. Ik zoek dus of tips, of betrouwbare bedrijven. Bedrijf wat je aangeeft heeft helaas niks voor mij, prijsklasse ligt hoger.

frankiej schreef:
is huren geen optie?

Huren lukt niet, omdat de trailer dan nog te zwaar is in combi met mijn zware auto. Ik wou dus een trailer kopen om die dan terug te laten keuren. Ik heb namelijk geen zwaar paard.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:11

Zou nooit meer een trailer particulier kopen. Je kunt zelf gewoon niet zien hoe het met bijvoorbeeld de remmen gesteld is. Ben ik al een keer goed mee op m’n bek gegaan. Zonde van het geld en de moeite. Je vergeeft het jezelf nooit als je er een ongeluk mee krijgt omdat je een paar 100€ wilde besparen. Liever wat meer betalen bij een betrouwbaar adres als bijvoorbeeld van Hooff of Zuidzijde. Is het geld meer dan waard :) goedkoop is duurkoop.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:19

De boer in Pesse heeft altijd wel tweedehands trailers staan binnen je budget.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:28

Ik heb mijn trailer ook bij Marks aanhangerwereld gekocht. Moeten alleen nog nieuwe banden onder de trailer. Hij kijkt de hele trailer na, voordat hij hem verkoopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:11

vaaleriee schreef:
Zou nooit meer een trailer particulier kopen. Je kunt zelf gewoon niet zien hoe het met bijvoorbeeld de remmen gesteld is. Ben ik al een keer goed mee op m’n bek gegaan. Zonde van het geld en de moeite. Je vergeeft het jezelf nooit als je er een ongeluk mee krijgt omdat je een paar 100€ wilde besparen. Liever wat meer betalen bij een betrouwbaar adres als bijvoorbeeld van Hooff of Zuidzijde. Is het geld meer dan waard :) goedkoop is duurkoop.

Dat ben ik niet met je eens. Je moet alleen wel weten waar je het over hebt.

Voor TS: Op zo'n korte termijn zou ik een nieuwe kopen en die na die twee of drie jaar weer verkopen. Kost je minder geld dan nu iets kopen net boven de prijs van een wrak en dat afschrijven.
5000 euro helpt je aan een simpele betrouwbare nieuwe trailer die je over twee jaar probleemloos voor 3500 verkoopt. Scheelt je onderaan de streep 1000 euro en dan vergeet ik de reparaties die je aan zo'n barreltje ongetwijfeld krijgt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:48

Ik heb mijn trailer particulier gekocht en mijn vader meegenomen die wel enigzins wat weet van auto's en aanhangers. Ik heb zelf onder de trailer gelegen en de hele bodem afgevoeld en getikt. Uiteindelijk de trailer gekocht en voor de zekerheid na de koop nog naar de garage gebracht voor onderhoud. Kreeg een bod van de garage die dubbel zo hoog was als dat ik hem had gekocht! Particulier hoeft zeker niet slecht te zijn maar helaas kan je niet controleren of de trailer jaarlijks bij een garage komt. Gelukkig kwam en komt mijn trailer jaarlijks bij de garage en indien nodig vaker

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:58

FleurSandro schreef:
Ik heb mijn trailer particulier gekocht en mijn vader meegenomen die wel enigzins wat weet van auto's en aanhangers. Ik heb zelf onder de trailer gelegen en de hele bodem afgevoeld en getikt. Uiteindelijk de trailer gekocht en voor de zekerheid na de koop nog naar de garage gebracht voor onderhoud. Kreeg een bod van de garage die dubbel zo hoog was als dat ik hem had gekocht! Particulier hoeft zeker niet slecht te zijn maar helaas kan je niet controleren of de trailer jaarlijks bij een garage komt. Gelukkig kwam en komt mijn trailer jaarlijks bij de garage en indien nodig vaker

Ik heb ongeveer een vergelijkbaar verhaal. Je moet ook niet te bang zijn. Check goed de bodem, voel alle randjes na op zachte plekken - vooral rondom deurtjes, scharnieren en schroeven, en ook onder de spatkappen bij de banden, zijkant wand tussen de banden. Kijk goed naar de kitranden en evt. trapbescherming of je niks geks ziet en voelt, zelfde langs de raampjes en aan de binnenkant van de bodem bij de laadklep waar het inregent. Het is gokken, maar als je hem na aankoop gelijk naar een dealer brengt voor een BOVAG keuring en een verdere check, kan je daarna veilig de weg op. Je moet het alleen wel durven, het kan natuurlijk zijn dat je teveel betaald hebt of nog reparatie kosten krijgt. Was bij mij dus gelukkig niet het geval en ik denk dat als je je verstand gebruikt, de drama's nog wel meevallen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:16

Er staan met enige regelmaat trailers in jouw prijsklasse te koop waar compleet nieuw hout in zit. Dan weet je zeker dat dat goed is. Banden kun je zien en je zou de remmen kunnen laten keuren voordat je hem koopt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:22

Trailer via dealer kopen is ook geen garantie hoor.

Ik ben vreselijk opgelicht door de Kraay echt voor duizenden euro’s
Trailer was ook ruim 4000€ dus geen barrel

Mijn tip is, laat aankoopkeuring doen.

Ik heb mijn trailer verkocht in dec voor 2200€ hij was in orde zat nieuwe vloer in van 2014 ze mocht um laten keuren was niet nodig.
Uiteindelijk toch gedaan na een maand en bleek dus de vloer in orde maar de laadklep was verrrot onder het rubber.
De klep was niet vervangen wist mijn dealer te vertellen

Zo zie je maar := ze had al kosten voordat ze weg kon

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:45

Yaffie schreef:
Huren lukt niet, omdat de trailer dan nog te zwaar is in combi met mijn zware auto. Ik wou dus een trailer kopen om die dan terug te laten keuren. Ik heb namelijk geen zwaar paard.

Doe eens wat gegevens van je auto betreffende gewichten?
Trailer kopen en terugkeuren is niet altijd slim nl.
Stel jij koopt mijn trailer 2paards (weegt letterlijk 1000kg) en laat m terugkeuren naar zeg 1200kg dan mag er maar 200kg paard in.

Let dus goed op het eigen gewicht vd trailer. Zet m op de weegbrug en geloof niet direct de papieren! Zelden wegen ze daadwerkelijk wat op het papier staat. Rubbermat, schot, reservewiel etc wordt nl niet meegewogen voor de papieren.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:10

Nou kun je zowel bij een dealer of een particulier een topdeal doen of gigantisch op je bek gaan.Er zijn ook particulieren die stoppen en als hun trailer aantoonbaar goed is onderhouden zijn deze prijstechnisch vaak interessanter dan bij een dealer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:19

Wat voor auto heb je er voor, mtm en wat mag die trekken?

Dat is wel van belang als je een trailer gaat kopen. Want je kunt mooi onder de 3500 kg blijven, maar qua kogeldruk/trekgewicht/veiligheid moet het wel goed gaan natuurlijk, ook als je hem terug laat keuren.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 03:08

vaaleriee schreef:

Ik zal het meenemen, kijken of ik het budget kan verruimen.

tita schreef:
Trailer via dealer kopen is ook geen garantie hoor.

Ik ben vreselijk opgelicht door de Kraay echt voor duizenden euro’s
Trailer was ook ruim 4000€ dus geen barrel

Mijn tip is, laat aankoopkeuring doen.

Ik heb mijn trailer verkocht in dec voor 2200€ hij was in orde zat nieuwe vloer in van 2014 ze mocht um laten keuren was niet nodig.
Uiteindelijk toch gedaan na een maand en bleek dus de vloer in orde maar de laadklep was verrrot onder het rubber.
De klep was niet vervangen wist mijn dealer te vertellen

Zo zie je maar := ze had al kosten voordat ze weg kon

Ik wil sws graag een aankoopkeuring doen, maar natuurlijk geen 10 trailers laten keuren, dus ik hoop zelf ook wat kennis op te doen om het te herkennen.

[quote="Karreman"]Nou kun je zowel bij een dealer of een particulier een topdeal doen of gigantisch op je bek gaan.Er zijn ook particulieren die stoppen en als hun trailer aantoonbaar goed is onderhouden zijn deze prijstechnisch vaak interessanter dan bij een dealer.[/quot]

Daarom hoor ik graag of mensen nog tips hebben voor adressen.
-----

Ik heb nu ook even gekeken naar nieuwe trailers, maar dan kom ik echt wel boven de 5000 zelfs 6000 euro uit voor een aluminium. Dat is echt wat te veel, dan wil en kan ik niet investeren. Een nieuwe van hout kopen, trekt me niet echt, daar krijg ik straks niks meer voor terug.

Ik heb ook wat aluminium trailers tweedehands tegengekomen. Kan zoiets niet goed zijn? Zijn er daar dingen waar ik op moet letten?
En anders wil ik liever een nieuw opgebouwde houten trailer kopen bij een goed bedrijf.

Wat gegevens over de auto:
Toegestane maximum massa: 2300kg
Mag trekken: 1800kg

Ik heb een paard wat nog net geen 500 kilo weegt.
Ik zoek dus een trailer van maximaal 700kg, zodat ik de trailer terug kan laten keuren (+500kg paard) naar 1200kg.
Dan is het totale gewicht max 3500kg en dat is wat ik max mag besturen met een b rijbewijs.

Sommetje lijkt me wel kloppend.

Trailers die ik op het oog heb, tweedehands aluminum, mocht iemand dat willen weten:
https://www.konag.nl/aanhangwagen/tweed ... -gold-one/
https://www.imanse.nl/occasions/paarden ... 1.5-paards
http://link.marktplaats.nl/m1523420931? ... ialbuttons

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 03:23

Citaat:

Ik zoek dus een trailer van maximaal 700kg, zodat ik de trailer terug kan laten keuren (+500kg paard) naar 1200kg.
Dan is het totale gewicht max 3500kg en dat is wat ik max mag besturen met een b rijbewijs.

ik heb het nog even opgezocht:
'Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. '

staat op de site van de rijksoverheid :j
dus het gewicht van je paard moet je niet meerekenen. het wordt berekend zonder paard zoals hierboven staat. met lege gewicht bedoelen ze het gewicht van, in dit geval, de trailer + het laadvermogen van de trailer.

mijn trailer is op de bodem na van aluminium. hele fijne trailer en ze zijn ook licht :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:25

Yaffie schreef:

Het sommetje klopt wel maar het probleem is dat er bar weinig trailers zijn die daadwerkelijk minder dan 700kg wegen.
Handig, zo'n dikke bak (V70? :D ) maar dat heeft consequenties.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:45

Mag ik je een tip geven.
Voor 2500,- koop je een oude aftandse trailer. Voor 4000 heb je een splinternieuwe houte trailer met garantie.

De meeste tweede handse trailers zijn veelste duur en vaak inclusief opknappen/terug brengen in nieuwstaat net zo duur of duurder dan een nieuwe. Tenzij je zelf heel handig bent.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:48

Qua gewicht kom je toch wel snel op een aluminium, prima maar in het algemeen duurder dan een houten. Als je nu kan investeren, kan je misschien later de trailer goed verkopen;
https://www.konag.nl/aanhangwagen/licht ... dstrailer/

Geen lichtere auto beschikbaar? Dat zou natuurlijk een oplossing zijn. Fijn he, grote auto, maar nu even lastig.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:01

Aluminium zijn echt niet lichter dan houten trailers. Sterker nog een morderne aluminium 1,5 paards is eerder juist vaak zwaarder doordat ze meestel stuk hoger en breder zijn dan trailers van 15 jaar terug.

Kun je niet het laad vermogen van de auto terug keuren?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:54

Blussem schreef:
Mag ik je een tip geven.
Voor 2500,- koop je een oude aftandse trailer. Voor 4000 heb je een splinternieuwe houte trailer met garantie.

De meeste tweede handse trailers zijn veelste duur en vaak inclusief opknappen/terug brengen in nieuwstaat net zo duur of duurder dan een nieuwe. Tenzij je zelf heel handig bent.

Hier ben ik het echt niet mee eens. Mijn ervaring is totaal niet zo. Ik heb een houten atec, was prima onderhouden voor ongeveer het door jou genoemde bedrag. Echt veel plezier van dat ding. En hij weegt 620 kilo op papier. Daar moet natuurlijk wat bij op omdat dat wegen nou eenmaal wat optimistisch gebeurt maar zo'n trailer past prima in het plaatje van TS. Enige nadeel schijnt te zijn dat je de wanden niet makkelijk kan vervangen als er wat mee is, dan moet de kap er af heb ik me door de dealer laten vertellen. Nou ja, dat is dan maar zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:57

ikke schreef:
Yaffie schreef:

Het sommetje klopt wel maar het probleem is dat er bar weinig trailers zijn die daadwerkelijk minder dan 700kg wegen.

Precies dat bedoel ik dus ook met mijn bericht.
Zet de beoogde trailer eerst op de weegbrug! Of haal je E.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 11:21

Baleno schreef:
Citaat:

ik heb het nog even opgezocht:
'Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. '

staat op de site van de rijksoverheid :j
dus het gewicht van je paard moet je niet meerekenen. het wordt berekend zonder paard zoals hierboven staat. met lege gewicht bedoelen ze het gewicht van, in dit geval, de trailer + het laadvermogen van de trailer.

mijn trailer is op de bodem na van aluminium. hele fijne trailer en ze zijn ook licht :Y)

Ik ken dit verhaal, daarom wil ik de trailer laten terugkeuren, zodat deze onder het gewicht blijft en daar heb ik dan het gewicht van paard voor nodig. Ik kan niet onrealistisch terug keuren.

ikke schreef:

Maar als ik kijk op de websites kom ik vaak genoeg trailers tegen die leeggewicht onder de 700 kilo hebben, zelfs wel rond de 600. Ja een dikke auto, maar wel een fijne trekauto, ik denk dat het mogelijk moet zijn. Maar wil je hiermee zeggen dat het leeggewicht van een trailer niet klopt en dat ie in werkelijkheid dus wel iets van 100kg meer weegt? Dat zou betekenen dat iedereen met een b rijbewijs en een trailer zich nu zorgen moet maken..

Blussem schreef:
Mag ik je een tip geven.

Ik word graag getipt om voor dat bedrag een nieuwe trailer te kopen, maar die heb ik nog niet gevonden. Alles in exclusief btw en reken dat er maar bij, dan zitten we ruim over de 5000/6000 euro en dat is echt veel te veel.

MarliesV schreef:
Qua gewicht kom je toch wel snel op een aluminium, prima maar in het algemeen duurder dan een houten. Als je nu kan investeren, kan je misschien later de trailer goed verkopen;
https://www.konag.nl/aanhangwagen/licht ... dstrailer/

Geen lichtere auto beschikbaar? Dat zou natuurlijk een oplossing zijn. Fijn he, grote auto, maar nu even lastig.

New geen lichtere auto beschikbaar, dan moet ik deze verkopen en een nieuwe kopen, daar begin ik niet aan.
En die nieuwe trailers zijn allemaal exclusief btw, tel dat er bij op en er komt echt een in mens bedrag overheen. Nee bedankt.
Ik heb veel houten trailers zien staan die veel lichter zijn.

Shalimar schreef:
Hier ben ik het echt niet mee eens. Mijn ervaring is totaal niet zo. Ik heb een houten atec, was prima onderhouden voor ongeveer het door jou genoemde bedrag. Echt veel plezier van dat ding. En hij weegt 620 kilo op papier. Daar moet natuurlijk wat bij op omdat dat wegen nou eenmaal wat optimistisch gebeurt maar zo'n trailer past prima in het plaatje van TS. Enige nadeel schijnt te zijn dat je de wanden niet makkelijk kan vervangen als er wat mee is, dan moet de kap er af heb ik me door de dealer laten vertellen. Nou ja, dat is dan maar zo.

Besankt voor je toch niet iets positievere berichtje dan de rest.

cissy schreef:
Precies dat bedoel ik dus ook met mijn bericht.
Zet de beoogde trailer eerst op de weegbrug! Of haal je E.

Thnx dat je de openingspost zo goed hebt gelezen..... Ik ga ook mijn e halen, sterker nog, mijn examen stond al gepland en toen kwam corona. En ik kan nu niet rustig wachten op een nieuwe datum.