Paard krijgt schok schrikdraad ik sta bij haar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenArnhem

Paard krijgt schok schrikdraad ik sta bij haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 17:29

Hoi allen,

Dit bericht plaats ik omdat ik raad nodig heb. Vandaag wil ik longeren in de longeercirkel. Krijgt mijn verzorgpaard een schok van het schrikdraad. Ik denk dat ze er tegenaan zwiepte met mijn staart. Ik kreeg haar (merrie) met geen mogelijkheid meer te pakken. Uiteindelijk gelukt..... Ze blijft ontzettend bang voor mij. Ze koppeld mij aan die schok. Ze snurkt als ik in haar buurt kom. Als ik haar aanraak steigert ze. Ik heb haar nu in haar stal gezet om tot rust te komen. Wat kan ik doen om haar vertrouwen weer terug te winnen????? Ik heb het gevoel dat dit nooit meer goed komt... Heel verdrietig ben ik nu.. Alle tips zijn welkom.

Nala

Re: Paard krijgt schok schrikdraad ik sta bij haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:40

Net zoals ze zich nu aangeleerd heeft dat jij een schok meebrengt, zal ze vanzelf ook weer merken en leren dat die combinatie niet klopt. Komt goed!

ponymaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:44

Hem wat lekkers geven Miss?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:47

Laat haar weer naar jou toe komen, niet andersom. Dat vergt even wat geduld en wat snoepjes, maar het komt vanzelf weer goed.

Wel verstandig haar eerst even te laten kalmeren - paarden die gestresst zijn, leren niet meer.

Door haar controle te geven over de situatie - zij benadert jou en niet andersom - en door niet de spanning te verhogen door op haar af te stappen, kan ze rustig weer leren dat jij niet eng bent.

Succes, komt goed!

psychonaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:49

Allebei even lekker tot rust komen, en morgen weer een dag.Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:16

ik heb dat een keer gehad, mijn ruin vond me meteen erg eng.
heb even doorgezet en hem net zo lang staan aaien en knuffelen tot hij weer normaal deed.

komt wel in orde! :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:31

Als jij je paard gaat trainen, moet je voor zo goede mogelijke ideale omstandigheden zorgen. Een longeercirkel die afgezet is met stroom is voor mij verre van de ideale situatie. Schrikdraad is om een paard in een weiland te houden en is voor niets anders goed.
Ik zou dus elders longeren waar het wel veilig is en waar het paard niet totaal onverwacht een "straf" krijgt. Dit is niet goed voor het zelfvertrouwen van het paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:37

Morgen weer een dag. Dan zal je paard het we vergeten zijn. En anders overmorgen. Geen al te groot probleem van maken.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 21:37

Gini schreef:
Als jij je paard gaat trainen, moet je voor zo goede mogelijke ideale omstandigheden zorgen. Een longeercirkel die afgezet is met stroom is voor mij verre van de ideale situatie. Schrikdraad is om een paard in een weiland te houden en is voor niets anders goed.
Ik zou dus elders longeren waar het wel veilig is en waar het paard niet totaal onverwacht een "straf" krijgt. Dit is niet goed voor het zelfvertrouwen van het paard.

Hoi Gini,

Normaal staat er nooit stroom op! Het was een samenhang van omstandigheden. Ik zou graag tips willen hoe hiermee om te gaan en het vertrouwen terug krijgen...Ik weet ook heus wel dat ik beter had moeten opletten. Dit doe ik nooit meer zonder te controleren of de stroom aan /uit staat.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 21:38

Nala schreef:
Net zoals ze zich nu aangeleerd heeft dat jij een schok meebrengt, zal ze vanzelf ook weer merken en leren dat die combinatie niet klopt. Komt goed!

Dankjewel dit biedt hoop!!!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:42

Het slijt vanzelf weer door gewoon met elkaar om te gaan.
Ik had dit afgelopen zomer ook met mijn paard. Ik stond aan de andere kant van het draad en for whatever reason wou hij aan het draad snuffelen. Hij kreeg daardoor een keiharde schok tegen z'n neus... :(:) Rende eerst ook voor mij weg maar snel genoeg was die angst ook weer weg. De angst voor (dat) draad is nog wel even gebleven :+

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 21:46

Ik ben er net nog even geweest. Ze ging meteen snurken en keek mij met grote ogen aan. Ze kwam niet naar mij toe, ook al had ik een appel in mijn hand. Een stalgenoot heeft haar gepakt en we hebben haar geborsteld. Ze bleef snurken en trappen achteruit, af en toe probeerde ze te happen. Ze is vooral angstig als ik haar aanraak. Natuurlijk niet gek. Ze ontspande wel steeds meer, liet af en toe haar hals zakken en proeste zo nu en dan. Het is van nature een paard met een karakter(merrie) introvert paard, ze onderzoekt ook hoe ver ze kan gaan. In combinatie van angst en onzekerheid. Ik ga haar een paar dagen rust geven en dagelijks borstelen. Hopelijk vergeet ze het snel.... Bedankt voor jullie lieve berichten!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:10

Ik heb dat gehad met een pony van een stalgenootje.

Ik ben nog steeds rete spannend, maar ook interessant, dus ze loopt vaak met ogen op steeltjes en snorkend achter me aan :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:20

Komt goed ts gewoon rustig de tijd geven en idd lekker poetsen.

Die van mij is laatst naar een nieuwe stal verhuisd en ik wilde haar pakken. Liep verkeerd en dacht ipv om te lopen wel even door de draden te kunnen. Zat ontzettend veel stroom op dus heb mezelf een flinke tik gegeven maar pony stond net te snuffelen aan me en kreeg hem ook keihard. Ik heb haar daarna kunnen pakken en heb gewoon lang staan knuffelen, ze blijft wel nog ver weg uit de draad maar vindt mij niet meer eng

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:54

Dat komt wel weer goed. Laat haar jou nu met leuke dingen associeren en voorlopig even niet in die longeercirkel gaan.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:32

Er even bij in de stal op je hurken zitten, snoepje in je hand, als dat weer goed gaat even gezellig poetsen op de poetsplaats en klaar. Over een dag of twee weer die longeercirckel in gaan, houd er wel rekening mee dat ze gespannen kan zijn, maar laat der even rennen en na 2-3x is dat ook weer gedaan in de meeste gevallen. :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:52

LeenArnhem schreef:
Gini schreef:

Hoi Gini,

Normaal staat er nooit stroom op! Het was een samenhang van omstandigheden. Ik zou graag tips willen hoe hiermee om te gaan en het vertrouwen terug krijgen...Ik weet ook heus wel dat ik beter had moeten opletten. Dit doe ik nooit meer zonder te controleren of de stroom aan /uit staat.

Dan zou ik het gewoon tijd geven en verder tegen haar hetzelfde doen als anders. Uiteindelijk zal ze dan beseffen dat het een eenmalig voorval was.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:00

Dat is echt heel vervelend, maar inderdaad, uiteindelijk komt het meestal toch echt wel weer goed. Vergt begrip, geduld, en de juiste rustige aanpak. In dit geval zou ik inderdaad weer eventjes terug naar de basis, rustig fysiek contact. En nu nog eventjes niet in de bewuste longeercirkel gaan werken. Dat komt wel weer als het contact tussen jou en haar weer "normaal" en goed is. Dan kun je haar, of desnoods iemand anders, extra ondersteuning bieden mocht ze het gebeurde (ook) nog steeds aan die bepaalde plek koppelen.

Ik zelf heb het op meerdere manieren ervaren bij paarden van anderen, maar ook eens bij mijn eigen Welsh merrie die zéér gevoelig is en niet snel dingen vergeet. Jarenlang ging ik met haar naar een paardencamping voor de vierdaagse, maar vaak bleven we nog veel langer.
Van hele grote weides werd daar ieder jaar opgedeeld in diverse landjes. Op het lint stond echt een enorme klap stroom. Zo heftig dat je er zelf van onderuit gaat en soms nog spierpijn hebt de volgende dag, zo'n optater. Bij de poortgrepen voor in/uit was niet altijd een extra tussenpaaltje geplaatst, dus het was nogal een kunst om je paard uit het land te halen en tegelijkertijd het lint strak te houden.
Kwam dat op de grond, dan gaf dat niet alleen een flink tik geluid, maar als het nat was kon het ook nog wel eens via de grond contact maken met het paard. Al helemaal als je een paard met ijzers had.

Waren ieder jaar wel paarden die daar voor een weekje stonden, waarbij dat 1x gebeurd is, en die je daarna gewoon echt niet normaal meer op of van de wei kon halen.

Zelfde geval met spoorwegovergangen, nog voor een trein aankomt of weer weg is, staat er even stroom op. Ga je nét met je paard op zo'n moment er over heen, en helemaal als ze op ijzers staan, dan kunnen ze dat ook voelen. Een beetje gevoelig paard onthoud dat dan.
Heb dat eens meegemaakt met een (verzorg)Ijslander van een vriendin van mij. Die had dat al enkele keren meegemaakt, en kreeg je haast de overgang niet over. Oefenen oefenen, maar goed dat treinverkeer gaat niet stoppen natuurlijk...
Weet nog héél goed een moment dat hij eindelijk bereid was om er voetje voor voetje over te gaan, en middenop plots in de staak ging. Niet vooruit of achteruit te krijgen. Met vriendin er op.
Wetende dat er zo toch echt een trein weer aan zal komen, en dat de slagbomen en toeters en bellen aan zouden gaan.

Nou echt, ik scheet 7 kleuren in m'n broek van angst hoor. :oo

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:00

Vandaag weer bij haar geweest. Ze was eerst heel relaxt at een wortel door de stal tralies uit mijn hand. Maar plots begon ze weer te snurken en angstig te kijken en te draaien. Stalgenoot haar uit stal gehaald omdat ze met de kont naar je toe gaat staan. Uit de stal begon het steigeren en achteruit lopen. Ze ontweek elke vorm van fysieke aanraking. Halstertouw kapot gesteigerd. Ze is gewoon erg bang, ze voelt mijn onzekerheid. Ze is erg sensibel en voelt als je gespannen bent. Stalgenoot gaf aan dat ik niet te afwachtend moet zijn, dat maakt haar bang. Uiteindelijk kon ik steeds een stuk dichter bij haar gaan staan. Op een gegeven moment stond ik dicht bij haar en raakte haar hals aan, ze trilde als een rietje. Omdat ze niks deed heb ik braaf gezegd en ben ik even een borstel gaan halen en ging weer verder met borstelen. Dit ging goed en omdat ze ontspande oogde ben ik gestopt de deken zonder moeite op gedaan en haar naar stal gebracht. Wortel gegeven en weggelopen. Positief afsluiten was vandaag mijn doel en haar kunnen aanraken zonder spanning. Dat is gelukt, we zijn er nog lang niet. Dit duurt nog wel even! Zelf de staleigenaar had dit nog nooit zo extreem gezien. Zo sneu om te zien... Ik geef in ieder geval niet op, desnoods moet ik haar elke dag borstelen om het vertrouwen terug te winnen. Ik ga de longeercirkel voorlopig niet meer in, dan ga ik er nog liever meteen opzitten. Een bok is vele male minder erg als dit. Super fijn dat ik tips en adviezen van jullie krijg, erg bruikbaar. Ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit doormaakt. Liefs

psychonaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:06

Het komt wel goed hoor! Goed van je dat je het rustig aan met haar doet. Vooral er zelf zeker van zijn dat alles weer goed komt, dan voel je paardje zich ook vertrouwder bij jou.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:10

Een gevoelig paard kan hier erg van slag van zijn. :j
Maar je bent op de goede weg, ik zou juist wel als het weer oké is met het vertrouwen, ook de longeerbak gaan trainen, zodat je het helemaal op kan lossen en niet uit de weg gaat.
Daar leren jullie allebei van.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:17

Vandaag weer geweest! Kon mevrouw makkelijk uit haar stal halen. Ze moest bekapt worden, ook geen probleem. Heb haar geborsteld en gelongeerd! Helemaal opgelost gelukkig, het enige is dat ze bang is voor mijn zwarte handschoenen, even witte kopen nu met dat Corona virus. Super bedankt allemaal!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:18

Longeerbak? Je moet wel echt voorkomen nu dat dit nogmaals gebeurt. Dus ik zou voorlopig maar heel andere dingen met haar gaan doen.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:22

anjali schreef:
Longeerbak? Je moet wel echt voorkomen nu dat dit nogmaals gebeurt. Dus ik zou voorlopig maar heel andere dingen met haar gaan doen.

Nee niet de longeerbak, binnenbak heb ik haar gelongeerd:-) Niet helemaal duidelijk vermeld. Nee longeercirkel ga ik voorlopig niet meer in ;-)

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:28

Heel gek maar nu snurkt ze steeds naar mij als ik voor haar stal sta. Als ik de staldeur open doe kijkt ze mij met angstige ogen aan. Als ik haar benader doet ze een stap achteruit. Op de poetsplaats is ze ook al niet te houden, elke keer als ik aan kom lopen en haar aanraak trapt ze achteruit, dreigt ze met haar voorbeen of ze steigerd. Ik wordt elke dag een beetje banger voor haar..... Doet mij veel verdriet. Ik ben ook afwachtender geworden. Waardoor ze mij eng vindt, ik ben niet meer de leider. Ze wil niet graag bij mij zijn. Ze rent weg als ik haar uit de paddock wil halen. Bij de eigenaar of stal genoten doet ze dit niet. Daar is ze zo mak als een lammetje. Ik dacht echt dat ze het mij had vergeven, helaas niet... Hoe kan ik onze band versterken en terugkrijgen? Ik hou ontzettend van haar.... Nu gaat regelmatig door mijn om te stoppen.... Wat denken jullie?????