Paard gaat even "total loss", help?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Paard gaat even "total loss", help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:03

Dit topic is tegelijk om een mogelijke verklaring te zoeken, eventueel tips of ideeën
en ook om het even van me af te schrijven.

Even korte voorhistorie (voor wie ons nog niet kent), ik heb mijn PRE merrie nu iets meer dan een jaar.
Vorig jaar heeft het even geduurd voor we elkaar goed leerden begrijpen, maar na een paar maanden
onstond de klik en band echt wel, toen nog op de grond, aangezien ze nog jong en onbespierd was.
In Mei, toen ze goed en wel 4j was, ben ik dan verder gegaan met het rijden, ze was al zadelmak, maar nog niet verder gereden. Dit ook allemaal rustig opgebouwd, paar probleempjes tegen gekomen, maar met hulp en instructie netjes opgelost (ik spreek over niet willen aandraven vnl., ook wat balansprobleempjes, ... typisch jonge paardendingen) We maakte gestaag vooruitgang en ze was vooral altijd rustig en doodbraaf.

Ik heb hier nog niet lang geleden een topic geopend dat ze schrok van de nieuwe ruin die bij ons gezet was, die is ondertussen alweer weg, maar ik ben toen dus flink gevallen en sindsdien niet echt meer gereden.
Vorige week maandag wel 10min. eventjes rondgestapt om mijn vertrouwen terug wat op te krikken, maargoed, vandaag ging ik dus voor het eerst terug rijden.

Ze is zoals altijd superbraaf en rustig bij het opzadelen, neem haar mee naar de piste, ze is wat ongeduldig bij het opstappen, maar na 2x blijft ze toch mooi staan bij het krukje. Bij het stappen was ze wel erg fris en voorwaarts, maar verder wel braaf. Heb haar dan gewoon aan het werk gezet en dan kwam ze wel wat losser en meer ontspannen. Na wat instappen zet ik haar in draf, ik weet al niet meer hoe ver we gedraafd hebben, niet lang, maar plots schiet ze weer weg naar voren en opzij in galop, ik dit keer wel mee, maar dan begint ze te bokken, dus ik naar voren, steigert ze, terug bok, steiger, bok, ik helemaal rondgeslingerd in mijn zadel en dan duikt ze 180° in een draai weg en ga ik eraf. Gelukkig dit keer niet echt zeer gedaan, dus ik recht, meteen naar haar toe.
Ik ben terug opgestapt en gelukkig was ik niet alleen, dus de andere persoon heeft haar dan aan de longe geklikt. Het leek net een bommetje onder mij, klaar om elk moment te vertrekken. We hebben dan eventjes gestapt, paar rondjes rustig gedraafd, weer wat stap, wat draf, tot er terug wat meer rust kwam.
Dan ook nog eventjes een rondje los gestapt en een halve cirkel gedraafd en dan ben ik terug afgestapt.

Ik heb haar dan aan de longe geklikt en jeez... ze is beginnen lopen, crossen, écht crossen aan die longe .. en maar bokken en wegschieten ... Ik heb nu toevallig ook recentelijk (na de vorige val) een nieuw zadel, maar dat is een tweedehands versie van een model dat is gepast en getest met mijn zadelpasser bij. Nu, toch dat zadel er eens af gehaald om te kijken wat ze dan deed, maar net hetzelfde, crossen, nog wat bokken, nog meer crossen. Uiteindelijk de longe eraf gehaald, piste dicht en ze heeft zeker 10 minuten aan een stuk de piste rond gecrosst op eigen houtje .. Daarna kwam ze, al pompend rustig naar mij gestapt en volgde ze mij kalmpjes door de piste. Heb dan nog eventjes de longe eraan geklikt en ze was plots weer superbraaf, rustig en aandachtig en deed netjes wat ik vroeg. Haar aan de hand dan nog wat uitgestapt en dan gestopt.

Ben het zelf nog even aan het verwerken nu, maar ik ben uiteraard heel erg geschrokken, maar vind het vooral bizar omdat ik mijn paard in dit gedrag totaaaal niet herken .. Ze heeft al wel eens laten merken dat iets haar niet aan staat en dan maakt ze zich flink boos en geeft ze wel eens een bokje, maar niets dat hier nog maar in de buurt van komt.. En buiten het fris staan, heb ik het ook niet voelen aankomen, waar ik anders wel haar spanning voel opbouwen ..

Dusja, als iemand hier een idee, gedachte, ... over heeft, ik kan het zelf niet goed plaatsen ..

Avanti

Re: Paard gaat even "total loss", help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:33

Teveel energie? Had je haar nog gelongeerd voor het rijden?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:37

Avanti schreef:
Teveel energie? Had je haar nog gelongeerd voor het rijden?

Nee niet gelongeerd, maar ik kan haar normaal 2 weken rust geven en gewoon opstappen en wegrijden ...
Daarom vind ik het ook zo bizar ... Maar het leek inderdaad wel echt op vééls te veel energie

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:39

Vervelend dat je bang bent geworden..
Hoelang staat je paard buiten?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:41

annibel schreef:

Ze staat gewoon de hele dag buiten, van 's ochtends tussen 8u en 9u tot 's avonds tussen 19u en 20u.
Dat is ook al het hele jaar zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:42

Wat lastig! Snap wel dat je geschrokken bent hoor, heb ik zelf ook snel. Is het niet een idee om voordat je er op gaat ook grondwerk te doen? Dan kun je haar alvast observeren en kijken hoe ze is. mijn paard moet van mij eerst aan de longe in stap, draf en galop de bak rond. Bij het kleinste signaal dat hij spanning heeft of fris is gaan we daar eerst aan werken voordat ik er op ga. ken je trouwens de Pre flight checks van Parelli? Hij buigt bijvoorbeeld het hoofd en de hals van het paard eerst aan de linkerkant en dan aan de rechterkant in, eerst vanaf de grond maar ook als hij net in het zadel zit. Wanneer het paard dit makkelijk doet, heb je zijn aandacht, maar kun je dit ook gebruiken als hij er onverhoopt toch vandoor gaat. Inbuigen is vaak veel effectiever om een paard weer op jou tempo te krijgen dan met beide teugels tegelijk inwerken. Hoop dat je er iets aan hebt :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:47

Sammiex2000 schreef:
Wat lastig! Snap wel dat je geschrokken bent hoor, heb ik zelf ook snel. Is het niet een idee om voordat je er op gaat ook grondwerk te doen? Dan kun je haar alvast observeren en kijken hoe ze is. mijn paard moet van mij eerst aan de longe in stap, draf en galop de bak rond. Bij het kleinste signaal dat hij spanning heeft of fris is gaan we daar eerst aan werken voordat ik er op ga. ken je trouwens de Pre flight checks van Parelli? Hij buigt bijvoorbeeld het hoofd en de hals van het paard eerst aan de linkerkant en dan aan de rechterkant in, eerst vanaf de grond maar ook als hij net in het zadel zit. Wanneer het paard dit makkelijk doet, heb je zijn aandacht, maar kun je dit ook gebruiken als hij er onverhoopt toch vandoor gaat. Inbuigen is vaak veel effectiever om een paard weer op jou tempo te krijgen dan met beide teugels tegelijk inwerken. Hoop dat je er iets aan hebt :)

Thanks voor de tips! En welja, zo deed ik het in het begin altijd, aangezien ik toch inderdaad met een jong paard bezig was. Ik ben uiteindelijk gestopt met longeren/grondwerk voor het rijden als ze al maanden aan een stuk altijd zo rustig en doodbraaf was. Ik ga dit in het vervolg uiteraard wél terug doen, want zoals je zegt, geeft het wel een goede indicatie van hoe fris/aandachtig ze zijn op dat moment. Ik ben vooral zo geschrokken omdat het zulk atypisch gedrag is voor haar ...
Dat van het inbuigen ga ik wel zeker onthouden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:49

annibel schreef:

Hier staan 2 ruinen 24/7 samen buiten en als ik daar de ene van zou zadelen nu krijg ik ook zoiets. Ondergrond is niet geschikt om energie er uit te stuiteren nu. Dus hoe is de ondergrond qua uitloop nu? Is de bak de enige plek waar paard veilig echt idioot kan doen met de regen van afgelopen tijd?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:54

Idd, als ze bv op modderig terrein staat, kan ze haar energie niet kwijt, ook al staat ze buiten.

Wat krijgt ze qua voer?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:55

Bij het inrijden heb ik ook zoiets gehad. Mijn zeer voortwaartse en enthousiaste paard was gewoonlijk echt braaf, maar na een paar maanden maakte hij zomaar uit het niets (voor mij) een luchtsprong met een negentig graden draai om er dan bokkend vandoor te gaan. Nadat ik er driemaal naast gelegen had, begon ik behoorlijk onzeker te worden. Heb dat opgelost door een ruiter met een heel goede zit te vragen om op hem te rijden terwijl ik vanaf de grond keek wat er gebeurde. Al snel ontdekten de voortekenen, die waren heel subtiel overigens, en zij heeft hem dan zo afgeleid en voorwaarts gereden dat hij het na een paar keer niet meer deed. Daarna ben ik gaan rijden en keek zij toe. Hij heeft het nooit meer gedaan. Ik heb niet kunnen ontdekken waarom hij het deed, misschien gewoon joligheid.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:01

Misschien niet goed gelezen maar wat krijgt ze aan voer?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:10

@tamary, de weide waar ze staan is redelijk droog, maar inderdaad wel wat gladder en iets meer modder dan gewoonlijk .. Dus dat zou misschien wel kunnen. Alleen ligt de weide met al die regen er nu al een maand zo bij en de vorige keren dat ik reed (= voor mijn vorige val) was ze gewoon rustig en ontspannen zoals altijd.

Maar het kan natuurlijk wel! Ik ga in ieder geval eerst longeren vanaf nu!

@tengeltje11, ze hebben onbeperkt hooi op de weide, maar ze wordt wel wat weggejaagd door de anderen.. 's avonds krijgt ze een halve schep gewone muesli (zonder haver of iets energierijk) en een schep bietenpulp. Dit is ook al een jaar hetzelfde. Enige kanttekening die ik moet maken is dat degene die normaal voert vanavond was opgevallen dat er in haar bak iets anders zat dan ze kende.
Maar te weinig energie kwijt kunnen door modder is wel mogelijk natuurlijk .. het is alleen wel heel erg extreem naar wat ik gewoon ben.

@Hevonen, Is op zich zeker een goeie tip, waarvoor bedankt! Alleen is mijn paard normaal echt een tamme goedzak van karakter en altijd lekker rustig en relax, ze is eerder aan de luie kant dan voorwaarts. Daarnaast ben ik zelf een ruiter met een best goede zit en was ik voor aankoop van mijn eigen paardje degene die gevraagd werd om de frisse jonkies in te rijden ... Ze is nog al wel eens weggeschoten van het schrikken of ging even vervelend doen, maar dan voelde ik het ook altijd subtiel aankomen en was ik altijd mee. Zo heb ik zelf, mits begeleiding nog van mijn lesgeefster al heel wat dingen opgelost gekregen. Ik ben vandaag ook nog best lang blijven zitten, maar heb echt nog maar zelden een paard zo lelijk weten doen (en ik heb 20 jonge BWP's zadelmak gemaakt)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:16

Heb je al gedacht aan de optie hengstigheid?
De seizoenen hebben wel invloed.
Ik zou er niet teveel achter zoeken. Hoe rustiger en laconieker jij reageert, hoe sneller ze weer in het ritme komt. En als de spanning voor jou teveel een issue wordt, is het zinvol om even wat hulp te vragen. Liever een stapje terug en rustig aan opbouwen, dan jezelf - en daarmee het paard- onder druk zetten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:20

Was je gestressed/zenuwachtig/bang/onrustig toen je er opging? Mijn ervaring met PRE's is dat ze dat lastig vinden. En ik hoor het vaker van andere ook.
De één uit het wat anders dan de ander. Maar ik heb er hier ook 1 staan die verschrikkelijk kon ontploffen als jong paard. Als ik gestressed was begon zij al te draaien en te wiebelen bij het opstappen. Als ik niet binnen een paar rondjes m'n stress kwijt was dan ging ze af als een vuurpijl.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:23

Ik zou iets meer kijken wat je in het voortraject toestaat.

Van mij mogen ze los alles doen, maar zodra er een lijn of een zadel op zit niet. Dus ook niet een bokje of razen aan de lijn.

Je moet je paard dan wel kunnen inschatten en losgooien wanneer er teveel energie in zit.

Maar soms heb je teveel toegegeven in kleine stapjes :)

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:26

Heb je haar de afgelopen weken wel in beweging gehouden na je val. Of heeft ze veel stil gestaan? Ik moet zeggen dat bij ons op stal deze week een heleboel paarden de kolder in hun kop hebben. Voorjaar in hun bol misschien.
Ik zou de komende tijd haar gewoon even goed longeren voordat je er op stapt!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:34

@senna21, Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht ... tot nu merkte ik ook geen verschil aan haar als ze hengstig was, ze was eerder extra aanhankelijk dan ... En normaal ben ik ook echt niet makkelijk bang en ga ik altijd gewoon rustig en zelf relax aan de slag, opdat ik weet dat je inderdaad zoiets kan overdragen op je paard. Het is nu alleen makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ... Ik ben vorige week ook net op een nieuwe werkplek begonnen en ik werk op zelfstandige basis, dus als ik me écht bezeer bij het vallen, heb ik een groot probleem... Ga nu in ieder geval wel inderdaad een stap terug zetten en eventjes terug rustig aan opbouwen voor mezelf, zoals je dus ook aangeeft!

@Veulen84, Nee net niet, ik had er heel veel zin in, ik was blij dat dat nieuwe paard weer weg was, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken, dus ik was gewoon relax zoals anders. Na de val vandaag ben ik er terug opgestapt met was stress natuurlijk, maar dan heb ik haar net weer kalmer gekregen (ok wel aan de longe). Als ik daarna zag hoe ze het als een gekke op een lopen zetten, was ik blij dat ze met mij erop nog zo rustig is gebleven aan de longe..

@ruitje, ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt? Ik heb haar nooit laten "een bokje geven" of "wegschieten" zonder dat aan te pakken. Ik weet juist hoe ongelooflijk consequent je moet zijn, anders pakken ze inderdaad je hele arm. Dus altijd op een zo correct en vriendelijk mogelijke manier, maar bokken of ander ongewenst gedrag is nooit getolereerd geweest, niet onder het zadel en niet aan de hand. Ze liep voor mijn val 2 weken geleden net écht super, we waren echt heel goed op weg en dan gewoon pech gehad met timing en schrikken, waardoor het nu wat stil heeft gelegen. Ik reed haar daarvoor echter ook nooit meer dan 1/2x per week, dus het is ook niet dat ze nu plots veel minder beweging had ..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:41

Het voorjaar zit ook in de lucht. Dat merk ik zelfs aan mijn 19-jarige merrie die ik al 14 jaar heb. Die heeft soms ook haar momenten, haha! Prima te controleren, en ze staat 24/7 buiten op goede ondergrond, maar dan wil ze gewoon iets. Dus dan klik ik de lijn eraf en maken we er een spel van. Op mijn initiatief, maar ik zie dat ze dan even uit haar toeter wil.
Soms hebben paarden iets nodig wat ongewenst zou zijn, maar wat gewenst kan worden als je zelf het goede moment eruit pikt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:44

Dan begrijp ik je verkeerd. Ik dacht te lezen dat je een bokje oke vond en dat je haar liet gaan aan de longeerlijn. Excuses!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:43

Dit soort plotseling extreem bok gedrag bij een paard wat normaal braaf is heeft 9 van de 10 keer een lichamelijke oorzaak. Vooral als ze het zo heftig laten zien. Meestal is het iets in de rug. Is de rug toevallig recent op de foto gezet? Anders zou ik dat zeker doen als ze dit gedrag blijft laten zien. Geen osteopaat oid laten komen want die kunnen er niet inkijken, een dierenarts ook niet. Die zien dit soort dingen ook vaak over het hoofd. Op foto's zie je meteen of er in de wervels iets niet oké is.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 01:50

Jenara schreef:
@tengeltje11, ze hebben onbeperkt hooi op de weide, maar ze wordt wel wat weggejaagd door de anderen.. 's avonds krijgt ze een halve schep gewone muesli (zonder haver of iets energierijk) en een schep bietenpulp. Dit is ook al een jaar hetzelfde. Enige kanttekening die ik moet maken is dat degene die normaal voert vanavond was opgevallen dat er in haar bak iets anders zat dan ze kende.
Maar te weinig energie kwijt kunnen door modder is wel mogelijk natuurlijk .. het is alleen wel heel erg extreem naar wat ik gewoon ben.

Weet je al wat dat was/is? Voert iemand haar stiekem bij?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:05

Aan de longeerlijn "los" gaan als in, even wegschieten of een bok, vind ik niet erg. Maar dat mag dus niet als ik er op zit. Ik zou het ook zoeken in het feit dat ze minder haar ei kwijt kan buiten, icm de leeftijd. Die van ons was pas ineens ook veel frisser. Maar ja, buiten alles zo nat dat ze in de paddock niet meer rennen en gek doen, wat ze normaal dus wel doen. Dus mijn man had hem die week 1 keer eerst aan de longe gedaan zodat hij alles eruit kon gooien. Daarna er op, en hij was zoveel fijner.

Ik denk dat je echt wel signalen hebt gehad van je paard, het niet stil willen staan, fris en voorwaarts zijn in stap. Kunst is om die signalen zelf te gaan zien, en daar sneller op te anticiperen. Dus als je dat frisse voelt er af, en eerst aan de longe bijvoorbeeld. Of misschien de eerste tijd sowieso eerst longeren als je dat meer vertrouwen geeft.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:21

Van mij mogen ze aan de longeerlijn ook best rennen en bokken hoor. Is persoonlijk, belangrijker is dat je consequent bent.

En wat SusanH ook zegt, je had inderdaad al wat signalen gehad. Plus dat je zelf na je val niet zo zeker bent en misschien niet helemaal doortastend meer bent nu.

Misschien even naar je voer kijken, dat kan helpen. Maar vooral je paard een uitlaatklep geven voor de energie. Durf je dat niet onder het zadel, doe het dan aan de longe of los. En dan daarna pas gaan rijden.
In je rijden niet teveel trutten en puzzelen aan je stap, maar voorwaarts oplossen met veel wendingen. En daarna pas de denk oefeningen in halt of stap meepakken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:53

Het is een PRE en je noemt meerdere keren hoe doodbraaf ze wel niet is: is ze niet een vreselijke binnenvetter die nu haar emmertje vol had?

Mijn Spanjaard zou je op heel veel vlakken ook 'doodbraaf' vinden, ware het niet dat ze het eingelijk wel heel spannend/moeilijk vind maar dit niet duidelijk laat merken. Ik voel het ondertussen aan, maar het heeft in het begin er zeker voor gezorgd dat we af en toe ontspoorden. Ik had het simpelweg niet door dat het in haar koppie allemaal te veel was.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:14

Wat vervelend voor je zeg!
Maar misschien heeft ze ook het voorjaar in dr bol? Ik zie hier we meer paarden vaker aan de kletter gaan (los in de bak) dan normaal. Mijn eigen merrie trekt vaak een sprintje maar die gaat al een paar dagen bokkend en stijgerend door de bak, iets wat ze normaal niet doet.

Wel vind ik dat dit onder het zadel echt not done is, misschien haar voor je gaat rijden even opgooien en echt even allen eruit laten rennen/springen/bokken? Je geeft zelf al aan dat ze daarna wel de aandacht bij jou had, dus ik denk dat dat wel de moeite waard is om is te proberen of zoiets simpels al helpt :)