Krijg geen halster meer om bij mijn paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjorsie12

Krijg geen halster meer om bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:12

Help....9 weken geleden heb ik mijn arm gebroken , niet met het paard overigens, maar sindsdien staat mijn paard ook stil...hij is te moeilijk en te onstuimig en ook te snel van streek en gevoelig om door iemand anders te laten rijden.(zijn al 2 ruiters er achterover afgevlogen)
Het is een keer fout gegaan met zijn halster omdoen, beetje onhandig met 1 hand, gleed het weer naar beneden, hij schrok daarvan en ging er vandoor, sindsdien kan ik geen halster meer omdoen...het halster heb ik aan gelaten, maar hij heeft er al 2 kapot getrokken in de inloopstal, of paddock, zou niet weten waaraan...
Ik kan m alleen pakken als ik m in t kleine weitje doe en dan duurt het nog even, maar hij word zo lomp dat ik erg moet oppassen voor mijn arm.
Ik weet het inmiddels niet meer...grondwerk doet hij perfect, maar als hij t halster ziet of hoort is hij pleite....wie heeft er tips? Ik heb m al 10 jaar en we deden bijna dagelijks iets, rijden of grondwerk, maar sinds ik mijn arm gebroken heb en we dus niks doen,is hij heel hard teruggevallen in zijn gedrag, bijna zoals ik m gekocht heb... volledig onhandelbaar....

Supervixen

Re: Krijg geen halster meer om bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:22

Heb je niet iemand die je kan helpen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:39

Helpt het als je het halster anders om doet? Het klinkt alsof je de gesp bij de kaak los hebt en het kopstuk over de oren doet, het veulen van mijn verzorgpaard ging daar ook van vliegen. Zij vond het veel minder spannend en bleef veel beter staan als ze het kopstuk niet over haar hoofd heen getrokken kreeg, maar als het via de gesp op en af werd gedaan. Maar goed zij was een veulen, veel minder sterk natuurlijk en ik had ook 2 handen :o maar misschien is het het proberen waard? Toen dat jonge paard na een tijdje door had dat het halster haar niet zou opeten, was halster op en af doen door over het hoofd te trekken ook geen probleem meer!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:45

Snoepjes! En goed belonen.

Onze jaarling heb ik per ongeluk een keer in haar oog geprikt en daarna kon ik het halster wel vergeten.

Gewoon weer rustig begonnen en snoepjes blijven voeren, die link leggen ze snel genoeg. En idd de gesp gebruiken, dan is het een stuk minder spannend vaak.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:48

Thanks, maar de snoepjes pakt hij en is dan vliegensvlug weg...ik kan niet eens met t halster in de buurt van zijn hoofd komen, mss moet.ik eens proberen idd niet zijn neus er eerst in willen doen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:56

Idd zelf leren neus erin doen.. en na een werkpaard verder willen let ook op welke hoogte waar hij voor beloond word

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:00

Grondwerk gaan doen met halster in je handen. En bij elke beloning het halster over zijn lijf wrijven.
Het klinkt of hij niet genoeg is gedesensibiliseerd in die richting. Ik heb er zelf ook 1 die nogal van 0 op 100 in 2 sec. is. Maar met kleine grondwerkjes en desensibiliseren is ze nu een stuk minder schrikkerig.
Ik snap dat het lastig is nu met je arm in het gips, maar ga gewoon kijken wat wel gaat en wat niet. Eigenlijk is elke vorm van desensibiliseren daar goed. Ik zou wel zorgen dat hij niet te ver bij je vandaan kan komen. Dus als het kan werken met hem in de inloopstal (als je die af kan sluiten) of de kleine wei.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:08

Een touw om de hals doen en het uiteinde door de ring van de musketon doen. Dit kun je doen door je arm over zijn schoft te doen en daar het uiteinde van het touw laten zakken, uiteide door ring en paard meenemen.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:10

Thanks Rina dat had ik ook al een beetje bedacht, maar hij is direct pleite als t halster in zicht komt ik heb t toen geprobeerd in de kleine wei, daar is hij 15 minuten als een idioot gaan rond rennen, daarna gapen, kauwen en bleef hij stil staan en kon ik t om doen, zonder problemen, maar een dag later weer terug bij af....ik word er echt moedeloos van...

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:11

Touw zit om zijn hals, heeft mijn man gedaan, maar ik heb er vandaag niks mee gedaan, ik heb m weggewuifd

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:18

En hulp van iemand die wel goed 2 handen kan gebruiken en iets handiger is?

Als er eenmaal een halster om zit kun je oefenen met een 2de halster, kun je hem iig vasthouden en belonen als hij wel blijft staan.

Paarden hebben gauw door als je je zelf niet optimaal kunt bewegen en met zo'n gebroken arm ben je toch een stuk voorzichtiger dan je normaal zou zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:27

Toen ik mijn paard kocht, was hij echt enorm kopschuw. Ik heb de 'fout' gemaakt om hem bij aankomst buiten te zetten en het halster om te doen. Ik heb hem gedurende 2 weken geen halster om kunnen krijgen, wat ik ook probeerde. Uiteindelijk ben ik een keer met hem in vrijheid gaan werken in de bak. Gewoon een beetje spelen, gek doen, etc. Hij wilde namelijk prima bij je komen, maar zodra het halster in beeld kwam, was hij ook echt gevlogen. Tijdens het spelen ben ik gehurkt in het midden van de bak gaan zitten. Uit zijn eigen nieuwsgierigheid is hij toen naar mij toegekomen en kon ik heel voorzichtig het halster laten zien. Dit hebben we steeds verder uitgebouwd en uiteindelijk is hij nu eigenlijk helemaal niet kopschuw meer :j

Door te gaan hurken was ik voor mijn idee voor hem minder bedreigend en vond hij het interessant om te gaan onderzoeken wat ik aan het doen was. Doordat hij uit zichzelf bij mij en het halster kwam, koos hij er zelf voor, in plaats van dat ik hem benaderde met een halster. Wellicht zou je dus ook eens kunnen proberen om te gaan hurken en gewoon te kijken of hij dan uit nieuwsgierigheid bij jou (en het halster) komt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:36

Sjorsie12 schreef:
Thanks Rina dat had ik ook al een beetje bedacht, maar hij is direct pleite als t halster in zicht komt ik heb t toen geprobeerd in de kleine wei, daar is hij 15 minuten als een idioot gaan rond rennen, daarna gapen, kauwen en bleef hij stil staan en kon ik t om doen, zonder problemen, maar een dag later weer terug bij af....ik word er echt moedeloos van...

Niet wanhopen. Het heeft bij die van mij maanden geduurd voordat die niet bij eerste aanzicht vloog. En het gebeurd nog steeds wel hoor dat als ik de stal inkom met halster ze eerst een sprong achteruit doet.

Is de inloopstal niet af te sluiten? Als ja dan daar in hele klein stapjes werken. En bij de geringste angst tonen van hem even stapje terug. Laat hem maar merken dat je ziet wat teveel is. En van daaruit rustig verder werken. Dit ga je echt niet in 1 of 2 sessies repareren. Y;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:39

Wanneer hij al twee keer vast heeft gezeten met het halster is het nogal wiedes dat hij uit de buurt blijft. Wanneer er geen noodzaak is omdat hij vrij kan bewegen waarom dan bezig , wacht gewoon tot je arm weer goed is. Beter dan weer goed trainen ipv nu halfslachtig .

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:41

Ik heb dat 7 weken geleden gedaan, in de paddock gaan zitten want ik had geen goede energie en natuurlijk mijn arm in een brace, ik heb er anderhalf uur gezeten, toen kwam hij uiteindelijk naar mij toe en snuffelde aan mijn arm en likte over mijn hand...toen was t heel even goed, andere mensen kunnen er niet bij komen, dan vliegt hij wegom te verongelukken, hij zou ze ondersteboven lopen....goed idee om met een halster om te oefenen met nog een, als het halster om is kan ik hem zo pakken en meenemen, dan is alles zoals voorheen,kan ik ook wandelen met m in t bos...maar voordat t halster om is

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:42

bigone schreef:
Wanneer hij al twee keer vast heeft gezeten met het halster is het nogal wiedes dat hij uit de buurt blijft. Wanneer er geen noodzaak is omdat hij vrij kan bewegen waarom dan bezig , wacht gewoon tot je arm weer goed is. Beter dan weer goed trainen ipv nu halfslachtig .

Hij kan zo ook niet naar de wei, want dat is aan de overkant van de straat, en zakt steeds verder af...op t gevaarlijke af,loopt je gewoon om

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:44

Ik kan de inloopstal afsluiten, maar helaas....hij is sneller als ik...staat weer buiten voordat ik m dicht heb, en gaat er echt snoei hard en lomp weer uit,met ene beetje geluk krijg ik m in de kleine wei, maar ook daar moet ik snel zijn, hij denderd overal doorheen

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:46

Als je wilt kan ik jou helpen. Ik train paarden met uitdagend gedrag en zit in mijn laatste jaar van de opleiding bij Annemarie van der Toorn.

Ik wil je graag helpen als jij dit ook wilt en je een beetje in de buurt woont. Je mag mij altijd een berichtje doen!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:46

even een lang touw nemen daar een slippende lus in maken, die gaat om zijn neus dan kan je het uiteinde over zijn rug leggen en vandaar naar voren laten schuiven tot ie achter zijn oren zit, het uiteinde steek je dan weer door de lus die al om zijn neus zit, zo heb ik dat gedaan toen ik maar 1 arm tot mijn beschikking had en niet zo hoog kon rijken om iets over zijn hoofd te schuiven.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:47

speurneusc schreef:
even een lang touw nemen daar een slippende lus in maken, die gaat om zijn neus dan kan je het uiteinde over zijn rug leggen en vandaar naar voren laten schuiven tot ie achter zijn oren zit, het uiteinde steek je dan weer door de lus die al om zijn neus zit, zo heb ik dat gedaan toen ik maar 1 arm tot mijn beschikking had en niet zo hoog kon rijken om iets over zijn hoofd te schuiven.

Goed idee ga t proberen

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:48

En sowieso meer tijd er in steken , begrijp dat t niet 123 opgelost is...maar t is wel heel vervelend, kan er zo niks mee, en hij kan niet naar de wei

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:09

Ik heb wel eens gezien dat ponies die geen halster verdroegen een zog. varkensband omkregen.Dat zit niet om het hoofd maar alleen om de hals en er zit dan ook een ring aan om een touw of zo aan te bevestigen.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:39

Ja dat wou ik ook doen bij hem, maar ik denk, als hij weer ergens aan blijft hangen, ik weet overigens niet waaraan maar dan hangt hij zich zelf op...vandaar een stuk halstertouw nou,

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:43

Thankx voor de tips allemaal, ik heb weer een beetje hoop gekregen!!

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 21:13

Update mijn Sjors staat apart van de rest, eigen inloopstal en stuk van de paddock!
De shetjes kunnen onder de draad door, ik het t idee dat hij het prima vindt, hij is rustiger, en....t halster krijg ik weer aan na meerdere keren per dag naar m toe te zijn gelopen, voor ontspannings oefeningen of een lekkere borstelbeurt of grondwerk.
Blijkt dat t niet botert tussen de grote paarden, er is een dominantie strijd tussen die 2, hoofdzaak, ik heb mijn Sjors weer terug