Trappen naar honden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Trappen naar honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 03:56

Toen mijn shetlander 2 jaar oud was is hij aangevallen door een (grote) hond. Gelukkig was het in zijn vetlokken/ staart dus er was geen schade.
Helaas koos hij toen voor de aanval, zodra er een hond in de buurt kwam trapte hij, vaak onterecht. (hond die niet aanvalt, maar iets te lang blijft snuffelen)
Het heeft me jaren gekost om dit er weer uit te krijgen en tot afgelopen zomer ging het eigenlijk altijd goed.
Een hond mocht best in de buurt komen, maar als het hem te lang duurde tilde hij als waarschuwing een achterbeen op. Ik waarschuwde mensen ook altijd dat hij kon trappen en of ze hun hond bij zich konden houden.

Afgelopen zomer was ik met hem op het strand, we waren op de terugweg en alles ging lekker. Een stukje verderop liep er een pup los en die rende om zijn eigenaren heen. Nog voor ik kon waarschuwen of stoppen rende de pup ineens de verkeerde kant op, naar ons (zonder bijbedoeling overigens) En zonder waarschuwing haalde Bam vol uit en raakte het beestje in het gezicht.
Ik heb de pup zelf niet gezien, maar het leek niet goed te zijn. Ik probeerde nog aan de dochter uitleg te geven en mijn excuses aan te bieden, maar toen ze hem gevangen hadden liepen haar ouders meteen weg. Het waren Fransen dus het was niet zo dat ik een gesprek aan kon gaan. Enige wat ik kon verstaan was dat ze naar de dierenarts gingen.

Ik was er echt kapot van, waarom haalde hij ineens zo uit zonder een waarschuwing.

Dit was trouwens in België tijdens een weekendje weg. Strand was open voor paarden en heen- en terugweg meerdere (aangelijnde) honden tegengekomen en niks aan de hand. Ik moest langs deze mensen op omdat er een pier was en waar ik erover heen moest zat bij waar die mensen met de pup stonden.

Maar goed, sinds die tijd raak ik toch een beetje in paniek als ik honden tegenkom in het bos. Ik blijf staan of vertraag en roep naar ze dat ze hun hond moeten aanlijnen (ook fijn hond los op het ruiterpad >;) ) Kreeg nog commentaar ook, ik gaf een waarschuwing dat hij kon trappen. Eindelijk lijnt meneer zijn hond aan, maar laat de lijn wel lang. Meneer passeert me en zegt nog heel bijdehand; oh nu doet hij (Bambam) niks.
|o

Hoe kan ik Bam zijn gedrag weer 'normaal' krijgen en ervoor zorgen dat ik weer vertrouwen in hem ga krijgen mbt honden.

Pluttersput

Re: Trappen naar honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 05:35

Ik denk dat dat ontzettend moeilijk gaat zijn. Want dan heb je het er eenmaal uit, kom je de verkeerde eigenaar tegen, en kan je weer van 0 af aan beginnen.
Mensen met honden realiseren zich niet hoe veel risico zo'n kleintje (en ook grote paarden trouwens) kunnen zijn voor honden.

Ik had dat ook als ik ging wandelen. Ik had dan 2 Shetlanders bij me. Zo ontzettend veel mensen die maar vonden dat de hond moest kunnen snuffelen. Of kort houden als ze langs kwamen, en zodra ze achter me waren hond lang laten zodat hij nog even aan de achterbenen kon snuffelen.
Ik ben blij dat er nooit iets gebeurd is. Maar soms dacht ik wel eens van: gaf je maar eens een knal.. dan zouden de eigenaren wel anders miepen.

Vooral dan de: nee maar hij doet niks hoor, wil alleen maar ruiken. Echt dat ik dan dacht: mijn pony is toch echt geen hond en kan dat gewoon niet waarderen..

Ik denk dus echt dat het bijna niet fatsoenlijk aan te leren is. Ik had het hele grote voordeel dat mijn pony's aan huis stonden, en dat als ik ze er uit haalde dat de honden er dan gewoon omheen struinden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 05:43

Het enige dat ik kan bedenken is honden aan wat leuks koppelen dmv de clicker. Als je pony bekend is met clickerttraining dan begin je met een brave hond op zo'n afstand dat je pony niet reageert en ga je belonen. En dan rustig opbouwen om de hond steeds een stapje dichterbij te laten komen.

Alleen betwijfel ik of dat afdoende gaat helpen tegen loslopende, drukke honden die direct op je pony af gaan. Uiteindelijk is dat toch ook best lastig voor ponys aangezien ze de hondentaal niet kennen.

Ik snap ook niet dat mensen zelf niet kunnen bedenken dat een paard kan bijten of trappen als ze bang zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 06:07

Bij mijn fjord had ik ook wel eens doe nou eens wat :x
Maar die heeft werkelijk waar nog nooit een achterbeen opgetild naar honden.

2 jaar terug stond ik (tijdelijk) op een stal met 3 loslopende honden. Ik dacht nog oh jee als dat maar goed gaat, maar het boeide hem gewoon niet dus ik was blij dat het blijkbaar 'over' was.
En als het een grote of zelfs middelmaat hond is mag Bam best zeggen dat ze op afstand moeten blijven.
Die klap alleen naar de pup was gewoon echt vol in het gezicht en zo onverwacht. Vond het zo sneu en ik hoop dat de verwonding dan ook meeviel. Was een Franse bull en hij kreeg Bams hoef op de rechterkant van zijn koppie.

Mn andere shet reageert gelukkig ook niet op honden.

Mensen roepen ook altijd: oh hij doet niks hoor. Maar als ik dan terug zeg dat de mijne wel wat doet kunnen ze ineens wel de hond terugfluiten.

Clickeren zou een optie kunnen zijn, alleen wie wilt zijn hond opofferen :+

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 06:46

Mijn paard is ook meerdere keren gebeten door een hond. Ik kring het er niet meer uit. Roep mensen ook hond aan te lijnen.. vaak roepen ze... mijn hond doet niets... roep ik terug... mijn paard wel...
Gaat eigenlijk altijd wel goed maar oren gaan plat in de nek bij honden. De honden op stal hebben ook al eens een beet in de rug gehad als ze te lang blijven... en die hoef optillen is hier ook bekend...
Krijg ik er niet meer uit... maar snap het wel als je al 3x in je kont gebeten bent door honden

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 06:52

Ja ik heb geen geduld meer met mensen met honden hier in de omgeving . Die zijn zo stront asociaal dat ze zelfs met hun hond nog op het wekeromse zand durven te komen en dan nog onaangelijnd ook ( gebied is verboden voor honden). Dus ik geef 1 waarschuwing aan de eigenaren en de volgende keer krijgt die hond van mij een mep met mijn zweep . Ik heb namelijk al te vaak hele enge taferelen voorbij zien komen door honden die niet onder appel staan bij hun eigenaren . Knal met de zweep doet een hond vaak net genoeg zeer maar is niet schadelijk en geeft ze hooguit een deuk in hun ego waardoor ze afdruipen .Paard opgelucht ,eigenaar hond misschien boos ,maar ik kan me er niet druk om maken eerlijk gezegd . 1 keer waarschuwen is zat .

Liever die hond zeer dan dat ik een dure dierenarts rekening heb omdat mijn paard zijn benen en/of buik openliggen .

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 07:17

Om zulke redenen en mtb'ers heb ik ook altijd een zweep mee.
Jij kan zeggen dat je hond niks doet maar mijn paard verstaat jou niet en spreekt ook niet dezelfde taal als jou hond. Honden zijn altijd veel te nieuwsgierig en super naïef.
Laatst in het bos een groep van 5 honden blaffend om ons heen, maar ze doen niks hoor. Nou jawel blaffen en mijn paard het gevoel geven dat ze geen kant op kon. Dat kan ik wel tegen mijn paard zeggen maar die verstaat mij toch ook niet.
Mensen moeten zich eens realiseren dat er meer op de wereld is behalve hun.
Ik hield onze hond altijd vast, die deed niks en ging wel met een grote boog om je heen. Maar dat kan een ruiter niet ruiken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 07:51

Absolem schreef:
Ja ik heb geen geduld meer met mensen met honden hier in de omgeving . Die zijn zo stront asociaal dat ze zelfs met hun hond nog op het wekeromse zand durven te komen en dan nog onaangelijnd ook ( gebied is verboden voor honden). Dus ik geef 1 waarschuwing aan de eigenaren en de volgende keer krijgt die hond van mij een mep met mijn zweep . Ik heb namelijk al te vaak hele enge taferelen voorbij zien komen door honden die niet onder appel staan bij hun eigenaren . Knal met de zweep doet een hond vaak net genoeg zeer maar is niet schadelijk en geeft ze hooguit een deuk in hun ego waardoor ze afdruipen .Paard opgelucht ,eigenaar hond misschien boos ,maar ik kan me er niet druk om maken eerlijk gezegd . 1 keer waarschuwen is zat .

Liever die hond zeer dan dat ik een dure dierenarts rekening heb omdat mijn paard zijn benen en/of buik openliggen .

Ik was 2 weken terug op het zand en zag inderdaad iemand lopen met een witte herder.
Verboden gebied, maar blijkbaar niet voor die persoon 8)7

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:14

Onali schreef:
Bij mijn fjord had ik ook wel eens doe nou eens wat :x
Maar die heeft werkelijk waar nog nooit een achterbeen opgetild naar honden.

2 jaar terug stond ik (tijdelijk) op een stal met 3 loslopende honden. Ik dacht nog oh jee als dat maar goed gaat, maar het boeide hem gewoon niet dus ik was blij dat het blijkbaar 'over' was.
En als het een grote of zelfs middelmaat hond is mag Bam best zeggen dat ze op afstand moeten blijven.
Die klap alleen naar de pup was gewoon echt vol in het gezicht en zo onverwacht. Vond het zo sneu en ik hoop dat de verwonding dan ook meeviel. Was een Franse bull en hij kreeg Bams hoef op de rechterkant van zijn koppie.

Mn andere shet reageert gelukkig ook niet op honden.

Mensen roepen ook altijd: oh hij doet niks hoor. Maar als ik dan terug zeg dat de mijne wel wat doet kunnen ze ineens wel de hond terugfluiten.

Clickeren zou een optie kunnen zijn, alleen wie wilt zijn hond opofferen :+

Ik weet niet of je in de buurt woont maar anders zou ik wel willen helpen (met een hond die paarden ook een beetje spannend vind, dus die zal uit zichzelf niet meteen dichtbij komen haha)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:25

Ik vind dat het mes 2 kanten heeft.

Mijn pony heeft op het strand (losloopgebied) ook een keer een lel aan een jonge hond gegeven. Maar deze hond hing dan ook wel in Luuk zn staart.

De eigenaar van de hond had niet eens door dat haar hond in een paard hing....

In dit geval geef ik mijn pony groot gelijk dat hij mepte.

Maar nu als hondeneigenaar zie ik ook de andere kant.

Ruiters die door een losloopgebied rijden en verwachten dat alle honden ver uit hun buurt blijven...

Ja, je hoort je hond onder appèl te hebben en deze hoort geen paarden lastig te vallen.

Maar het zijn en blijven dieren die onvoorspelbaar kunnen reageren. Daarnaast zijn honden van oorsprong predatoren en paarden prooien.. het zit in het instinct van de hond om te gaan jagen en het paard zal vluchten of verdedigen...

Voor de ts, als je dus weet dat je pony gericht uitslaat, zou ik alle gebieden waar honden los MOGEN lopen voorlopig even vermijden. De kans dat je in zn gebied een ongehoorzame hond tegen komt, is gewoon te groot.

Gebieden waar honden aangelijnd toegestaan zijn kan je wel rijden, maar wees op je hoede!

(Zeker in bijvoorbeeld de situatie hier in het bos, honden horen aan de lijn maar lopen dikwijls gewoon los en ruiters horen op het ruiterpad maar rijden dikwijls ook over de wandelpaden. Dan kan je niet boos worden op een losloper, als je jezelf ook niet aan de regels houdt. En safty first, als jouw paard dan uitslaat....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:30

Toen ik met mijn toen 4-jarige buiten ging rijden hing er opeens 'n herder in z'n staart. Dat heeft ze nooit vergeten. Toen ik later 'n keer met lange teugel aan 't uitstappen was en er zat een hond braaf in de bak en vloog ze er op af om met haar voorbeen uit te halen (die hond provoceerde niet eens). Ook op stal (in de gang) moest een hond niet te dicht bij komen, want ze zou zo uithalen. Nu vind ik trouwens dat er geen loslopende honden op stal thuishoren en het is dus ook wel eigen risico voor de hondeneigenaren als ze dat wel doen. Overigens heeft mijn paard nooit raak getrapt, maar haar afkeer was duidelijk wel blijvend.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:38

Maar als iemand de hond los laat lopen, is het toch op eigen risico van de hondeneigenaar?
Als de hond niet (meer) onder appèl staat en wegrent en bvb onder een auto loopt, of té dicht bij een paard komt wat uithaalt, dan is het niét de schuld van de bestuurder. Auto en paard zijn ten slotte wél onder appèl. Die reden daar gewoon "minding their own business".

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:46

mairead schreef:
Maar als iemand de hond los laat lopen, is het toch op eigen risico van de hondeneigenaar?
Als de hond niet (meer) onder appèl staat en wegrent en bvb onder een auto loopt, of té dicht bij een paard komt wat uithaalt, dan is het niét de schuld van de bestuurder. Auto en paard zijn ten slotte wél onder appèl. Die reden daar gewoon "minding their own business".

Deels waar.

Kijk, een auto heb je gelijk in (al was ik wel über pissig dat die automobilist niet uit zn doppen keek, terwijl hij mijn hond al lang en breed had kunnen zien aankomen! Gelukkig geen schade)

Ik heb het nu ook over gecombineerde gebieden, gebieden die speciaal aangewezen zijn waar de hond officieel los mag lopen.

Daar ga je niet rijden met een paard wat graag honden vermoord! De kans dat er in zn gebied namelijk een hond even niet luistert, is gewoon heel groot.

Dan hoeft de hond niet eens in de staart oid te hangen, maar kan ook gewoon in zn spel met een andere hond te dicht langs het paard rennen. Als zn paard dan direct uithaalt is dat paard niet onder appèl, hond doet op dat moment niets verkeerd. Behalve misschien niet genoeg afstand houden.

Het is geven en nemen.

Ik roep mijn hond altijd netjes bij me als ik ruiters aan zie komen.

Maar dan verwacht ik wel van de ruiters dat ze ons in stap passeren en niet in een pittige draf of galop ons voorbij stuiven.

Voor beide vervelend ja, ik moet soms mijn hond tig keer terug roepen wat hond en ik niet tof vinden

En als ruiter steeds terug moeten naar stap is ook niet tof. Zeker niet als het precies op je galop pad is.. Maar beetje rekening met elkaar houden is helaas vaak teveel gevraagd.

Als ik dan mijn best doe om mijn hond bij me te krijgen wat niet lukt omdat er paarden in volle draf vlak langs mijn hond komen, dan hoef ik niet met een gewonde hond te eindigen omdat paardlief even een klap uitdeelt. Dan ligt de schuld toch echt even hard bij de honden eigenaar als bij de ruiter. En als ruiter ben en blijf je verantwoordelijk voor schade die je paard aanbrengt aan derden, dus ook aan mijn hond.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:55

Mag ik je shet een tijdje lenen?

Misschien dat de hond van stal dan eindelijk eens leert niet altijd maar achter de paarden aan te lopen en in hun poten te bijten.

Mijn fjord haalde vorig jaar uit en die was helaas net mis. }>

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:58

Maar als je een paard of een groep paarden ziet aankomen, dan roep je de hond toch even bij je?
Stel dat er een auto over het strand komt aangereden (kustwacht oid?): dan roep je de hond toch ook bij je? Ook al is die op dat moment aan het spelen...

Is een beetje hetzelfde als dat ik passeer in stap als ik tegenliggers tegenkom.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:08

mairead schreef:
Maar als je een paard of een groep paarden ziet aankomen, dan roep je de hond toch even bij je?
Stel dat er een auto over het strand komt aangereden (kustwacht oid?): dan roep je de hond toch ook bij je? Ook al is die op dat moment aan het spelen...

Dat schrijf ik toch ook?

Natuurlijk roep ik mijn hond op dat moment bij me.

Maar het gebeurt dan ook nog wel eens dat als hij aan het spelen is met een andere hond, dat beide honden even niet luisteren.

Of dat ruiters dus niet terug gaan naar stap, waardoor het jachtinstinct getriggert wordt waardoor mijn hond er eerst op af rent voordat hij terug naar mij komt.

Op dat moment zitten zowel ik als ruiter fout! Mijn hond had moeten luisteren en die ruiter had moeten gaan stappen.

Meestal is zn akkefietje prima zonder gevaar op te lossen door het even stil gaan staan van de ruiter en het snel pakken van de hond door de eigenaar.

Maar als je dan een paard hebt wat meteen uithaalt, dan is het gewoon niet verstandig om in zn gebied te gaan rijden en zeker niet om dan dravend of galloperend een hond te passeren

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:41

Tja al jong verpest...,heb zoiets ooit bij een trekpaard veulen gehad helaas is dat nooit meer weg gegaan!
Maar ook heeft het paard van nu 178 wel eens een bijtende pitbullgetemd.....die loopt nu jankend weg als we hem weer zien }:) .
Bij alle anderen spreek ik de baasjes aan....gelukkig heeft dit paard zijn grootte mee en dat imponeert de mensen vaak :x
Maar het is er nooit meer uitgegaan al10 jaar niet wat we ook deden zelfs niet bij onze eigen hond, daar dreigt hij ook altijd nog naar!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:44

Ik zou ook met een paard wat honden slaat niet bij honden in de buurt komen... Genoeg plekken waar honden aan de lijn horen, in dat geval zit die hond zeker fout. Maar dit vind ik echt wwl een sneu ongeval dat je mijns inziens had kunnen voorkomen door een andere route te nemen.. Natuurlijk verwachtte jij een waarschuwing maar de hondeneigenaren mogen op een losloopgebied met een puppy (alsof die zo perfect onder appel kunnen staan met 4 maanden) wel verwachten dat jij dan wat meer rekening houdt, vind ik. Of dat nou wel of niet jouw schuld is, het is wel vriendelijk om onwetende mensen het voordeel van de twijfel te gunnen met jouw hond onvriendelijke pony.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:48

Ben ik de enige die dit anders ziet? Als dit de buurman zou zijn die loslopende honden spuugbeu is en een hond zonder waarschuwen een rake trap verkoopt zijn alle rapen hier gaar.
Als dit een andere hond zou zijn die homden zonder waarschuwing bijt is hij onopgevoed, moet een muilkorf om of erger.
Onderwijl word er hard gebrult dat het volgende slachtoffer wel eens een kind kan zijn.

Nu betreft het de pony van TS. We praten alle honden due deze pony aan een angst hebben geholpen niet goed. Maar zo gericht en zonder waarschuwing trappen naar een pup is wat ík onverantwoordelijk vind!

Als de pony zó verpest is zal je daar echt eerst wat aan moeten doen voordat je hem meeneemt naar gebieden waar honden kunnen lopen. Zoals de bijtende hind inderdaad een muilkorf om kan krijgen.

En iedereen die deze pony wel wil lenen om honden op te voeden: jullie horen uberhaupt niet op de openbare weg thuis met zulke hersenkronkels.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:50

noox schreef:
Ik zou ook met een paard wat honden slaat niet bij honden in de buurt komen... Genoeg plekken waar honden aan de lijn horen, in dat geval zit die hond zeker fout. Maar dit vind ik echt wwl een sneu ongeval dat je mijns inziens had kunnen voorkomen door een andere route te nemen.. Natuurlijk verwachtte jij een waarschuwing maar de hondeneigenaren mogen op een losloopgebied met een puppy (alsof die zo perfect onder appel kunnen staan met 4 maanden) wel verwachten dat jij dan wat meer rekening houdt, vind ik. Of dat nou wel of niet jouw schuld is, het is wel vriendelijk om onwetende mensen het voordeel van de twijfel te gunnen met jouw hond onvriendelijke pony.

Als je hond niet luistert dan moet je m niet loslaten als dat niet “veilig” is. Op het strand kunnen ze overal heen, het water in, de duinen in. Dat zou ik niet aandurven met mn jonge hond. En ik begrijp er ook niet uit dat het strand losloopgebied was, aangezien ze meerdere aangelijnde honden tegenkwam

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:58

Een paard hoeft niet altijd alles per se leuk en goed te vinden, als eigenaar moet je daar rekening mee houden. Jouw paard vindt honden niet leuk en heeft daar hele goede reden toe.
Je zegt dat het goed ging, maar zelfs op zijn best kon die toch nog wel een achterbeentje optillen als waarschuwing. En dat is dan in een periode waarin jij het goed vond gaan. Dat is gewoon een paard dat je niet kan vertrouwen met een hond rond zijn benen. Ik zou dan ook eerder zelf het initiatief in handen noemen en hondenlosloopzones mijden. Kom je op buitenrit een hond tegen, ga dan zelf zo goed mogelijk aan de kant staan en verwittig luid dat jouw paard trapt. kom je op een smal pad een aangelijnde hond tegen, stap dan terug naar waar het pad breder was of waar je een stukje hebt waar je zelf afstand kan nemen van de hond.

Ik denk dat je in dit geval niet moet denken aan het oplossen van het probleem, maar eerder aan het managen van het probleem.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:07

@palmera: Net als dat je niet met een paard wat niet te vertrouwen is overal naar buiten moet/kan gaan, moet je ook een hond die niet onder appèl staat niet los laten lopen: of dat nu een pup van 4 maanden is of een bejaarde onopgevoedde labradoedel ofzo. En óók al is het een gebied waar ze normaal gesproken los mogen. Ze mogen nl alléén los lopen op voorwaarde dat ze onder appèl staan.
Dan maar aan een lange lijn ofzo totdat ie wèl onder appèl staat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 12:24

Ik weet niet waar het ineens vandaan komt dat ik me in een losloopgebied bevond.
Ik wandel normaal gesproken vaak buiten de ruiterpaden, dat klopt.
Maar ik ging een groter rondje doen en dat heb ik keurig netjes over de ruiterpaden gedaan.
De honden (3 keer) die we tegenkwamen liepen stuk voor stuk los over de ruiterpaden terwijl ze daar aangelijnd horen te zijn of zich niet mochten bevinden.
De eigenaren zaten in dit geval allemaal fout :+

In ons bos loopt sluit het ruiterpad aan op een doorlopend stuk. Je kan enkel naar A of naar B en bij A kan je een rondje doen of bij B kan je een rondje doen.

In ons bos zijn er geen losloopgebieden dus alle eigenaren zitten altijd fout. Meestal slaan ze zelf al af of als de hond weer aangelijnd is passeren we elkaar normaal en er is niks aan de hand.

De pup op het strand moest ik dichtbij passeren omdat de doorgang zich bevond waar zij stonden. En op het strand gold een aanlijnplicht. Ook zij zaten fout.

De reden dat ik schrok was omdat Bam gewoon ineens een flinke uitval deed terwijl hij nog nooit eerder geslagen heeft. Ja hij dreigde wel maar dat corrigeerde ik. En in ons deel van het bos kom je ook weinig honden tegen.
Ik zeg al jaren als ik mensen met loslopende honden tegenkom dat Bam trapt. De één reageert zeer laconiek en de ander roept de hond wel degelijk bij zich, maar het heeft nooit tot een confrontatie geleidt.

Vanaf die allereerste aanval was zijn eerste reactie gelijk slaan als een hond te dicht in de buurt kwam.
Later werd dat een achterbeentje oplichten (en ik die de eigenaar van de hond toch echt duidelijk probeerde te maken dat de hond NU weg moest)
En nog later, Bam wordt 14 dit jaar, naar eigenlijk geen reactie.

Als ik niet kan afslaan en als ik een hond tegenkom dan geef ik duidelijk vantevoren aan dat hij slaat. Ik ga opzij, ik zorg ervoor dat ik als buffer tussen hem en hond ben, als de eigenaar dan nog niet reageert en de hond op ons afkomt draai ik Bam om mij heen en maak zelf afwerende gebaren (en ja ik gebruik ook mijn benen) naar de hond.
Dit is trouwens 2 keer gebeurd waarbij ik zelf 1 hond echt een zachte schop heb gegeven omdat de eigenaar hem niet kwam halen.
Liever een schop van mij dan van hem.
Maar ook dat is zeker 5 jaar geleden gebeurd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:44

Onali schreef:
Ik weet niet waar het ineens vandaan komt dat ik me in een losloopgebied bevond.
Ik wandel normaal gesproken vaak buiten de ruiterpaden, dat klopt.
Maar ik ging een groter rondje doen en dat heb ik keurig netjes over de ruiterpaden gedaan.
De honden (3 keer) die we tegenkwamen liepen stuk voor stuk los over de ruiterpaden terwijl ze daar aangelijnd horen te zijn of zich niet mochten bevinden.
De eigenaren zaten in dit geval allemaal fout :+

In ons bos loopt sluit het ruiterpad aan op een doorlopend stuk. Je kan enkel naar A of naar B en bij A kan je een rondje doen of bij B kan je een rondje doen.

In ons bos zijn er geen losloopgebieden dus alle eigenaren zitten altijd fout. Meestal slaan ze zelf al af of als de hond weer aangelijnd is passeren we elkaar normaal en er is niks aan de hand.

De pup op het strand moest ik dichtbij passeren omdat de doorgang zich bevond waar zij stonden. En op het strand gold een aanlijnplicht. Ook zij zaten fout.

De reden dat ik schrok was omdat Bam gewoon ineens een flinke uitval deed terwijl hij nog nooit eerder geslagen heeft. Ja hij dreigde wel maar dat corrigeerde ik. En in ons deel van het bos kom je ook weinig honden tegen.
Ik zeg al jaren als ik mensen met loslopende honden tegenkom dat Bam trapt. De één reageert zeer laconiek en de ander roept de hond wel degelijk bij zich, maar het heeft nooit tot een confrontatie geleidt.

Vanaf die allereerste aanval was zijn eerste reactie gelijk slaan als een hond te dicht in de buurt kwam.
Later werd dat een achterbeentje oplichten (en ik die de eigenaar van de hond toch echt duidelijk probeerde te maken dat de hond NU weg moest)
En nog later, Bam wordt 14 dit jaar, naar eigenlijk geen reactie.

Als ik niet kan afslaan en als ik een hond tegenkom dan geef ik duidelijk vantevoren aan dat hij slaat. Ik ga opzij, ik zorg ervoor dat ik als buffer tussen hem en hond ben, als de eigenaar dan nog niet reageert en de hond op ons afkomt draai ik Bam om mij heen en maak zelf afwerende gebaren (en ja ik gebruik ook mijn benen) naar de hond.
Dit is trouwens 2 keer gebeurd waarbij ik zelf 1 hond echt een zachte schop heb gegeven omdat de eigenaar hem niet kwam halen.
Liever een schop van mij dan van hem.
Maar ook dat is zeker 5 jaar geleden gebeurd.

Woon je in Nederland of in België?

Volgens mij mogen honden nergens los in België?

Dan is het misschien wel zo dat het wel gedoogd wordt, met andere woorden, honden lopen gewoon los en handhaving ziet dat door de vingers.

Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt in zn gebied, gaat het prima.

Dat houdt ook in dat jij dan misschien iets meer moeite moet doen om duidelijk te maken dat je er langs wil. Als jij op het strand die mensen al vanaf een afstandje gevraagd had of ze even opzij willen gaan, hadden ze dat waarschijnlijk gewoon gedaan.

Jij wilt recreëren met je pony, andere mensen willen recreëren met hun hond.

Jij liep nu dan wel netjes over de ruiterpaden, maar zegt hierboven ook dat je vaak buiten de ruiterpaden wandelt, op dat moment doe jij ook iets wat niet mag...

Dus niet uitsluitend met het vingertje naar loslopende honden wijzen als jezelf ook regelmatig iets doet wat niet de bedoeling is.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat je over wandelpaden wandelt met je pony.

Maar wees dan ook niet boos als iemand anders zn hond een keer los heeft lopen....

En nu weet je dat de tolerantie naar honden tot 0 is gedaald bij je pony, houdt er vanaf nu dan ook rekening mee dat hij vaker kan uitslaan en pas daarop je wandelingen aan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:05

Je weet wel lekker steeds mijn woorden te verdraaien.

Ik woon in Nederland en was een weekendje weg in België.
Het hele strand was aan het recreëren en ik was al tientallen honden gepasseerd, los en vast. Groot strand, kan moeilijk de hele tijd vooruit gillen PAS OP TRAPT.

In ons eigen bos komen we misschien 3 a 4 honden tegen per jaar en ik word nergens boos.
Enkel en alleen als ik aangeef dat ze de hond even bij moeten houden en niet of nauwelijks moeite doen.
Het gedeelte waar ik altijd loop (of het nou wel of geen ruiterpaden zijn) is geen losloopgebied en schijnbaar niet echt aantrekkelijk voor hondeneigenaren.
Waar ik het net over had, de loslopende honden over het ruiterpad, is een stuk verder en een gedeelte waar ik niet vaak kom. Ik ga meestal een andere kant op.

En voordat je begint, ik ben geen hondenhater. Ben opgegroeid met honden en zou er nog steeds 1 willen hebben.

Onali @ [ITP] Bienvenue à la Belgique et là France
Laatst bijgewerkt door Onali op 21-02-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt