Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
SaraViavia schreef:- De ene accountant adviseert mij een youngtimer aan te schaffen, omdat de bijtelling dan over de dagwaarde wordt berekend in plaats van over de cataloguswaarde. De andere account zegt dat ik ivm de KOR überhaupt niks met bijtelling te maken heb...
- Zodra ik wél met bijtelling te maken heb moet ik dus kijken naar een youngtimer, zodra ik niet met bijtelling te maken heb zou ik dus ook naar een wat jongere auto kunnen kijken.
- De account zegt dat ik onbeperkt aantal prive kilometers mag rijden (mits je over de 500 km gaat), de belastingtelefoon zegt dat maximaal 10% van de kilometers privé mag zijn.
- Ik rij meer dan 500 km per jaar privé (dus kom niet in aanmerking voor vrijstelling op basis van aantal km privé)
!
Marije_1997 schreef:Maar kan de begrenzer niet van je huidige auto afgehaald worden? Of heeft dat een reden, dat ie begrenst is?
Ik heb verder geen verstand van auto's en het betalen hiervan. Wel ga ik volgen. Want ik wil misschien een eigen bedrijf starten, en dan moet er ook een andere auto komen.
SaraViavia schreef:Marije_1997 schreef:Maar kan de begrenzer niet van je huidige auto afgehaald worden? Of heeft dat een reden, dat ie begrenst is?
Ik heb verder geen verstand van auto's en het betalen hiervan. Wel ga ik volgen. Want ik wil misschien een eigen bedrijf starten, en dan moet er ook een andere auto komen.
Dat is inderdaad ook iets wat we overwegen, echter kost het ombouwen tot bedrijfsauto + herkeuren (nieuw kenteken vereist) zoveel dat het misschien voordeliger is om naar een 'kant en klare' bedrijfsauto te kijken.. En ook als ik deze auto hou blijft de vraag of ik wel of geen bijtelling moet betalen..
Leuk dat je mee kan volgen!
Oscar schreef:Dit zijn de voorwaarden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ndernemers
Rij je noodzakelijke zakelijke kilometers met je auto? En kom je aan dat percentage?
eilleen333 schreef:Ik lees even mee, want ben dit zelf ook aan het uitzoeken. Ik weet nog niet of ik gebruik kan en ga maken van de KOR, maar voor mij is een auto op grijs kenteken best een ding.
Omdat ik het merendeel in loondienst werk, en daar de meeste kilometers in maak (en van en naar stal gaan). Maar die kilometers zijn dus allemaal geen bedrijfskilometers, dus dacht ik dat ik beter privé een auto kan nemen, en die kilometers van de winst af trekken.
Maar dan kom je idd dus wel duur uit qua wegenbelasting etc.
Nadeel van grijs kenteken is idd ook dat dat niet zomaar elke auto kan worden, maar dat ik hem dus aan moet laten passen.
SaraViavia schreef:Oscar schreef:Dit zijn de voorwaarden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ndernemers
Rij je noodzakelijke zakelijke kilometers met je auto? En kom je aan dat percentage?
Bedankt voor je reactie! Ik rij zeker niet 90% van de kilometers zakelijk, véél minder zelfs. Heb in OP net nog even toegevoegd dat ik aan huis werk en maar zelden voor het bedrijf op pad moet.
"Minder motorrijtuigenbelasting' zoals in dat artikel wordt beschreven en 'vrijstelling bijtelling' is niet hetzelfde right? Ik raak nu alweer in de war. Waarom wordt er de ene keer gezegd maximaal 10% van de kilometers privé en de andere keer wordt er gezegd "het maakt niet uit hoeveel kilometers je privé rijdt"![]()
Citaat:U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.
Citaat:......en de andere keer wordt er gezegd "het maakt niet uit hoeveel kilometers je privé rijdt"
Blussem schreef:Waarom niet als elk ander Nederlander netjes de wegenbelasting betalen?
Is wel zo eerlijk.
Overigens een behoorlijk nutteloze reactie. Als je belastingvoordeel kan hebben wat volgens de wet gewoon legaal is, dan zou jij dus vrijwillig volle pond gaan betalen?
Kitty_ schreef:Ik zou in jou geval gewoon prive een auto met grijs kenteken aanschaffen. Je kunt als je op de site van de RDW kijkt zien of een auto geregistreerd staat als " bedrijfsauto"
Doordat je ondernemer bent val je automatisch in het voordelige wegenbelasting tarief, heb je geen bijtelling en mag je voor zakelijke ritten 19ct de kilometer aftrekken.