Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1886
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:51

Hi bokkers,

Ik weet dat er diverse auto-topics zijn, maar aangezien ik nog geen antwoord heb kunnen vinden op mijn vraag, stel ik hem hier.

Situatie:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe auto en die moet een grote 2-paards trailer kunnen trekken. Rij momenteel een BMW X5 die begrensd is en daardoor de snelweg niet op mag. Gezien ik steeds vaker verder weg moet ben ik aan het oriënteren op een "normale" auto.

Probleem:

De auto's die een tweepaardstrailer mogen trekken kosten al gauw een paar honderd euro per kwartaal aan belasting en gezien ik nog studeer is dit impossible.

Oplossing:

Een bedrijfsauto / auto op grijs kenteken waardoor wegenbelasting lager is. Dit is mogelijk ivm het hebben van een eigen bedrijf.

Kanttekeningen:
- Ik raak het spoor bijster in alle mogelijke opties en regeltjes omtrent dit onderwerp
- Omdat ik nog studeer en niet fulltime in mijn bedrijf kan werken val ik onder de KOR
- De ene accountant adviseert mij een youngtimer aan te schaffen, omdat de bijtelling dan over de dagwaarde wordt berekend in plaats van over de cataloguswaarde. De andere account zegt dat ik ivm de KOR überhaupt niks met bijtelling te maken heb...
- Zodra ik wél met bijtelling te maken heb moet ik dus kijken naar een youngtimer, zodra ik niet met bijtelling te maken heb zou ik dus ook naar een wat jongere auto kunnen kijken.
- De account zegt dat ik onbeperkt aantal prive kilometers mag rijden (mits je over de 500 km gaat), de belastingtelefoon zegt dat maximaal 10% van de kilometers privé mag zijn.
- Ik rij meer dan 500 km per jaar privé (dus kom niet in aanmerking voor vrijstelling op basis van aantal km privé) en ik maak niet veel zakelijke kilometers (werk aan huis en hoef maar paar keer per jaar voor het bedrijf op pad)
- Voorkeur gaat uit naar wederom een BMW X5, andere SUV mag ook.

Ik zie momenteel echt even door de bomen het bos niet meer en op internet kom ik niet tot een duidelijk antwoord. Gezien zelfs twee accountants een ander antwoord geven ben ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en/of verstand van hebben? Ik heb nog wel meer vragen, maar ik ben in de eerste plaats benieuwd hoe het nu met die bijtelling zit. Latere vragen volgen vanzelf als er reacties komen.

Alvast bedankt voor het meedenken en/of reageren!
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 18-02-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:58

Maar kan de begrenzer niet van je huidige auto afgehaald worden? Of heeft dat een reden, dat ie begrenst is?

Ik heb verder geen verstand van auto's en het betalen hiervan. Wel ga ik volgen. Want ik wil misschien een eigen bedrijf starten, en dan moet er ook een andere auto komen.

Capriootje

Berichten: 7217
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:00

SaraViavia schreef:
- De ene accountant adviseert mij een youngtimer aan te schaffen, omdat de bijtelling dan over de dagwaarde wordt berekend in plaats van over de cataloguswaarde. De andere account zegt dat ik ivm de KOR überhaupt niks met bijtelling te maken heb...
- Zodra ik wél met bijtelling te maken heb moet ik dus kijken naar een youngtimer, zodra ik niet met bijtelling te maken heb zou ik dus ook naar een wat jongere auto kunnen kijken.
- De account zegt dat ik onbeperkt aantal prive kilometers mag rijden (mits je over de 500 km gaat), de belastingtelefoon zegt dat maximaal 10% van de kilometers privé mag zijn.
- Ik rij meer dan 500 km per jaar privé (dus kom niet in aanmerking voor vrijstelling op basis van aantal km privé)
!


Ik ben helaas niet bekend met KOR dus zou niet durven zeggen wat voor invloed dat heeft, daar buiten ben ik ondertussen wel aardig wijs geworden in de regeltjes (die ze ook zonder pardon terugdraaien of veranderen). Ik heb een VW transporter op mijn eenmanszaak.

Als je privé met de auto wilt rijden zit je altijd aan bijtelling vast, waar dus inderdaad een youngtimer een stuk aantrekkelijker is qua bedrag. Als je geen bijtelling betaald zit je aan de max. 500km per jaar vast en dat red je niet geef je al aan. Niet zo gek natuurlijk.

Dit heb ik wel gevonden via de link van KOR.
- Hebt u een bestelauto? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van het lage bestelautotarief mrb voor ondernemers als u voldoet aan de voorwaarden voor dit tarief.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sregeling/

SaraViavia

Berichten: 1886
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:04

Marije_1997 schreef:
Maar kan de begrenzer niet van je huidige auto afgehaald worden? Of heeft dat een reden, dat ie begrenst is?

Ik heb verder geen verstand van auto's en het betalen hiervan. Wel ga ik volgen. Want ik wil misschien een eigen bedrijf starten, en dan moet er ook een andere auto komen.


Dat is inderdaad ook iets wat we overwegen, echter kost het ombouwen tot bedrijfsauto + herkeuren (nieuw kenteken vereist) zoveel dat het misschien voordeliger is om naar een 'kant en klare' bedrijfsauto te kijken.. En ook als ik deze auto hou blijft de vraag of ik wel of geen bijtelling moet betalen..

Leuk dat je mee kan volgen!

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 136393
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:05


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:07

SaraViavia schreef:
Marije_1997 schreef:
Maar kan de begrenzer niet van je huidige auto afgehaald worden? Of heeft dat een reden, dat ie begrenst is?

Ik heb verder geen verstand van auto's en het betalen hiervan. Wel ga ik volgen. Want ik wil misschien een eigen bedrijf starten, en dan moet er ook een andere auto komen.


Dat is inderdaad ook iets wat we overwegen, echter kost het ombouwen tot bedrijfsauto + herkeuren (nieuw kenteken vereist) zoveel dat het misschien voordeliger is om naar een 'kant en klare' bedrijfsauto te kijken.. En ook als ik deze auto hou blijft de vraag of ik wel of geen bijtelling moet betalen..

Leuk dat je mee kan volgen!


Ja dan zou ik echt eerst dat gaan bekijken wat voordeliger is! Ik heb nu een 206 (gewoon prive gebruik, bedrijf moet nog komen) maar ja een trailer gaat heel lastig worden achter dat scheurijzer. Alleen vind net als jou de auto's die wel mogen trekken mega duur. Zowel in aanschaf als maandelijks. Zat er over na te denken om eventueel een bus te nemen (Mercedes Vito achtig iets, dus echt zo'n grote). Voor wat ik wil qua bedrijf misschien een beetje overdreven, maar voor de paarden super handig. Kan ik ook nog voer opslaan waar nodig.

SaraViavia

Berichten: 1886
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:10

Oscar schreef:
Dit zijn de voorwaarden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ndernemers

Rij je noodzakelijke zakelijke kilometers met je auto? En kom je aan dat percentage?


Bedankt voor je reactie! Ik rij zeker niet 90% van de kilometers zakelijk, véél minder zelfs. Heb in OP net nog even toegevoegd dat ik aan huis werk en maar zelden voor het bedrijf op pad moet. "Minder motorrijtuigenbelasting' zoals in dat artikel wordt beschreven en 'vrijstelling bijtelling' is niet hetzelfde right? Ik raak nu alweer in de war. Waarom wordt er de ene keer gezegd maximaal 10% van de kilometers privé en de andere keer wordt er gezegd "het maakt niet uit hoeveel kilometers je privé rijdt" :j :?

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:44

Ik lees even mee, want ben dit zelf ook aan het uitzoeken. Ik weet nog niet of ik gebruik kan en ga maken van de KOR, maar voor mij is een auto op grijs kenteken best een ding.
Omdat ik het merendeel in loondienst werk, en daar de meeste kilometers in maak (en van en naar stal gaan). Maar die kilometers zijn dus allemaal geen bedrijfskilometers, dus dacht ik dat ik beter privé een auto kan nemen, en die kilometers van de winst af trekken.

Maar dan kom je idd dus wel duur uit qua wegenbelasting etc.
Nadeel van grijs kenteken is idd ook dat dat niet zomaar elke auto kan worden, maar dat ik hem dus aan moet laten passen.

SaraViavia

Berichten: 1886
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:51

eilleen333 schreef:
Ik lees even mee, want ben dit zelf ook aan het uitzoeken. Ik weet nog niet of ik gebruik kan en ga maken van de KOR, maar voor mij is een auto op grijs kenteken best een ding.
Omdat ik het merendeel in loondienst werk, en daar de meeste kilometers in maak (en van en naar stal gaan). Maar die kilometers zijn dus allemaal geen bedrijfskilometers, dus dacht ik dat ik beter privé een auto kan nemen, en die kilometers van de winst af trekken.

Maar dan kom je idd dus wel duur uit qua wegenbelasting etc.
Nadeel van grijs kenteken is idd ook dat dat niet zomaar elke auto kan worden, maar dat ik hem dus aan moet laten passen.


Klopt wat je zegt! Een busje is wel een optie voor 5-persoons bedrijfsauto en een grote pick-up meestal ook, maar die zijn doorgaans wel onmundig groot. Gezien de BMW X5 van oorsprong niet als bedrijfsauto is ingericht zijn die op grijs kenteken wel maar 2-persoons, maar dat neem ik dan maar voor lief.. Er staan wel redelijk wat 'kant en klare' auto's op grijs kenteken op marktplaats overigens. We zitten wel in soortgelijke situatie dus.
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 18-02-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 136393
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:52

SaraViavia schreef:
Oscar schreef:
Dit zijn de voorwaarden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ndernemers

Rij je noodzakelijke zakelijke kilometers met je auto? En kom je aan dat percentage?


Bedankt voor je reactie! Ik rij zeker niet 90% van de kilometers zakelijk, véél minder zelfs. Heb in OP net nog even toegevoegd dat ik aan huis werk en maar zelden voor het bedrijf op pad moet.

"Minder motorrijtuigenbelasting' zoals in dat artikel wordt beschreven en 'vrijstelling bijtelling' is niet hetzelfde right? Ik raak nu alweer in de war. Waarom wordt er de ene keer gezegd maximaal 10% van de kilometers privé en de andere keer wordt er gezegd "het maakt niet uit hoeveel kilometers je privé rijdt" :j :?


Volgens mij is het (90/10) andersom, zie deze tekst:
Citaat:
U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.


Minder motorrijtuigenbelasting: daarmee bedoel je het zakelijke grijskentekentarief.
Vrijstelling van bijtelling staat daar los van, dat heeft niets met de motorrijtuigenbelasting te maken.

Citaat:
......en de andere keer wordt er gezegd "het maakt niet uit hoeveel kilometers je privé rijdt"


Ik kan dat nergens terugvinden. Heb je een link?

Offtopic: 'onmundig' is een schitterend woord :D

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:54

Waarom niet als elk ander Nederlander netjes de wegenbelasting betalen?
Is wel zo eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:56

Blussem schreef:
Waarom niet als elk ander Nederlander netjes de wegenbelasting betalen?
Is wel zo eerlijk.


Omdat alles al duur genoeg is en je de voordelen van een eigen bedrijf prima kan gebruiken. Anders was dit systeem niet verzonnen.

SaraViavia

Berichten: 1886
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 16:00

Blussem schreef:
Waarom niet als elk ander Nederlander netjes de wegenbelasting betalen?
Is wel zo eerlijk.


Ik heb dit topic niet geopend om een discussie over belasting te openen en ik geloof dat ik wel genoeg aan de belastingdienst betaal :j Overigens een behoorlijk nutteloze reactie. Als je belastingvoordeel kan hebben wat volgens de wet gewoon legaal is, dan zou jij dus vrijwillig volle pond gaan betalen? _/-\o_

SteffiiY

Berichten: 22630
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:04

Hier ook al eens uitgezocht in combinatie met een VOF zonder KOR. Wanneer je meer prive kilometers rijdt dan zakelijk is het bijna niet aantrekkelijk, zeker niet als je gaat kijken voor een auto waarmee je trailers etc. mag trekken. Je betaald bovenop je normale kosten (verzekering, wegenbelasting,onderhoud) een flinke dosis bijtelling voor je prive kilometers.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 41906
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:13

Onmundig is typisch een woord van hier de regio. :))

Bestelbus maatje renault trafic, ford transit of fiat scudo zijn als enige auto leuke maatjes maar en mogen veel trekken. En heb je in drie persoonsversie ook. Echter kan het je idd duur komen staan als je meer prive kilometers maakt. Het vergt ook een nauwkeurige kilometer boekhouding die je moet kunnen overleggen als ze het vragen.

Zou dus wel flink nadenken of het een slimme keuze is voor wat euros minder, ander nadeel is als overheid de regeling weer wijzigt ben je misschien extra de pineut.

Wat betreft verzekering voor een trafic van 2012, valt mij mee. Ik betaal all risk prive maar met heel veel schadevrije jaren en een extra korting 85 euro per maand prive. Gebaseerd op 15000/25000 km per jaar. Aanschaf met btw en bpm zit je vanaf 10000 voor een beetje knappe bus zonder teveel kilometers en niet afgeragd. Zonder btw en bpm (zakelijk) kom je vanaf rond de 6000 euro uit. Ik heb mijn bus partikulier gekocht echter was zowel btw als bpm afgekocht door de vorige eigenaar ivm zakelijk gebruik.

Wegenbelasting kan ik niks over zeggen. Mijn bus valt weer onder een andere regeling (gehandicaptentarief) en ik betaal 26 euro per maand wegenbelasting. Eerste maand werd hij zakelijk ingeschat op 126 euro wegenbelasting.

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:15

Blussem schreef:
Waarom niet als elk ander Nederlander netjes de wegenbelasting betalen?
Is wel zo eerlijk.



Tuurlijk, maar dan moeten mijn klanten automatisch meer betalen.

frankiej
Berichten: 4151
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:25

Zoals Oscar zegt: zolang je maar 10% van je km zakelijk kunt verantwoorden mag je de bestelauto voor de rest prive rijden. De KOR heeft totaal niets met dit te maken. Een youngtimer is inderdaad de voordeligste oplossing, mits het onderhoud niet te duur gaat worden. Je kunt buiten de bijtelling vallen als je met een sluitende km-administratie niet meer dan 500 km prive rijdt. Ook mag je voordat je de auto gaat gebruiken een formulier invullen waarop je verklaart de auto 100% zakelijk te gaan rijden. Dan hoef je niks bij te houden. Maar pas op: als je dan een keer bijv. bij de jumbo gefotografeerd wordt en jij kunt nadien niet aantonen dat je daar was voor bijvoorbeeld een (zakelijk) pakketje af te geven, dan ga je vet nat. Dus TS in jouw geval: probeer aan die 10% zakelijk te komen met een youngtimer. Vergeet overigens ook niet dat aan het eind van het jaar de btw over gemaakte kosten naar rato van je prive gemaakte kilometers nog gecorrigeerd dient te worden. Ook hier heb je weer 2 keuzes in: een vast % over de cataloguswaarde of een berekening aan de hand van de werkelijk gemaakte kosten en kilometers. Overigens staat alles duidelijk op de site van de fiscus.

manonutjuh

Berichten: 3104
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:41

Ook bij een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik kun je het beste een km administratie bijhouden. Anders ga je bij controle nog nat, want hoe kan je anders aantonen dat je niet zakelijk rijdt?

Op berekenhet.nl kun je wel een berekening invullen om te kijken wat goedkoper is.

Er spelen verschillende dingen.

- Bij aanschaf bepaal je of de auto zakelijk of privé vermogen is, hierbij geld de regel dat je meer dan 10% zakelijk gebruik moet hebben/verwachten om de auto als zakelijk vermogen aan te merken

- bijtelling inzake privé gebruik voor de btw. Als je onder de KOR valt, draag je geen btw af/je vordert geen btw terug dus je hoeft ook geen correctie te maken voor het btw privé gebruik van de auto

- bijtelling inzake de inkomstenbelasting : bij young timer 35% van de werkelijke waarde, bij jongere auto vaak 25/22 % van de cataloguswaarde.

fransje23

Berichten: 17382
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:55

Ben je überhaupt wel ondernemer voor de inkomstenbelasting voor we over bijtelling voor de IB gaan praten.

Verder vraag ik mij af in hoeverre de motorrijtuigenbelasting af hangt van dit ondernemersschap. Volgens mij kun je als je een actief btw-nummer hebt in aanmerking komen voor het verlaagde tarief, grijs kenteken. Ongeacht of je er een bijtelling voor de inkomstenbelasting is.

Speedster

Berichten: 3545
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 04:09

Met bijtelling heb je alleen te maken als je bij jezelf in loondienst bent en je dus loonheffingen betaalt over salaris. Bij een zzp'er die gebruik maakt van de kor is dit niet het geval. Als je een auto op grijs kenteken aanschaft, wordt automatisch het lagere tarief wegenbelasting aangehouden en verder nergens naar gevraagd. Althans, dat was destijds bij mij het geval.

Kitty_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 06:58

Ik zou in jou geval gewoon prive een auto met grijs kenteken aanschaffen. Je kunt als je op de site van de RDW kijkt zien of een auto geregistreerd staat als " bedrijfsauto"

Doordat je ondernemer bent val je automatisch in het voordelige wegenbelasting tarief, heb je geen bijtelling en mag je voor zakelijke ritten 19ct de kilometer aftrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:15

Kitty_ schreef:
Ik zou in jou geval gewoon prive een auto met grijs kenteken aanschaffen. Je kunt als je op de site van de RDW kijkt zien of een auto geregistreerd staat als " bedrijfsauto"

Doordat je ondernemer bent val je automatisch in het voordelige wegenbelasting tarief, heb je geen bijtelling en mag je voor zakelijke ritten 19ct de kilometer aftrekken.


Privé grijskenteken heeft geen voordelen. Misschien kom je dan zelfs slechter er uit dan dat je geen grijskenteken neemt.

upendo

Berichten: 22651
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:36

Mijn vriendin is ook ZZP'er. Wij wachten nog even met aanschaf van een nieuwe Youngtimer. In 2006 is een nieuwe versie Toyota RAV4 geïntroduceerd die 2000kg kan trekken, relatief meevalt qua wegenbelasting en er ook nog kek uitziet. Qua privékilometers is die yountimerregeling echt het voordeligst voor ons. :)

xxPaige
Berichten: 813
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:37

Iedereen heeft het over de KOR, maar er is helemaal geen KOR meer :+

Is nu de OVOB geworden.

Wat Speedster zegt klopt in ieder geval niet. Je kan wel degelijk bijtelling hebben als zzp’er met een onderneming. Je hebt ook nog zoiets als btw bijtelling bijvoorbeeld.

Kortom: je gaat hier heel veel verschillende antwoorden tegenkomen die niet altijd 100% juist zijn. Een accountant kan gewoon een berekening voor jou maken wat de consequenties zijn als je een auto privé of zakelijk aanschaft. Dus ik zou daar eens naar vragen als je definitief een auto op het oog hebt.

Speedster

Berichten: 3545
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Financiele regeltjes (bedrijfs)auto, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:41

Als mensen het over bijtelling hebben, dan wordt daar in de regel de bijtelling op je inkomen voor privégebruik bedoeld. BTW is een heel ander verhaal. Maar ook dat is wel relevant in het geheel, dat klopt.