Afwegingen 1.5 tov een 2 paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Afwegingen 1.5 tov een 2 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 09:28

Hoi allemaal,

Ik zocht een vergelijking maar kon deze eigenlijk nergens terug vinden.

Maar wat zijn de afwegingen tussen een 1.5 en 2 paardstrailer als je maar 1 paard hebt.

Ik zie zoveel 1.5 paards te koop staan omdat er een 2 paards is gekomen. Het kan natuurlijk zo zijn dat al deze mensen een 2e paard hebben gekocht, maar lang niet allemaal.

Mijn paard vind de trailer zelf heel spannend. Is voorheen enkel op de vrachtwagen naar Nederland vervoert.

Toen de 1.5 goed ging, was de 2 paards trailer weer een heus probleem. Dat was op dat moment de enige trailer voor handen.

Nu zijn alle trailers weer een issue.

Dus mijn vraag:
Wat is over het algemeen genomen fijner en veiliger voor een paard?
1.5 is ruimer, maar tegelijkertijd heeft hij dan ook geen steun.
2 paards heeft hij steun, maar lijkt de ruimte kleiner om te enteren.
En wat als hij wel gaat leunen, trekt hij de trailer dan niet mee?

En zo zijn er misschien nog wel meer dingen waar ik niet aan gedacht heb.

(Los van het feit wat de auto mag trekken)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:55

Wij hebben hier voor een 1,5 paards gekozen omdat we toch nooit met twee paarden op pad gaan. Daarnaast hebben we een vrij breed paard en heeft hij in een 1,5 paards meer ruimte dan. Ook met laden vind ik het zelf makkelijker.

Of ze echt meer steun hebben in een 2paards weet ik eigenlijk niet? In een 1,5 paards hebben ze natuurlijk weer meer ruimte om wat breder te gaan staan en in evenwicht te komen. Één paard in een 2 paards gaat verder wel hoor qua omvallen. Je moet ze in elk geval wel dan aan de linkerkant van de trailer zetten ivm de weg die soms wat schuiner kan aflopen richting de berm.

tienus63

Re: Afwegingen 1.5 tov een 2 paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:02

Je kunt natuurlijk ook een lange borst -en bil stang gebruiken in een tweepaards trailer en dan dus tussenschot er uit halen.

Veel mensen doen dit bij jonge paarden en dan kunnen op vreemd terrein in de trailer opzadelen.
En mocht je toch een keer met twee paarden op pad willen, dan kan dat ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:13

ik heb een 2-paards dat ik gebruik voor 1 paard per keer, omdat mijn paarden te groot zijn om in 1 vak te passen (trekpaarden :D )
Mijn pre wordt echter ook gewoon met lange stangen vervoerd. Als ik maar 1 paard zou hebben en niet met 2 tegelijk op pad willen (stel dat je vaak op buitenrit wil met een stalgenoot, is een tweepaards handig omdat je dan samen kan rijden) dan zou ik voor 1.5 gaan. Paarden staan ruimer en vinden dit over het algemeen een stuk fijner. Trailer is vaak wat goedkoper in aanschaf, en is gemakkelijker te trekken en neemt toch iets minder plaats in.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:37

Ik heb ook lang getwijfeld tussen 1,5- en 2-paards, bij mij was de doorslag uiteindelijk de prijs: 2-paardstrailers zijn een smak duurder en mijn auto kan toch maar 1 paard tegelijk trekken (wel had ik qua gewicht dat ene paard met gemak in die 2-paardstrailer kunnen trekken, maar een tweede paard erbij trekt mijn auto net niet).

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:42

Wij hadden een 1 3/4 paardentrailer. 1,5 vind ik persoonlijk net ff te klein.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:04

Ik heb een haflinger en een auto die geen 2 paarden mag trekken.
1,5paards is dan dus een logische keus.
Ruim genoeg voor mijn haf en kan toch maar met 1 paard tegelijk op pad.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:09

Ik wou eerst ook 1.5 paards.
Maar hebben toch voor 2 paards gekozen uiteindelijk. Want in de 2 paards kan ik mn zadel ook in kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:18

Ik heb vrij recent mijn 1,5 paards verkocht en een 2paards aangeschaft. Schot eruit, lange stangen erin en mijn paard heeft alle ruimte om lekker te gaan staan zoals zij wil.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:41

Bedankt voor alle reacties.

Duidelijk, 1.5 gaat boven een 2 paards, tenzij je graag ook binnen zadelt of graag met iemand anders op pad gaat.

Had zelf wel eens gehoord dat ze veiliger stonden in een 2 paards omdat ze dan niet zoveel ruimte hadden, maar zo zie je maar!
De meeste staan blijkbaar dus toch steviger op een 1.5.

1 3/4 zie ik zelf niet zo zitten. Hij is klein zat om goed in een 1.5 te staan.

Wat een buffels dan Duhelo!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:53

Wat het paard het prettigste vindt :)* .

Mijne heeft een zeer uitgesproken mening en staat stil in een 2-paards, terwijl het danst in een 1,5.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:49

KellyR schreef:

Duidelijk, 1.5 gaat boven een 2 paards, tenzij je graag ook binnen zadelt of graag met iemand anders op pad gaat.

Had zelf wel eens gehoord dat ze veiliger stonden in een 2 paards omdat ze dan niet zoveel ruimte hadden, maar zo zie je maar!
De meeste staan blijkbaar dus toch steviger op een 1.5.

1 3/4 zie ik zelf niet zo zitten. Hij is klein zat om goed in een 1.5 te staan.

Wat een buffels dan Duhelo!

Ja. De grootste tikt de 1000 kilo aan. Mijn trailer vindt het fijner als het wat verdeeld is :D

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:14

Estera schreef:

Mijne heeft een zeer uitgesproken mening en staat stil in een 2-paards, terwijl het danst in een 1,5.

Same voor die van mij, kende eigenlijk alleen 2 paards en wist toen hij in een 1,5 stond niet wat hij moest doen met de ruimte.
Zeker met een paard wat moeilijker op de trailer gaat zou ik kijken naar wat je paard het fijnst vind. In het verleden ging een 1,5 goed, dus dan zou ik nu geneigd zijn om ook voor 1,5 te gaan.
Wat ik fijn vind aan mijn 2-paards is dat ik een vak over heb om rotzooi mee te slepen. Ik heb een losse zadelkast, zodat er geen zooi in mn auto ligt te stinken of er kan eens een fiets mee als er iemand meegaat oid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:24

Wij konden goedkoop aan een 2 paards komen en hadden een nieuwe trailer nodig. Wilden een zadelkamer sowieso, en die heb je nu eenmaal vaker in een 2 paards trailer. Komt bij dat mijn man destijds eventing startte en er dus vaak veel spullen en een fiets mee gingen op wedstrijd. Maar er heeft al van alles naast ons paard gestaan, tot tuinmeubilair aan toe.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:49

KellyR schreef:

Ik heb zelf een 1,5 paards (Bockmann) en daarin is genoeg ruimte om op te zadelen hoor!
Mijn paard is normale maat kwpner, en ik heb naast hem nog zo’n 50cm waar ik kan opzadelen.
Het is niet super ruim, maar als je paard het gewend is gaat het echt prima.
Ik doe het nu eigelijk altijd op vreemd terrein, zo is m’n paard stuk relaxer met opzadelen.

Bij een 2 paards met tussenschot kan dat helemaal niet. En ben wel benieuwd of 2 paards trailer met 1 extra lange stang wel net zo stevig is als ‘origineel’?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:57

Ik denk dat je in een 1,5 paards meer ruimte hebt om op te zadelen dan een twee paards met tussenschot. Dan moet je dat tussenschot aan de kant zetten (die van mij is best zwaar, alle stangen moeten dan ook los, best gedoe).
Ik ben wel voor een tweepaards gegaan omdat ik toen wist dat er een ooit tweede paard zou komen. Maar veel vaak heb ik nu niet twee paarden mee. Misschien 12x per jaar.
Met de jonge dieren heb ik nog wel regelmatig een ouder paard ernaast staan.
Ik neem ook wel eens vriendinnen mee of vervoer paarden voor een ander. Hooi halen en verhuizen is toch ook wel handig met grotere trailer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:46

Ik heb ook maar 1 paard en toch een 2 paards trailer. Zet het schot opzij met langere stang als ik haar meer ruimte wil geven bijv als ze opgezadeld mee gaat. Ze reist ook prima met schot op zn plek. Handig die ruimte ernaast om van alles mee te kunnen nemen.
Past inderdaad ook met hooi halen/ spullen verhuizen meer in 2 paards.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:20

Wij hebben altijd een 2 paards gehad en vooral 1 van mn paarden ging er vrijwel niet op.
Toen we een keer weg moesten, maar die trailer helemaal vol zooi lag heb ik een 1,5 gehuurd.
Ja, en daar liep tie zo in.
Nu heb ik beide. Een 2 paards en 1,5 paards.
Beide hebben ze een voorkeur en bij de andere is het een 2 paards.
T is niet heel handig allemaal, maar zolang ze dan wel goed te laden zijn, krijgen ze wat ze willen. :') :j

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:28

Ik heb een 2 paards voor 1 paard.
Wij gebruiken de trailer ook nog wel voor het vervoeren van andere dingen; zoals verhuizen laatst, dan is die extra ruimte wel fijn :Y)
Maar voor je paard; denk dat dat echt per paard scheelt, mijn vorige was écht niet te laden en toen was de extra ruimte (lege trailer) met trainen ook wel erg fijn.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:41

Ik heb ook een 2 paardstrailer gekocht voor 1 paard. Ik ga wekelijks met hem alleen naar de les, maar ik vind het prettig dat ik de mogelijkheid en flexibiliteit heb om vrienden mee te nemen. Het is tot nu toe pas 2x voorgekomen, maar toch handig dat het kan.

Plus vooraf had ik nooit gedacht mijn minis en rijpaard samen op de trailer te zetten (minis staan aan huis, rijpaard op pension), maar zelfs dat heeft nu plaats kunnen vinden.
Afbeelding

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:45

De morderne 1,5 paardstrailer is ook doorgaans bredere dan eentje van 10 jaar terug en hebben maximaal massa van 1600kg in plaats van 1300kg.
Nadeel van 2 paards is dat die nog breder is en daardoor meer lucht weerstand heeft wat je terug ziet in je brandstof verbruik. Maar weet natuurlijk niet wat voor afstanden je rijdt. En op smalle weggetjes kan een 1,5 fijner zijn.

1 paards trailers worden niet meer gemaakt. Dit vanwege grote kantel gevaar bij zulke smalle trailers.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 18:19

Wat een reacties allemaal, super fijn!

Maakt het er niet makkelijker op dat toch er toch heel veel variatie in voorkeur vanuit het paard zit....

Het blijft inderdaad makkelijk om extra ruimte te hebben om iets extras mee te nemen als een fiets.
Maar inderdaad wel rekening houden met smalle wegen.
Plus het feit dat ik mezelf er wel voor aan zie om hem in te schatten op 1.5 :') ... oefening baart kunst.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:09

Ik had een anderhalf paard trailer, maar een Epony die haar benen juist smal ging neerzetten.
Dus die stond/ viel vreselijk onrustig in de trailer.
Mijn man zeurde altijd vreselijk als ik wegging en hij een haartje of hooistengel in de auto vond.
Dus toen ik de kans kreeg, een tweepaards trailer aangeschaft, zodat ik al mijn spullen in de trailer kon mee vervoeren.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:14

Estera schreef:

Dit hebben wij dus andersom :j hier dus ook een 1,5 paards trailer

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:30

Ik heb een anderhalfpaards trailer.

Waarom? Als ik een tweepaardstrailer koop moet ik daarvoor ook een dikkere auto zetten, dit houdt voor mij in dat ik een berg extra geld moet investeren om af en toe een paard van een ander mee te kunnen nemen. Dat ga ik dus niet doen.

Alles wat in mee moet nemen past prima in mijn trailer of in de auto, ik heb er geen spijt van.