Heja 1,5 paards trailer scheef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

satyasat

Heja 1,5 paards trailer scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 14:12

Hoi!
Zojuist hebben we onze eerste trailer kunnen ophalen voor een klein budget, echter vinden we hem toch wel flink achteruit hangen. Het is een oudere heja trailer. Als je achter de klep gaat staan is hij wel heel mooi uitgelijnd maar van de zijkant loopt hij niet horizontaal.
Wie kan ons vertellen of dit hoort en of veilig is?
Afbeelding

Afbeelding
Dankjewel

FleurSandro

Re: Heja 1,5 paards trailer scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:15

Die staat inderdaad niet goed in balans... Alsof de trekhaak van de auto te hoog is of andersom. Geen idee hoe je dit kan oplossen

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:20

De trekhaak lijkt idd hoog bij deze trailer. Maar de trailer lijkt ook in een kuil te staan. (Zie water)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:25

je auto en trekhaak zijn te hoog idd. is dat een losse trekhaak, dan kan je zoeken naar een trekhaak met een kortere steel.

of een hele goede lasser zoeken die de neus van je onderstel van je trailer kan verhogen, zodat je koppeling hoger komt..

of de vering van je trailer aanpassen, komt de gehele trailer iets omhoog, miss zijn die wel lam/oud

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 14:30

AmyLyklama schreef:
De trekhaak lijkt idd hoog bij deze trailer. Maar de trailer lijkt ook in een kuil te staan. (Zie water)

Klopt de foto is niet optimaal :+

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 14:31

speurneusc schreef:
je auto en trekhaak zijn te hoog idd. is dat een losse trekhaak, dan kan je zoeken naar een trekhaak met een kortere steel.

of een hele goede lasser zoeken die de neus van je onderstel van je trailer kan verhogen, zodat je koppeling hoger komt..

of de vering van je trailer aanpassen, komt de gehele trailer iets omhoog, miss zijn die wel lam/oud

Wat een fijne tips! Het is inderdaad een demontabele trekhaak. We gaan al deze opties even doornemen, hartelijk dank!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:43

Doe even een detailfoto van de koppeling.
Zo deugd er inderdaad niks van, maar er zijn diverse manieren om het op te lossen, afhankelijk van de constructiedetails.

Mocht je twijfels hebben over de assen: ga eronder liggen en kijk naar het schuine stukje van de as naar het wiel. Grofweg hoort dat onder een hoek van 45gr te staan bij een lege trailer op een vlakke, horizontale ondergrond.
https://tb-onderdelen.nl/index.php?rout ... uct_id=970
Even een as van internet geplukt zoals die ook onder jouw trailer zit (details kunnen afwijken). Het zwarte stukje op de foto tussen het wiel en het middendeel moet dus die hoek van 45gr maken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:52

ikke schreef:
Zo deugd er inderdaad niks van, maar er zijn diverse manieren om het op te lossen, afhankelijk van de constructiedetails.

Mocht je twijfels hebben over de assen: ga eronder liggen en kijk naar het schuine stukje van de as naar het wiel. Grofweg hoort dat onder een hoek van 45gr te staan bij een lege trailer op een vlakke, horizontale ondergrond.
Even een as van internet geplukt zoals die ook onder jouw trailer zit (details kunnen afwijken). Het zwarte stukje op de foto tussen het wiel en het middendeel moet dus die hoek van 45gr maken.

als je assen moet gaan vervangen en miss al bij evt. andere vering... kijk dan gerust naar andere trailer die beter ligt, dat is ws niet goed koop

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:57

speurneusc schreef:
ikke schreef:

als je assen moet gaan vervangen en miss al bij evt. andere vering... kijk dan gerust naar andere trailer die beter ligt, dat is ws niet goed koop

Nou, rubbers vervangen van zo'n as kost 600 euri's. Been there, done that. Adres heb ik wel voor je.
Complete as kost rond de 800 euro plus werk. Als body en onderstel verder in goede staat zijn, zie ik niet in waarom dat niet de moeite waard zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:33

Oei deze combie ligt inderdaad niet in balans. Dat zal qua rijgedrag niet positief zijn.

Even een checklistje:
- zit de kogel van de auto op eenn standaard hoogte?
- hoe en waar zit de koppeling op je dissel (foto)
- zijn je assen nog in orde of doorgezakt?
- welke wielmaat (inch en bandhoogte) zit er nu onder? Dit zijn geen originele aanhangervelgen en lijken vrij platte autobandjes onder te zitten. Kan zo in diameter een 10cm schelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:50

Vering achteras heeft het waarschijnlijk begeven.
Je ziet ook dat het wiel veel hoger zit dan bij de voor as.
Als de trekhaak te hoog zou zitten zou een trailer nog niet zover inzakken van achter maar eerder de voor wielen iets optillen.
Hiermee kun je beter niet gaan rijden, bij elke hobbel zal het wiel de kuip raken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:53

Achterste as lijkt me niet goed, hij ligt veel te laag... Heb je de technische staat gecheckt of laten checken?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 03:54

Klopt gewoon dat ie achterover hangt, heeft dit merk/model altijd gehad.
*Koppeling is buisdissel en kun je niet verhogen
*NOOIT aan een trekhaak gaan lassen!
* Vering is eenvoudigweg NIET aan te passen
* Hier zitten ronde knott-assen onder met gevulkaniseerd rubber, deze rubbers kun je NIET vervangen !OOK niet voor 600 euro wat overigens een overdreven fantasieprijs is

De enige manier om dit te verhelpen is hogere banden/wielen monteren OF een koker tussen de asbevestiging (pad) en het chassis te plaatsen van plm 5-6 cm en dan de as met uiteraard langere bouten weer vast te zetten. Dan is het probleem opgelost.
Laatst bijgewerkt door Karreman op 10-02-20 04:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 03:56

Brainless schreef:
Vering achteras heeft het waarschijnlijk begeven.
Je ziet ook dat het wiel veel hoger zit dan bij de voor as.
Als de trekhaak te hoog zou zitten zou een trailer nog niet zover inzakken van achter maar eerder de voor wielen iets optillen.
Hiermee kun je beter niet gaan rijden, bij elke hobbel zal het wiel de kuip raken.

Als de vering het heeft begeven blijft de as aanlopen, hij zal dan onbelast niet eens meer terug veren. Duidelijk is wel dat de achterste as meer word belast in deze stand en daardoor iets vlakker zal staan dan de voorste

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:11

Zoals het spatbord zit tov van de achteras is echt niet de normale toestand van een Heja-trailer. Daar is echt wel iets mis mee.
Ik heb ook een Heja gehad, woon om de hoek van Heja en heb nooit ook maar één Heja gezien die zo achter een auto hing.

Oftewel, 'het klopt gewoon NIET dat-ie achterover hangt en Heja heeft dat NIET altijd gehad' - dit is NIET de normale manier waarop een Heja/deze Heja achter een auto hoort te hangen.

Of het daarmee wel of niet reparabel is laat ik me niet uit, maar deze staat hoort niet bij Heja en hier moet je dus niet mee gaan rijden.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:50

Helaas is het in Nederland zo dat de kop van de trekhaak geen standaard hoogte heeft.Deze type's van HEJA, ik schat zo'n 30 jaar oud, hebben een constructie die bij auto's met een hoge kop deze stand heeft. De belasting achteras/vooras is dan70/30 . Dit komt o.a. door dat de buisdissel en daardoor ook de koppeling onder de hoeklijn van het chassis zit in i.c.m. de assen die direct tegen het chassis gemonteerd zitten.
Tegenwoordig met een v-dissel zit de oplooprem daarbovenop en zit de koppeling ong 4 cm hoger. Ook zitten de assen tegenwoordig aan een u-profiel onder de hoeklijn van het chassis bevestigd waardoor je een heel andere stand van de wagen achter de auto krijgt.
Maar om nou vanachter de pc maar te roepen om hier niet mee te gaan rijden gaat me iets te ver. Je zou het door iemand met kennis van zaken kunnen laten checken.

NB.
Wesco had in die periode net zo'n trailer, zelfde uiterlijk, zelfde "stand"

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 14:36

We hebben vandaag weer wat foto’s gemaakt, op rechte ondergrond. Eerste paar foto’s zijn met wiel uitgedraaid, laatste foto’s zijn met de trailer in horizontale lijn maar dan kun je zien dat de gehele koppeling praktisch tot aan de grond ligt. We hebben ook ‘gebounced’ op de velg bij achteras maar zit geen vering gevoel meer in helaas.Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:39

Tja, een kennis van mij had het altijd over “Heja-hola trailers”. En daar werd dan de (weg)ligging mee bedoeld. Het komt spontaan weer boven door de foto in de OP.

Ik heb trouwens ooit zo'n Wesco gehad waar Karreman naar refereert. Maar kan me niet heugen dat die zo brak achter de auto lag. Maar goed, ik ben inmiddels 3 trailers verder, dus de herinnering is wel wat vervaagd.

Ik snap dat "voor een dubbeltje op de eerste rang" bij trailers nooit zo goed. Als je maar een enkele keer een trailer gebruikt kan je hem beter huren. En bij frequenter gebruik kan het uit (door) te sparen voor een nieuwere.
Ook na renovatie (wat ook nog het nodige kost aan uren en materiaal) blijft zo'n trailer in het chassis gewoon een oude bak. En je wilt toch zo veilig en comfortabel mogelijk met je dierbare bezit op pad?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:40

Geen goedkoop grapje ! Ben wel benieuwd of je nu geen goedkoop is duurkoop gekocht hebt met deze trailer.

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 14:44

Karreman schreef:
Klopt gewoon dat ie achterover hangt, heeft dit merk/model altijd gehad.
*Koppeling is buisdissel en kun je niet verhogen
*NOOIT aan een trekhaak gaan lassen!
* Vering is eenvoudigweg NIET aan te passen
* Hier zitten ronde knott-assen onder met gevulkaniseerd rubber, deze rubbers kun je NIET vervangen !OOK niet voor 600 euro wat overigens een overdreven fantasieprijs is

De enige manier om dit te verhelpen is hogere banden/wielen monteren OF een koker tussen de asbevestiging (pad) en het chassis te plaatsen van plm 5-6 cm en dan de as met uiteraard langere bouten weer vast te zetten. Dan is het probleem opgelost.

Ik heb na het lezen van dit bericht direct de heeja dealer gebeld en die heeft mij verteld dat het helaas niet zo is, dus inderdaad door de achteras heen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:49

En nu? Is het überhaupt het geld van opknappen waard?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:52

satyasat schreef:
Ik heb na het lezen van dit bericht direct de heeja dealer gebeld en die heeft mij verteld dat het helaas niet zo is, dus inderdaad door de achteras heen.

Wie heb je gesproken dan? Want de huidige eigenaar van Heeja heeft geen verstand van trailers, daarvoor moet je bij de vorige eigenaar zijn toen het nog Heja was. De huidige heeft mijn trailer goedgekeurd zonder bemerkingen terwijl de bodem kats verrot bleek te zijn. Een groot geluk dat mijn oplooprem erop sloeg en ik iemand van Hado wegservice liet komen, want als ik daar een paard in had gezet dan was ze er niet heel uit gekomen.

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 15:04

Anoeska27 schreef:
satyasat schreef:

Wie heb je gesproken dan? Want de huidige eigenaar van Heeja heeft geen verstand van trailers, daarvoor moet je bij de vorige eigenaar zijn toen het nog Heja was. De huidige heeft mijn trailer goedgekeurd zonder bemerkingen terwijl de bodem kats verrot bleek te zijn. Een groot geluk dat mijn oplooprem erop sloeg en ik iemand van Hado wegservice liet komen, want als ik daar een paard in had gezet dan was ze er niet heel uit gekomen.

He jakkes wat een nare ervaring! Ik heb zijn naam niet onthouden :')

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:46

Dit type trailer is waarschijnlijk van ver voor het tijdperk van de nieuwe eigenaar van heja en de gemonteerde type assen met gevulkaniseerd rubber zijn al lang niet meer in gebruik, maar ik vind het toch knap dat velen achter de pc of telefoon kunnen oordelen zonder iets te hebben gezien/praktijkervaring te hebben

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:12

Ik zou hem even (voorzichtig) naar een trailer onderhoud bedrijf rijden. Zo via de telefoon of internet is het denk ik lastig te zeggen. Paar maanden terug heb ik ook een oudje van 40 jaar oud gekocht maar die heb ik direct even (gratis) laten nakijken, wel zo goed om te weten of ie veilig is voor je er een paard inzet. Ik hoefde er toen alleen een nieuwe koppeling op te zetten, gevalletje mazzel dus. Ik zou hem dus gewoon even laten nakijken bij een bedrijf dan weet je zeker waar je aan toe bent en kunnen ze hem evt. meteen repareren!