Annulatie verkoop, wat met voorschot?(België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Annulatie verkoop, wat met voorschot?(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:17

Koper komt langs in augustus, heeft interesse in veulen, vraagt of het mag blijven staat tot na nieuwjaar, geen probleem, we maken een contractje op, koper betaalt voorschot, en hop.

Nu krijg ik vandaag een mail dat ze de koop annuleren doordat ze haar werk kwijt is.

Allemaal goed en wel, en haar teruggestuurd dat het jammer is, maar dat we het voorschot, doordat hun annuleren, ook niet teruggeven(25% van het totale aankoopbedrag)

Nog geen antwoord terug gehad, er stond in haar mail ook niets rond het voorschot, maar zette me wel aan het denken hoe dit wettelijk geregeld is?

Wat dus wettelijk gezien met een betaald voorschot indien de koper annuleert?

Wij wonen in België, dus Nederlands recht is hier niet van toepassing.

Granoek

Re: Annulatie verkoop, wat met voorschot?(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:24

Ik dacht dat daar het voorschot net voor diende. Soort van zekerheid voor jou als verkoper.
Heel zwart/wit even maar als mensen bij ons een kamer reserveren en ze annuleren te laat, zijn ze ook het voorschot kwijt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:25

Ja, dat wordt altijd gezegd, maar tussen wat gezegd wordt en hoe het wettelijk zit, is er soms wel een verschil.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:26

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-02-25 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:33

Idd, daarmee dat ik graag weet als ze een punt hebben en ze het eventueel terug kunnen eisen...
(Mensen komen uit Frankrijk, wij wonen in België)

Al online gezocht, maar ik kom nergens dingen tegen die specifiek rond paarden gaan.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:36

Het is mij ook eens gebeurd. Mensen kochten een paard. Betaalde het aan omdat ze hem niet meteen konden hebben.twee maand later zagen ze toch van de verkoop af. Ik heb de aanbetaling gehouden ze hebben er ook niet naar gevraagd

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:40

Hier gelden gewoon de regels van verkoop tussen particulieren. Jij hebt het recht om het voorschot te houden bij ontbinding van de verkoop. Is wettelijk geregeld (art. 1590 BW)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:43

Ik neem dat jullie dat contractje juist hebben opgesteld met het oog op deze situatie. Hebben jullie er onderling iets over afgesproken? :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 14:55

Er is een contractje opgesteld, maar daar staat niet in wat met een voorschot gebeurd als hun de koop annuleren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:06

Een voorschot is een voorschot. Dus ik zou dat wel terug betalen. Of een compromis met ze sluiten want misschien heb jij ook kosten gehad?
Ik zou het er in ieder geval met ze over hebben en niet zonder meer houden.
Vind dat niet netjes.
Wat de wet zegt, interesseert me dan minder. Er is ook nog zoiets als fatsoen.
Maar als zij zeggen dat het mag houden; prima toch?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:12

Asciugamano schreef:
Een voorschot is een voorschot. Dus ik zou dat wel terug betalen. Of een compromis met ze sluiten want misschien heb jij ook kosten gehad?
Vind dat niet netjes.

Het is toch een aanbetaling zodat de verkoper een garantie heeft dat het gekochte opgehaald wordt... Doe je dat niet ben je het voorschot kwijt... Zo werkt dat

Anoniem

Nou, fatsoen zou zijn om je voorschot niet terug te gaan eisen. Ten eerste heb je er geen recht op en ten tweede heb je je gekochte veulen daar wel 4 maanden laten staan. Daar zijn ook sowieso onderhoudskosten aan geweest die ze normaliter thuis ook had gehad of in een opfok.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-19 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Asciugamano schreef:
Vind dat niet netjes.

Maar van fatsoen kun je geen paard voeren en onderhouden en verzorgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:15

Volgens mij mag je het voorschot houden. Daar is het juist voor,om jou de garantie te geven dat ze het echt kopen.Anders had je hem toch al lang aan iemand anders verkocht.Zij hebben zich miet aan de afspraak gehouden.Ook al is de reden dan sneu.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:16

Och, de reden hoeft de reden niet zijn.... Voor hetzelfde vond ze een ander veulen leuker...

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:17

Ik heb een aantal jaren terug aan de andere kant van de koop (de koper dus) en heb toen ook nooit het voorschot terug gekregen. Hier nog wel om gevraagd of het mogelijk was, maar toen verkoper nee zei was het ook snel gebeurd.
Je hebt als koper geen poot om op te staan als je het echt terug wilt eisen. Vragen kan altijd, maar als je er echt een zaak van wilt maken heb je geen poot om op te staan.

Duhelo

Voorschot is gewoon wettelijk geregeld. Dus hoef je niet terug te geven.
Enige dat misschien kan zijn is dat het voorschot een maximaal percentage mag zijn van het totale bedrag. Dat kan je evt es uitzoeken. Ik zou nu gewoon afwachten wat ze reageert,veel kans in dat ze er geen probleem van maakt.

xxCYNNxx

Asciugamano schreef:
Vind dat niet netjes.

Mwa hier ben ik het niet mee eens. Voorschot dient idd als garantie dat je ook daadwerkelijk het artikel koopt. In dit geval dus een veulen. In een winkel ben je ook je voorschot kwijt als je van de koop afziet.
Bovendien is het ook niet erg netjes om 1 week voor de deadline ineens de koop in te trekken, terwijl je in augustus al de koop gesloten had. TS had bv in september het veulen aan een ander kunnen verkopen.
Daarnaast gaat het hier om een levend dier, niet een speciaal vaasje die je op de plank kan zetten waar die alleen maar een klein beetje ruimte inneemt. Nee, dat veulen kost geld. Wie weet kon veulen al in september of oktober al bij moeder weg, maar is nu langer aan gehouden omdat koper pas met het nieuwe jaar het veulen wilde. Heeft verkoper alleen maar extra geld gekost....en daar is dat voorschot nu voor; om die kosten te dekken. Gedeeltelijk dan, want als verkoper schiet je er sowieso bij in, helemaal in dit geval; veulen is maanden extra gebleven + moet nu weer de verkoop in. Voor hetzelfde geld duurt het nog eens 2 maanden voordat het veulen alsnog verkocht is....heeft ts een hoop geld gekost.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:49

Voorschot hoef je in ieder geval niet teurg te geven. Sterker nog, afhangend van contract kunt je ze zelf verplichten te kopen. Maar dat is uiteraard niet direct iets dat je met een paard wilt doen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 23:24

Hen verplichten wil ik sowieso niet, het gaat over een veulen, geen diepvries ofzo.

Tot nu toe geen reactie, maar mocht er wel reactie komen, had ik gewoon graag zekerheid hoe het wettelijk zit, vandaar de vraag.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:04

Tja, het zal best zo zijn dat t wettelijk geregeld is maar, los van de kosten die ik als verkoper heb gehad, zou ik het restant toch terug geven. Ik kan het paard tenslotte alsnog verkopen.
Ik vind dat fatsoenlijker.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:21

Ik vind het fatsoenlijker als je afspraken maakt dat je er aan houdt. Je kunt het veulen wel opnieuw verkopen, maar dat kan best een paar maanden duren. In die tijd lopen je kosten door, is een stal bezet etc... Dat wordt vast niet allemaal gedekt door het voorschot

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:26

Asciugamano schreef:
Tja, het zal best zo zijn dat t wettelijk geregeld is maar, los van de kosten die ik als verkoper heb gehad, zou ik het restant toch terug geven. Ik kan het paard tenslotte alsnog verkopen.
Ik vind dat fatsoenlijker.

Fatsoenlijk zou zijn als. De koper niet had geannuleerd.
Nu zit de verkoper met extra kosten.
Veulen moet ook eten, huisvesting en ze moet hem weer kunnen verkopen en een veulen verkopen midden in de winter is niet makkelijk.
Daar is dus een voorschot wettelijk voor bedoeld, zodat er meer garantie is op ook echte verkoop en dat ze verkoper er niet te veel bij inschiet.
Het gaat de verkoper geld kosten (heeft het nu al gekost in onderhoud, mits het een heel duur veulen is)

Dus nee, fatsoen ligt hier juist bij de koper en niet de verkoper.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:36

Hmm, ik heb twee maand terug een paard gekocht. En daarbij een voorschot betaald. Het paard komt in januari naar mij toe in verband met niet eerder beschikbare huisvesting.
Nergens is het in mij opgekomen dat ik nog recht zou hebben op dat voorschot als ik zou afhaken ?
Als ik het dier "afneem" is het mijn korting op de aanschaf. En als ik er van af zie dan is het weg. Immers de eigenaresse had in die twee maand ook iemand anders kunnen zoeken als baasje voor het dier?

Met zoveel woorden is het er niet over gegaan onderling. Maar volgens mij is dat het basic principe van dat voorschot ?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 09:41

Wat mensen denken en vinden staat los van wat er wettelijk rond vastligt, en net dat wil ik graag weten.

Persoonlijk geloof ik ook het werk-kwijt verhaal niet(details doen er niet toe), en daarom ook denk ik niet dat er een vervolg zal komen, maar toch had ik graag geweten hoe zoiets wettelijk in elkaar steekt.

Want stel bv dat iemand echt 50% van het paard op voorhand gaat betalen, wat dan bij annulatie koop?
Dan is het waarschijnlijk niet meer vanzelfsprekend dat het voorschot voor de verkoper blijft?

Dus er zal wettelijk wel iets vastliggen, alleen vind ik dit niet,