Welke (lichte) auto voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L1nda_91

Welke (lichte) auto voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:16

Aangezien mijn auto nu bij de garage staan en ik waarschijnlijk op zoek kan naar een andere auto ben ik op zoek naar een licht autootje die wel wat mag trekken.

Max 1050 kg. Ik had bijvoorbeeld een Daihatsu Terios gezien die 1350 kg mag trekken.

De auto koop ik in principe gewoon voor dagelijks gebruik. Maar het zou leuk zijn als ik af en toe met paard op pad kan. Dat zullen geen grote afstanden zijn, daarvoor regel ik wel wat anders.

Hebben jullie ervaringen of ideeën?

ElSea

Re: Welke (lichte) auto voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:17

Als ie 1350 kan trekken kan je mijn anderhalfpaards trailer inc paard niet trekken... Die staat op 1600 kilo. Dan moet je je trailer terug laten keuren volgens mij.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:22

Wij hebben een chevrolet tacuma. Voordelig in aanschaf, trekt mijn 1.5 paards met paard van 550 kg legaal en fijn. Auto is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken. Enkel een remlichtschakelaar vervangen van 50 euro in de afgelopen 3 jaar. Verder enkel de bandjes en apk als kosten gehad. Auto gekocht voor 2150 euro met een km stand rond de 100.000 km.
Trekgewicht is 1250 geloof ik

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:25

liekec schreef:
Als ie 1350 kan trekken kan je mijn anderhalfpaards trailer inc paard niet trekken... Die staat op 1600 kilo. Dan moet je je trailer terug laten keuren volgens mij.

Dat mag wel, als het totale gewicht van de aanhanger en laadvermogen maar niet meer dan 1350 is :)
Trailer weegt 700kg, mag je nog 650 bijladen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:29

liekec schreef:

Onzin! Volgens het voertuigreglement mag je alles trekken wat in daadwerkelijk gewicht lichter is dan wat de auto mag trekken. Wat op het kenteken staat is niet relevant.

Of jij die combi ook mag besturen wordt geregeld in het reglement rijbewijzen.

Daarnaast zou ik dan toch eerder voor een compacte middenklasser gaan, bijvoorbeeld een Ford Focus, dan zo'n kort hobbelding als de Terios.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:30

...en in wezen is het trekvermogen niet interessant, maar of het ding bij een noodstop paard plus trailer tegen kan houden.

Dus svp niet te veel schipperen met kleine gewichten.

Of huur af en toe een 'bakbeest' om de trailer te trekken en koop een smart voor als je zelf echt een auto nodig hebt.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:31

keshia schreef:
Wij hebben een chevrolet tacuma. Voordelig in aanschaf, trekt mijn 1.5 paards met paard van 550 kg legaal en fijn. Auto is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken. Enkel een remlichtschakelaar vervangen van 50 euro in de afgelopen 3 jaar. Verder enkel de bandjes en apk als kosten gehad. Auto gekocht voor 2150 euro met een km stand rond de 100.000 km.
Trekgewicht is 1250 geloof ik

Deze auto weegt zelf ook behoorlijk wat. Ik zoek echt een auto die wat goedkoper is in wegenbelasting en wat zuiniger is bij normaal gebruik. Dus tot 1050 kg.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:32

Peugeot 308?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:32

liekec schreef:

Hoe kom je hier bij? Trailer hoeft helemaal niet terug te worden gekeurd mits je in totaal niet boven de 3500kg uit komt.

Een aantal vragen hier moeten zijn: wat voor paard wil je vervoeren?
En wat weegt dat paard en trailer samen.
Wat mag het trekkend voertuig trekken en wat is de kogeldruk van auto en trailer.
Dat allemaal bijelkaar moet je weten om te zien of eea past.

Een lichte auto zal nooit een zwaar paard kunnen en mogen trekken. Het moet nl wel veilig zijn!

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:33

ikke schreef:
liekec schreef:

Onzin! Volgens het voertuigreglement mag je alles trekken wat in daadwerkelijk gewicht lichter is dan wat de auto mag trekken. Wat op het kenteken staat is niet relevant.

Of jij die combi ook mag besturen wordt geregeld in het reglement rijbewijzen.

Daarnaast zou ik dan toch eerder voor een compacte middenklasser gaan, bijvoorbeeld een Ford Focus, dan zo'n kort hobbelding als de Terios.

Dat zijn allemaal veel zwaardere auto's die mij teveel geld kosten bij wegenbelasting en benzinegebruik. Vandaar dat ik hier vraag naar ervaringen met lichtere auto's. Ik heb overigens een BE rijbewijs.
Laatst bijgewerkt door L1nda_91 op 17-12-19 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:33

En als je dan plots moet remmen met je autootje die 1050 mag trekken, zit je paard gezellig op de achterbank...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:35

Janneke2 schreef:
...en in wezen is het trekvermogen niet interessant, maar of het ding bij een noodstop paard plus trailer tegen kan houden.

Of huur af en toe een 'bakbeest' om de trailer te trekken en koop een smart voor als je zelf echt een auto nodig hebt.

Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!

Met paarden aan de haak (of op de bak) stel je jezelf maar een vraag: wat gebeurt er 500mtr verderop en 100mtr achter me en dat elke seconde.
Nee, je hebt geen tijd voor een gezellig kletsverhaal, radiootje luisteren of om je heen kijken. Je bent bezig met wat het overige verkaar allemaal van plan is en hoe je daar zonder rare acties doorheen komt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:37

L1nda_91 schreef:
Deze auto weegt zelf ook behoorlijk wat. Ik zoek echt een auto die wat goedkoper is in wegenbelasting en wat zuiniger is bij normaal gebruik. Dus tot 1050 kg.

Maar een kleine lichte auto heeft ook vaak maar bijv 50kg kogeldruk en een trailer 75tot100kg. Mag dus al niet, ondanks dat het totaalgewicht 1050 kg zou zijn.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:37

hoogendroog schreef:
En als je dan plots moet remmen met je autootje die 1050 mag trekken, zit je paard gezellig op de achterbank...

1350 mag trekken. Auto weegt zelf 1050.
Ik ga geen grote afstanden afleggen. Daarnaast hoef ik geen 80 wegen of snelwegen op, hou ik genoeg afstand en kan ik vooruit kijken. Dus dat risico durf ik wel te nemen.

Graag alleen ervaringen met lichtere auto's.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:39

ikke schreef:
Janneke2 schreef:

Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!

Met paarden aan de haak (of op de bak) stel je jezelf maar een vraag: wat gebeurt er 500mtr verderop en 100mtr achter me en dat elke seconde.
Nee, je hebt geen tijd voor een gezellig kletsverhaal, radiootje luisteren of om je heen kijken. Je bent bezig met wat het overige verkaar allemaal van plan is en hoe je daar zonder rare acties doorheen komt.

Dit dus! :j

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:41

Ik snap nooit zo goed waarom mensen van die lichte kleine auto’s voor hun trailer willen..? Het is wel je paard wat je achter je auto hangt.. Ik bedoel dit echter niet aanvallend..! :o

Misschien is het een beter idee om een zwaardere auto te huren voor af en toe als je met de trailer weg wilt?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:42

En als je paard heen en weer gaat in de trailer, hou jij 'm natuurlijk super makkelijk recht met je lichte autootje. Heeft inderdaad niets te maken met je rijgedrag of het rijgedrag van anderen, dat klopt.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:50

minouesmee schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen van die lichte kleine auto’s voor hun trailer willen..? Het is wel je paard wat je achter je auto hangt.. Ik bedoel dit echter niet aanvallend..! :o

Misschien is het een beter idee om een zwaardere auto te huren voor af en toe als je met de trailer weg wilt?

Ik ook niet. Mijn paard voel ik omstappen in de trailer en heb er een landrover voorzitten. Ze heeft 1x paniek gehad en mijn landrover ging stuiterend over de snelweg. Wil niet weten wat er was gebeurd met een lichte auto ervoor.

Die hoge wegenbelasting en vaak bij de pomp staan heb ik over voor haar veiligheid.
Denk aub paar keer extra na voordat je een lichte auto voor een trailer zet met je kostbare bezit.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:51

minouesmee schreef:

Voor grotere afstanden doe ik dat ook als je goed had gelezen.

hoogendroog schreef:
En als je paard heen en weer gaat in de trailer, hou jij 'm natuurlijk super makkelijk recht met je lichte autootje. Heeft inderdaad niets te maken met je rijgedrag of het rijgedrag van anderen, dat klopt.

Dit gaat om kleine stukjes, waar je hooguit 50 rijdt en voornamelijk rechtdoor met een paard die gewoon rustig in de trailer staat. En dan niet eens heel regelmatig op pad, maar mocht het nodig zijn.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:54

Ik heb een vw golf voor de trailer, mag 1200 geremd trekken.

Rijd nooit grote stukken en dat gaat prima. Moet wel zeggen dat ik liever een zwaardere auto had gehad, maar heb de auto niet gekocht om voor de trailer te zetten.

Mijn paard staat wel heel rustig in de trailer, die voel je niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:57

Ik heb fiat bravo multijet sport 2.0 een diesel mag 1300 kilo trekken is 1335 kilo ... trekt op als een malle dat was een van mijn eisen omdat ik vaak net niet op gang kwam
Alleen al voor de wegenbelasting zou ik um weg willen doen 120€ pm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:59

Ik volg even. Ik ben langzaam aan opzoek naar een auto die een 2 paards trailer + max 2 paarden kan en mag trekken met BE rijbewijs :) heb er alleen de ballen verstand van.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:00

Hier een fors focus 1.8 voor de trailer. Is zelf 1205 kilo en mag 1200 trekken. Dit is wel het minimale wat ik ervoor zou willen hebben. Al gaat dit makkelijk.
Ik zou niet besparen op veiligheid.
Ik betaal aan wegenbelasting 42 euro in de maand. (Benzine auto)
Laatst bijgewerkt door Sharonaa_ op 17-12-19 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:01

Wij hebben een golf 6 2.0 tdi, weegt 1250 kilo en mag 1500 trekken. Betaal 104 euro in de maand aan belasting.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:05

Hier een Seat Leon voor de trailer. Mag 1500kg trekken. Auto is super zuinig en goedkoop in de belasting. Dit omdat er een sterke maar zuinige motor in ligt.
Auto trekt de trailer ook gewoon met gemak en ligt ook met trailer goed op de weg. Merk amper dat hij er achter hangt zeg maar.