Wanneer vervang je je cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BM_Stables

Wanneer vervang je je cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 13:36

Hoii,
Gisteren op de manege heb ik een behoorlijke smak op de grond gemaakt, mogelijk heb ik hierbij ook een lichte hersenschudding opgelopen. Nu wil ik dus graag een nieuwe cap want ik ben ook op mijn hoofd gevallen. Mijn ouders willen eigenlijk geen nieuwe kopen omdat de cap die ik nu heb pas 6/7 maanden oud is als het niet korter is. Aan de buitenkant is niks te zien. Op de foto ziet hij er erger uit dan het is want het was er met een nat doekje zo af.
Maar wanneer vervang je nou ie cap? Als je het opzoekt staat er natuurlijk na een val etc maar als je veel valt is dat natuurlijk een duur grapje. En bij sommige merken zeggen ze weer dat ze echt wel een paar vallen zonder schade overleven en andere na 1x vallen echt wel aan vervanging toe zijn.
Dus wanneer vervang je hem? Mijn cap is verder nooit gevallen etc alleen gisteren met springen.

Azmay

Re: Wanneer vervang je je cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:42

Zeker vervangen,het dempende materiaal deukt in en hij is na een val gewoon niet meer veilig. Als je bij toeval op dezelfde plek land heb je een heel groot probleem, liever je cap kapot en vernieuwen dan een kapot hoofd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:10

Als je bij de val een lichte hersenschudding hebt opgelopen neem ik aan dat je op je hoofd gevallen bent?
Dan altijd laten vervangen, de veiligheid zit hem erin dat de cap nu je val gebroken heeft. Een volgende keer zal die dat niet meer of veel minder kunnen, door de val die je nu gehad hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:12

Vervangen. Omdat jij dus op je hoofd bent gevallen (tenminste ga ik vanuit door de hersenschudding) heeft je cap een klap opgevangen. De binnenkant is dus naar de paasei. Nieuwe kopen dus, decathlon heeft ze al voor 50 euro, hoeft dus ook niet meteen een dure.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:14

Absoluut vervangen als je vol op jouw hoofd terecht bent gekomen.
Als de buitenkant in tact is kan de binnenkant toch kapot zijn.

Vriendin heeft een val gemaakt met een oude cap waarmee ze eerder gevallen is. Heeft nu hersenletsel voor de rest van haar leven.

Het hoeft natuurlijk geen cap van 400,- euro te zijn he

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:19

Citaat:
En bij sommige merken zeggen ze weer dat ze echt wel een paar vallen zonder schade overleven

Welke merken claimen dat? Ik heb er nog nooit van gehoord, en ik geloof het eigenlijk ook niet want volgens mij is dat theoretisch gewoon niet mogelijk. Wanneer je cap een klap op vangt, dan raakt de binnenkant van de cap beschadigd in plaats van je hoofd. De cap ziet er dan van buiten misschien nog goed uit, maar de binnenkant kan je niet controleren, als daar schade zit dan zal de cap jouw hoofd bij een volgende val minder bescherming bieden als een cap waar nooit mee gevallen is. En heel eerlijk, als een klap zo hard is geweest dat je daar, terwijl je een cap op had, een hersenschudding aan hebt overgehouden dan zou ik er persoonlijk nooit meer mee willen rijden.

En om deze reden heb ik ook nooit dure caps, omdat er altijd risico is dat je hem morgen of volgende week weg kan gooien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:28

Ik zou ook zeker vervangen! Ik snap dat je ouders hier het nut niet van inzien omdat ze er niet mee bekend zijn, maar als je uitleg laat zien waarom het zo belangrijk is zal dat wel snel duidelijk worden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 09:52

Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen: vervangen. Je kunt het niet zien, maar de binnenkant kan na een val op het hoofd beschadigd zijn. Begrijpelijk dat je ouders het een duur grapje vinden, maar je hoofd is belangrijker. Misschien kunnen ze wat nalezen op internet of zich bij een fabrikant laten informeren?
Hier wat linkjes:
https://www.horses.nl/articles/kopzorgen/
https://www.dressuur.nl/artikelen/feit- ... -val/4923/
https://www.bitmagazine.nl/instructie/1 ... day/14875/

Ik doe het in ieder geval wel, al is het flink balen om een bijna nieuwe cap te moeten vervangen. Maar mijn hersenen zijn belangrijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:01

Een cap bestaat uit een zachte piepschuimen binnenschaal, en een harde buitenschaal. Als je valt, drukt de harde schaal in het piepschuim, het piepschuim veert in en vangt de klap op. (Maar veert niet meer terug, dus is gedeukt). Als je later op hetzelfde punt valt, kan het piepschuim de klap niet meer opvangen. Want het kan niet meer indeuken. Dan vangt je schedel het op... Met alle gevolgen van dien.

Ik ben eens in het zand gevallen doormiddel van een mooie tuimel voorover van de pony af. (thanks beestje!) Het ging niet snel, en het ging al helemaal niet hard... Toch zit er, waarschijnlijk van die val, een deukje in de cap.
Val ik later dus op dat preciese punt weer op de cap? Dan beschermt hij mij amper tot niets, omdat de kracht niet opgevangen kan worden. En tsja...

Hier mijn cap, en nog vele verhalen van andere bokkers. Met maar 1 conclusie: 'bij twijfel vervangen!'
[RUI] [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:27

Tjâ, het is een kwestie van risico-analyse.
Een fabricant zal altijd zeggen : "Vervangen!" Als er ook maar 1 op 10 000 een hersenletsel oploopt waarvan een goede advocaat de schuld op de fabricant kan steken, dan zou het een duur grapje zijn. Bovendien is vervangen winstgevend.

Als je mij om raad vraagt dan zal ik ook vervangen aanraden. Ik zie je cap niet, ik wil zeker geen schuld aan een mogelijk letsel, wil op bokt niet onverantwoord overkomen en ... het is mijn portemonnee niet.

Ondertussen heeft mijn eigen cap al een tiental vallen overleefd (geen hersenschuddingen, niet op balken of stenen) en gebruik ik ze nog altijd. Ik heb echt de pest aan de zoektocht naar een passend model (raar hoofd zeker) en ... het is mijn portemonnee WEL.
Ik ben 55, fiets zonder helm, rijd een kwpn ook op buitenrit als het stormt, hou van onvoorbereide bergtochten, help het dak bouwen 10 m hoog, werk hobbymatig op een stelling, eet veel te veel suiker... maar heb wel zonder aanwijsbare reden een hartoperatie nodig gehad.
Er zijn ook risico's die ik mijd: neem geen drugs, drink niet bij het rijden, rook niet, kruip niet meer op een paard waar iemand anders zich bijna mee verongelukt ...
Met andere woorden: elk moet zijn eigen risico's zelf afwegen!

Wat jij nu moet doen met je cap? Vervangen natuurlijk!

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:09

koend schreef:
Een fabricant zal altijd zeggen : "Vervangen!" Als er ook maar 1 op 10 000 een hersenletsel oploopt waarvan een goede advocaat de schuld op de fabricant kan steken, dan zou het een duur grapje zijn. Bovendien is vervangen winstgevend.

Als je mij om raad vraagt dan zal ik ook vervangen aanraden. Ik zie je cap niet, ik wil zeker geen schuld aan een mogelijk letsel, wil op bokt niet onverantwoord overkomen en ... het is mijn portemonnee niet.

Ondertussen heeft mijn eigen cap al een tiental vallen overleefd (geen hersenschuddingen, niet op balken of stenen) en gebruik ik ze nog altijd. Ik heb echt de pest aan de zoektocht naar een passend model (raar hoofd zeker) en ... het is mijn portemonnee WEL.
Ik ben 55, fiets zonder helm, rijd een kwpn ook op buitenrit als het stormt, hou van onvoorbereide bergtochten, help het dak bouwen 10 m hoog, werk hobbymatig op een stelling, eet veel te veel suiker... maar heb wel zonder aanwijsbare reden een hartoperatie nodig gehad.
Er zijn ook risico's die ik mijd: neem geen drugs, drink niet bij het rijden, rook niet, kruip niet meer op een paard waar iemand anders zich bijna mee verongelukt ...

Mijn cap is nog zo goed als nieuw waardoor mijn ouders zoiets hebben van ja doeii, en ik heb ook een moeilijk hoofd met caps en moet al snel voor de pasvorm een duurdere hebben. Mijn oude cap kwam ook van de Decathlon maar was toch niet de cap voor mij, die was meer als tussen oplossing voordat ik de ‘duurdere’ kreeg. Ik ben er weer terug op geklommen en nog een sprong gemaakt en in de stal kwam het paard allemaal knuffelen omdat hij zich schuldig voelde. Ik zo buiten dat je niet gek moet springen (iets met te vroeg heel raar springen en met zijn hoofd schudden) kan je er niks aan doen dat ik er naast lag. Hij is namelijk altijd heel lief onder het zadel hij gooit alleen wel eens met zijn hoofd.
Maar ik ga sparen voor een nieuwe cap en rij dan voorlopig even met mijn oude want we hebben zondag wedstrijd. Voor nu veel rust pakken mocht het een hersenschudding zijn want dat weten we niet maar de kans is wel erg groot

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:12

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:15

Laat je ouders dit topic maar eens lezen dan. Hersenletsel is onherstelbaar...

Met een hersenschudding moet je trouwens echt rust houden. Niet op internet, lezen, tv etc om je hersenen rust te geven.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:16

BM_Stables schreef:
koend schreef:

Mijn cap is nog zo goed als nieuw waardoor mijn ouders zoiets hebben van ja doeii, en ik heb ook een moeilijk hoofd met caps en moet al snel voor de pasvorm een duurdere hebben. Mijn oude cap kwam ook van de Decathlon maar was toch niet de cap voor mij, die was meer als tussen oplossing voordat ik de ‘duurdere’ kreeg. Ik ben er weer terug op geklommen en nog een sprong gemaakt en in de stal kwam het paard allemaal knuffelen omdat hij zich schuldig voelde. Ik zo buiten dat je niet gek moet springen (iets met te vroeg heel raar springen en met zijn hoofd schudden) kan je er niks aan doen dat ik er naast lag. Hij is namelijk altijd heel lief onder het zadel hij gooit alleen wel eens met zijn hoofd.
Maar ik ga sparen voor een nieuwe cap en rij dan voorlopig even met mijn oude want we hebben zondag wedstrijd. Voor nu veel rust pakken mocht het een hersenschudding zijn want dat weten we niet maar de kans is wel erg groot

Ik denk niet dat je paard zich schuldig voelde, want zo ver gaat het paardenbrein niet, maar fijn dat hij nog kwam knuffelen!

En theoretisch zeg ik vervangen maar moet heel eerlijk bekennen dat ik ook niet na iedere val 200,- euro uitgeef aan een nieuwe cap...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:17

Toen ik laatst gevallen was was er duidelijk schade te zien. Maar toen ik hem uit elkaar haalde zag ik nog meer schade, die dus vanaf de buitenkant niet te zien is.

Een cap is vervangbaar, je hoofd niet. Dus het is maar net of je het risico wilt nemen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:23

Is er bij paardrijcaps geen mogelijkheid om te laten scannen?
De helmen die we voor motorraces gebruiken kunnen gescand worden. Dat kost dan 12.50 en dan weet je hoe het binnenwerk eruit ziet en of de helm nog bruikbaar is.

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:44

Oscar schreef:
De helmen die we voor motorraces gebruiken kunnen gescand worden. Dat kost dan 12.50 en dan weet je hoe het binnenwerk eruit ziet en of de helm nog bruikbaar is.

Volgens mij niet, maar dat zou wel handig zijn als jet zou kunnen☺️

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:02

BM_Stables schreef:
Oscar schreef:

Volgens mij niet, maar dat zou wel handig zijn als jet zou kunnen☺️

Sommige merken kunnen dat volgens mij wel.
Hoe dan ook, of dat of een nieuwe cap.
Onverantwoord om er gewoon weer mee te gaan rijden dadelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:03

Heb je mijn post ook gelezen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:49

Ik zou zeker niet met je oude cap gaan rijden. Ik had in oktober een lelijke val gemaakt, nochtans niet op mijn hoofd, en twijfelde ook over vervangen of niet. Na hierover een topic te openen op Bokt, kreeg ik ook advies van een nieuwe te kopen. Toen ik de mijne wat nader bestudeerde, leek de vuile kant iets zachter dan de andere, dus vermoedelijk toch behoorlijk beschadigd inwendig, heb die direct weggegooid. Voor ik terug in het zadel stap (zal binnenkort zijn, nu nog herstellende van sleutelbeen- en ribbreuken) koop ik me zeker een nieuwe, en heb bodyprotector gekocht ook.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:21

Misschien kun je je ouders toch dit topic laten lezen, TS? Zou toch fijn zijn als je hoofd 100% zeker goed beschermd is.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:04

Er zijn merken die voor 40 euro aanbieden hem te onderzoeken. Samshield is er een van bijvoorbeeld.

Ik zou zeker deze cap vervangen, hersenschudding betekend dat hij beschadigd is.

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 13:55

BM_Stables schreef:
koend schreef:

Ik denk niet dat je paard zich schuldig voelde, want zo ver gaat het paardenbrein niet, maar fijn dat hij nog kwam knuffelen!

En theoretisch zeg ik vervangen maar moet heel eerlijk bekennen dat ik ook niet na iedere val 200,- euro uitgeef aan een nieuwe cap...[/quote]

Precies, mijn ouders willen niet iedere keer meteen €200 uitgeven of meer. Ik heb gelukkig geen hersenschudding dus klein feestje haha.

Er zijn schijnbaar manieren om te voelen of je cap nog heel is en dan kraakt hij niet etc. Als ik de liner er uit haal zien we ook nergens scheuren waardoor mijn ouders al helemaal zoiets hebben van ja doei. Hij is aan de kant die vies was ook niet dunner etc dus ik denk dat het vieze gewoon kwam doordat de bak nog nat was van het sproeien en ze er op is gekomen

Ik ga in ieder geval sparen voor een nieuwe en moet tot die tijd nog even met deze cap rijden, maar ik ga er zeker niet nog een keer mee springen. Want voor morgen en zondag heb ik nog geen nieuwe cap helaas en mijn oude is toch te klein om nog lang mee te rijden....

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 13:57

StonedRomy schreef:
Er zijn merken die voor 40 euro aanbieden hem te onderzoeken. Samshield is er een van bijvoorbeeld.

Ik zou zeker deze cap vervangen, hersenschudding betekend dat hij beschadigd is.

Ik heb een Harrys Horse cap en zij doen dat niet geloof ik. Ik vind Samshield te duur en niet mooi om er zoveel geld voor te betalen + ze passen mijn hoofd niet
Gelukkig is het geen hersenschudding en was hij zo vies van de bak die nog nat was van het sproeien (ik heb natuurlijk wel goed met mijn hoofd het zand geraakt maar toch niet zo erg als ik dacht). Ik ga in ieder geval wel sparen voor een nieuwe en moet zolang met deze dressuur rijden, springen ga ik er zeker niet meer mee doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:59

Decathlon of een goedkope van bijv harrys horse geen optie?
Verstandig om inderdaad zo weinig mogelijk gevaar op te zoeken met je huidige cap.

Een deuk in het piepschuim voel je trouwens niet zitten. Er zit een harde plastic schaal boven.