Prijsvermelding op koopovereenkomst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tbeckeringh

Prijsvermelding op koopovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 15:49

Hallo, graag jullie ervaringen/ meningen. Ik sta op t punt voor t eerst in mijn leven een pony aan te schaffen. Nu wil ik na de keuring graag een koopovereenkomst opstellen laten tekenen. Verkoper ging daarmee akkoord, maar wil het verkoopbedrag niet vermeld hebben op de koopovereenkomst en ook wil ze contant betaald worden.
Nu vroeg ik mij af of dat normaal is of dat ik daar iets achter moet zoeken. Ze wil het graag zo zodat het niet bedrijfsmatig wordt meegerekend begreep ik, maar voor mij is dat wellicht juist wel handig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:52

Mocht er iets niet naar wens verlopen en je wil op een of andere manier je geld terug dan moet er wel een bedrag op staan anders heb je ook eigenlijk weinig aan het koopovereenkomst
Dus ja ik vindt het wel vreemd. Is dit iemand die bedrijfsmatig paarden verkoopt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:53

Het gebeurt wel eens dat het grootste deel vh bedrag in de overeenkomst staat en dat een kleiner deel cash betaald wordt. Maar een verkoopovereenkomst waar totaal niets van bedrag in staat moet je niet willen ondertekenen. Daar komt gedoe van, dat ze het niet bedrijfsmatig wil hebben is haar eigen keuze, maar dan moet ze maar een stukje van het bedrag in de verkoopovereenkomst zetten. Je moet echt zorgen dat je zwart op wit hebt dat je wel degelijk betaald hebt voor de pony.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:12

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:13

Dat is heel raar. Of laat ik het zo zeggen, het is heel normaal (en handig) dat je het bedrag wel vermeldt in het contract. Aan jou de keus hoe belangrijk je het vindt om het benoemd te hebben en hoe graag je dit paard wil.

cobiie

Re: Prijsvermelding op koopovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:16

Ik vind het zeker niet normaal om de verkoopprijs niet te vermelden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:19

Als er problemen komen na aankoop, hoe kun je dan aantonen hoeveel geld je er voor hebt gegeven? Krijg je een niet aantoonbaar welles , nietes spelletje waarbij jij aan het korste eind gaat trekken. Zegt bv verkoper dat je er 500 euro voor de pony hebt betaald, terwijl je er werkelijk bv 3000 euro voor hebt gegeven. Het is niet aantoonbaar, weg 2500 euro

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:20

Ik krijg er een raar onderbuikgevoel van. Waarom moet er geheimzinnig gedaan worden over de verkoopprijs? Opstellen van een koopcontract is prima maar geen prijs daarin?

Niet doen, TS... Het voelt niet goed. Voelt alsof die verkoper zaken achter wil houden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:32

Dan stel je er toch 2 op :)*
1 met bedrag voor jou met krabbel
1 zonder bedrag voor haar met krabbel

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:06

Ik zou dat zeker niet doen zonder bedrag. Contant betalen daar aan toe, maar een contract zonder bedrag gaat nergens over. Het zou bij mij ook niet goed voelen..

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 17:23

Het zou kunnen dat ze geen bezoek wil van de belastingdienst als ze de pony zwart wil verkopen. Om die reden zou ik het snappen.
Maar jullie zeggen allemaal dat dit vreemd is dus?

Of idd wat Autumn zegt, 1 zonder bedrag voor haar en 1 met bedrag voor mij.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-07-19 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:36

Als ze het paard in privé verkoopt en niet op de balans heeft staan heeft ze voor de fiscus niets te vrezen. Een particuliere verkoop van 1 paard daar gaat niemand moeilijk over doen.

Heeft ze het paard via de zaak betaald (aankoop/onderhoud) en verdwijnt het paard gewoon dan snap ik de geheimzinnigheid.

Leg haar dit maar eens voor.

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 17:40

Ik denk dat ze bedrijfsmatig verkoopt. Ze zei ook dat t voir de boekhouding niet gunstig was.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:41

tbeckeringh schreef:
Ik denk dat ze bedrijfsmatig verkoopt. Ze zei ook dat t voir de boekhouding niet gunstig was.

Oh, erg netjes van haar. :roll: Ik zou er dan nog harder op aandringen, maar goed... Dat ben ik. En daarnaast zou het voor mij juridisch iets safer voelen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:43

tbeckeringh schreef:

Dan is het zeker helemaal niet netjes. Zou er zelf altijd een bedrag op willen, anders heb je bij problemen inderdaad geen poot om op te staan

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:02

Ja dan weet je genoeg. Ze gaat dus een lager bedrag in de boekhouding verantwoorden dan dat ze krijgt. Voor jou niet gunstig als er iets met het paard is. Je hebt juist garanties omdat je zakelijk koopt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:13

Ik sta hier absoluut niet van te kijken. Er gaat zeer veel zwart in paardenland.Van mijn huidige paard heb ik niet eens een koopcontract. Als ik het paard+paspoort maar heb. En een getuige dat ik betaald heb .

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:18

Autumnn schreef:

Ik zou dat inderdaad voorstellen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:22

Anjali, paard en paspoort maakt je dus geen eigenaar....getuige als ie partijdig is is ook discutabel...gelukkig gaat het meestal gewoon goed en is er geen haan die er naar kraait, maar je zal maar net bij die ene horen....

als je er specifiek om vraagt en je krijgt het niet, zou ik juist op mijn strepen gaan staan...het zal best met zwart geld te maken hebben, maar daar heb jij niks mee te maken....jij hebt gewoon recht op de vermelding van de koopprijs in het koopcontract.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:01

IHN schreef:
Anjali, paard en paspoort maakt je dus geen eigenaar....getuige als ie partijdig is is ook discutabel...gelukkig gaat het meestal gewoon goed en is er geen haan die er naar kraait, maar je zal maar net bij die ene horen....

als je er specifiek om vraagt en je krijgt het niet, zou ik juist op mijn strepen gaan staan...het zal best met zwart geld te maken hebben, maar daar heb jij niks mee te maken....jij hebt gewoon recht op de vermelding van de koopprijs in het koopcontract.

Dat vind ik ook hoor. Maar boeren denken er vaak anders over.Op een paardenmarkt gaat het toch ook met handjeklap en contant geld. Zogauw je het paard hebt meegenomen kraait er geen haan meer naar. Slechts in de enkele gevallen dat het om een gestolen paard gaat,kun je problemen krijgen.Sinds ze meestal gechipt zijn komt dat ook minder voor. Alhoewel er op Bokt nog wel eens oproepjes verschijnen.

tbeckeringh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 19:02

Ik denk ook idd niet dat er veel achter zit. Hier ook veel boeren die nogak makkelijk zijn. t Gaat ook niet om een sportpaard. Maar ik wil t graag wel in orde hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:24

Contant betalen is ook gebruikelijk. Gewoon cash bij het overhandigen van het paard+paspoort.Misschien is het bij extreem dure paarden anders,wie heeft zomaar een miljoen op zak?Maar daar heb ik geen ervaring mee!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:30

Als het paard bedrijfsmatig wordt verkocht is op de verkoop het consumentenrecht van pas. Als koper kan dat een voordeel zijn bij gebreken of ongeschiktheid voor je doel :j
Bij verkoop van een consument heb je dat niet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:33

Shae schreef:
Autumnn schreef:

Ik zou dat inderdaad voorstellen.

Juist niet.
Dan teken je namelijk voor 2 verschillende dingen. Sta je nog nergens in een zaak. Of je moet het al zo inkleden dat in de overeenkomst zonder bedrag wordt verwezen naar jouw overeenkomst met bedrag.

Anyway, duidelijk belastingontduiking. En even als waarschuwing: als jij dit redelijkerwijs kan vermoeden en er toch aan meewerkt kan er eventueel ook bij jou verhaald worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:58

Ik heb ook gevraagd of ik mijn paard contant betaald kon krijgen, vond het wel zo gemakkelijk