Momenteel zit ik in een situatie waar ik niet echt rekening mee had gehouden en zoek even advies. Eigenlijk wil ik het ook even van mij af schrijven.. In December heb ik een stuk land gekocht waar ik mijn paarden heb lopen. Het is in 3 stukken opgedeeld en 1 stuk wilde ik eerst laten hooien, maar bij nader inzien wil ik toch alles laten begrazen gezien ik vrij goedkoop aan mijn hooi kan komen en andere stukken ook even wil laten 'rusten'. Nu is over dat stuk wat gedoe. Er zijn hekken waar Rijkswaterschap doorheen mag om de sloten eens in het jaar leeg te halen (zelf nog niet mee gemaakt) maar nu willen boeren er dus ook elke keer over heen. Ze hebben geen recht van overpad, dat is ook nergens genoemd bij de koop. Het land grenst aan een deel van de gemeente dat word gehuurd door iemand met schapen met daarnaast is een fietspad. Aan de andere kant van mijn land zijn meerdere percelen naast elkaar van anderen. Op het hek naar het land van de gemeente zit een zwart slot en op de ander geen. (zie foto) Nu dacht ik dat het zwarte slot van de vorige eigenaar van het land was, maar gezien van mij het hek toch niet open hoefde liet ik hem lekker hangen. Als het hek écht open moet voor Rijkswaterschap konden ze het slot altijd nog doorknippen dacht ik of de stro touwtjes aan de andere kant er af halen en open maken. Vorige week zag ik echter dat iemand zonder het te overleggen over mijn land was geweest en hing het slot zoals op de foto onderaan in plaats van om de biels heen. Dus ik pissig gezien mensen zonder mijn weten zomaar over mijn land waren geweest én sleutels hadden van een slot die aan een hek zit die niet eens van hun is. Nu had ik de paarden er niet lopen, maar dit moet dus niet weer gebeuren. Dus ik heb zelf een ketting gekocht en die er omheen gedaan. Daar heb ik een geplastificeerde brief bij gehangen met ''Mijn paarden lopen hier. Graag even bellen om eventueel het land over te steken'' met mijn adres, naam en telefoonnummer. Afgelopen Zaterdag werd ik gebeld door iemand die ergens verderop koeien had lopen. Heel beleefd ook en heeft gezegd normaal via een andere weg te gaan maar daar was de straat opgebroken, dus vroeg hij of hij over mijn land mocht voor deze keer op Maandag middag (gisteren). Dus ik heb het slot er Zondagavond af gehaald en mijn paarden daar nog niet laten lopen. Toen ik gisteravond het slot er echter weer op wilde doen zag ik dat het zwarte slot ook weer om de biels zat. Even twijfelde ik of ik mijn slot er bij zou hangen, maar ik heb deze maar om de andere kant gedaan bij de strotouwtjes (de scharnieren zijn kapot). Gezien ik dus keurig was gebeld en hij zo nog beter op slot zit voor onbevoegden, ook ivm. diefstal.
Nu werd ik echter door een andere man gebeld terwijl ik aan het werk ben. Deze wilde ook graag meteen over mijn land maar het hek zat dus op slot. Dus ik zei ''De groene is van mij en van de zwarte aan de andere kant heb ik geen sleutel'' hij heeft dus blijkbaar (ook!) dus wel een sleutel van die zwarte maar vond het raar dat ik er ook een slot op had gedaan ''Ik wilde mijn paarden daar deze week laten lopen en heb liever niet zomaar jan en alleman op het land'' en toen ging hij hoor