(Ik weet niet of ik hier op de juiste plek zit; zo niet... heel erg sorry!)
Ik vroeg me af of er meer ruiters hier zijn die wel eens een blessure met paardrijden of door de omgang met paarden, hebben opgelopen waar je dezer dagen nog altijd last van hebt in het dagelijks leven of met het rijden. Zo ja, hoe gaan jullie hier dan mee om? Wat is wel mogelijk en wat lukt een stuk minder? Wanneer ervaar je er hinder van en hoe ga je ermee om?
Dit is een mooie kans om ervaringen te delen en wellicht lotgenoten te vinden.
Ikzelf heb 6 jaar geleden een hevige whiplash opgelopen nadat ik op een hekwerk gelanceerd werd door mijn paard, toen deze 3,5 naar oud was. Ik was de eerste die erop zat en de eerste die er binnen 5 minuten vanaf lag. Ondanks alle voorbereidingen, was mijn paard volledig in paniek.
Mijn whiplash werd op dat moment niet geconstateerd, heb hier 4,5 jaar lang mee rondgelopen, ernstige rug- en nekklachten gehad; in de tussentijd nog een keer mijn bekken verdraaid gehad en twee zware hersenschuddingen opgelopen, allemaal door de omgang met paarden. Later door een sportmasseur is de whiplash gediagnosticeerd. Heb bindweefselletsel van mijn staartbotje tot aan mijn schedelbasis. Ik ervaar veel pijn in mijn rug, schouders en nek; ik blijf migraine gevoelig, mijn concentratie is minder, net als het onthouden. Ik ben snel moe en overprikkeld. De koude periodes zijn voor mij lichamelijk een behoorlijke pittige tijd. Ik verkramp snel. Ik heb vaak slaaphanden door de pijnklachten in mijn nek.
Ik leef voor de warme dagen, dan heb ik het minst last van mijn lichaam en voel ik me “normaal”.
Maar paardrijden is mijn lust en mijn leven, en zal ik dus ook nooit opgeven! Dan maar met regelmaat naar de sportmasseur! Mijn droom is zo hoog mogelijk te komen met mijn paard!

Sommigen hebben me wel eens gevraagd of het paardrijden alles wel waard was. Anderen zeggen dat paardrijden een levensgevaarlijke sport/hobby is. Een oude crisismanager wilde me zelfs ontslaan, omdat ik paard reed en absoluut niet van plan was daarmee te stoppen. Maar ik zou toch echt niet meer zonder kunnen.
Zijn er hier meer met soortgelijke ervaringen?
. Heb er met koud weer nog steeds last van en als ik lig te slapen moet ik soms uitkijken met aanrakingen want die kunnen gevoelig zijn.
) en na 6 weken les, van een schrikkend paard in rengalop bij u bocht in een boogje afgegooid: gebroken pols, hematoom in bekken, na revalidatie er gewoon terug opgekropen.
. Dus niet bang, wel extra voorzichtig
, wat spijtig genoeg door sommigen als hetzelfde wordt aanzien.