Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Myrthe3 schreef:Op moment heb ik een 1.5 paards trailer die ik met mn b rijbewijs mag trekken.
Echter wil ik in de toekomst beide paarden tegelijk kunnen meenemen.
Ik twijfel of ik moet gaan voor be rijbewijs halen en 2 paards trailer kopen.
Of een 2 paards vrachtwagentje aanschaffen die met b rijbewijs te rijden is.
Wat zijn de verschillen in kosten?
nessinator schreef:Hoe makkelijk je laadt hangt ook af van hoe makkelijk het paard erop loopt (en vervolgens blijft staan) natuurlijk. Heb de mijne grotendeels zelfstandig op de vrachtwagen gekregen ondanks voortdurend uitbreken, maar zou hem echt niet alleen op de trailer krijgen (voorlopig).
In jouw geval, TS, zou ik voor BE gaan. Wat hierboven al is gezegd zit je met een vrachtwagentje al heel snel in het C1-rijbewijs-domein én betaal je voor een vrachtwagen wegenbelasting en verzekering, terwijl een trailer met het trekkende voertuig mee is verzekerd (WA). Verder kan ik me niet voorstellen dat een vrachtwagen goedkoper in aanschaf is dan een 2-paardstrailer (zie opmerking Ikke, alvast mijn verontschuldigingen als ik deze verkeerd begrepen heb).
Ik heb overigens nog geen trailer, maar wel BE, en dat vond ik ontzettend nuttig! Ik ga ook zeker niet aan een vrachtwagen beginnen: weet niet of dit altijd zo is maar de ene die ik gebruikt heb moest het paard achterstevoren in (dwz zijlader waarbij hij uiteindelijk met zijn neus naar de achterkant van de vrachtwagen stond) en dat stelde hij niet erg op prijs.
Pjotr1969 schreef:Interessant onderwerp.
wat zou betaalbaar zijn om 2 paarden mee te kunnen vervoeren.?
Een vrachtwagentje is idd kostbaar wat betreft de vaste lasten, met name de wegenbelasting. Wel zeer gemakkelijk en veilig. (Bij juiste keuze auto)
Een goede trekauto is ook kostbaar in wegenbelasting en bij dagelijks gebruik de brandstof.
En de combinatie van een camper, deze mogen vaak aanzienlijk gewicht trekken, en daarachter een tweepaards trailer. De vaste lasten van een camper zijn aanzienlijk lager dan van vrachtautootje.
En een campertje geeft veel ruimte en gemak tijdens wedstrijddagen enzo.
Fangio schreef:Ik heb ook lang gekeken naar vrachtwagentjes op B rijbewijs, maar ik heb er geen gevonden waar ook daadwerkelijk 2 paarden in geladen konden worden kwa gewicht. Nu heb ik mn C-rijbewijs (ook BE trouwens), maar helaas nog geen geschikte vrachtwagen, dus rijd nog met auto + tweepaards trailer
Trailerkosten: jaarlijks onderhoud/keuring en that's it wel (tenzij er natuurlijk iets aan moet gebeuren), verzekering loopt via de auto, staat binnen in de stal bij de paarden netjes droog, auto verbruikt natuurlijk wel meer benzine, maar autokosten heb ik sowieso, dus eigenlijk of ik hem iedere dag of maar 1x op het jaar gebruikt, de kosten blijven vrij laag.
Vrachtwagen: jaarlijks onderhoud/keuring, verzekering (kan in de papieren lopen afhankelijk van schadevrije jaren e.d.), wegenbelasting (kans soms op kwarttarief), diesel, ik woon vlakbij belgie en kom vaak via belgische wegen, dus ook zo'n kastje voor kilometerheffing + de kilometerheffing zelf en die kosten lopen voor een groot deel ook door als je er niet mee rijdt, waar bij een trailer de "lopende kosten" wel meevallen als hij stilstaat.
Ik denk persoonlijk dat de meeste mensen goedkoper uit zijn met een trailer (als je al een trekauto hebt), maar ik vind een vrachtwagen wel een groot gemak en zou er direct een kopen als ik er een zag die aan mijn wensen voldeed
ikke schreef:Fangio schreef:Ik heb ook lang gekeken naar vrachtwagentjes op B rijbewijs, maar ik heb er geen gevonden waar ook daadwerkelijk 2 paarden in geladen konden worden kwa gewicht. Nu heb ik mn C-rijbewijs (ook BE trouwens), maar helaas nog geen geschikte vrachtwagen, dus rijd nog met auto + tweepaards trailer
Trailerkosten: jaarlijks onderhoud/keuring en that's it wel (tenzij er natuurlijk iets aan moet gebeuren), verzekering loopt via de auto, staat binnen in de stal bij de paarden netjes droog, auto verbruikt natuurlijk wel meer benzine, maar autokosten heb ik sowieso, dus eigenlijk of ik hem iedere dag of maar 1x op het jaar gebruikt, de kosten blijven vrij laag.
Vrachtwagen: jaarlijks onderhoud/keuring, verzekering (kan in de papieren lopen afhankelijk van schadevrije jaren e.d.), wegenbelasting (kans soms op kwarttarief), diesel, ik woon vlakbij belgie en kom vaak via belgische wegen, dus ook zo'n kastje voor kilometerheffing + de kilometerheffing zelf en die kosten lopen voor een groot deel ook door als je er niet mee rijdt, waar bij een trailer de "lopende kosten" wel meevallen als hij stilstaat.
Ik denk persoonlijk dat de meeste mensen goedkoper uit zijn met een trailer (als je al een trekauto hebt), maar ik vind een vrachtwagen wel een groot gemak en zou er direct een kopen als ik er een zag die aan mijn wensen voldeed
Je moet wel even volhouden maar ze zijn er wel. Ik heb ook twee jaar gezocht en uiteindelijk, met enkele concessies, wel een wagen gevonden die in de basis zeer geschikt is.
Ben niet te star in je eisen, maar wat van belang is (motorvermogen!!) moet je geen enkele concessie doen. Een bak kun je bouwen; een motor is een heel stuk kostbaarder.
Let ook bij vrachtwagens op het daadwerkelijke gewicht en laadvermogen! Er staat een witte Volvo FL-serie op marktplaats; 4-5 paards, 12 ton TMM en een schokkend natto laadvermogen van 750 kg!!
Een trailer is ook heel handig om in te verhuizen
Fangio schreef:ikke schreef:Je moet wel even volhouden maar ze zijn er wel. Ik heb ook twee jaar gezocht en uiteindelijk, met enkele concessies, wel een wagen gevonden die in de basis zeer geschikt is.
Ben niet te star in je eisen, maar wat van belang is (motorvermogen!!) moet je geen enkele concessie doen. Een bak kun je bouwen; een motor is een heel stuk kostbaarder.
Let ook bij vrachtwagens op het daadwerkelijke gewicht en laadvermogen! Er staat een witte Volvo FL-serie op marktplaats; 4-5 paards, 12 ton TMM en een schokkend natto laadvermogen van 750 kg!!
Het probleem is bij mij vooral dat ik geen al te grote vrachtwagen zoek, 2-3 paards zou al genoeg zijn. Die vind ik eigenlijk niet

pjotrg schreef:Een extra voertuig brengt altijd extra kosten met zich mee. Een stevige auto die een 2 paards trailer kan trekken is ook niet goedkoop in Nederland. Ik woon in Frankrijk waar we geen wegenbelasting en geen BPM betalen.Dat maakt de keuze makkelijker. Het is voor een voertuig ook niet al te best om 99% van de tijd stil te staan.
Ik zou gaan voor een BE rijbewijs en een oude volvo stationcar die het mag trekkenEen trailer is ook heel handig om in te verhuizen
ikke schreef:Fangio schreef:
Het probleem is bij mij vooral dat ik geen al te grote vrachtwagen zoek, 2-3 paards zou al genoeg zijn. Die vind ik eigenlijk niet
Klopt. Kleintjes zijn er bijna niet. De onze is uiteindelijk ook 8,5mtr en kan zonder problemen 4 paarden laden. Tikkeltje overdone, maar de top-spec uitvoering met een B59 6-cilinder gaf wel de doorslag.
Als je het klein zoekt: overweeg om een trekker te kopen. Schotel eraf, bak erop en je hebt een leuk-kleine wagen en wel de power om de boel onder alle omstandigheden op snelheid te houden
Ibbel schreef:Ikke, dat weet jij vast wel, kun je zo'n 'onderkomen' B-tweepaards wagen aan laten passen/op laten keuren tot bv 5 ton? Zodat je dus wél laadvermogen hebt (en je uiteraard je C nodig hebt)