Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), en een wandeling is een wandeling. Peelie schreef:Waarom ga je er nu al vanuit dat het paard sterk gaat zijn omdat hij groot is.
Het klinkt mij eerder alsof je bang bent. Maar als je bang bent moet je al niet aan een eigen paard beginnen imo. Maar dat is een andere discussie.
Gewoon lekker vanaf het eerste moment al gaan wandelen, lonheren rijden (als hij goed ingereden is enz.) Gewoon doen wat normaal is. Maak er geen punt van.
Tesss84 schreef:Klinkt knullig mijn bericht.. ik heb jaren lang leasepaarden gehad. Die stonden op stal en bleven daar ook. Die kende ik dus al.
Dit wordt mijn eerste echte eigen paard en ineens realiseer ik me dat ik zoveel niet weet!
Goed; niet gelijk rijden maar wel direct beweging en leiderschap vaststellen. Grondwerk heb ik al een instructeur voor die er direct bij betrokken is.
Ik merk dat ik het spannend vind omdat alles nieuw is en on het dan niet goed te doen.
Tesss84 schreef:Ik lees juist dat stalrust goed is de eerste twee dagen. Jullie zeggen dus; gelijk met de routine mee tot zover mogelijk? Mijn instructeur is ook de stalhouder (kleine pensionstal) dus hij is er iedere dag, de hele dag bij.
Tesss84 schreef:Klinkt knullig mijn bericht.. ik heb jaren lang leasepaarden gehad. Die stonden op stal en bleven daar ook. Die kende ik dus al.
Dit wordt mijn eerste echte eigen paard en ineens realiseer ik me dat ik zoveel niet weet!
Goed; niet gelijk rijden maar wel direct beweging en leiderschap vaststellen. Grondwerk heb ik al een instructeur voor die er direct bij betrokken is.
Ik merk dat ik het spannend vind omdat alles nieuw is en on het dan niet goed te doen.
fjordnina schreef:Zoek direct een goede grondwerkinstructrice, want dat is het punt waar je je zorgen over maakt. Niemand wint het van zijn paard op kracht, wel op duidelikheid en leiderschap.
Verder zeker geen 2 dagen laten staan op stal en een wandelingetje naar de poetsplaats, dat paard gaat op dag 3 compleet uit zijn dak. Pak de normale routine direct op evt. uitgezonderd het rijden. Wel gewoon op stal, wel gewoon de wei op, wel gewoon poetsen en longeren. Vraag zijn aandacht bij jou, daarmee bouw je meer vertrouwen op dan hem omzichtig benaderen, dan heeft hij geen idee wat hij met je moet.
Verder gewoon werken met een halster en touw en evt. een zweepje mee. Ik neem aan dat je geen probleempaard hebt gekocht, een gewoon gemiddeld paard is prima te corrigeren met een halster en touw.
Aanvulling: ga pas van het erf af als jij je zeker voelt, anders is de kans op gevaarlijke situaties groot.
stefje schreef:Wandelen niet aan het halster maar hoofdstel met bit en longe eraan, zo deed ik het. Later had ik een soort africhtingshalster (een aansluitend halster met ketting in de neus verwerkt, erg fijn om zonder bit in te kunnen wandelen).