Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kabayo schreef:Is ze de nog nooit gehalstert? En zo ja. Waarom niet?
Bijten afstraffen idem als steigeren. Gewoon behandelen als een groot paard.. en verder.... geduld
superpony schreef:Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.
Dit is de leeftijd waarop ze veulen ABC al horen te kennen en verder met leeftijdsgenootjes horen te spelen en wat oudere paarden als voorbeeld horen te hebben. Als mens dit nu oplossen, ook nog zonder ervaring, wordt niks.
Zeker niet straffen of als volwassen paard gaan behandelen. Beestje heeft geen idee wat je wil. Het is alsof ik chinees tegen jou ga praten en jij alles moet volgen. Dat kan niet als je het niet hebt geleerd.
En dan dagelijks om en af doen superpony schreef:Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.
Dit is de leeftijd waarop ze veulen ABC al horen te kennen en verder met leeftijdsgenootjes horen te spelen en wat oudere paarden als voorbeeld horen te hebben. Als mens dit nu oplossen, ook nog zonder ervaring, wordt niks.
Zeker niet straffen of als volwassen paard gaan behandelen. Beestje heeft geen idee wat je wil. Het is alsof ik chinees tegen jou ga praten en jij alles moet volgen. Dat kan niet als je het niet hebt geleerd.
Kabayo schreef:superpony schreef:Lastige leeftijd en kan beter door een ervaren persoon gedaan worden. Normaal doe je dit vrij vlot na geboorte en bouw je meelopen en aanraken spelenderwijs op naast de moeder.
Het bijten moet je echt wel afstraffen hoor.. niet denken. Ach het is een veulen, wat lief
Ts heb je niet een handige snelle vader? Die hebben het halster meestal zo omEn dan dagelijks om en af doen
Nynkster schreef:Mijn nu 2 jarige was tot 7 maand ook nooit aan halster geweest. Verder nooit problemen mee gehad. Halster om en mee leren lopen naast een ander paard.
Bijten is een no go, tik op de neus hier.
Kont toekeren geef ik ze hier trap voor de billen, maar die van mij zijn A ponys![]()
Komen ze wel buiten??
Anne. schreef:Kiwipeert schreef:Geen leeftijd genootjes.
Staat in stal samen met de moeder. Word binnenkort afgespeend.
Gaan bijna elke dag naar buiten
Bijna elke dag naar buiten. Dus niet iedere dag. En sowieso een uur of 12 met moeder in een hokkie.
Daar zou ik ook van gaan bijten
bigone schreef:Acht maanden en je hebt het over beloning en wanneer ze dat niet krijgt dan bijt ze. Mijn tip, uit de buurt blijven en aan mensen met iets meer verstand overlaten voor het dier helemaal verknald is.
Beetje afhankelijk of TS bang aangelegd is of niet. Maar toen ik 16 was ging ik ook gewoon met veulens om en dat is altijd goed gegaan. Bokt wil altijd overal ervaren mensen bij sturen en altijd instructie. Boerenverstand doet ook veel denk ik dan
Nynkster schreef:Mijn paarden staan normaal ook 24/7 buiten. Maar van een keer een dag binnen gaan ze niet dood. Als het de hele dag rotweer is gaan ze gewoon binnen. Dat is geen reden om te bijten hoor anne. Gewoon gebrek aan respect en opvoeding.
Als een tik geven een uithaal betekent zou ik gewoon nog een hijs geven. Veulen hoort niet de baas te zijn.
Sta je een beetje stevig in je schoenen ts?
Nynkster schreef:Hoe oud zijn die andere verzorgers?
Het doet me een beetje denken aan penny achtige praktijken. Paard nooit een tik verkopen want dat is natuurlijk zielig. Ze moeten het toch leren en als hij straks groot is durft niemand er meer bij.
Heb je geen vriendinnen die stevig in de schoenen staan? Als paard zo zn gangetje blijft gaan wordt t straks gevaarlijk voor jou en voor de andere verzorgsters
Kiwipeert schreef:Sizzle schreef:Blijft dat veulen dan na het spenen in z‘n uppie staan?
nee, ze kan haar moeder wel gewoon zien anders flipt ze helemaal. De eigenaar wil niet dat ze zich verwond.
Ze krijgt alleen haar eigen stal. 20 meter van haar moeder af.
Anne. schreef:Ik vul hem even in hoor.. afspenen = veulen in een eigen stal?
En leuk dat de eigenaar zijn land wilt sparen, ik begrijp het oprecht ook.. Maar dit is toch geen doen voor een veulen? Dat beest heeft energie voor 10 en wordt nu al gesommeerd zich te gedragen als een volwassen paard. Geen wonder dat hij die energie botviert op de momenten dat hij even uit de stal mag.
En jij kan er niets aan veranderen natuurlijk, TS.. dat begrijp ik ook wel. Lijkt me heel frustrerend.
edit: ik schrijf overigens nergens dat het veulen mag bijten omdat hij sneu is in stal. Wat dat betreft is een tik geven echt niet het einde van de wereld. Moederpaard doet ook niets zachtzinnige als iets haar niet bevalt