paard constant gewond op pensionstal, eigenaar stal nergens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

savanjola

paard constant gewond op pensionstal, eigenaar stal nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 18:34

Vraag; is het echt zo dat als je je paard in pension zet de stal eigenaar nergens verantwoordelijk voor is? Lijkt mij toch echt absurd. Loop helaas tegen zeer klant en paardonvriendelijke praktijken aan op pensionstal. Ben gillend weggegaan. Het lijkt aan de oppervlakte mooie stal. Voorzieningen zijn mooi. Maar paarden krijgen te weinig hooi, stallen vaak smerig. Wordt geschreeuwd tegen paarden en naar hoofden geslagen. Verder had mijn paard steeds wonden doordat elke keer zomaar paarden bij elkaar ingegooid werden. Zonder mede weten van eigenaren. Ook al was t afgesproken van niet. Ik Ben erg geschrokken van de machtspositie van zulke stallen. Je hebt blijkbaar geen poot om op te staan als je schade hebt. Ook als ze je oneerlijk behandelen met stalgeld vragen.??? Al jaren belazerd deze stal mensen. Daar ben ik nu achter. En dat moet stoppen. Maar hoe????

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard constant gewond op pensionstal, eigenaar stal nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:36

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:40

savanjola schreef:
Vraag; is het echt zo dat als je je paard in pension zet de stal eigenaar nergens verantwoordelijk voor is? Lijkt mij toch echt absurd. Loop helaas tegen zeer klant en paardonvriendelijke praktijken aan op pensionstal. Ben gillend weggegaan. Het lijkt aan de oppervlakte mooie stal. Voorzieningen zijn mooi. Maar paarden krijgen te weinig hooi, stallen vaak smerig. Wordt geschreeuwd tegen paarden en naar hoofden geslagen. Verder had mijn paard steeds wonden doordat elke keer zomaar paarden bij elkaar ingegooid werden. Zonder mede weten van eigenaren. Ook al was t afgesproken van niet. Ik Ben erg geschrokken van de machtspositie van zulke stallen. Je hebt blijkbaar geen poot om op te staan als je schade hebt. Ook als ze je oneerlijk behandelen met stalgeld vragen.??? Al jaren belazerd deze stal mensen. Daar ben ik nu achter. En dat moet stoppen. Maar hoe????

Weggaan daar ,en tegen de eigenaar vertellen waarom je gaat.Als het echt zo slecht is dan raakt hij zijn klanten kwijt.

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:40

Melding maken bij diverse instanties? Er een is keurmerk ook voor paarden welzijn, misschien dat zij je kunnen adviseren wat te doen?

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 18:44

Helaas tuinen mensen nog steeds in de mooie voorzieningen en het goede verkooppraatje van mevrouw de eigenaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:47

Je hebt er zo veel...
Slechte mond op mond reclame na veel ervaringen werkt meestal het beste.
Verder zijn er zaken die je wel zou kunnen bij nalatigheid e.d. maar dat is ook een beetje per regio verschillend wat er mee gedaan kan worden. In welke regio zit je?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:47

Tsja, die vertrekken dan ook vanzelf weer.

Zo werkt het helaas.
Ik heb met mijn paar op een paar stallen gestaan waar het ellende was, doorgezocht en inmiddels sta ik al drie jaar op dezelfde plek.

Mooie verkooppraatjes werken.
En dan merk je in de praktijk binnen ongeveer 3 a 4 weken hoe het echt zit.
Overigens, de plek waar ik nu sta ben ik -mede door dit soort beroerde ervaringen- een keer of 5 wezen kijken voor ik de knoop doorhakte om erheen te gaan.

Staleigenaren hébben een hoop macht. Inderdaad.
Maar de paardeneigenaar beslist uiteindelijk of hij blijft of niet....

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 18:53

Klopt mensen vertrekken ook steeds idd. Maar blijven met schade zitten vaak. Dat zou toch niet ,klaar moeten kunnen. Stal is onder de rook van apeldoorn

Mahara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:57

Erg verwonderlijk inderdaad. Ik denk dat mond op mond reclame uiteindelijk wel zijn werk doet..maar dat duurt een tijd.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:04

Klinkt bekend, alleen liep het hier af met een gebroken griffelbeen en een paar duizend euro aan operatiekosten. Tijdens de revalidatie mocht ze heel netjes alleen staan, toen ze terug in de kudde mocht, ging het na een week weer mis. Teveel paarden op te klein stuk, waaronder 3 dominante bitches (mijne ook) dusja de uitkomst liet zich raden... Klappen gehad op de nog herstellende wonde. Wij hebben ons boeltje gepakt, paard een nachtje op stal gezet en volgende ochtend meteen weggegaan.
Zijn veel mensen na ons ook vertrokken.

Je kunt er helaas helemaal niks aan doen, buiten verhuizen. Je hebt je paard er vrijwillig gezet dus je blijft eindverantwoordelijke.

Wij hebben ook al een heel aantal stallen gehad, het is echt ongelooflijk af en toe. Eerder een eierstokoperatie gehad en een staleigenaresse die het paard te vroeg op de wei had gelaten, terwijl ze verdomd goed wist dat de merrie op stal moest staan. Deed ze geniepig, ze wist welke shiften ik werkte en gooide haar op de wei als ze wist dat ik op mijn werk zat. Achter gekomen toen ik een dag shiftwissel had en dus vroeger dan verwacht op stal kwam... De schade was toen helaas al aangericht: kon opnieuw naar de kliniek wegens complicaties.

Staleigenaars, ik kan er een boek over schrijven. Een goede moet je echt koesteren, die zijn goud waard.
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 07-02-19 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

timmysytse70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:06

Heftig! en maand bedrag is zeker ook torenhoog? schandalig dat dit kan gebeuren :(

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:07

Misschien wij als paardeneigenaren ons hard maken voor idd een keurmerk en een klachtenregeling of iets

O ja toren hoog. Ben begin januari vertrokken. Stalgeld voor heel januari nog betaald. Krijg je doodleuk incasso voor heel februari. Hoe dan????
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:10

Maand opzegtermijn is -hoe banketstaaf ook- redelijk standaard.

Ik heb het bij lang niet alle stalwissels hoeven betalen.

Maar het komt echt veel voor.

En dan is het dus 1 kalendermaand betalen nadat je vertrokken bent.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:12

Oei. Hier gebeuren op stal ook wel eens ongelukjes met pensionpaard. Maar ik stuur gelijk een foto, zodat klant kan beoordelen wat verder. Of een belletje naar klant en da mocht het ernstig zijn natuurlijk.

Dus er zijn ook nog goede stallen hoor! :j
Niet gelijk iedereen over 1 kam scheren.

Hier ook altijd overleg over 't land en eventuele verplaatsing. Gelukkig ook een fijn meedenkende klant want ook vanaf die kant is het niet altijd feest.

Denk aan paarden die op stal rust moeten, maar de stal afbreken omdat de eigenaar maar 1 keer per dag komt etc.

2 kanten. Het heeft 2 kanten.

Sterkte in jou geval, dat zit zeer zeke 'tniet goed. Hopelijk vind je een fijne plek!

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:13

Maar een maand is nog steeds geen 2 maand toch?

Ja snap best dat t ook prima kan gaan hoor. Verbaas me alleen over t feit dat staleigenaren zeer veel mogen en kunnen maken. Zonder ergens veranrwoordelijk voor te hoeven zijn.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

timmysytse70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:16

kunnen dit soort stallen niet op een "zwarte lijst" terecht komen? ik sta nu sinds oktober op een pensionstal, gelukkig staan ze goed, maar je schikt toch van dit soort verhalen. zag op facebook ook al een verhaal van iemand waarvan het paard ineens heel bang is geworden en helemaal opnieuw moet beginnen om weer het vertrouwen te krijgen. Je hoopt toch dat je paard in goed vertrouwen kan achterlaten. ik had voorheen altijd mijn paarden aan huis.

Polly
Moderator Algemeen

Klinkt heel bekend helaas, en als je dan iets vraagt terugkrijgen "het zal me een worst wezen" en "het is niet mijn probleem"

:evaw:

superpony

Klinkt echt heel bekend en komt vaker voor dan je denkt. Mensen zijn zo makkelijk te beinvloeden en zeker onervaren mensen, geloven al snel veel.

Ander nadeel is dat mensen die het niet weten en een stal zoeken er gaan staan. Ik weet stallen die heel veel wisseling hebben, maar altijd bijna vol staan, omdat er toch altijd weer nieuwe mensen komen. Mensen die inderdaad via 1 of 2 tevreden mensen er komen, net zijn verhuisd, of zich vergapen aan de mooie praatjes en luxe.

Het keurmerk stelt echt niks voor, dus daar heb je niks aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:17

Is het een officiële stal? Daar zal je vast iets tegen kunnen doen.
Maar ik denk anders weinig.. Mond op mond. Zeker mond op mond reclame!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:38

savanjola schreef:
Misschien wij als paardeneigenaren ons hard maken voor idd een keurmerk en een klachtenregeling of iets

Er is al wel een keurmerk,maar zegt ook niet alles.Ik ken een stal met keurmerk, maar daar valt toch ook wel het een en ander op aan te merken zeg maar. (in de zin van als je je poep niet op ruimt, dan krijgt je paard geen hooi of mag niet naar buiten bijvoorbeeld, paard wordt dus gestraft voor het gedrag van de baas)
http://keurmerkpaardenwelzijn.nl/wordpress/

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:43

Ze geven zich uit als officiële pensionstal

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:48

Cioccolato schreef:
Is het een officiële stal? Daar zal je vast iets tegen kunnen doen.
Maar ik denk anders weinig.. Mond op mond. Zeker mond op mond reclame!

Bah mond op mond }:0

Heftig hoor. Ik heb gelukkig nog nooit zoiets mee gemaakt.
Wel dingen op de stal waar ik niet achter sta maar ook hier een oplossing voor gevonden.

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:56

Afbeelding
Afbeelding
Vieze stallen, zeer regelmatig trof ik mijn paard zo aan. Benen kapot. Andere verwondingen. Dat is niet normaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:10

Nou zulke foto's kun je hier ook wel maken, mijn inloopstal kan er ook vreselijk vies en nat uit zien na een dag of een nacht er in rondlopend, poepende en plassende paarden... 6 paarden overdag en 4 in de nacht kunnen echt een bende maken. Ik heb er onder normale omstandigheden bewust geen strooisel in. En met stevig windje wil het ook nog wel flink inregenen of -sneeuwen.

Het wordt hier 2 a 3x per dag weer zo goed mogelijk schoongemaakt.

Je opzegtermijn kont helaas omdat het per kalendermaand gerekend wordt. Je had voor 1 januari op moeten zeggen, dan uiterlijk 31-1 verhuizen. Dan had je geen rekening gehad voor februari.

Ongelukken kunnen gebeuren. Wat wel vervelend is dat wanneer het mis gaat en je afspraken hebt gemaakt om te voorkomen dat het opnieuw mis gaat, de stal eigenaar zich niet aan de afspraken houdt. Als een stal eigenaar niet akkoord wil gaan moeten ze het eerlijk melden en dan kun je voor jezelf bedenken of je er wilt blijven of niet.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-02-19 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:11

Is dat een binnenstal of schuilstal?