Opzetten advies bij aankoop paard (prijs €2000 - €5000)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babeth23

Opzetten advies bij aankoop paard (prijs €2000 - €5000)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 15:40

Hallo,

Regelmatig worden een vriend van mij en ik gevraagd mee te gaan op een zoektocht naar een passend paard of pony. We vinden dit beide leuk om te doen en denken dat het zeer waardevol is wanneer er iemand meekijkt als je bijvoorbeeld je eerste paard gaat kopen. Uiteindelijk lees je te vaak dat een paard of pony weer te koop komt vanwege 'geen klik' of 'geen passende combinatie'. En aan het plaatsen van zo'n advertentie is meestal al heel wat leed vooraf gegaan voor paard en ruiter..

We denken er aan om een soort 'adviesbureau' op te zetten voor ruiters die een paard of pony zoeken in de prijscategorie zo tussen de €2000,- en €5000,-. Niet voor professionele ruiters en hele dure paarden dus, maar gewoon voor iedereen die op een fijne manier wil genieten van zijn paard en de paardensport.

We willen starten met het opstellen van een profiel van jou als ruiter waarin we onderzoeken wat je graag wilt en waar je ambities liggen (buiten rijden of toch een wedstrijd), hoeveel ervaring je hebt, of je angstig bent of juist helemaal niet, welke wensen je hebt e.d. Hiervoor gebruik ik graag mijn kennis en ervaring als psycholoog.

Daarna starten we, als je dat wilt, een begeleidde zoektocht naar het juiste paard/pony met jou waarbij we ons advies m.b.t. een bepaald paard baseren op onze gezamenlijke kennis en ervaring van paarden die we in de afgelopen 30 jaar (o.a. als instructeur en professioneel ruiter) hebben opgebouwd.

Mijn vraag aan jullie is: zien jullie hierin een meerwaarde en wat zouden je verwachtingen zijn?

lucifertje

Re: Opzetten advies bij aankoop paard (prijs €2000 - €5000)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:44

Nee, voor mij heeft het geen meerwaarde omdat ik je niet ken en niet weet of je betrouwbaar bent.
Volgens mij bestaat er ook al zo’n adviesbureau, ik heb het ooit in een vlog/tv voorbij zien komen.
Daarbij, hoe weten jullie buiten de huidige kanalen aan andere paarden te komen? Ik jullie netwerk uitgebreid genoeg?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:45

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet direct in hun omgeving iemand hebben die voldoende paardenkennis bezit om een meerwaarde te kunnen zijn bij de oriëntatiefase wanneer zij een paard/pony willen aanschaffen, dus dat er een behoefte is zal best.
Waar ik me als ik jullie was wel enorm in zou verdiepen is de juridische kant, ik bedoel op het moment dat jullie je aanbieden als expert en je daar ook voor laten betalen (daar ga ik dan even vanuit) vervallen mij er volgens mij wel een heleboel openingen als er later iets mis blijkt met het paard. En wie is dan de verantwoordelijke.... Ik zou me daar dus goed over laten voorlichten.
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 06-02-19 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:45

Mijn initiele reactie: zou daar nooit iemand voor betalen.

Na wat nadenken: ja denk wel dat er markt voor is, of moet zijn.

Ouders met kinderen, op zoek naar een passende pony bijvoorbeeld zouden erg gebaat zijn bij de diensten die jullie willen aanbieden.
Net als wat onzekere mensen of mensen zonder 'paardenvolk' in het netwerk.

Hebben jullie een netwerk aan mensen die ook paarden/pony's aanbieden, fokkers, handelaren enz? Want dat zou wel een meerwaarde zijn.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:55

Ik zelf zou er zeker meerwaarde van inzien, aangezien ik zelf in zo'n situatie zit. Nog niet op dit moment, maar ik ben vorig jaar verhuisd voor mijn eerste full time baan en aan het overwegen in de toekomst een paard te kopen. Ik heb niemand in mijn directe omgeving met verstand van paarden en voel mij bezwaard om mensen die vragen die ik niet zo goed/lang ken. Zo'n adviesbureau zou ik zeker overwegen, aangezien je zo'n aankoop wel goed wilt doen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:58

Ik vraag me allereerst af hoeveel het kost. :)
Als ik alleen al aan begeleiding en bedrag boven de zoveel 100 euro kwijt ben in deze prijsklasse zou ik sneller geneigd zijn om dat geld bij mijn "paardenbudget" te gooien. :)

Als het betaalbaar is zou het zeker wel een gat in de markt zijn voor mensen die niet zo in de paarden zitten, maar ik weet dan niet of het lucratief blijft voor jullie. :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:00

Voor leden van Vereniging Eigen Paard bestaat deze dienst al:
https://verenigingeigenpaard.nl/dienste ... geleiding/

Een videobeoordeling vanaf 35 euro (voor leden, niet leden betalen 55).
Aankoopbegeleiding op locatie 150 euro exclusief reiskosten (voor leden).
Zoekopdracht (3 paarden te selecteren) 50 euro (voor leden).

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:01

Ik zou er wel interesse in hebben, afhankelijk van de prijs natuurlijk. Ik ben iemand die in die prijscategorie een paard zou kopen, maar sta er niet op te wachten om nog eens €1000 bij te leggen voor advies.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:02

Ik denk dat je voordat je een paard koopt al op zoek moet gaan naar mensen die je kunnen helpen. Het is niet alleen de aankoop maar ook de verzorging daarna.
Welke garanties op succes kan je geven? Wat als het een complete miskoop blijkt te zijn? Wat zou de kostprijs hiervan zijn?
Eigenlijk denk ik dat dit meer iets is voor het hogere prijssegment. Als iemand 2000€ te besteden heeft en daar ook jullie nog moet van betalen wrdt het toch wel erg krap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:03

Hoe goed zijn jullie, hoeveel eigenaren hebben jullie al aan goed passende gezonde paarden geholpen?? Ik heb dat ook vaak genoeg gedaan maar meestal gewoon om mensen te behoeden voor een miskoop, dat maakte mijn dag al goed en ik hoefde daar niets voor terug. Maar wanneer je het echt professioneel aan pakt krijg je reiskosten en tijd van onderzoek en meegaan naar keuring enz, dat is juist in die prijsklassen niet te betalen of je moet met 1 euro per uur tevreden zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:04

Ik ben wat betreft paarden zo wantrouwig dat ik nooit een dergelijke dienst van een onbekende zou afnemen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:10

babeth23 schreef:
Hallo,

Regelmatig worden een vriend van mij en ik gevraagd mee te gaan op een zoektocht naar een passend paard of pony. We vinden dit beide leuk om te doen en denken dat het zeer waardevol is wanneer er iemand meekijkt als je bijvoorbeeld je eerste paard gaat kopen. Uiteindelijk lees je te vaak dat een paard of pony weer te koop komt vanwege 'geen klik' of 'geen passende combinatie'. En aan het plaatsen van zo'n advertentie is meestal al heel wat leed vooraf gegaan voor paard en ruiter..

We denken er aan om een soort 'adviesbureau' op te zetten voor ruiters die een paard of pony zoeken in de prijscategorie zo tussen de €2000,- en €5000,-. Niet voor professionele ruiters en hele dure paarden dus, maar gewoon voor iedereen die op een fijne manier wil genieten van zijn paard en de paardensport.

We willen starten met het opstellen van een profiel van jou als ruiter waarin we onderzoeken wat je graag wilt en waar je ambities liggen (buiten rijden of toch een wedstrijd), hoeveel ervaring je hebt, of je angstig bent of juist helemaal niet, welke wensen je hebt e.d. Hiervoor gebruik ik graag mijn kennis en ervaring als psycholoog.

Daarna starten we, als je dat wilt, een begeleidde zoektocht naar het juiste paard/pony met jou waarbij we ons advies m.b.t. een bepaald paard baseren op onze gezamenlijke kennis en ervaring van paarden die we in de afgelopen 30 jaar (o.a. als instructeur en professioneel ruiter) hebben opgebouwd.

Mijn vraag aan jullie is: zien jullie hierin een meerwaarde en wat zouden je verwachtingen zijn?

Wellicht is dit niet de juiste plek om de vraag te stellen. Ik denk dat Bokt voornamelijk een plek is voor mensen die wel (al) iets van paarden/pony's weten c.q. druk bezig zijn meer kennis te vergaren.

Ik denk dat je van grotere meerwaarde kunt zijn voor mama's en papa's die NUL verstand van paarden en pony's hebben, daar ook nooit iets mee gedaan hebben maar nu wel voor hun kind een 1e beestje willen aanschaffen. Die mensen spelen Russisch roulette. Hoe je die vindt weet ik ook niet, maar ze zitten niet/nauwelijks hier denk ik.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 06-02-19 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:11

Ik denk dat Eva1969 wel een goed punt heeft: als je je laat betalen voor een dienst dan ben je voor de wet een commerciele partij met een heel nieuwe set aan wettelijke verplichtingen/verantwoordelijkheden. Zeker omdat je de positie van tussenpersoon bent lijkt het me belangrijk om goed uit te zoeken waar jij voor op moet draaien als het fout gaat in de driehoek nieuw baasje - paard - verkoper, met als uitstapje nog de klinische keuring en hoe dat dan ligt. En ook de verzekering: stel jij stelt een paard voor, jouw klant gaat met jou proefrijden, het paard flipt tijdens het proefrijden en de ruiter breekt haar rug: wie zijn verzekering dekt die schade, die van je klant, die van de particuliere eigenaar van het paard of die van jou omdat jij als enige aanwezige professional hebt gezegd dat ze veilig op dat paard kon stappen?

Voor de rest denk ik dat het een handige dienst zou zijn voor mensen die beginner zijn of na een lange tijd weer herintreden in de paardenwereld, maar het probleem is dat die mensen niet alleen niet in kunnen schatten of een verkoper of een paard betrouwbaar/geschikt is, maar ze ook niet in zullen kunnen schatten of jullie dat zijn. Dus jullie credentials zijn enorm belangrijk. Ik heb even op je website gekeken en die ziet er voor mij erg positief en ook voor zo'n adviesbureau relevant uit, maar dat is vooral omdat ik zelf McLean in de boekenkast heb staan en weet wat die naam/opleiding inhoudt. Voor anderen en vooral beginners is zo'n naam of zo'n Australisch instituut betekenisloos, je zou ook op een opleiding paardenfluisteren bij McLeod's Daughters kunnen zijn geweest. ;)
Dus ik zou goed nadenken over hoe je jullie toegevoegde waarde kunt communiceren: heb je recente sportsuccessen? En met hoeveel paarden heb je dat bereikt? Hoe ver zijn je leerlingen? Waar de meesten nog nooit van McLean gehoord hebben weten de meesten wel dat de letter Z iets betekent, dus dat zou bijvoorbeeld kunnen helpen. Ik denk dat de letters ORUN op een van jullie papieren ook een erg goede basis zouden zijn. Niet eens om de opleiding zelf, maar om weer een paar letters te hebben die bij veel mensen iets van herkeninning/ vertrouwen opwekken.

En wat voor tarieven gaan jullie rekenen, wordt dat een vast bedrag voor het hele traject van eerste gesprek tot nieuw paard in zijn nieuwe box, of een percentage van de verkoopprijs van het paard, en wat als de zoektocht een jaar duurt met meerdere uitstapjes naar alle windstreken voor iemand zijn droompaard vindt? Want ik neem aan dat als ik een paard wil jullie bijvoorbeeld in je eigen regionale netwerk kijken, maar ik intussen ook advertenties door blijf kijken en jullie meegaan als ik een leuk paard heb gespot in Zuid Limburg of Noord Groningen? Dat zou voor mij als klant bepalen of het voor mij handig is of niet, en hoeveel ik eraan wil uitgeven.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:17

Ik zou wel geïnteresseerd zijn in zoiets. Ik voel me ook al snel bezwaard om vage kennissen steeds te vragen mee te gaan + die weten ook niet wat er bij me past, die zien alleen of het paard goed loopt etc..
Ik zou er alleen niet heel veel voor betalen zeker in die prijsklasse. Elke 100 bovenop budget kan van belang zijn met wat voor paard je ervoor vind.
Ik zou daarentegen als ik voor een paard zou kijken uit een iets hogere prijsklasse (laten we zeggen 8000 tot 15.000 dus nog niet heel hoog) dit zeker wel doen en er ook meer voor willen betalen. Bij een paard van 3000 is het meer echt voor me hobby en het zou leuk zijn er ooit een M proefje mee te halen, maar zo niet dan is het ook prima. Bij een wat duurder paard wil ik wel zeker weten dat het een goede combinatie is voor me en we beide kunnen groeien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:18

Volgens mij zit het hem er niet in dat je mensen moet behoeden voor verkopers, maar voor hun eigen overschatting.

En of jij daar een goede inschatting van kan maken zonder dat je ze kent?

En hoe je dat dan mag gaan brengen?

Zeggen dat het paard ongeschikt is pikken mensen wel, maar zeggen dat ze zelf naar een ander soort paard moeten kijken omdat ze onervaren zijn?

Dat lijkt mij de uitdaging :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:34

Voor mij persoonlijk niet interessant.

Ik raad mensen ook aan een instructeur of andere bekende mee te nemen omdat die vaak beter weten hoe de koper rijdt en wat daarbij past dan een onbekende.

Ik denk dat de kosten best redelijk op kunnen lopen als je uurloon gaat rekenen.

Juridisch zal er ook wat risico’s aan kunnen zitten voor jullie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:37

upendo schreef:
Als ik alleen al aan begeleiding en bedrag boven de zoveel 100 euro kwijt ben in deze prijsklasse zou ik sneller geneigd zijn om dat geld bij mijn "paardenbudget" te gooien. :)

Als het betaalbaar is zou het zeker wel een gat in de markt zijn voor mensen die niet zo in de paarden zitten, maar ik weet dan niet of het lucratief blijft voor jullie. :)

Het gebeurd wel vaak vanuit de omgeving en de provisie is dan vaak ze rond de 10%
Ik word ook weleens gevraagd maar weiger! Waarom zul je denken.
Puur om het feit dat niemend mijn vies aan kan kijken als de pony niet de pony blijkt te zijn wat het zou moeten zijn

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:37

Ik zou dit altijd vragen aan iemand die ik persoonlijk ken en die mij ook.kent, zodat die ook de situatie aan beide kanten goed kan adviseren.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:42

StalNollie schreef:
upendo schreef:

Het gebeurd wel vaak vanuit de omgeving en de provisie is dan vaak ze rond de 10%
Ik word ook weleens gevraagd maar weiger! Waarom zul je denken.
Puur om het feit dat niemend mijn vies aan kan kijken als de pony niet de pony blijkt te zijn wat het zou moeten zijn

Ik heb ook wel eens geweigerd wanneer ik hoor wat voor type paard er gezocht moet worden en dit voor mijn gevoel niet bij de koper past of wanneer het niet past bij de manier waarop de koper het paard wil houden.

Commissie van 10% klinkt leuk maar als je voor dat geld mee moet naar 15 paarden kijken dan is het toch echt veel te weinig wanneer het budget van het toekomstige paard 2.000/4.000 euro is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:51

En wat indien het paard niet door de keuring komt? Moet de klant jou dan betalen of niet? Jij hebt er dan je tijd ingestoken, maar als het paard afgekeurd wordt heeft de klant niets.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:59

De vraag wordt inderdaad wat deze dienst dan gaat kosten?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:03

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:07

Ik vind het idee heel erg leuk, echter denk ik niet dat ik hiervoor iemand betaald in zou schakelen.

Ik vrees dat als je al je uren werk rekent (profiel maken, meezoeken naar een paard/pony) en eventuele reiskosten om een paard te bezoeken, het best een dure service wordt. Ik denk dat mensen bovenop de aanschafprijs van een paard/pony, kosten voor het keuren en aanschaf van spullen dit liever niet willen betalen en op zoek gaan naar iemand die het doet voor een doosje chocolaatjes bijv.
Maar wellicht is er markt voor! Ik denk wellicht het meeste voor ouders met weinig verstand van paarden en pony's, die voor hun kind op zoek zijn. Ik denk wel dat je qua prijsklasse dan goed zit.

Een profiel opmaken zou voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben, het is alleen voor jullie onmisbaar en handig om te weten waar je naar moet zoeken. Niet vervelend bedoeld, maar een psychologische achtergrond lijkt mij niet heel relevant in het opstellen van een profiel. Ik weet bijv. van mezelf dat ik wel een onzekere ruiter ben en echt een relaxed en braaf rustig paard zoek. Ik denk dat veel mensen dat wel van zichzelf weten. En mochten mensen zich overschatten, dan lijkt mij de kans groter dat je daar eerder achter komt tijdens het proefrijden als tijdens een gesprek denk ik.

Wat waarschijnlijk moeilijk te regelen is, maar wat het handiger zou maken is dat de klant van jou een proef''les'' op een braaf paard kan krijgen om zo samen te kijken wat de wensen zijn betreffende het paard. Ook kan jij de rijkunsten van de klant wat beter inschatten. Maar dan moet je maar net een paard hebben dat daar geschikt voor is en dat je daar beschikbaar voor wilt stellen.

Wat misschien leuk is als service en het extra interessant maakt, is dat jij de afspraak voor bezichtiging maakt als de koper het een leuk en geschikt paard lijkt. En stel dat de koper het paard geschikt vindt, dat jij de keuring regelt met een door de kopers aangewezen dierenarts. Dat je ook mee gaat naar die keuring en wellicht daarna het vervoer regelt, indien gewenst.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:10

Erg leuk idee, maar ik adviseer je om je heel goed te verdiepen in aansprakelijkheid als je dit als professional wil aanbieden. Wat als er iets gebeurd bij proefrijden of als het paard achteraf iets mankeert?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:15

Sclimpre schreef:
En wat indien het paard niet door de keuring komt? Moet de klant jou dan betalen of niet? Jij hebt er dan je tijd ingestoken, maar als het paard afgekeurd wordt heeft de klant niets.

Dit vind ik wel een hele goede! Want tegenwoordig betaal je als koper 9 van de 10 keer ook de kosten van de keuring als het paard wordt afgekeurd.
Als je jou dan ook nog moet gaan betalen wordt het erg duur. Echter steek jij er ook veel tijd in.

Een all-in prijs zou kunnen, dus van begin zoektocht tot aankoop van een paard. Maar je zult net een twijfelaar hebben die met jou wel 10 leuke paarden gaat bezichtigingen, maar geen knoop durft door te hakken en steeds blijft twijfelen. Dan ga je daar erg veel kosten aan maken.

Wellicht is het een idee een pakket aan te bieden waarbij je maximaal een x aantal paarden gaat bezichtigen. Uiteindelijk is het de klant die bepaald of er een bezichtiging voor een bepaald paard komt of niet. Een beetje moeilijk en gek verwoord, maar dat er binnen dit pakket maximaal 2 x een afkeuring kan zitten (en dat je dan nog voor een 3e paard gaat zoeken en mocht die afgekeurd worden dat de klant dan opnieuw een pakket moet afnemen). Zo kom je je klant tegemoet, maar bescherm je jezelf ook een beetje.

Maar wat zou zo'n pakket wel niet gaan kosten? Ik denk dat daar veel mensen door afgeschrikt zouden worden. Wil je er zelf een leuk centje mee verdienen en ga je echt al je uren rekenen? Of doe je het uiteindelijk voor een kleinigheidje?