Paspoort na overlijden paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelmans

Paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 12:45

Hallo allemaal,

Met heel veel pijn in mijn hart heb ik afgelopen zaterdag mijn allerbeste Fjordenvriend moeten laten gaan wegens een slag in zijn darm.
Nu wil ik zijn paspoort eigenlijk niet afstaan maar wel netjes doorgeven aan het stamboek dat hij is overleden. Nu kun je het paspoort opsturen en ongeldig laten verklaren en het dan weer terug laten sturen.

Weet iemand op welke manier dit ongeldig verklaard wordt? Of er een gat in gemaakt wordt zoals met ons paspoort gebeurt of dat ze er een stempel inzetten: Ongeldig? Een stempel er in vindt ik niet zo erg, maar een gat wel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:47

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.
Heel veel sterkte gewenst.

fleurtjeuh

Re: Paspoort na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:50

Het lijkt me het handigst om het stamboek even te bellen. Dan weet je zeker dat je het goede antwoord krijgt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:50

Gecondoleerd met het verlies van je paard. Mijn paspoort kreeg ik terug met perforator gaten erin een aantal jaren geleden. Was een knhs paspoort. Opsturen is overigens niet vrijblijvend maar verplicht. Paspoort is eigendom van de uitgevende instantie.

Mannysxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:53

Als eerste wens ik je heel veel sterkte, een paard verliezen is nooit makkelijk. Toen mijn pony was ingeslapen heb ik alleen het chipnummer door hoeven geven, zij was overigens geen ras en had dus ook geen stamboek.Ik weet niet of dat een verschil heeft bij paardjes die wel een stamboek hebben. Ik heb zelf het paspoort dus nog. Ik heb des tijds gewoon haar chipnummer aan rendac door gegeven en zij zouden het paspoort ongeldig maken. Misschien dat proberen? Een gat in het paspoort is inderdaad vervelend. Bellen naar het stamboek kan evt ook en vragen wat zij met het paspoort doen, als je dat nog niet gedaan hebt. Ik wens je heel veel sterkte toe!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:58

Hier zijn er ook gaatjes in gemaakt met perforator

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:18

Ik heb hem nooit opgestuurd. Maar had ook geen raspony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:19

Er wordt inderdaad gat in gemaakt. Dat moet ook.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:22

Ten eerste gecondoleerd TS Y;(

Om antwoord op je vraag te geven: beide, er worden stempels ingezet en hij wordt geperforeerd.
Ik woon soort van dichtbij dus ik ben gewoon naar Hoenderloo gegaan.

Dit was in oktober vorig jaar.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:01

Bedankt allemaal voor jullie antwoord.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:10

Ik had een kwpner, netjes gemaild dat ik hem heel wou houden. Ze hebben op iedere bladzijde een stempel gezet

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:22

Ik heb een paar jaar geleden onze Fjord in laten slapen. Ik wilde mijn paspoort niet kwijt, maar wel aan het Fjordenstamboek doorgeven dat ze overleden was. Ik kon daarvoor de dierenartsverklaring opsturen als bewijs. Helaas wilde het stamboek dat niet. Ik moest persé het paspoort op mijn kosten opsturen en dan evt. op mijn kosten weer terug laten sturen.
Jammer dan!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:24

verdrietig om te horen , veel sterkte met het verlies .

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:28

Ik heb kwpn wel eens gemaild dat mijn toenmalige paard was overleden, kreeg een berichtje terug dat ok het paspoort op moest sturen.
Ik zag online dat de status van het paard aangepast was en heb toen nooit meer het paspoort opgestuurd. :o :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:39

Eerst, heel veel sterkte.

Jaren geleden heb ik alleen het stamboek papier op gestuurd (paspoort thuis gehouden) met de vraag dat ik die terug wilde hebben en netjes terug gekregen met stempel er op.

Vorig jaar alleen online door gegeven dat mijn merrie overleden is en verder niets van het stamboek gehoord.

Bij het NSPS staat dit in de tarieven lijst, het kan dus, maar je betaal er wel voor:
Ongeldig maken/retour pasp. overleden pony 6.00

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:51

Ik heb die van mij twee jaar terug opgestuurd met de mededeling dat ik ze graag terug wil en een retour enveloppe erbij. Binnen een week lagen ze weer op de mat. Die paar euro om ze terug te laten sturen had ik er graag voor over hoor!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het blauwe boekje is een ouder paspoort, het rode boekje uit 2013.

Edit: beide waren fjorden met stamboom.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:43

Allereerst veel sterkte, dat is heel naar zo onverwacht.

Er zijn zowel in NL als in Frankrijk paarden van mij overleden. Twee waren geen stamboek, eentje wel. Ik heb gewoon niets gedaan, niets opgestuurd. Behalve dan de chip-instantie verwittigd dat ze overleden waren. Ik heb dan ook alle paspoorten en stamboekpapieren nog gewoon hier zonder gaten erin.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:00

Tsja heel officieel moet je hem opsturen....
Ik heb dat niet gedaan maar mooi gehouden ;)
Rendac wil alleen het chipnummer, wat het Shetlander stamboek wou, wou ik niet :')
Geen haan die er naar kraait hoor.
Bij de ander ook zo gedaan.

Heel veel sterkte :(:)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:10

Ik zie hier dat de rendac om chipnummers vraagt maar bij alle paarden die bij mij door de rendac zijn opgehaald is dat nooit gevraagd.. (5 stuks in totaal)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:17

Ik heb jaren terug bij Nmprs paspoort teruggekregen let ezn stempel erin. Ze vroegen toen zelf of ik hem graag terug wou :)

Veel sterkte met je verlies...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:20

XxDiandraxX schreef:
Ik zie hier dat de rendac om chipnummers vraagt maar bij alle paarden die bij mij door de rendac zijn opgehaald is dat nooit gevraagd.. (5 stuks in totaal)

Hier is er ook niet naar het chipnummer gevraagd door rendac.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:21

sterkte met het verlies van je paard.
Ik heb een Noriker in laten slapen van de zomer, in Oostenrijk gemeld dat ie overleden is maar het stamboek heeft niets gezegd over terugsturen van het paspoort (gelukkig)....

De mijne was niet gechipt, maar had destijds dna onderzoek gehad, daar heeft de Rendac ook niets over gevraagd. Toen mijn pony ingeslapen is ook niet naar een chip gevraagd ofzo

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:24

cobiie schreef:
Ik heb kwpn wel eens gemaild dat mijn toenmalige paard was overleden, kreeg een berichtje terug dat ok het paspoort op moest sturen.
Ik zag online dat de status van het paard aangepast was en heb toen nooit meer het paspoort opgestuurd. :o :+

Zelfde hier, nooit wat van gehoord verder.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:26

Ik heb zelfs nooit gemeld dat ze overleden is,niet eens aan gedacht eigenlijk.Boekje en papieren liggen hier in de kast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:27

Sterkte!

Ik heb mijn pony haar paspoort nooit opgestuurd.. bang dat hij kwijt zou raken. Ik heb haar overleden gemeld bij het stamboek, maar toen ze vertelde dat ik het paspoort moest insturen heb ik gezegd dat ze opeens weer leefde ;-) .. de lieve mevrouw wenste me heel veel sterkte en heeft het erbij gelaten.

Het paspoort van een ander paard is idd met een perferator ongeldig gemaakt.