waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:54

oke na aanleiding van een topic

Soms gebeurt er wel eens dat je paard ergens van schrikt tijdens een buitenrit. Het is en blijft immers een vluchtdier.

Dan lees ik regelmatig opmerkingen, waarom ga je dan met een paard op pad wat niet verkeersmak is?

En dan denk ik.. hoe moet je een paard verkeersmak maken? toch juist de weg mee op te gaan? Als is het wandelend.. En ook wandelend kan een paard zich los trekken en over de weg terug naar stal rennen..

Meestal zijn de paarden ook gewoon verkeersmak, maar blijven alsnog paarden die ook ergens van kunnen schrikken...

zelf keer mee gemaakt. Met wielrennsen, blert er 1, ga lekker in het bos rijden met je paard.. Tja dan moet ik toch echt de wijk door om in t bos te komen... Ga geen trailer pakken als ik met 10/15 min stappen het bos in ben. (er is zelf een 'speciale' route door de wijk waar paarden mogen komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:59

Ja waarom, dier moet het toch ergens leren. Al dan niet met een superbraaf paard naast zich. Erop of ernaast lostrekken kan altijd.

En ja zelfs de meest dooie kan aan de kletter gaan. Zelf wat stuiterige paarden gehad. Soms niet de meest brave ook buiten. Oude merrie karuna hysterisch voor tractoren door een ongeluk als jong paardje. O Connor bomproof hoe zwaarder het verkeer hoe beter, vuilnisauto op 20 cm boeit niet. Maar o wee een steen of band bij een oprit, een sneeuwpop of een vlaggetje van een kinderfiets. %) de sneeuwpop resulteerde in achteruit in de sloot vanuit het niets.

Mijn wedstrijdpony achterover in de greppel om niks eigenlijk. Loopt braaf komt omhoog en klapt om. -O-

De pony van mijn zus, een kuikenmakke welsh. Stabiel 100% betrouwbaar. Is ook een keer zomaar vol aan de kletter gegaan op de weg. 2 km volle rengalop. Vanwege een klein rood rozijnendoosje dat in de berm lag. :') goddank zonder schade maar toch.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:03

Inderdaad, hoe maak je een paard verkeersmak zonder over de weg te gaan? :')
Je kan ze natuurlijk wel enigszins voorbereiden, denk aan langs langs het paard heen rijden op het erf zelf, paard op een weiland naast een weg zetten etc. Maar dat is nog steeds anders dan op de weg zelf natuurlijk, waar een voertuig met 60 km/u langsheen kan komen.

Je moet natuurlijk wel verstandig nadenken. Kijk, met een hartstikke groen paard zou ik niet in een keer langs een drukke 80km weg willen rijden. Opbouwen is natuurlijk wel belangrijk, maar je moet op een gegeven moment hoe dan ook het verkeer in wil je ze verkeersmak hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:06

Wielrenners vind ik sowieso een enorm irritant jeukende sekte :')

Nee maar inderdaad, je paard moet het leren door te doen. Door de super drukke stad zou ik niet zo snel doen omdat daar gewoon echt heel veel gebeurd en je ook echt veel verkeer kan belemmeren daarmee, maar gewoon in het dorp of in de wijk of in de buitengebieden. Why not?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:09

Eergisteren nog, met mijn bijna 28 jarige merrie een klein rondje gaan stappen buiten in een woonwijk.
Pony kan op 10cm afstand van een rijdende dubbeldekker bus lopen en niet eens opkijken. Maar gisteren toen een heg wat begon te schudden door een vogel, schrok ze toch even. Maarja, ik schrok ook.

Moet ik daarom voorlopig maar niet meer gaan rijden? Ik ben daar niet mee eens.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 12:11

uiteraard en mak maken met een verkeersmak paard is zeker het beste. Maarja uiteindelijk wil je ook een keer zonder het verkeersmakke paard op pad kunnen. En dat paard is ook ergens begonen.

mijn haflinger is verkeersmak. grote verkeer intreseert hem niet. Zoals ik al zei mijn ik moet door de wijk lopen.. heel braaf paard niks intreseert hem. WE gaan het hekje door, bos in, en meneer is gespannen want bos is spannend?? (oke hij was wel ens waar alleen, hij heeft beetje verlatingsangst) maar hij was braaf.

We gaan het poortje weer uit, dus weer door de wijk. En meneer loop heeel relax naar stal.. Dwars door het verkeer op zijn dooie gemakie..

Mijn haflinger heet Stanley uit de polder. En ik denk ook echt dat de fokker uit de polder komt want.. bos is hij heel anders dan in drukke wijk/dorp... In bos met andere paarden is hij wel heel relax, maar als ik achterop loop houdt hij heel goed in de gaten dat er niet zomaar een wolf van achter komt ofzo... Terwijl hij in het dorp/wijk daar totaal geen last van heeft..

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:35

Ik vind dat je er wel alles aan moet doen om het zo veilig mogelijk te maken. Dus een ervaren paard mee aan het begin, rondjes klein houden en dan langzaam opbouwen. Paarden moeten het inderdaad vaak leren.

Dan is het nog geen garantie natuurlijk. Laatst zelf nog gehad met mijn superbrave merrie. Hele rit rustig gereden, een rondje dat we heel vaak doen. Bleken mensen langs de route een varkentje aangeschaft te hebben en die liep in de voortuin. Nooit geweten dat mijn merrie bang was van varkens. Ik kon er nog net af komen en kon lopend, met een stuiterende pony aan de hand terug. Tja, die had ik echt niet zien aankomen!

Palmera

Re: waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:21

Wanneer ga je met een niet verkeersmak paard de straat op om dat paard verkeersmak te maken?

Simpel: als de begeleider van dat paard in staat is het dier te houden, te kalmeren en situaties goed en tijdig in te schatten.

Juist daarmee gaat het regelmatig mis!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:45

Je moet natuurlijk geen gevaar op de weg zijn.In het begin alleen in gezelschap van 1 of meerdere wel verkeersmakke paarden. Anders kan het levensgevaarlijk worden voor jezelf,het paard,en andere weggebruikers. Voor degenen die een wei of bak hebben langs een weg waar allerlei verkeer langskomt,is het handig om ze daar van tijd tot tijd in te zetten.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:50

Je moet er alles aan doen om het proces van niet-verkeersmak naar wél verkeersmak zo veilig mogelijk te laten verlopen.

In mijn ogen begint dat op de grond in de bak. Het creëren van een band. Vertrouwensspelletjes spelen en uiteindelijk met een ander braaf paard waar jouw paard vertrouwen in heeft naar buiten gaan. Eerst kort, daarna steeds langer. Hou regelmaat in je rondjes (dus ga elke week minimaal 1x naar buiten). Op deze manier kan je je paard rustig verkeersmak maken.

Het is altijd gevaarlijk om met een paard naar buiten te gaan. Of deze nu wel of niet verkeersmak is. Er kan altijd wat gebeuren, je kan altijd een of andere gek tegenkomen. Maar als de basis goed zit, komt het meestal met tijd en rust wel goed.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:53

Elk paard kan schrikken, hoe mak het ook is.
Het gaat er meer om hoe je met deze schrikreactie om kan gaan. Dat is dan ook iets waar je mee moet oefenen.
Een paard met hele heftige schrikreacties waarbij hij zich afsluit voor je zou ik minder snel mee op pad nemen dan eentje die wel vaak schrikt, maar ook erg gemakkelijk weer onder controle te brengen is.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:54

Ik rij met mijn bijrijdpaard voornamelijk in het bos, ik weet dat hij sommige dingen doodeng kan vinden. Bijvoorbeeld als er op de parkeerplaats bij de ingang opeens een felgekleurd kinderzitje op een fiets staat.
Een keer voor een les moesten we naar de locatie toe, toen schrok hij niet van de giga vrachtwagen die van achtereren kwam, maar dan de ligfiets die aan de andere kant van de weg die tegelijkertijd met de vrachtwagen aankwam :+.

Enorm onvoorspelbaar dus, maar hij wordt wel steeds minder bang voor dingen en reageert ook rustiger als hij wel bang is. En bijna alle dieren zijn onvoorspelbaar.. Kan je niet veel aan doen.

Laatst ook midden in het bos dit tegengekomen. Vond hij toen hij het zag enorm eng, ben ook maar afgestapt. Zijn we stapje voor stapje met ontspanning zoeken toch langsgekomen, daarna vond hij ze niet meer eng. In mijn mening kan je je paard niet verkeersmak maken zonder verkeer tegen te komen. ;)
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:55

Ik vind een paard in het verkeer 3 keer niks. Juist omdat het zo onvoorspelbaar is. Ik woon achteraf aan een slinger dijk. Ik rij wel eens langs de dijk, de dijk loopt naar beneden waardoor een stuk bovenlangs gewoon gras is en ik dus niet pal naast de weg rij. Volgende gevaar is dus dat je van de schuine kant af ´glijd´.
Ik kies mijn tijdstip uit. Enkel overdag. Na kantoor uren rijd er teveel verkeerd.
In de zomer rijden er teveel tourmotors en wielrenners. In de tijd van landbouw gedoe rijden er teveel trekkers. Na een poosje kun je een super moment kiezen om te gaan zodat je amper iets tegen komt *D

Nee ik pak de trailer wel naar het bos en neem een ruiterpad.
Overgens staan onze paarden in een land naast de dijk, dus ze zien vrachtwagens, trekkers, motoren en alles van heel dichtbij. Ze kennen het dus zeker wel. Maar ik zoek het gevaar niet op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:56

Gevaar op de weg is inderdaad een ander verhaal :-)

Paard zal er toch aan moeten wennen. Wij zoeken het niet op, maar inderdaad, met een nieuw paard gaan we wel snel naar buiten. In gezelschap van een ander paard, op een rustig tijdstip en zo langzaam uitbouwen :-)

In het andere topic werden ligfietsen aangehaald en automatische gazonmaaiers. Beide zaken die je niet vaak tegen komt en waar je dus niet echt op kunt trainen.
Er zijn altijd zaken die je niet kunt voorspellen waardoor zelfs je meest verkeersmakke paard even een schrik heeft. Om maar wat voorbeelden te noemen:
- je gaat een bruggetje over en net op dat moment vliegt er een zwaan onder de brug vandaan
- je rijdt over een pad achterlangs bij huizen en net als je er naast bent doet iemand een kettingzaag aan in zijn tuin
- je rijdt langs een huis met een dichte heg en vanuit het niets komt er plots een hond blaffen door de heg heen
- je rijdt langs een veld en op moment dat je ernaast bent gaat de automatische sproeier aan

Allemaal zaken waar het meest verkeersmakke paard even een stuitermomentje heeft. 9 van de 10 keer loopt dat goed af, maar de 10e keer zul je net hebben dat er tegelijkertijd een peloton hardlopers langs komt, of wielrenners, of een klepperende vuilniswagen waardoor een situatie die normaal gesproken wel te handelen is plots uitloopt in een ramp.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:17

Oke dan ben ik nieuwsgierig, dus; ik heb een paard die ongeveer zadelmak is gemaakt in het bos (vind ik dan wel weer zwaar onverantwoord). Het was mij opgevallen dat hij ondanks dat nog niet goed verkeersmak was. Wellicht met zadelmak maken gewoon te overdonderd om te reageren. Dus eerst een tijd id bak om hem goed te leren kennen en vervolgens achter een ervaren, braaf paard aan naar buiten. Ik kende zijn nukken en kon deze goed aanpakken en corrigeren. Aantal keer goed gegaan en vervolgens toch dusdanig mis gegaan dat ik al maanden aan het herstellen ben. Had ik dan niet naar buiten mogen gaan om het paard te leren om te gaan met zulke dingen? Of wordt, doordat ik gevallen ben, de conclusie getrokken dat ik hem toch niet aan kan/niet kundig genoeg ben? Of was het in dit geval toch verantwoord omdat het jonge paard bij het ervaren paard bleef en niet ervandoor ging?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:25

Ik vind veel ruiters wel enorm asociaal en een gevaar op de weg. Een paard moet het inderdaad leren, maar doe dat wel op een geschikte locatie.

Je hebt hier 80km/h wegen die maar net breed genoeg zijn om elkaar te passeren en bijna geen berm hebben. Ik vind niet dat je kunt verwachten dat mensen afremmen tot 20km/h en dan rustig inhalen. Mi kom je alleen op zo'n weg met een paard die niet schrikt van een auto die 80km/h rijdt op niet al te ruime afstand. Je moet je wel realiseren dat de meeste automobilisten helemaal niks met paarden hebben en dus ook niet kunnen zien dat het paard spanning opbouwt en dat ze beter rustiger kunnen rijden.

Daarnaast vind ik veel wegen ook gewoon te druk om er met paarden op te rijden, je houdt heel de boel op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:28

@Babbelaar20: vanuit je verhaal weet ik te weinig om daar iets zinnigs over te zeggen :-) Wat was er gebeurd? Hij bleef bij het andere paard dus op zich heel braaf :-) Ik bedoel: er af vallen en jezelf vreselijk bezeren kan ook in de bak (dat is mij ook tnt vooral in de bak overkomen en niet op buitenrit :-) *klopt af* )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:29

Ik heb nu een jonge 3,5 jarige en die gaat gewoon mee. Ze moet het toch leren. Maar vooralsnog alleen in gezelschap van mijn 99% verkeersmakke oudere merrie. Hetzij als handpaard, hetzij gewoon ohz met bijrijdster op mijn oude merrie ohz.
En ja het jonkie gluurt op veel, laat prachtige passage zien als we langs weilanden met inhoud :') lopen. En ja is nog rillerig op verkeer maar ze heeft wel de nuchterheid en potentie om straks ook 99% verkeersmak te worden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:30

Ik moet sommigen wel gelijk geven dat sommige ruiters inderdaad net iets te veel vinden dat iedereen rekening met hun moet houden.
Zelf rijd ik veel met mijn paard langs de weg, om naar de club te gaan of het stukje naar het bos. Maar dat zijn of redelijk rustige landwegen of wegen met een fietspad en/of brede berm naast de autoweg.
De situatie van de 80km weg die Nies noemt zou ik zelf ook niet zo snel opzoeken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 14:41

uiteraard moet je wel kijken waar je rijdt.

Maar ook al rij je op een rustige weg. kan een verkeersmak paard keer schrikken en omdraaien en dat je er af valt.

Maar om dan gelijk te zeggen van waarom ga je op een niet verkeersmakke paard op pad? dan denk ik hoe moet zo paard verkeersmak worden als het nooit op de weg komt.. Ik vind dat zo kromme opmerking haha

Want iedereen weet dat de meest bomproofe paard wel eens kan schrikken. Net zo goed als je in een bak gaat rijden.. Moet je dan zeggen waarom rij je op een paard in de bak , als hij niet bakmak is?

Voor verkeersveiligheid en paard is natuurlijk veilig dan buiten. De ruiter kan in beide gevallen gewond raken.

Maar dat is net zo als in sommige winkels. Als ze mensen zoeken.. Je leest vaak tussen zo en zo oud. En dan ruime ervaring. En dan denk ik, hoe kan iemand ervaring opdoen als het niet de kans krijgt om ervaring op te doen? En dan vragen ze leeftijden,waarop iemand echt nog niet ruime ervaring kan hebben...

Maar dat is een andere discusie.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:41

Josien_ schreef:
De situatie van de 80km weg die Nies noemt zou ik zelf ook niet zo snel opzoeken.

Idem hier. Een dergelijke weg zou ik ook vermijden. Daarentegen hier mogen ze hier buiten de bebouwde kom 100 km/u en zijn de bermen meestal 1-1,5 meter breed maar als er een idioot met die 100 km/u op mij af komt rijden dan duik ik niet de berm in maar blijf stug zo op de weg stappen dat ze wel moeten afremmen.
Maar over het algemeen zijn Duitse automobilisten en boeren betere verkeersdeelnemers dan de Nederlanders.

MrsHerondale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:59

Shaggy09 schreef:
Wielrenners vind ik sowieso een enorm irritant jeukende sekte :')

Nee maar inderdaad, je paard moet het leren door te doen. Door de super drukke stad zou ik niet zo snel doen omdat daar gewoon echt heel veel gebeurd en je ook echt veel verkeer kan belemmeren daarmee, maar gewoon in het dorp of in de wijk of in de buitengebieden. Why not?

AMEN!

En je opmerking over wielrenners is echt SPOT ON, lol hahaha

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:01

Hoe maak je een paard verkeersmak? Door te oefenen in het verkeer natuurlijk :')
Natuurlijk wel eerst wat oefeningen met rare voorwerpen op veilig terein... maar ooit moet je toch voor het eerst de straat op :x

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 15:06

ind. maar ik vind de opmerking nergens op slaan als er ongeluk gebeurd met een paard wat gewoon verkeersmak is. net of een paard wat verkeersmak is niet mag schrikken.... blijft een vluchtdier

net als iemand met ruime ervaring geen fouten meer mag maken? fouten maken is menselijk...

Of vacatures waar staan. Wij zoeken een jong iemand met ruime ervaring. Vaak komen ze net van school/of klaar met hun studie. Hoe moet diegene ervaring krijgen als hij nooit de kans krijgt??

uiteraard ga je niet gelijk met een jong paard op pad wat nog nooit een auto veilig op stal gezien heeft.. of de dingen die je in de bak kan oefenen.. maar dat is toch kwetsie van logisch na denken... ik ga toch ook niet gelijk zonder dat ik lessen heb genomen in een auto stappen.... Of op pad met een jong paard die niet normaal naast je kan lopen..
Laatst bijgewerkt door plutolover op 28-01-19 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:06

Paard wordt alleen verkeersmak door het juist heeeel vaak te doen. Soms zorgt dat voor angstige situaties ja maar daar moet je goed op leren reageren.. Afstappen als het nodig is, rustig zitten en vooral niet naar het 'gevaar' gaan staren. Je houding doet zo ongelofelijk veel met een paard. Ik heb mijn paard die van alles met 4 benen de lucht in vloog en er vandoor ging verkeersmak gekregen door iedere dag een stukje buiten te rijden, diep te zitten, ontspannen zitten en heel belangrijk: Rustig tegen hem praten. Sommige paarden reageren gigantisch op je stem.