Veulen vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:26

Hoi,

Vandaag heb ik bij een veulen/jaarling gekeken hellemaal verliefd.
Maar nou als ie gekeurd word en is goedgekeurd gaat ie mee naar huis nou heb ik een anderhalf paards trailer en vraag me af wat verstandig is om het veulen vast te zetten hij moet ruim een uur en een kwartier in de trailer hij heeft nog nooit vast gestaan zeiden de mensen.
En het liefst wil ik mijn stangen er niet uit hebben aangezien ik denk dat mijn trailer dan niet stabiel is. Ik wil sowieso een camera lenen van iemand.

lianne304

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:36

Wat leuk dat je een veulen/jaarling koop!!

Los er in zetten met klep goed dicht is een optie.
Ik vervoerde een jaarling die al wel aan touw had vast gestaan door de stangen uit de trailer te halen en dan aan 2 kanten aan het halster in de trailer aan 2 ringen vast.

Met stangen in de trailer springen ze er snel boven op of onder is wat ik vaker hoor.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:40

Ik laat ze los staan, stangen er uit. Klep dicht en bovenkant ook dicht (bovenkant is bij mij een klep, geen zeiltje)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:42

Welk ras is het??

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:47

bigone schreef:
Welk ras is het??

Gelders

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:54

los erin, stang eruit, vastzetten zou ik niet durven. let er wel op dat je een veulenrek hebt of in elk geval achteren kan afsluiten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:56

stang voor en achter er wel in, is voor de stevigheid van je trailer

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:58

Tymone schreef:
Ik laat ze los staan, stangen er uit. Klep dicht en bovenkant ook dicht (bovenkant is bij mij een klep, geen zeiltje)

Die stangen eruit zou ik om 2 redenen niet doen.
1. Je verzwakt je trailer. (Hij valt nog net niet ik in platen uit elkaar ;) )
2. Veulen kan overal staan, dus ook ik in de punt (=teveel druk op de auto) of juist achterin (=te weinig druk op de auto (=levensgevaarlijk).

Dus, mijn advies: stangen erin. Mooi aan twee kanten veulen vast en rijden.
Eventueel een tweepaards huren en er een doodbraaf paard naast zetten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:00

Die van mij ben ik gaan ophalen toen hij 5 maanden oud was. Hij had nog nooit vast gestaan, maar er toch voor gekozen om hem op de trailer vast te zetten, aan 2 kanten :j 1,5 paards trailer, stangen eruit en zeiltje dicht. Hele rit erachter gereden en hij stond er vrij rustig op! Moet wel zeggen dat ik een behoorlijk nuchter en koel veulen heb van karakter.

Als je de stangen er echt niet uit wilt kan je altijd 'opvullen' met hooi- of strobaaltjes zodat ze er niet over kunnen springen of onder kunnen kruipen.

Succes met de keuze :+ Ik heb destijds veel opgezocht en de meningen over hoe je zou moeten vervoeren (los of vast, stangen eruit of niet) zijn zo enorm verdeeld. Ik heb gewoon gedaan waar ik me het beste bij voelde.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 22:07

assie schreef:
Tymone schreef:

Die stangen eruit zou ik om 2 redenen niet doen.
1. Je verzwakt je trailer. (Hij valt nog net niet ik in platen uit elkaar ;) )
2. Veulen kan overal staan, dus ook ik in de punt (=teveel druk op de auto) of juist achterin (=te weinig druk op de auto (=levensgevaarlijk).

Dus, mijn advies: stangen erin. Mooi aan twee kanten veulen vast en rijden.
Eventueel een tweepaards huren en er een doodbraaf paard naast zetten.

Met nummer 1 dacht ik er ook aan heb het 1 keer gedaan een meubel vervoert toen noesten de stangen er wel uit en vond de trailer niet echt stevig ofzo..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:11

Een jaarling Gelders veulen zal al rond de 1.40-1.45 zijn, die kruipt niet meer onder stangen door. Gewoon vastzetten, met een stang voor en achter kan-ie niet gaan hangen, hooinet - op hoofdhoogte - voor de neus en rijden. Mijn ervaring is dat ze de eerste 15 minuten een beetje raar staan te kijken en te draaien met hun hoofd, en daarna hooi gaan staan vreten.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:48

Hier dus wel de voorstang eruit gedaan, achter er wel in. 2 paards trailer en veulen los in de trailer. Twee keer zo gedaan, eerste keer was een rit van 3 uur en de tweede keer een rit van 4.15 uur. Ging super zo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:26

Dan de voorkant opvullen met hooibalen, voorstang er in. Paard op de trailer en meteen met twee mensen de achterstang erin en de klep dicht . Ook bovenzeil of klep dicht en rijden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:58

Ik heb ooit een jaarling op de trailer gehad welke over de stang sprong, we hebben toen de hooinetten zo opgeknoopt dat de ruimte weg was en hij geen mogelijkheid had om daarheen te springen (we hadden 3 netten en dus echt de ruimte goed opgevuld).

Stangen zou ik zeker er in laten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 01:26

Wij hebben op advies van de Da een vrachtwagentje gehuurd,we moesten wel drie uur rijden.Volgens de da is dat stabieler en daardoor minder eng. in de vrachtwagen zat ook een camera dus was ideaal.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:58

Stang ten alle tijden erin laten!! Dit zorgt voor stevigheid van de trailer.

Beestje er gewoon los in, klep dicht. Gewoon rijden en niet te moeilijk denken :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 00:28

dan de vraag voor de mensen die dus de veulens vast zetten gewoon dus aan 2 kanten? zo doe ik het wel met mijn bijrijpaard aan 2 kanten altijd vast zetten.

het is ieder geval geen lange trailer zal is een foto opzoeken van me trailer

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 00:32

Afbeelding
Afbeelding

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:40

Stangen eruit en achterklep goed dichtmaken.
Doen wij altijd met veulens, werkt beter. Sommige veulens die nog niet vast kunnen staan, kunnen gaan springen. Dan kun je verder van huis zijn. Gewoon zorgen dat je een goede trailer hebt.
Ps, gefeliciteerd met je aankoop :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:46

Ik heb de mijne met 5 maanden naar de opfok gebracht, dikker twee uur sturen. 1,5 paards trailer, stang voor erin, ruimte voor onder de stang opgevuld. Veulen geladen, klep en zeiltje dicht, en toen pas de achterstang erin van binnen uit. Kon omdat veulen rustig genoeg was om dat toe te laten. Heb em wel vast gezet, aan beide zijden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 07:54

Kimm4 schreef:
Stangen eruit en achterklep goed dichtmaken.
Doen wij altijd met veulens, werkt beter. Sommige veulens die nog niet vast kunnen staan, kunnen gaan springen. Dan kun je verder van huis zijn. Gewoon zorgen dat je een goede trailer hebt.
Ps, gefeliciteerd met je aankoop :)

Dat heeft weinig met "goede trailer" te maken. Het principe van de trailer is dat het zijn sterkte uit de stangen haalt. Die zorgen ervoor dat het een stevige doos is. Zonder stangen kan een paard vrij gemakkelijk panelen naar buiten drukken. Niet heel wenselijk ;) .
Uitzondering is wanneer je een trailer hebt waar extra buizen op het frame gelast zijn op strategische plekken. Maar ik gok zo maar even dat je die minder snel vindt.

@TS: idd gewoon aan 2 kanten vast. Evt de punt opvullen met hooi /stropakken zodat het minder uitnodigt om daarheen te willen.

Oja zorg dat je meteen kunt rijden zo gauw veulen is geladen. Niet eerst een half uur staan keutelen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:00

Ik verbaas me over het aantal mensen dat zegt : stangen eruit...
Doe dit niet. Gewoon echt niet.

Opladen, vastzetten aan 2 kanten, alles dicht en rijden. Eventueel kan je nog wat strobalen oid in de voorkant leggen om te voorkomen dat ie onder de voorstang komt.
Succes en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:22

beatje schreef:
Wij hebben op advies van de Da een vrachtwagentje gehuurd,we moesten wel drie uur rijden.Volgens de da is dat stabieler en daardoor minder eng. in de vrachtwagen zat ook een camera dus was ideaal.

Hebben wij ook gedaan bij gebrek aan trailer en goede auto. Wij waren er heel blij mee en konden via de camera alles goed in de gaten houden. Veulen stond los, maar kon eigenlijk geen kant op. Onder de stangen zaten van die zware flappen waardoor hij er niet onderdoor ging. We hadden hooi mee. Wat ik fijn vond is dat de raampjes wel iets open stonden, maar veulen kon er niet uit door de tralies die ervoor zaten. Veulen heeft 2,5 uur super rustig op de wagen gestaan.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:03

Maar zijn jullie niet bang dat de stro/hooibalen gaan schuiven of van elkaar af gaan vallen?

Maar ieder geval ik ga hem gewoon vast zetten met veel hooi voor zijn neus.

cynthiacarme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:16

Mijn advies is ook om een vrachtwagentje te huren waar geen tussenschot in zit (of eentje die eruit kan of helemaal opzij kan). Zo hebben wij mijn veulen de eerste keer vervoerd vanaf de fokker. Gister heb ik haar helaas moeten verhuizen en toen ben ik wel met een trailer gegaan. Stangen op laagste stand en tussenschot laten zitten ze kon niet omdraaien, ze stond vrij klem. Ik heb de mazzel met een heel braaf veulen die er binnen 5 min opstond en gewoon hooi stond te eten onderweg. Maar dit weet je niet van te voren en ik zou dus echt geen risico nemen.

NIET vastzetten, veel teveel risico op ophangen!