Paard rent stal uit: bang voor de andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mixa230201

Paard rent stal uit: bang voor de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 17:01

Mijn paard (bijna 21 jaar) is nogal onzeker. Nu staat zij in een oude paardenstal die vrij smal is. Aan weerszijden staan paarden. In totaal 6. Een van de paarden heeft haar enkele malen in haar bil gehapt. En hoewel ik er goed op let, gebeurt het toch soms nog wel eens (het paard is erg groot en daarbij wil ik graag doorlopen omdat mijn paard mij andere onder de voet loopt). De andere paarden komen telkens met hun hoofden naar buiten en mijn merrie wordt 'gek'. Er zijn geen luiken die dicht kunnen. In het voorjaar krijgen we waarschijnlijk andere stallen en dan zal dit probleem opgelost zijn. Maar tot die tijd wil ik toch graag veilig mijn paard in en uit haar stal kunnen halen.
Vandeweek heeft mijn bijrijder haar ergens anders binnen gezet om haar te poetsen en op te zadelen. Ze moest door een voorportiekje, waar een ander paard staat. Ze raakte zo in paniek dat zij keihard haar hoofd heeft gestoten aan een balk en tot overmaat van ramp is uitgegleden (ze staat op ijzers...). Nu is het helemaal een ramp. Gisteren werd ik door iemand aangesproken dat mijn paard haar stal uit galoppeerde en haar bijna omver liep.

Ik weet niet meer zo goed wat ik hiermee aan moet.. Een andere stal is geen optie: dan staat ze in stallen met aan 3 kanten paarden. Morgen gaan we oefenen met in en uit stal lopen.

Wie heeft er tips voor mij?

c_alsemgeest

Re: Paard rent stal uit: bang voor de andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:03

kan ze niet gewoon in de eerste box zodat ze niet langs de andere paarden hoeft?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:05

denk dat verplaatsen van box de simpelste oplossing zal zijn. Of luiken installeren dat je kan dichtdoen als je wil passeren, maar dat is tijdrovend en ook niet ideaal

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:32

In mijn ogen is het zinloos om het in en uit stal lopen te oefenen, je paard is namelijk niet onopgevoed of snapt het niet goed, je paard panikeert door een gegronde reden. Een ander paard bijt namelijk in haar billen, zegt haar uit zijn ruimte te gaan, maar ze kan zelf geen kant op in de smalle stalgang.

Het enige wat je dus kan doen is het probleem omzeilen. Handje voer geven aan de andere paarden zodat ze bezig zijn of het andere paard even vastzetten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:57

Sneu hoor. Idd of ruilen van box zodat je paard vooraan staat, of een handje brokjes naar binnen gooien bij de rest, en rap erlangs wandelen. Anders zit er weinig anders op dan met een streep breed plakband de luikopeningen tijdelijk te blokkeren. Is snel geplakt en snel weer weggehaald.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:07

Paard in de eerste box zetten.
Hoeveel afleiding hebben de paarden, komen ze buiten, hebben ze een buitenluik?
Klinkt mij in de oren als paarden die zich vervelen en weinig sociaal contact hebben.

Annneee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:08

Lastig inderdaad, ik denk dat de beste optie tot de nieuwe stallen is om de andere paarden af te leiden als je je paard uit stal haalt. Misschien gaat het na een aantal keren dat je paard geen aandacht krijgt van de andere paarden beter.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:12

Ik zou ook een eerste box vragen,mocht dat niet mogelijk zijn anders toch kiezen voor een andere stalling.Dat je paard bang is vind ik persoonlijk heel begrijpelijk. Je kan ook een zweepje in je hand houden en er mee zwiepen zodat de paarden hun hoofd binnen houden,of altijd met twee het paard binnen zetten ,1 houd de bijters op afstand,de ander begeleid het paard

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:25

Wat sneu voor je paard. Ik ga met mijn voorgangers mee. Oefenen heeft geen zin. Je paard is ( terecht!) bang en wil gewoon weg van de bijtende paarden.

Dus is het aan jou om te zorgen dat je paard niet meer gebeten kan worden.

1 naar een box waarbij ze niet meer binnen bijt afstand langs de paarden hoeft te lopen.

2 zorgen dat de bijtende paarden niet meer kunnen of gaan bijten.

3 van stal verhuizen zodat dit probleem er niet meer is.

mixa230201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:33

c_alsemgeest schreef:
kan ze niet gewoon in de eerste box zodat ze niet langs de andere paarden hoeft?

Nee. De eerste boxen zijn veel groter. Daar staan de grotere paarden.

mixa230201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:35

Gini schreef:
Het enige wat je dus kan doen is het probleem omzeilen. Handje voer geven aan de andere paarden zodat ze bezig zijn of het andere paard even vastzetten.

Heb ik al geprobeerd: helpt niets bij de 'bijter'...

mixa230201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:39

Esther schreef:
Klinkt mij in de oren als paarden die zich vervelen en weinig sociaal contact hebben.

De eerste box kan dus niet...
De paarden zijn tot de Kerst volledig buiten geweest. Sinds de Kerst staan ze 4 uur per dag buiten op de paddock.

Het 'bijterige' paard heeft tot zijn zesde jaar alleen gestaan begreep ik. Wellicht dat hij daarom bijt?
De anderen komen gewoon met hun hoofden het gangpad in om te kijken, maar doen niets. Maar daar is mijn paard al bang voor |(

Annneee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:54

mixa230201 schreef:
Esther schreef:

De eerste box kan dus niet...
De paarden zijn tot de Kerst volledig buiten geweest. Sinds de Kerst staan ze 4 uur per dag buiten op de paddock.

Het 'bijterige' paard heeft tot zijn zesde jaar alleen gestaan begreep ik. Wellicht dat hij daarom bijt?
De anderen komen gewoon met hun hoofden het gangpad in om te kijken, maar doen niets. Maar daar is mijn paard al bang voor |(

Als je hem niet af kan leiden en je paard niet kan verplaatsen gaat het een lastig verhaal worden denk ik, misschien naar een andere stalling kijken?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:01

Als een andere box geen optie is, en verhuizen ook niet, dan zou ik de andere paarden - zeker de bijter - vastbinden als je je paard naar buiten brengt, zodat ze niet boven de deuropening kunnen. Weet natuurlijk niet of je dit mag, ik zou dit hier wel doen (al zou ik eerder paarden wisselen), maar ben zelf de staleigenaar, weet niet of ene stalklant het leuk vindt als n ander zijn/haar paard vastbindt.

Oefenen terwijl die bijter binnen zit, zal vrees ik tot meer trauma's leiden, als je de oorzaak niet wegneemt, wordt t probleem niet opgelost.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:13

Even de opening dicht maken met 3 of 4 strotouwtjes en er langs lopen en vervolgens verwijderen ? Kan het bijtende paard in ieder geval niet zijn hoofd naar buiten steken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:15

Stalgenootje/staleigenaar vragen om even achter je paard aan te lopen?

Jij drukt/dwingt ze zachtjes naar binnen, en degene die even achter je aan loopt houd het paard even binnen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:28

Het bijterige paard bijt waarschijnlijk omdat jij snel voorbij loopt, of dat je überhaupt voorbij loopt. Paard wil er óf zelf ook uit óf hij beschermd zijn territorium.
Ik hou altijd mijn hand voor de staldeur als ik langs loop. Soms vliegen nadat ik voorbij ben boven de staldeur uit maar dan is paardlief ook al (bijna)voorbij.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:33

Wat ik zou doen, maar misschien moet je dit wel even afspreken met de andere eigenaren, want niet iedereen vind het leuk dat je met een zweep corrigeert, is het volgende.
Lange zweep mee, niet om mee te slaan, maar de anderen te blokkeren. Flinke zak met brokjes mee, en zijwaarts/achteruit met jouw paard mee de box uit lopen. Paard stil zetten, ontspanning opzoeken, hoofd laten zakken en laag een brokje geven. Blijf eerst bij haar box, dan heb je maar eentje om weg te houden.
Kan zijn dat er eerst nog te veel stress is en ze met het hoofd hoog een brokje pakt, dat is ook prima. Volgende brokje wat lager, volgende nog lager etc. Hoofd omlaag is een natuurlijke manier van spanning af laten vloeien, dus daar maak je gebruik van.

Ondertussen zorg je ervoor dat je met de zweep de hoofden op afstand houdt, is wel handig als jouw paard niet direct denkt dat het voor haar is, maar dat is een stukje training/opvoeding. Niet slaan op de hoofden, maar als ze hun neus uitsteken blokkeren, alsof je een luik, touwtjes, hand van iemand etc bent. Je gebruikt de zweep dus puur als verlengstuk van jouw arm. Voor de volhardende types eens in de lucht verticaal zwaaien, dit is de grens, als ze hun neus uitsteken is het een eigen schuld dat ze een tikje krijgen. Kan ook met een lang touw en rondjes zwaaien, maar door de afstanden is het nu makkelijker met iets wat lang en rechter is.
Probeer vooral niet de gaan schreeuwen, het is verleidelijk om hard 'eh!' of nee te roepen, maar jouw paard zit al in de stress en dan is de kans groot dat dit extra stress geeft. Lager een neeeee richting de bijter kan uiteraard.

Het kan handig zijn om eens contact op te nemen met een grondwerkinstructeur zodat je dit makkelijker in de vingers kan krijgen. Zaak is vooral niet om meer spanning of angst op stal te krijgen, de andere paarden moeten niet bang worden hun hoofd uit de box te doen, maar moeten weten dat als jij met dit paard langs loopt ze zich er niet mee bemoeien. Zelfde als een liedmerrie tussen de groep door zou lopen, die vallen ze ook niet lastig.

Het gebeurd ook als anderen haar buiten zetten? Komt deze groep tegelijk buiten? Dan als laatste eruit en als een van de eerste erin zodat ze zich veilig voelt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:47

Zweepje meenemen en dit voor de hoofden van de paarden op stal langs zwaaien zodat ze met hun hoofd binnen blijven? Maar dan moet je eigen paard natuurlijk niet bang zijn voor een zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:52

Heb je überhaupt gevraagd of je paard in een van de 1e boxen bij de deur kan? Kan me niet voorstellen dat een stalhouder liever heeft dat Jan en alleman inclusief hij/zij zelf omver gelopen word.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:23

Heeft je paard een dikke deken op? Het is natuurlijk een lapmiddel (letterlijk :D), maar als je paard niet direct gebeten kan worden omdat ze bescherming draagt, dan zal ze hopelijk minder bang worden. Je kunt de deken desnoods alleen op doen bij het door de stal lopen.

Het zal wel even duren voor je resultaat zult zien, omdat je paard nu al bang is.

Voordeel hiervan is wel dat je niks met paarden van een ander hoeft te doen en zelf de controle houdt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:26

LindyH schreef:
Heeft je paard een dikke deken op? Het is natuurlijk een lapmiddel (letterlijk :D), maar als je paard niet direct gebeten kan worden omdat ze bescherming draagt, dan zal ze hopelijk minder bang worden. Je kunt de deken desnoods alleen op doen bij het door de stal lopen.

Het zal wel even duren voor je resultaat zult zien, omdat je paard nu al bang is.

Voordeel hiervan is wel dat je niks met paarden van een ander hoeft te doen en zelf de controle houdt.

Mooie out of the box (letterlijk :P ) oplossing.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:40

Lastige kwestie. Heb het met die van mij ook meegemaakt. Achterste stal, smal pad waar ze al niet echt van houdt en dan langs 4 paarden moeten die links en rechts staan die proberen te bijten.
Eentje stormde zelfs zijn eigenaar in stal bijna omver om die van mij te kunnen bijten. Die kreeg dan ook van de eigenaar op zijn kop en ik toestemming om te mogen corrigeren.
Heb de andere nooit geslagen maar wel met touw zwaaiend naar ze ze weggejaagt en dan stevig doorlopen anders hing de laatste al weer in haar kont.

Wat bij mij pas echt hielp was in een andere gang gaan staan waar de paden breder waren en de daar aanwezige paarden geen interesse in bijten hadden.

Nou moet ik wel zeggen, dat degene die na mij in die stal ging staan dat probleem niet had met haar paard. Die lieten ze met rust, dus waarom ze de mijne zo allemaal hebben moesten, geen idee

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 03:55

Mijn paard staat onderaan de rangorde en andere paarden willen hem dus weleens proberen te bijten. Ik zwiep dus met mijn halstertouw of zweepje bij de hardnekkige paarden. Overigens is het ook minder geworden maar mate mijn paard ouder werd, maar dat zal bij die van jou wel niet meer gebeuren..
Er staat er nu 1 die echt vervelend is naar mijn paard, maar op strenge toon zijn naam zeggen is nu meestal genoeg.

En we hebben er eentje die echt iedereen bijt en die heeft extra tralies gekregen. Heeft hem een hoop rust gegeven en ons ook.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:15

Waar staat het paard dat bijt? In een gelijke maat stal als die van jou? Kan je overleggen of die gewisseld kunnen worden?

Er bestaat een band (ziet er meer netvormig uit) die je voor een open stal kan bevestigen om je paard binnen te houden, mogelijk kan je vragen of dit voor de opening van het bijtend paard geplaatst kan worden?