Ik hoop op dit forum wat antwoorden te vinden op mijn vragen. Momenteel hebben wij ons droomhuisje in België gevonden. Mijn beide paarden staan aan huis en we hebben een 1,5ha weidegrond bij het huis.
Gezien ik een jong paardje heb, had ik graag een deel van de weide als 'rijbak' ingericht om met haar wat aan de slag te kunnen gaan. De wintermaanden zijn hier problematisch door de natte ondergrond, waardoor ze dan ook een droog plekje zouden hebben om in de winter te vertoeven. Het plan bestond er uit om dit deel van de weide te draineren en te voorzien van een zandlaag. Echter, bij navraag in het stadhuis blijken ze hier moeilijk over te doen, ook de bouwkundige aanvraag van een rijpiste raden ze af ("het zal toch nooit toegestaan worden").
Nu vroeg ik me af of er alternatieven zijn zonder bouwkundige aanvraag (ik las oa iets over boomschors)? Hebben jullie een (aangevraagde) piste thuis? Wat zijn de risico's van het aanleggen van een laag zand zonder toestemming, indien hier controle op komt (en heeft iemand al controle gehad)? Ik vermoed dat de wetgeving tussen Nederland en België hieromtrent wat verschilt, maar ik vind de Belgische bokt niet meer terug op het internet

Alvast een grote dank voor het meedenken!