Lees onderstaand even goed door, voor je tips geeft

Situatie:
- 6 jarige Pinto kruising, opgegroeid op een "farm" in Namibie (lees; in de bush geleefd, met 3 jaar zadel opgegooid gehad, paar keer gereden, verder nooit in de hand geweest tot 2e eigenaar)
- Staat aan huis. Terrein van 30 hectare
- Terrein is niet van mij, ik kan het niet opdelen of delen afzetten etc.
- Terrein is heuvelachtig, bebost, bebusht, doorns, rivierbeddingen, bomen etc.
- Rijbaan is niet af te sluiten.
- Enige afgesloten "paddock" is mijn voortuin
- Totaal 9 paarden hier in de kudde
- Dag en nacht buiten, enkel op stal voor voer. Daarom zeker geen optie om halster om te houden (maar je komt toch niet dichtbij genoeg om het halster te grijpen, dus eigenlijk is dat toch al geen optie.
Mijn half Pinto is opgegroeid op een boerderij, is weinig in de hand geweest en bij de 2e eigenaar (eigenaar voor mij) had hij al het trucje dat hij weg rent als je hem wilt vangen. Zij liet dat altijd maar gaan.
Het is een extreem intelligent paard, heel erg onafhankelijk ook. Hij doet zijn best met rijden, maar is in de omgang niet aanhankelijk. Enige wat hij lekker vindt zijn wortels en zelfs als je die hebt loopt ie gerust bij je weg. Vertrouwen heeft hij wel, hij doet braaf nieuwe dingen, lessen op vreemd terrein, trailer in etc. Ook rijden vindt hij leuk, hij doet erg hard zijn best.
We hebben stallen, maar die worden enkel tijdens het voeren gebruikt, verder staan de paarden dag en nacht buiten. Hem in de stal laten na het voeren is dus de enige manier om hem te vangen. En in de stal probeert hij alsnog bij je weg te komen. Het is geen vervelende manier, geen oren in de nek. Nee, nek erop, oortjes erop en paraderen. Zo van, leuk spelletje!
Het is onmogelijk om dit paard te vangen; Zodra ik aan kom lopen en hij ziet me vanaf 50m afstand rent hij al weg. Ons terrein is te ongelijk en te ruw om hem in een hoekje te zetten. Als we hem proberen in te sluiten galoppeert hij gerust tussen 2 man met 1,5 meter afstand ertussen in door.
Paard is nu 4 maanden bij me en ik had gehoopt dat met wat tijd om te binden, een worteltje als ik hem heb gevangen en veel aandacht het beter zou worden. In plaats daarvan wordt het enkel slechter. Als ik hem eenmaal gevangen heb is alles prima, loopt ie braaf mee, gedraagt zich keurig. Paard is gezond, zadel past, wordt bijgehouden door de fysio etc.
Ik heb geprobeerd om hem iets meer zijn plek te tonen en hij weet dan ook wat zijn plaats is. Hij is in de kudde erg onderdanig en in de omgang met mij ook. Staat keurig netjes stil, geeft braaf zn voetjes, geen ongeduldig gedrag, geen ge-etter. Prima paard. Als ik hem nu maar eens kon vangen.
Ik heb geprobeerd hem te lokken met voer, hij trekt de wortel uit mn hand en smeert hem. Heb geprobeerd om hem niets te geven tot hij daadwerkelijk een halster om heeft, en dan dus te belonen. Dat heeft ie 2x gedaan en dan kan ik hem weer niet vangen. We hebben met 5 man geprobeerd hem te vangen. Geprobeerd hem dan maar weg te jagen bij de groep paarden vandaan tot hij zelf opgeeft. Hij geeft NIET op. 2 uur later werd het donker en moesten we wel opgeven.
Ik heb geprobeerd meerdere keren per dag hem op te zoeken voor een knuffel en een wortel, zonder dat ie daadwerkelijk werken moet. Maar ik kom niet eens meer dan 50m bij hem in de buurt.
Hij staat hier regelmatig in de achtertuin en dan krijgt ie aandacht en knuffels, maar ook in de achtertuin (formaatje flinke paddock in NL, ik gok 5x een normale rijbaan) rent ie weg en kan ik hem niet vangen. Hier geeft ie overigens wel vrij snel toe als ik hem weg blijf jagen maar ook onze tuin is er niet echt geschikt voor (met een huis in het midden, doornbosjes, garage, auto's etc kun je voorstellen dat het niet ideaal is.)
Ik ben echt aan het einde. Ik ben elke dag meer dan 2 uur kwijt om hem te vangen en het is ZO frustrerend. Ik ben alleen thuis overdag en hoewel het met 2 man nog steeds onmogelijk is, is er in je eentje helemaal geen beginnen aan.
Natuurlijk kan ik hem 's morgens na het voeren binnen houden, wat we dan ook vaak doen, maar na dat 3 weken te hebben gedaan en dan maar weer eens proberen te vangen is er geen verschil te merken. Wil eens proberen hem een week bij ons in de tuin te houden, zodat ie wel iets meer binden moet.
Wie heeft er een tip waar ik iets mee kan?
Hij doet me regelmatig aan Spirit denken, zo eigengereid, trots, onafhankelijk. En dat vind ik super aan hem, vooral ook omdat hij me wél op zijn rug wil hebben en we samen heerlijk kunnen rijden. Maar op deze manier word ik er moedeloos van!