Paardrijden in het Amsterdamse Bos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Paardrijden in het Amsterdamse Bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 12:29

Hoi,

ik zou dit weekend graag eens in dat bos willen rijden, maar heb alleen ervaring met festivals zonder paard.
Is het leuk? Kan je makkelijk parkeren met trailer? Word je opgegeten door loslopende honden? Shoot!

Amyd

Re: Paardrijden in het Amsterdamse Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:39

Je kan er makkelijk parkeren en je kan er een prima rondje rijden. Het is er alleen wel druk en veel niet onder appèl staande honden en vooral veel uitlaatserviceses. Ik vind het wel meer een park dan een echt bos.

Mayra_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:43

Ik vind het een hele fijne plek om te rijden, veel parkeerplekken en mooie brede paden. Er zijn inderdaad alleen wel veel honden, maar mijn paard kijkt er na de eerste niet meer van op.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:44

Uitlaatservice valt in het weekend mee. Loslopende honden zou ik wel op rekenen. Paden zijn erg goed. Meer park dan bos klopt wel, maar je kunt alsnog prima een leuk rondje rijden. Bij Meerzicht of de geitenboerderij kun je ook een tussenstop maken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:21

Leuk bos reed er vroeger altijd, verwacht niet dat je uren kan rijden want dan ben je snel uitgekeken. Het is vooral met lekker weer druk met fietsers, wandelaars en honden en veel paden zitten aan fietspaden dus dan krijg je daar wel wat van mee. Bij droog weer hele nette brede paden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:30

Als je een rit maakt met alle gangen en je neemt alle paden dan kan je echt zeker wel twee uur rijden.
Het weekend is alleen niet het beste moment omdat het dan wel erg druk kan zit. Tenzij je bijvoorbeeld na 17 uur sniddags gaat, dan zal het een stuk relaxter zijn.

Het is een prachtig bos! Wees voorzichtig als je de doorwaadbare plaats neemt, daar gebeuren soms ongelukken. Veel plezier!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:40

Ik verplaats dit topic naar buitenrijden, ruitervakanties en trektochten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:49

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar buitenrijden, ruitervakanties en trektochten.

excuses!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:22

Ik vind het er niet erg speciaal. Het is inderdaad meer een park, en het is grofgezegd een rondje.
Het zijn wel paden die fijn liggen, mooi breed, niet te mul, goed onderhouden en een waterdoorwaadplaats. :)

Ik zou het niet uitkiezen, maar ik weet niet hoe ver jij moet rijden en 'wat je gewend bent'.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:34

Het is vooral heel geschikt om te kijken of je paard bom proof is. Vooral in het weekend. Veel honden, kinderen, fietsers, kano’s, bruggetjes in soorten en maten. Vaak wel weer anders dan anders dus zeker een leerzaam rondje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:38

Nikass schreef:
Als je een rit maakt met alle gangen en je neemt alle paden dan kan je echt zeker wel twee uur rijden.
Het weekend is alleen niet het beste moment omdat het dan wel erg druk kan zit. Tenzij je bijvoorbeeld na 17 uur sniddags gaat, dan zal het een stuk relaxter zijn.

Het is een prachtig bos! Wees voorzichtig als je de doorwaadbare plaats neemt, daar gebeuren soms ongelukken. Veel plezier!

Laatste keer dat ik er reed was 12-13 jaar geleden. Schijnt nu behoorlijk van festivals en evenementen aan elkaar te hangen daar, dus druk zal het zeker zijn en enkele ruiterpaden lopen door recreatiestukken (ruiterpad = zandbak dan). Doorwaadbare plaats is van wat ik weet voorzien van betonplaten, maar enkel als voortzetting van het pad er doorheen. Netjes rechtdoor rijden en er is niks aan de hand.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:42

TurdusMerula: Niet mee eens, als je alles mee pakt, van de Arena, rondje Amstelland, de heuvel, rondje geitenboerderij (inclusief Kanobrug) en onder de snelweg door, langs de radar en eventueel door het begrazingsgebied, dan is dat niet "een rondje" en dan doet "een park" geen recht aan dit afwisselende, mooie gebied!

Het klopt dat je er van alles tegen komt, van Nordic walkers, mountainbikers, kinderen op ratelende stepjes enz. Maakte mij nooit uit, alleen in het weekend overdag is het ook druk met andere ruiters en dat vond ik soms wel vervelend omdat je dan constant terug in stap moet. Maar na vijf uur sniddags heb je t bos weer voor jezelf ;)

Tamary ik heb zelf een ongeluk gehad in de doorwaadbare en hoorde toen van de boswachter dat dit vaker gebeurt. Ik reed ook tijdens Day at the Park, alleen kun je dan niet langs de radar.
Enige wat ik zou mijden qua activiteiten is de jacht en een menwedstrijd

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:46

Daarom, het hangt een beetje van ts af. Ik zou zelf bijvoorbeeld Meijendel of bepaalde stukken Veluwe verkiezen boven het bos, om maar wat te noemen. Maar dat hangt ook af van welke afstanden je gewend bent, en welk tempo je graag rijdt, enz.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:49

Nikass schrijft bijna letterlijk wat ik ook wilde gaan doen. Behalve dat van de doorwaadbare, heb eigenlijk nog nooit van problemen daar gehoord. Wat is daar dan zoal gebeurd? Ben wel benieuwd, want ik kan het namelijk t/o paardlief niet echt maken om het bos in te gaan zonder het water mee te pakken :Y) dus dat doen we regelmatig. Het is gewoon een heerlijk bos, en dat je er vanalles en nog wat tegenkomt vind ik juist leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:50

Hier meld zich een ervaren boscrosser! :wave:
Mijn paardje staat op een stal gelegen naast het bos.

Je kan goed parkeren, festivals staan vaak wel aangegeven en kan je goed omheen rijden. Je kan er echt urenlange ritten maken, van open vlaktes tot dicht beboste delen. Let wel, het deel bij de Camping is dicht tot 31 juli!
Verder zijn er veel honden, zeker met mooi weer. En echt niet alle honden luisteren. En sommigen komen daadwerkelijk achter je aan. Maar meestal als je zegt dat je paard trapt gaan ze gauw hun hondjes pakken. ;)
Het gebeurt ook weleens dat er een verdwaalde wandelaar of hardloper over de ruiterpaden loopt. Of loslopende honden. Het beste is om je geen zorgen te maken over die honden en gewoon door te rijden. Als je een bepaalde hond niet vertrouwt kun je het beste even gaan stappen tot de eigenaar de kans heeft het beest te pakken.
Er zijn gewoon mooie ruiterpaden, je kunt er echt gewoon heerlijk rijden. :j

Ik heb nog nooit problemen gehad bij het doorwaadbare, altijd ga ik daar doorheen, maar je moet zorgen dat je gewoon recht naar de overkant gaat zodat je niet dieper raakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:51

Nikass schreef:
Tamary ik heb zelf een ongeluk gehad in de doorwaadbare en hoorde toen van de boswachter dat dit vaker gebeurt. Ik reed ook tijdens Day at the Park, alleen kun je dan niet langs de radar.

Ik heb er tijdens een jacht wel een paard kopje onder zien gaan, maar die week opzij en kwam dus naast de verharding terecht. Of er inmiddels problemen zijn met de veiligheid door gebrek aan onderhoud zou ik niet weten, ken niemand die er nog rondrijdt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 06:30

tamary schreef:
Nikass schreef:

Ik heb er tijdens een jacht wel een paard kopje onder zien gaan, maar die week opzij en kwam dus naast de verharding terecht. Of er inmiddels problemen zijn met de veiligheid door gebrek aan onderhoud zou ik niet weten, ken niemand die er nog rondrijdt.

Het klopt dat je daar kopje onder kan gaan als je te ver naar links of rechts uitwijkt. Er staat, als je goed kijkt, aan beide kanten een 'richtpaaltje', als je die ten alle tijden rechts van je houdt gebeurt er niets. Vroeger ook wel eens met een pony in het riet beland, maar nooit problemen gehad dat ik echt te diep ben beland.

Wel verstandig om op te letten of er geen blauwalg is, het water staat stil en is het nogal gevoelig voor met de weinige regen en warmte van de afgelopen tijd.

@TS het bos is inderdaad meer een park in die zin dat het er erg druk is, vooral in het weekend. Maar je kan je er zeker een aantal uur vermaken, vooral als je een pauze inlast bij bijvoorbeeld boerderij Meerzicht (stands voor je paard) of op ze picknickplaats bij de geitenboerderij (een kraal waar je paard kan grazen).
Op de site van het bos worden alle evenementen aangegeven. Dit weekend staat er niets, behalve het roeien bij de Bosbaan, die dan ook dicht is voor verkeer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:07

Als je zorgt dat je rond 8u begint, kan je zalig rijden, dan zie je haast nog niemand. Vanaf 10u wordt het drukker. S middags is het echt heel druk.

We hebben een menvergunning en dan moeten we met de koets zelfs om 10u weg zijn. Niet erg want we vinden het lekker als het nog heel stil is.

Als je parkeert bij de Amsterdamse Bosmanege dan loop je meteen het ruiterpad op.

Veel plezier

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:55

Het gaat om een rustig stapritje van hooguit een uur, een van mijn paarden is al 28.
Het doorwaadbare stuk is sowieso geen optie want het oude paard vertikt het uberhaupt om het water in te gaan :D

heel erg bedankt voor alle tips, heel fijn om te weten! Lage Vuursche is ook een optie dichtbij, en het Spanderwoud kennen we inmiddels uit het hoofd maar ik was gewoon benieuwd naar t Amsterdamse Bos, ben daar een keer op een festival geweest en vond het er erg leuk :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:48

Blaze08 schreef:
Ik heb nog nooit problemen gehad bij het doorwaadbare, altijd ga ik daar doorheen, maar je moet zorgen dat je gewoon recht naar de overkant gaat zodat je niet dieper raakt.

Klopt, maar dat gaat dus wel eens fout. Als je paard schrikt kun je gemakkelijk van het pad af raken (en dat schijnt dus vaker te gebeuren > ik was er zelf ook al 100 x doorheen geweest zonder problemen en realiseerde me niet dat een ongeluk in zo'n klein hoekje zat)
En van het pad af raken kan een groot drama zijn. Niet het feit dat het dieper is, maar wel het feit dat de bodem zacht is en je paard niet meer op de kant kan klimmen omdat hij wegzakt en vast komt te zitten in de modderige bosgrond. Ook het vele riet/waterplanten in dat gedeelte zijn niet echt fijn; mijn paard had allemaal "buisjes" aan de binnenkant van haar benen, waar het riet in haar lijf was geprikt. Ze is door de brandweer het water uit gehaald (ik ben ze daarvoor eeuwig dankbaar :o ) en is er verder goed vanaf gekomen, al had ze door het gebeuren nog wel een ernstige blessure opgelopen aan de sesambeentjes. Allemaal goed gekomen en het is al weer jaren geleden, maar ik ben sindsdien niet meer door de doorwaardbare geweest.
Bij hoog water (zal nu niet het geval zijn) zie je soms de paaltjes nauwelijks, maar ook als je ze wel goed ziet: als je paard schrikt kan hij in een fractie van een seconde aan de andere kant belanden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:07

Als je een braaf dier hebt is het wel leuk hoor. Het weer eens wat anders en je ziet nog eens wat.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:19

Nikass schreef:
Blaze08 schreef:

Klopt, maar dat gaat dus wel eens fout. Als je paard schrikt kun je gemakkelijk van het pad af raken (en dat schijnt dus vaker te gebeuren > ik was er zelf ook al 100 x doorheen geweest zonder problemen en realiseerde me niet dat een ongeluk in zo'n klein hoekje zat)
En van het pad af raken kan een groot drama zijn. Niet het feit dat het dieper is, maar wel het feit dat de bodem zacht is en je paard niet meer op de kant kan klimmen omdat hij wegzakt en vast komt te zitten in de modderige bosgrond. Ook het vele riet/waterplanten in dat gedeelte zijn niet echt fijn; mijn paard had allemaal "buisjes" aan de binnenkant van haar benen, waar het riet in haar lijf was geprikt. Ze is door de brandweer het water uit gehaald (ik ben ze daarvoor eeuwig dankbaar :o ) en is er verder goed vanaf gekomen, al had ze door het gebeuren nog wel een ernstige blessure opgelopen aan de sesambeentjes. Allemaal goed gekomen en het is al weer jaren geleden, maar ik ben sindsdien niet meer door de doorwaardbare geweest.
Bij hoog water (zal nu niet het geval zijn) zie je soms de paaltjes nauwelijks, maar ook als je ze wel goed ziet: als je paard schrikt kan hij in een fractie van een seconde aan de andere kant belanden.

Klopt hoor, het kan zeker zo mis gaan. Ik ben er ook al jaren niet meer doorheen gegaan. Water kan erg vies zijn, je paard zal maar een wondje hebben dat daardoor gaat ontsteken met een of andere vieze bacterie...
En laten de mijne nogal eens een plekje op een been hebben, dat risico neem ik niet. Plus dat ze het geen van beide leuk vinden _O-

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 13:24

Nikass schreef:
Blaze08 schreef:

Als ik dit zo lees blijf ik daar zeker ver uit de buurt. Wat ontzéttend naar, en wat zal je bang geweest zijn ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:39

Ik ben wel even bang geweest mijn paard te verliezen ja. Het wachten op de brandweer leek een eeuwigheid te duren... Ze kunnen er met de wagen ook niet komen en dus kwam er zes man te voet, waarvan één in duikpak. Ik reed gelukkig niet alleen, want hoe druk het bos ook kan zijn, op zo'n moment komt er op de één of andere manier niemand voorbij... Zij kon gelukkig 112 bellen; mijn eigen telefoon zat in mijn broekzak en was volledig verzopen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:41

Jeetje nikass wat erg! Ben er vaak doorheen geweest en nooit erbij stilgestaan..

Voor een stap ritje van een uur is het zeker een heel leuk bos en er is veel te zien. Voor mensen die graag uren in rust buiten rijden is het wat minder haha