Hoeveel betalen jullie en wat verzekeren jullie?
en waar natuurlijk?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RoyceMack schreef:Niet.
De verzekering kan ervoor kiezen niet uit te betalen indien jij samen met de dierenarts besluit het dier te laten inslapen en dat het genoeg geweest is. Als de verzekering van mening is dat jij niet alles hebt gedaan om het dier te verbeteren qua gezondheid, keren ze de kosten soms niet uit. Daarnaast zijn er gevallen bekend waar in de voorwaarden staat dat zij het paard overnemen als jij het schadebedrag claimt. Kortom, je verkoopt je paard aan hen zodra je een claim indient.
Ik bepaal wat er met mn dier gebeurt, en niet iemand vanachter een bureautje.
LoveBodin schreef:Er zijn grofweg twee soorten verzekeringen voor je paard: aansprakelijkheid en ziektekosten. Die eerste heb je vaak (maar is niet verplicht) een verzekering al voor vanuit jezelf. Je moet wel even controleren of je paard ook onder huisdieren valt. Deze verzekering is onwijs aan te raden, want dekt als het goed is ongevallen die je paard veroorzaakt (net zoals die ongevallen die je zelf veroorzaakt dekt).
Verder heb je dan ziektekosten/overlijdens verzekeringen. Die bestaan er in allerlei soorten en maten. Het is heel goed om dit uit te zoeken, en de voorwaarden goed door te lezen. Zo voorkom je dat je voor verrassingen (die roycemack al noemt) komt te staan.
Dierenarts zit vaak niet bij de stalling inbegrepen. Echter, in sommige stallingen zit wel inentingen en/of mest onderzoek/ontwormen inbegrepen, omdat de staleigenaar op dit vlak geen risico wil nemen. Dat zit dan al in je stalgeld inbegrepen. Ook zijn dit over het algemeen niet het type kosten waar je voor verzekerd wil zijn, daar zijn ze te laag voor.
Echte onverwachte kosten kan je op twee manieren tackelen: of je zorgt voor een eigen spaarpot (vaak aan te raden wanneer je de mogelijkheid hebt), ofje verzekerd je paard (voor ziektekosten en of overlijden). Let er wel op dat bij sommige paarden al delen worden uitgesloten (bvb een been wanneer bekend is dat daar al peesblessure heeft gezeten) en dat paarden op leeftijd niet altijd worden toegestaan of gewoon uit de verzekering gegooid worden.
Emma_rebel schreef:Anoukwander schreef:Ik heb mijn pony verzekerd bij EFO. ik heb gewoon een basisverzeking en betaal 30 euro in de maand.
Basisverzekering is ook onverwachte kosten of operaties tot een bepaald bedrag of niet?
Emma_rebel schreef:Maar hoe zit het dan met onverwachte kosten? Stel hij moet geopereerd worden enzo? Dat kan ik niet ff ophoesten en geen idee hoe het zit ik lees vaak dat bij een stal de dierenarts zit inbegrepen?
Nou, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Voor bepaalde ingrepen, zoals een operatie die niet spoedeisend is, is wel vooraf toestemming vereist van de verzekering. (Ook best logisch eigenlijk.) En het kan natuurlijk zijn dat een verzekering het geen noodzakelijk ingreep vindt, maar ook dat heb ik nog nooit meegemaakt. En bij spoedeisende hulp zo snel mogelijk de verzekering inlichten.Citaat:Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid jouw polis is. Hoe meer je verzekerd, hoe duurder je polis en hoe meer er uitgekeerd wordt. Maar wat hier ook gezegd wordt, jij beslist vaak niet wat er met je paard gebeurd maar de verzekering.
Emma_rebel schreef:Maar hoe zit het dan met onverwachte kosten? Stel hij moet geopereerd worden enzo? Dat kan ik niet ff ophoesten en geen idee hoe het zit ik lees vaak dat bij een stal de dierenarts zit inbegrepen?
Lizzyy schreef:Emma_rebel schreef:Maar hoe zit het dan met onverwachte kosten? Stel hij moet geopereerd worden enzo? Dat kan ik niet ff ophoesten en geen idee hoe het zit ik lees vaak dat bij een stal de dierenarts zit inbegrepen?
Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid jouw polis is. Hoe meer je verzekerd, hoe duurder je polis en hoe meer er uitgekeerd wordt. Maar wat hier ook gezegd wordt, jij beslist vaak niet wat er met je paard gebeurd maar de verzekering.
Om het dikgedrukte moet ik wel even lachen. Dat lijkt me sterk dat een stal de dierenartskosten betaalt![]()
Zou lekker zijn als er 3 paarden zijn met operaties![]()
Mocht het zo zijn, zou ik graag weten welke stal dat is
cobiie schreef:Emma_rebel schreef:Maar hoe zit het dan met onverwachte kosten? Stel hij moet geopereerd worden enzo? Dat kan ik niet ff ophoesten en geen idee hoe het zit ik lees vaak dat bij een stal de dierenarts zit inbegrepen?
Voordat je een paard gaat kopen is het verstandig een “spaarpotje” op te bouwen zodat je dus wel onvoorziene kosten kan ophoesten.Hoe groot dat spaarpotje moet zijn is voor iedereen anders, zoveel mensen zoveel meningen.
Doel je bij stal inbegrepen niet de huur van een leasepaard? Daarbij wordt nog wel eens afgesproken dat je niet mee hoeft te betalen aan da kosten.
Roodvos schreef:Nou, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Voor bepaalde ingrepen, zoals een operatie die niet spoedeisend is, is wel vooraf toestemming vereist van de verzekering. (Ook best logisch eigenlijk.) En het kan natuurlijk zijn dat een verzekering het geen noodzakelijk ingreep vindt, maar ook dat heb ik nog nooit meegemaakt. En bij spoedeisende hulp zo snel mogelijk de verzekering inlichten.Citaat:Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid jouw polis is. Hoe meer je verzekerd, hoe duurder je polis en hoe meer er uitgekeerd wordt. Maar wat hier ook gezegd wordt, jij beslist vaak niet wat er met je paard gebeurd maar de verzekering.
Een paardenverzekering bestaat meestal uit 2 delen:
1) Een verzekering voor ongeschiktheid/dood
2) Een verzekering voor (aanvullende) ziektekosten
Kies je alleen voor 1, dan ben je vrij om zelf te beslissen over de behandelingen en ingrepen. Maar moet je uiteraard ook zelf de rekening (kunnen) betalen voor medische ingrepen.
Verzekering 2 kan je niet zelfstandig afsluiten, dan wordt het 1+2.
Gewoonlijk wordt er een maximum per jaar en/of per geval aan ziektekosten vergoed. Maximale vergoeding ziektekosten is meestal de verzekerde waarde van het paard, met een maximum. Dit maximum wisselt per verzekering, maar zit gewoonlijk tussen de 4000 - 5000 euro. Als je paard verzekert is voor 3000 euro, krijg je dus max. 3000 euro terug aan ziektekosten. Is je paard voor 8000 verzekert, dan krijg je max. 4000 (tot 5000) terug.
Gewoonlijk heb je een vast bedrag aan eigen risico en/of nog een % aan eigen risico.
De premie bestaat uit een % van de verzekerde waarde + een bedrag voor de ziektekostenverzekering.
Emma_rebel schreef:cobiie schreef:
Voordat je een paard gaat kopen is het verstandig een “spaarpotje” op te bouwen zodat je dus wel onvoorziene kosten kan ophoesten.Hoe groot dat spaarpotje moet zijn is voor iedereen anders, zoveel mensen zoveel meningen.
Doel je bij stal inbegrepen niet de huur van een leasepaard? Daarbij wordt nog wel eens afgesproken dat je niet mee hoeft te betalen aan da kosten.
maar dat lijkt mij zo risicovol, ik verdien niet per se heel veel per maand en al helemaal niet als ik straks een paard heb, 50 euro per maand moet dan wel lukken maar stel ik heb mn paard 2 maanden en hij krijgt ineens koliek of word kreupel dan kan ik niet zo veel met mn 100 euro
cobiie schreef:Voordat je een paard gaat kopen is het verstandig een “spaarpotje” op te bouwen zodat je dus wel onvoorziene kosten kan ophoesten.Hoe groot dat spaarpotje moet zijn is voor iedereen anders, zoveel mensen zoveel meningen.
Emma_rebel schreef:heb een verzekering gevonden zeg maar waar ze bij overlijden 100% uitkeren en bij kreupelheid en dergelijke 90% en dan betaal je zelf 75 euro per kalender jaar en iets van 21% assuratie belasting maar heb geen idee wat dat is eigenlijk XD en die is dan wel goed toch? Ik ben zeg maar nog best jong dus wil wel echt verzekeren denk ik want ik ben erg slecht in geld echt opzij zetten en er echt niet aankomen enz
Emma_rebel schreef:heb een verzekering gevonden zeg maar waar ze bij overlijden 100% uitkeren en bij kreupelheid en dergelijke 90% en dan betaal je zelf 75 euro per kalender jaar en iets van 21% assuratie belasting maar heb geen idee wat dat is eigenlijk XD en die is dan wel goed toch? Ik ben zeg maar nog best jong dus wil wel echt verzekeren denk ik want ik ben erg slecht in geld echt opzij zetten en er echt niet aankomen enz