Verzekeringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RiverHunter

Verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 23:19

Hoe zit het nou met verzekeringen? :P

Hoeveel betalen jullie en wat verzekeren jullie?
en waar natuurlijk?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:31

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:33

Wat voor verzekering bedoel je? :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 01:00

Niet.
De verzekering kan ervoor kiezen niet uit te betalen indien jij samen met de dierenarts besluit het dier te laten inslapen en dat het genoeg geweest is. Als de verzekering van mening is dat jij niet alles hebt gedaan om het dier te verbeteren qua gezondheid, keren ze de kosten soms niet uit. Daarnaast zijn er gevallen bekend waar in de voorwaarden staat dat zij het paard overnemen als jij het schadebedrag claimt. Kortom, je verkoopt je paard aan hen zodra je een claim indient.

Ik bepaal wat er met mn dier gebeurt, en niet iemand vanachter een bureautje.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 11:02

RoyceMack schreef:
Niet.
De verzekering kan ervoor kiezen niet uit te betalen indien jij samen met de dierenarts besluit het dier te laten inslapen en dat het genoeg geweest is. Als de verzekering van mening is dat jij niet alles hebt gedaan om het dier te verbeteren qua gezondheid, keren ze de kosten soms niet uit. Daarnaast zijn er gevallen bekend waar in de voorwaarden staat dat zij het paard overnemen als jij het schadebedrag claimt. Kortom, je verkoopt je paard aan hen zodra je een claim indient.

Ik bepaal wat er met mn dier gebeurt, en niet iemand vanachter een bureautje.

Maar hoe zit het dan met onverwachte kosten? Stel hij moet geopereerd worden enzo? Dat kan ik niet ff ophoesten en geen idee hoe het zit ik lees vaak dat bij een stal de dierenarts zit inbegrepen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:08

Er zijn grofweg twee soorten verzekeringen voor je paard: aansprakelijkheid en ziektekosten. Die eerste heb je vaak (maar is niet verplicht) een verzekering al voor vanuit jezelf. Je moet wel even controleren of je paard ook onder huisdieren valt. Deze verzekering is onwijs aan te raden, want dekt als het goed is ongevallen die je paard veroorzaakt (net zoals die ongevallen die je zelf veroorzaakt dekt).

Verder heb je dan ziektekosten/overlijdens verzekeringen. Die bestaan er in allerlei soorten en maten. Het is heel goed om dit uit te zoeken, en de voorwaarden goed door te lezen. Zo voorkom je dat je voor verrassingen (die roycemack al noemt) komt te staan.

Dierenarts zit vaak niet bij de stalling inbegrepen. Echter, in sommige stallingen zit wel inentingen en/of mest onderzoek/ontwormen inbegrepen, omdat de staleigenaar op dit vlak geen risico wil nemen. Dat zit dan al in je stalgeld inbegrepen. Ook zijn dit over het algemeen niet het type kosten waar je voor verzekerd wil zijn, daar zijn ze te laag voor.

Echte onverwachte kosten kan je op twee manieren tackelen: of je zorgt voor een eigen spaarpot (vaak aan te raden wanneer je de mogelijkheid hebt), ofje verzekerd je paard (voor ziektekosten en of overlijden). Let er wel op dat bij sommige paarden al delen worden uitgesloten (bvb een been wanneer bekend is dat daar al peesblessure heeft gezeten) en dat paarden op leeftijd niet altijd worden toegestaan of gewoon uit de verzekering gegooid worden.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 11:46

LoveBodin schreef:
Er zijn grofweg twee soorten verzekeringen voor je paard: aansprakelijkheid en ziektekosten. Die eerste heb je vaak (maar is niet verplicht) een verzekering al voor vanuit jezelf. Je moet wel even controleren of je paard ook onder huisdieren valt. Deze verzekering is onwijs aan te raden, want dekt als het goed is ongevallen die je paard veroorzaakt (net zoals die ongevallen die je zelf veroorzaakt dekt).

Verder heb je dan ziektekosten/overlijdens verzekeringen. Die bestaan er in allerlei soorten en maten. Het is heel goed om dit uit te zoeken, en de voorwaarden goed door te lezen. Zo voorkom je dat je voor verrassingen (die roycemack al noemt) komt te staan.

Dierenarts zit vaak niet bij de stalling inbegrepen. Echter, in sommige stallingen zit wel inentingen en/of mest onderzoek/ontwormen inbegrepen, omdat de staleigenaar op dit vlak geen risico wil nemen. Dat zit dan al in je stalgeld inbegrepen. Ook zijn dit over het algemeen niet het type kosten waar je voor verzekerd wil zijn, daar zijn ze te laag voor.

Echte onverwachte kosten kan je op twee manieren tackelen: of je zorgt voor een eigen spaarpot (vaak aan te raden wanneer je de mogelijkheid hebt), ofje verzekerd je paard (voor ziektekosten en of overlijden). Let er wel op dat bij sommige paarden al delen worden uitgesloten (bvb een been wanneer bekend is dat daar al peesblessure heeft gezeten) en dat paarden op leeftijd niet altijd worden toegestaan of gewoon uit de verzekering gegooid worden.

Oké dus eigenlijk moet je ff rondbellen en een verzekering laten opstellen geschikt voor jou?

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:48

Ik heb mijn pony verzekerd bij EFO. ik heb gewoon een basisverzeking en betaal 30 euro in de maand.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 14:15

Anoukwander schreef:
Ik heb mijn pony verzekerd bij EFO. ik heb gewoon een basisverzeking en betaal 30 euro in de maand.

Basisverzekering is ook onverwachte kosten of operaties tot een bepaald bedrag of niet?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:21

Emma_rebel schreef:
Anoukwander schreef:

Basisverzekering is ook onverwachte kosten of operaties tot een bepaald bedrag of niet?

Neen, dan heb je een (uitgebreide) ziekteverzekering.
Basis is alleen dood/noodslachting :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:27

Emma_rebel schreef:
Maar hoe zit het dan met onverwachte kosten? Stel hij moet geopereerd worden enzo? Dat kan ik niet ff ophoesten en geen idee hoe het zit ik lees vaak dat bij een stal de dierenarts zit inbegrepen?

Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid jouw polis is. Hoe meer je verzekerd, hoe duurder je polis en hoe meer er uitgekeerd wordt. Maar wat hier ook gezegd wordt, jij beslist vaak niet wat er met je paard gebeurd maar de verzekering.

Om het dikgedrukte moet ik wel even lachen. Dat lijkt me sterk dat een stal de dierenartskosten betaalt :j
Zou lekker zijn als er 3 paarden zijn met operaties :')
Mocht het zo zijn, zou ik graag weten welke stal dat is :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:39

Dure pony, als je zijn waarde verzekerd voor 30 euro per maand (360 per jaar).
Dure verzekering.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:46

Citaat:
Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid jouw polis is. Hoe meer je verzekerd, hoe duurder je polis en hoe meer er uitgekeerd wordt. Maar wat hier ook gezegd wordt, jij beslist vaak niet wat er met je paard gebeurd maar de verzekering.
Nou, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Voor bepaalde ingrepen, zoals een operatie die niet spoedeisend is, is wel vooraf toestemming vereist van de verzekering. (Ook best logisch eigenlijk.) En het kan natuurlijk zijn dat een verzekering het geen noodzakelijk ingreep vindt, maar ook dat heb ik nog nooit meegemaakt. En bij spoedeisende hulp zo snel mogelijk de verzekering inlichten.

Een paardenverzekering bestaat meestal uit 2 delen:
1) Een verzekering voor ongeschiktheid/dood
2) Een verzekering voor (aanvullende) ziektekosten
Kies je alleen voor 1, dan ben je vrij om zelf te beslissen over de behandelingen en ingrepen. Maar moet je uiteraard ook zelf de rekening (kunnen) betalen voor medische ingrepen.
Verzekering 2 kan je niet zelfstandig afsluiten, dan wordt het 1+2.
Gewoonlijk wordt er een maximum per jaar en/of per geval aan ziektekosten vergoed. Maximale vergoeding ziektekosten is meestal de verzekerde waarde van het paard, met een maximum. Dit maximum wisselt per verzekering, maar zit gewoonlijk tussen de 4000 - 5000 euro. Als je paard verzekert is voor 3000 euro, krijg je dus max. 3000 euro terug aan ziektekosten. Is je paard voor 8000 verzekert, dan krijg je max. 4000 (tot 5000) terug.

Gewoonlijk heb je een vast bedrag aan eigen risico en/of nog een % aan eigen risico.

De premie bestaat uit een % van de verzekerde waarde + een bedrag voor de ziektekostenverzekering.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:27

Emma_rebel schreef:

Voordat je een paard gaat kopen is het verstandig een “spaarpotje” op te bouwen zodat je dus wel onvoorziene kosten kan ophoesten. ;) Hoe groot dat spaarpotje moet zijn is voor iedereen anders, zoveel mensen zoveel meningen.

Doel je bij stal inbegrepen niet de huur van een leasepaard? Daarbij wordt nog wel eens afgesproken dat je niet mee hoeft te betalen aan da kosten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:34

vaak kom je veeeeel goedkoper uit als je zelf maandelijks bv 50 euro aan de kant zet.

verzekeringen blijven bedrijven die mooi geld verdienen aan mensen en geen liefdadigheidsinstellingen.

het gros van de mensen betaalt veeeeel meer dan wat ze ooit nodig hebben.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 19:37

Lizzyy schreef:
Emma_rebel schreef:

Om het dikgedrukte moet ik wel even lachen. Dat lijkt me sterk dat een stal de dierenartskosten betaalt :j
Zou lekker zijn als er 3 paarden zijn met operaties :')
Mocht het zo zijn, zou ik graag weten welke stal dat is :D

ja nee ik bedoelde ontworming en dergelijke dingen dat dat bij de stalling zit inbegrepen niet operaties

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 19:38

cobiie schreef:
Emma_rebel schreef:

Voordat je een paard gaat kopen is het verstandig een “spaarpotje” op te bouwen zodat je dus wel onvoorziene kosten kan ophoesten. ;) Hoe groot dat spaarpotje moet zijn is voor iedereen anders, zoveel mensen zoveel meningen.

Doel je bij stal inbegrepen niet de huur van een leasepaard? Daarbij wordt nog wel eens afgesproken dat je niet mee hoeft te betalen aan da kosten.

maar dat lijkt mij zo risicovol, ik verdien niet per se heel veel per maand en al helemaal niet als ik straks een paard heb, 50 euro per maand moet dan wel lukken maar stel ik heb mn paard 2 maanden en hij krijgt ineens koliek of word kreupel dan kan ik niet zo veel met mn 100 euro

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 19:39

Roodvos schreef:
Citaat:
Nou, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Voor bepaalde ingrepen, zoals een operatie die niet spoedeisend is, is wel vooraf toestemming vereist van de verzekering. (Ook best logisch eigenlijk.) En het kan natuurlijk zijn dat een verzekering het geen noodzakelijk ingreep vindt, maar ook dat heb ik nog nooit meegemaakt. En bij spoedeisende hulp zo snel mogelijk de verzekering inlichten.

Een paardenverzekering bestaat meestal uit 2 delen:
1) Een verzekering voor ongeschiktheid/dood
2) Een verzekering voor (aanvullende) ziektekosten
Kies je alleen voor 1, dan ben je vrij om zelf te beslissen over de behandelingen en ingrepen. Maar moet je uiteraard ook zelf de rekening (kunnen) betalen voor medische ingrepen.
Verzekering 2 kan je niet zelfstandig afsluiten, dan wordt het 1+2.
Gewoonlijk wordt er een maximum per jaar en/of per geval aan ziektekosten vergoed. Maximale vergoeding ziektekosten is meestal de verzekerde waarde van het paard, met een maximum. Dit maximum wisselt per verzekering, maar zit gewoonlijk tussen de 4000 - 5000 euro. Als je paard verzekert is voor 3000 euro, krijg je dus max. 3000 euro terug aan ziektekosten. Is je paard voor 8000 verzekert, dan krijg je max. 4000 (tot 5000) terug.

Gewoonlijk heb je een vast bedrag aan eigen risico en/of nog een % aan eigen risico.

De premie bestaat uit een % van de verzekerde waarde + een bedrag voor de ziektekostenverzekering.

dankje!

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 19:40

ow sorry cobbiiee had verkeerde persoon gequote

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:44

Emma_rebel schreef:
cobiie schreef:

maar dat lijkt mij zo risicovol, ik verdien niet per se heel veel per maand en al helemaal niet als ik straks een paard heb, 50 euro per maand moet dan wel lukken maar stel ik heb mn paard 2 maanden en hij krijgt ineens koliek of word kreupel dan kan ik niet zo veel met mn 100 euro

Zolang je nog geen paard hebt kan je het toekomstige stalgeld neem ik aan opzij zetten om het spaarpotje te vullen. ;) Neem aan dat je dan veel meer kan sparen dan wanneer je wel je paardje hebt.
Zolang je spaarpotje nog niet vol genoeg is stel je het kopen van een paard nog even uit. :P
Bedenk dat je bij een verzekering soms ook nog 25% zelf moet betalen (of een x bedrag per claim). Er zijn behandelingen die de verzekeraar niet wilt vergoeden maar jij misschien wel graag wilt laten uitvoeren. Daar zal je ook wat geld voor opzij moeten leggen anders heb je alsnog een probleem. ;)

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 20:25

cobiie schreef:

maar dat lijkt mij zo risicovol, ik verdien niet per se heel veel per maand en al helemaal niet als ik straks een paard heb, 50 euro per maand moet dan wel lukken maar stel ik heb mn paard 2 maanden en hij krijgt ineens koliek of word kreupel dan kan ik niet zo veel met mn 100 euro[/quote]

Zolang je nog geen paard hebt kan je het toekomstige stalgeld neem ik aan opzij zetten om het spaarpotje te vullen. ;) Neem aan dat je dan veel meer kan sparen dan wanneer je wel je paardje hebt.
Zolang je spaarpotje nog niet vol genoeg is stel je het kopen van een paard nog even uit. :P
Bedenk dat je bij een verzekering soms ook nog 25% zelf moet betalen (of een x bedrag per claim). Er zijn behandelingen die de verzekeraar niet wilt vergoeden maar jij misschien wel graag wilt laten uitvoeren. Daar zal je ook wat geld voor opzij moeten leggen anders heb je alsnog een probleem. ;)[/quote]

heb een verzekering gevonden zeg maar waar ze bij overlijden 100% uitkeren en bij kreupelheid en dergelijke 90% en dan betaal je zelf 75 euro per kalender jaar en iets van 21% assuratie belasting maar heb geen idee wat dat is eigenlijk XD en die is dan wel goed toch? Ik ben zeg maar nog best jong dus wil wel echt verzekeren denk ik want ik ben erg slecht in geld echt opzij zetten en er echt niet aankomen enz

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:46

Aansprakelijkheidsverzekering voor de pony valt hier onder de inboedelverzekering. Ik betaal omgerekend €16,- per maand en als hij schade maakt is dat t/m 1 miljoen verzekerd. Tevens ben ik verzekerd als ik op een paard rijd wat niet mijn eigendom is en er iets met het dier gebeurd. De gezondheid van mijn pony is niet verzekerd. Ik heb hem 13 jaar geleden voor de slachtprijs gekocht, hij is nu bijna 20. Heb 2000,- voor noodgevallen en daarboven is het goed geweest, dan gaat er een spuitje in. Want daarboven wil het zeggen dat het of een grote operatie betreft en dat doe ik hem zeker niet aan, of maandenlang dierenartsbezoeken en/of dure medicijnen om hem er door te krijgen en dat zie ik niet zitten. Een toekomstig jong dier met potentieel voor de sport zou ik trouwens wel verzekering.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:50

Lees bij een verzekering vooral goed de kleine lettertjes, daar staan vaak de uitsluitingen/ uitzonderingen.

Of die verzekering goed voor jou is kan ik niet bepalen, neem de voorwaarden goed door (met behulp van je ouders) alvorens je het afsluit.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:06

Emma_rebel schreef:
heb een verzekering gevonden zeg maar waar ze bij overlijden 100% uitkeren en bij kreupelheid en dergelijke 90% en dan betaal je zelf 75 euro per kalender jaar en iets van 21% assuratie belasting maar heb geen idee wat dat is eigenlijk XD en die is dan wel goed toch? Ik ben zeg maar nog best jong dus wil wel echt verzekeren denk ik want ik ben erg slecht in geld echt opzij zetten en er echt niet aankomen enz

Ik weet niet welke verzekering dat is, maar lees goed de kleine lettertjes
Dingen zoals voorrijdkosten ed zijn vaak al uitgesloten. Wormkuren, inentingen etc zijn sowieso niet te verzekeren.

Als jij geen 200( zoals je hierboven zegt, max 100,- ) kan ophoesten omdat je paard zich heeft verwond aan zijn benen, dan zou ik niet aan een paard beginnen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:24

Emma_rebel schreef:

Dat klinkt niet als een ziektekostenverzekering :n
Dit is een verzekering voor de dood.

Bij een ziektekostenverzekering zit je al snel aan €50,- per maand.

Ik zeg uit ervaring dat de verzekering meer armoe dan geluk brengt.
Een verzekering kan zou je paard opeisen (wat bij mij is gebeurd) en daar sta jij dan.
Uiteindelijk hebben ze bij mij bij hoge uitzondering omdat ze grote blunders waren begaan (heb het tot een dreigende rechtszaak moeten laten komen) ongedaan gemaakt en het paard laten opereren (Maar daar hebben ze wel 1,5 jaar! Over gedaan).