Ontmoeten vorige eigenaar, effect op paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livion

Ontmoeten vorige eigenaar, effect op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 09:39

Sinds een aantal weken heb ik een paard waar ik onwijs blij mee ben <3
Op dit moment zitten we in een fase waarin hij mij wat uitprobeert (waar ik overigens goede begeleiding bij heb). We doen veel grondwerk en voor mijn gevoel is dit een essentiële fase om een goede basis te krijgen.

Nu wil de vorige eigenaar hem graag opzoeken (zonder dat ik er ben) en mijn gevoel zegt dat dat nu niet handig is. Graag wil ik eerst wat verder zijn in dit proces en ik weet niet of / wat voor effect het op hem heeft als hij de vorige eigenaar ziet. Ik zou het zo jammer vinden als we daarna weer een stap terug zouden zijn.

Gezien ik geen ervaring heb met hoe paarden hierop kunnen reageren, ben ik misschien voorzichtiger dan nodig. Deze situatie ken ik alleen van een hond, waarop dit grote impact had, maar dat is niet vergelijkbaar denk ik.
Ik twijfel of ik niet overdrijf en wil de vorige eigenaar niet afwijzen. Men is van harte welkom, dat heb ik bij de koop ook aangegeven. Alleen zou ik daar graag nog even mee wachten.

Wat is jullie ervaring hierin? Merkte je effect toen je paard zijn vorige eigenaar weer zag? Iets van heimwee, of was het juist positief?

dblijham

Re: Ontmoeten vorige eigenaar, effect op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:41

Waarom zonder dat je er bij bent? Ik zou juist gebruik maken van de kennis van de vorige eigenaar en hem of haar jullie even laten begeleiden bij dat uitproberen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:41

Ik zou het zeker niet fijn vinden als de vorige eigenaar mijn paard wil opzoeken zonder dat ik er bij ben.
Natuurlijk gebeurt dat niet.

Als ze zou willen komen, dan mag dat uiteraard, maar dan wel wanneer ik er ook bij ben.

Ik ben zelf ook eens bij een vorige pony van mij gaan kijken met de fokker, de 'nieuwe' eigenaresse was er ook bij, was hartstikke leuk en wat zag de pony er goed uit!
Had volgens mij helemaal geen effect dat ik (en de fokker van de pony) zijn geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:43

Ik denk dat het wel zal loslopen of je moet echt een heel erg gevoelig paard hebben. Het blijft bij kijken toch? Mijn ervaring is dat paarden een andere band met ons hebben dan honden.

Ik zou er zelf eerder moeite mee hebben dat ze langskomen als ik er niet ben.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:44

Aangezien mijn paard van mijn buurman was (en daar gefokt) voordat ik hem kocht zagen we zijn oude baas regelmatig, kwam verder weinig reactie op behalve zoeken naar de pepermuntjes die hij altijd voerde.

Zou alleen niet akkoord gaan met zonder jou het paard opzoeken. Het is jouw paard. Als jij het leuk/goed vind dat ze een keer komt kijken, prima. Maar niet zonder jou, en geen dingetje meer dan jij goed vind. Als jij vind dat ze mag aaien en meer niet, dan gaat ze alleen aaien. :)

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:47

Het paard opzoeken lijkt mij geen problemen veroorzaken.

Maar ik heb wel mijn vraagtekens bij waarom de vorige eigenaar zonder jou erbij het paard wil opzoeken, dit komt op mij wat vreemd over.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:53

De vorige eigenaresse van mijn paard heeft hem ook nog wel eens opgezocht (waar ik bij was :+ ). Daar maakten we afspraken over en dat vond ik dan prima. Echter, vorige zomer is ze zo naar stal gegaan onder de noemer van 'ik was in de buurt dus kom hem even een aai brengen'. Ik vond dat geen stijl. Ik wist van niets en dan aan de staleigenaar vragen hoe het met MIJN paard gaat etc. Dit bracht de pensionhoudster ook in een awkward positie. Zo van, oké iemand komt op mijn erf voor het paard van mijn nietsvermoedende pensionklant :roll:

Nu weet jij het wel van te voren, maar zou niet weten waarom ze het paard moet opzoeken, zonder dat jij erbij bent. Waarom ben je er zelf niet bij? Jullie kunnen toch ook een datum prikken dat jullie beide kunnen? Overigens denk ik niet dat het paard er anders om zal doen. Ze leven toch meer in het nu. Dat geldt voor veel wel denk ik (dit is althans mijn ervaring). Net als mensen die altijd erop staan dat hun paard eenkennig is en alleen hen tolereert. Tuurlijk, dat bestaat. Maar zou het zo echt zo vaak voorkomen? Tuurlijk reageert het paard even anders of vind ie een andere ruiter even gek, maar dat komt i.m.o. vaker voort uit afwijken van de gewoonte. Iets is anders dan anders.. Als de andere ruiter er vaak genoeg op zou zitten is dat weer de norm, de gewoonte. Misschien zijn er ook zat paarden die er wel erg gevoelig voor zijn, maar persoonlijk heb ik dat nog niet meegemaakt.

Mijn paard gaf overigens geen blik van herkenning o.i.d. naar zijn vorige eigenaresse. Het leek hem niets te doen. Had het te druk met zn hooi :=
Laatst bijgewerkt door Marizi op 09-06-18 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:55

Vind ik ook vreemd en niet acceptabel. Komen prima, maar alleen. Nee, dat zou Ik niet doen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:56

Ik denk dat dat voor ons moeilijk te zeggen is, zonder enige kennis van het paard te hebben.

Maar, ik heb bij een paardentrainer in Canada gewerkt en heb m'n ogen uitgekeken naar hoeveel effect het kán hebben. We hadden daar een ongelooflijk verwend paard die je begon aan te vallen en z'n kont naar je toe draaide om te trappen. De training ging heel goed en we waren zelfs zo ver dat we hem konden rijden. Eigenaren kwamen kijken, stonden een half uur te knuffelen met het paard en paard was direct terug bij af. Weer super onbeschoft, zelfde gedrag als toen hij kwam. En dat dus maar met een half uurtje!! Gelukkig was het wel weer makkelijk te fixen, omdat het maar een korte periode was. Maar dat laat wel zien hoe snel het paard weer naar het oude gedrag weer op kan pikken bij de verkeerde aandacht.

Nou was dat paard ook een extreem geval hoor, dus dat zegt natuurlijk niks over jouw paard. Maar het kán dus wel effect hebben op de training als het op een verkeerd moment is.

Ik zou haar sowieso niet laten komen zonder dat jij er bij bent.

edit: Oja, paarden herinneren mensen echt heel goed. Dit weet ik echt heel zeker omdat ik dit verschillende keren heb meegemaakt met verschillende paarden.. Zeker wel heel bijzonder om te zien/ merken :j Maar misschien niet geheel handig op een moment dat de training nog op een kwetsbaar punt zit.
Ik zou wat dat betreft je gevoel volgen.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 09-06-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:57

Het is nu jouw paard,jij zegt nu wat wel en niet gebeurd,en iemand die je paard wil opzoeke, waar jij je niet goed bij voelt,dan gebeurd dat toch gewoon niet.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:58

Eileen_ schreef:
Ik denk dat dat voor ons moeilijk te zeggen is, zonder enige kennis van het paard te hebben.

Maar, ik heb bij een paardentrainer in Canada gewerkt en heb m'n ogen uitgekeken naar hoeveel effect het kán hebben. We hadden daar een ongelooflijk verwend paard die je begon aan te vallen en z'n kont naar je toe draaide om te trappen. De training ging heel goed en we waren zelfs zo ver dat we hem konden rijden. Eigenaren kwamen kijken, stonden een half uur te knuffelen met het paard en paard was direct terug bij af. Weer super onbeschoft, zelfde gedrag als toen hij kwam. En dat dus maar met een half uurtje!! Gelukkig was het wel weer makkelijk te fixen, omdat het maar een korte periode was. Maar dat laat wel zien hoe snel het paard weer naar het oude gedrag weer op kan pikken bij de verkeerde aandacht.

Nou was dat paard ook een extreem geval hoor, dus dat zegt natuurlijk niks over jouw paard. Maar het kán dus wel effect hebben op de training als het op een verkeerd moment is.

Whoa! :wow: dat is wel extreem indd! Fijn dat het wel weer goedgekomen is!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:01

tengeltje11 schreef:
Het is nu jouw paard,jij zegt nu wat wel en niet gebeurd,en iemand die je paard wil opzoeke, waar jij je niet goed bij voelt,dan gebeurd dat toch gewoon niet.

:j Vind ik ook. Als jij duidelijk voelt dat je het nu niet wil, dan hoef je het helemaal niet nu te doen.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:04

Ik zou zeker erbij willen zijn als de oude eigenaar kwam. Zou voor mij een duidelijke nee zijn als ik er niet bij kon zijn.

Hier een oude eigenaar gehad en paard helaas op de verkeerde manier veel last van gehad. Ik dacht dat hij het aan kon en geen probleem zou geven.
Direct vol spanning en heel schichtig terwijl hij bij ons de grootste slijmbal qua aandacht is. Het juist leuk vind dat je bij hem bent.
Heeft wel weer paar dagen gekost om te settelen.

Ik zou goed afwegen wat je weet van de oude situatie en dan ja of nee zeggen. En bezichtigen waar je bij bent.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:06

Waarom wil ze eigenlijk alleen met je paard zijn?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:13

Er is natuurlijk een verschil of de vorige eigenaresse eventjes alleen met het paard wil zijn , dus dat jij nu een stapje achteruit doet of eventjes iets anders gaat doen, óf dat de vorige eigenaresse komt terwijl jij er niet bent.
Ik weet niet helemaal wat de bedoeling is uit jouw tekst.
Helemaal alleen zijn met het paard terwijl jij niet aanwezig bent is raar en niet nodig lijkt mij.
Veel invloed zal een bezoekje met de vorige eigenaresse niet hebben is mijn ervaring.
En ik kan me heel goed voorstellen dat iemand toch nog een keer haar ex-paard wil zien in de nieuwe leefomstandigheden .
Maar dat kan prima met jou erbij.
Het lijkt me voor haar ook leuk om de interactie tussen het paard en de nieuwe eigenaresse te zien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:15

vienna1987 schreef:
Waarom wil ze eigenlijk alleen met je paard zijn?

Ik ben ook vooral benieuwd naar het waarom.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 10:19

capopjekop schreef:
Ik zou er zelf eerder moeite mee hebben dat ze langskomen als ik er niet ben.

Ik weet inderdaad niet zo goed wat ik daarvan vind.
Wel goed om dat even te verduidelijken: ze woont in de buurt, is al een aantal keren langs de stalling gekomen en vroeg nu of ze er gewoon heen kon lopen als ze er weer een keer langs komt. Wel fijn dat ze dit van tevoren vraagt en het is dus niet zo dat ze expliciet vroeg of ik er niet bij wilde zijn, maar dat leek wel de insteek.

Ik heb nog niet gereageerd dus uiteraard kan ik aangeven dan graag een moment af te spreken waarop ik er ben.

Voor de vorige eigenaar kan ik me best voorstellen dat het fijn is even alleen met hem te zijn. Ze had veel moeite met het afscheid en dit is misschien ook wel weer even een moeilijk moment. Ik wil haar daarin best wat ruimte bieden, maar vind het niet fijn wanneer ze langs zou komen zonder dat ik weet wanneer dit zou zijn.
Ik bedenk me nu dat ik er natuurlijk ook niet bovenop hoef te staan, ik kan ook op het terrein zijn zonder ernaast te staan.

_Zidane schreef:
De vorige eigenaresse van mijn paard heeft hem ook nog wel eens opgezocht (waar ik bij was :+ ). Daar maakten we afspraken over en dat vond ik dan prima. Echter, vorige zomer is ze zo naar stal gegaan onder de noemer van 'ik was in de buurt dus kom hem even een aai brengen'. Ik vond dat geen stijl. Ik wist van niets en dan aan de staleigenaar vragen hoe het met MIJN paard gaat etc. Dit bracht de pensionhoudster ook in een awkward positie. Zo van, oké iemand komt op mijn erf voor het paard van mijn nietsvermoedende pensionklant :roll:

Dat zou ik ook heel vervelend vinden! Misschien is iemand zich dan van geen kwaad bewust, maar dan ga je toch echt over een grens heen wat mij betreft. Heb je dit kunnen uitspreken met diegene?

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:20

Als je het brengt zoals je het opschrijft, hoef je echt niet bang te zijn dat je de vorige eigenaar afwijst hoor. Dat is heel goed te begrijpen.

Na een jaar of 14 kwam de vorige eigenaar van mijn paard en ze werd er heel boos van! Zoals ze deed in het begin dat ik haar had. Ik deed er toen maar luchtig over maar eigenlijk omdat ik me geen houding wist te geven en vond ik het heel naar voor mijn paard. Aardige mensen hoor, dat was zeker het punt niet. En ze hebben ongetwijfeld hun best voor haar gedaan. Maar ze is mijn soulmate, dat is natuurlijk ook niet te vergelijken. Misschien dacht ze dat ze weer terug moest :=

Het gedrag is overigens niet blijven hangen, maar dat zou ook wat zijn na zoveel jaar.

Ik denk ook dat de band met een hond wel heel anders is. Maar als deze ontmoeting voor jou nog niet goed voelt, gewoon nog niet doen. Je verwoordt het prima.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:25

Ik gok dat ze er een sentimenteel moment (afscheid?) zou kunnen komen en de eigenaar dat niet goed kan als er mensen bij zijn (logisch). Misschien is het klaar na dat?

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:27

Ik zou als vorige eigenaar eigenlijk alleen maar blij zijn dat er zorgvuldig met het paard wordt omgesprongen! Je maakt heel goed duidelijk dat je jullie band aan het opbouwen bent en goed nadenkt over wat je het beste lijkt voor je paard. Dat is toch prachtig +:)+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:31

Ik zit een beetje aan de andere kan. Vorig jaar lijn paard verkocht omdat ik er niet meer kon voor zorgen door een knieblessure die ik had en hij werkte nog zo graag. Mijn knieblessure is chronisch en verzorgers waren geen succes.
Hij staat nog bij dezelfde stam waar ik stond en ik weet dat hij het super heeft. Pensionhouder heeft al meerdere keren gezegd dat ik altijd nog welkom ben. Maar de nieuwe eigenaar is een heel stil persoon die niet makkelijk praat. Dus ik heb geen idee wat zij ervan vind. Ik ben dan ook terughoudend om langs te gaan. Hoewel ik hem nog wel eens wil zien wil ik niet dat ze het gevoel heeft dat ik haar controleer. Terwijl ik weet dat hij het super heeft. Hij staat vol pension en heeft exact dezelfde verzorging als toen hij van mij was.

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:39

Ik had mijn vorige paard een paar maanden, hij deed alles braaf maar daar was het ook wel mee gezegd. Een échte band leek het niet te worden. Tot zijn vorige eigenaresse een keer kwam kijken. Door het dolle was hij! Ik had hem nog nooit zo blij gezien. De hele tijd rollen en weer in de benen springen, gek doen en aandacht vragen. Na dat bezoek had ik een totaal ander paard en is onze band snel gegroeid. Alsof hij het eerder niet begreep en het nu goed was, heel bizar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:43

Vaak is het effect van enkel het weerzien van de oude eigenaar niet heel erg groot.

Ikzelf zou er wel gewoon bij willen zijn. Zeker bij mensen die veel moeite met de verkoop hadden en nog dichtbij wonen. Die zou ik niet onbeperkt zelf toegang verstrekken tot het paard uit angst dat ze er wekelijks op de stoep staan.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 10:45

Wat fijn, zoveel reacties!

Eileen_ schreef:

edit: Oja, paarden herinneren mensen echt heel goed. Dit weet ik echt heel zeker omdat ik dit verschillende keren heb meegemaakt met verschillende paarden.. Zeker wel heel bijzonder om te zien/ merken :j Maar misschien niet geheel handig op een moment dat de training nog op een kwetsbaar punt zit.
Ik zou wat dat betreft je gevoel volgen.

Oei, wat een half uurtje knuffelen dan al kan doen! Het zal inderdaad erg verschillen per paard of het hem iets doet (of hoeveel je daarvan ziet).

Dat zeg je goed, het voelt kwestbaar op dit moment. Voor hetzelfde geld zou het helemaal geen impact hebben, maar ik wil het daar nu eigenlijk niet op gokken.

Speirs schreef:
Als je het brengt zoals je het opschrijft, hoef je echt niet bang te zijn dat je de vorige eigenaar afwijst hoor. Dat is heel goed te begrijpen.

Na een jaar of 14 kwam de vorige eigenaar van mijn paard en ze werd er heel boos van! Zoals ze deed in het begin dat ik haar had. Ik deed er toen maar luchtig over maar eigenlijk omdat ik me geen houding wist te geven en vond ik het heel naar voor mijn paard. Aardige mensen hoor, dat was zeker het punt niet. En ze hebben ongetwijfeld hun best voor haar gedaan. Maar ze is mijn soulmate, dat is natuurlijk ook niet te vergelijken. Misschien dacht ze dat ze weer terug moest :=

Het gedrag is overigens niet blijven hangen, maar dat zou ook wat zijn na zoveel jaar.

Ik denk ook dat de band met een hond wel heel anders is. Maar als deze ontmoeting voor jou nog niet goed voelt, gewoon nog niet doen. Je verwoordt het prima.

Na 14 jaar nota bene! Jemig, Eileen schreef al dat paarden mensen heel goed herinneren en wat is dit daar een treffend voorbeeld van.

Speirs schreef:
Ik zou als vorige eigenaar eigenlijk alleen maar blij zijn dat er zorgvuldig met het paard wordt omgesprongen! Je maakt heel goed duidelijk dat je jullie band aan het opbouwen bent en goed nadenkt over wat je het beste lijkt voor je paard. Dat is toch prachtig +:)+

Wat fijn om te horen, dank je wel :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:56

Bij ons is ook de vorige eigenaaresse een x langs geweest om te kijken hoe het ging nadat wij contact met haar hadden gelegd ivm gedrag van paard. Dit is prima verlopen, paard was niet anders dan voorheen. Ik zou gewoon aan geven dat ze t paard mag bezoeken maar dat je er graag bij bent...?