Paard met trauma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 22:38

Hallo iedereen,

door een nare ervaring heeft mijn jong paard een trauma opgelopen onder het zadel. Ik heb geprobeerd om van nul terug te beginnen (periode op de wei, daarna het logeren terug rustig opbouwen etc.) en hem te laten rijden door een zeer ervaren en kundige ruiter. Toch geraakt hij telkens zo in paniek onder het zadel dat we hem hier echt niet mee verder helpen. Het is duidelijk dat hij moet leren via grondwerk om met zijn angst en onzekerheid om te gaan. Ik ben dus echt opzoek naar een zeer ervaren trainer die mijn paard in training kan nemen. Ik vind zelf feather-light horsemanship fantastisch werk leveren maar zij hebben een wachtlijst van meer als een jaar. Equinologica hebt ik ook al proberen te bereiken maar tot nu toe geen antwoord. Zijn er mensen die zelf ervaringen hebben met een paard met een trauma, wie heeft jullie hierbij geholpen? Welke trainers zijn aangeraden?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

ps: Paard is medisch in orde, is meermaals door dierenarts, osteopaat en zadelpasser nagekeken. Medisch heeft hij dus geen enkele vorm van pijn.

Anoniem

Re: Paard met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:46

Misschien Elise Buiten eens proberen? Zal ook wl een wachtlijst hebben, maar wie weet :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 22:52

Joolien schreef:
Misschien Elise Buiten eens proberen? Zal ook wl een wachtlijst hebben, maar wie weet :)

Hey Jolien, ik was het vergeten te vermelden maar Elise had ik al eens gecontacteerd een tijdje geleden en toen had ze inderdaad een wachtlijst. Dit was wel een 2-tal maanden geleden dus ik ga haar misschien toch maar eens even terug contacteren met de vraag hoe lang de wachttijd momenteel is.

Alvast bedankt voor je reactie :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:54

Noor tanger?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:59

lunma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:03

Mijn paard had ook een flink trauma onder het zadel. Hij is wel bij Featherlight geweest en dat was het wachten meer dan waard. Maar kan me voorstellen dat zo lang wachten iets te veel van het goede is. Ik hoor ook goede verhalen over Noor Tanger en Elise. Wat je ook gaat doen, heel veel succes.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 23:04

Wranglerbutt schreef:
Irene Smeets van Kings Crossing +:)+
http://kings-crossing.nl/

Bedankt voor de tip. heb jij zelf ook ervaring gehad met de training van Irene Smeets? :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 23:13

lunma schreef:
Mijn paard had ook een flink trauma onder het zadel. Hij is wel bij Featherlight geweest en dat was het wachten meer dan waard. Maar kan me voorstellen dat zo lang wachten iets te veel van het goede is. Ik hoor ook goede verhalen over Noor Tanger en Elise. Wat je ook gaat doen, heel veel succes.

Ik zou super graag hebben dat hij naar featherlight ging, maar meer als een jaar vind ik wel enorm lang. Ik ga wel eens wat meer informatie over Noor Tanger opzoeken. Bedankt alvast voor je reactie! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:29

Welke regio zoek je en wat zoek je precies? iemand die hem van de grond af gaat trainen of ook rijden?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 09:53

Elisa2 schreef:
Welke regio zoek je en wat zoek je precies? iemand die hem van de grond af gaat trainen of ook rijden?

Dag Elisa, ik zoek eigenlijk beide. Iemand die hem eerst op de grond terug vertrouwen kan geven en hem leert hij met zijn angst en onzekerheid moet omgaan en daarna hem rustig onder het zadel terug opneemt. Ik zoek niet in een specifieke regio. Ben zelf van België maar ik ben vooral opzoek naar iemand met heel veel ervaring in het trainen van paard met een trauma. Hoe dichter bij België, hoe gemakkelijker natuurlijk om zijn voortgang op te kunnen volgen maar ben ook wel bereid om ver te rijden als het een goede plek is :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:56

Is een medische oorzaak uitgesloten?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:19

Ja en nee ik heb een tijdje een paard hier gehad wat zogenaamd kwam kuren.
het paard was hier paard en kon zijn ding doen wat hij maar wilde. en hem met voorbedachte rade maatjes laten worden met het braafste paard. Dat paard steeds meenemen en hem er bij. dus eerst de wagen in de weide zetten en ze laten grazen de dag er op op de bok gaan zitten en ze voeren en zo uitgebreid tot optuigen, aanspannen en hij rijden met zadel er naast en zo in een 2 span aangespannen met zijn 2e maatje er voor zodat hij ook echt heel de rit geen kant op kon dan gewoon met de flow meegaan.... en nog steeds loopt hij in enkelspan voor de wagen. Maar als je begint stop daar waar de angst begint, en ga zo steeds verder en sluit altijd goed af (overdreven goed belonen).
En blijf altijd jezelf kalm en zo je altijd bent,spanning is zo overgedragen!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 11:50

Jennyj01 schreef:
Is een medische oorzaak uitgesloten?

Medische oorzaak is uitgesloten, zoals ik in de OP al had geschreven :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:19

Benader E&E horsemanship eens, zij hebben veel ervaring met allerhande 'lastige' paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:22

laura123456 schreef:
lunma schreef:

Ik zou super graag hebben dat hij naar featherlight ging, maar meer als een jaar vind ik wel enorm lang. Ik ga wel eens wat meer informatie over Noor Tanger opzoeken. Bedankt alvast voor je reactie! :)

Misschien een idee om jou alvast op de wachtlijst te zetten en ondertussen verder te zoeken? Moest je in dat jaar niet veel verder zijn geraakt word je toch geholpen :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:27

Wij hebben goede ervaringen met 2moons. (Petra vlasblom), of 1 van haar leerlingen! Succes

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:53

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:54

Ben ik de enige die nieuwsgierig is naar wat voor trauma dit paard heeft opgelopen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:18

Nee hoor

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:21

Ik zou ook Elise Buiten aanraden, ze staat bij mijn verzorgpaard op stal. Ik heb haar met trainingspaarden zien werken en veel vooruitgang zien boeken. Lijkt mij het wachten waard want op deze manier kom je ook niet verder...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:23

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:24

Humphrey dirks is goed of Niek Elings die is meer uit de hoek van belgie.

Verder zou je mieke lannoo kunnen benaderen :-)

Veel succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:45

Jennyj01 schreef:
Nee hoor

Inderdaad,wat is er dan gebeurd?Want bij elk type trauma hoort een aparte therapie.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:00

Als je er toch zelf mee verder wil (of moet i.v.m. de wachtljjsten) zou je evt. ondersteunende, rustgevende medicatie kunnen overwegen als je gaat teainen. En de medicatie dan weer heel langzaam verminderen als het beter gaat.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:06

https://dewegvanhetpaard.wordpress.com/

Roos Bijleveld. Ze is echt goed! Ze heeft al heel veel paarden met trauma's weer op weg geholpen. helpt ook de mens hoe en wat betreft het paard. Elk paard is anders en behoeft een andere aanpak, dat voelt ze naadloos aan. Niks fancy gewoon met beide benen op de grond en doet wat goed is voor het paard.