Vanaf het begin ben ik met hem naar de groepsles geweest maar hier herhaalt zich iedere week hetzelfde, op het begin draaide hij gewoon meteen 180 graden om als er een paard tegemoet kwam, ondertussen kan ik dit gelukkig opvangen en springt hij aan de kant. Echter blijft hij reageren op tegemoetkomende paarden en lijkt er niet veel verbetering in te zitten. Hij heeft ook niet echt 'voorkeur' en reageert op het merendeel van de paarden. Ik weet ook echt zeker dat het geen aanstellen is want als hij bij de bakrand staat te grazen en er komt in de bak een paard zijn kant op, springt hij ook weg.
Overigens is naast elkaar rijden geen probleem en wil hij met alle paarden vriendjes worden.
Vanaf februari zijn we begonnen met viertal rijden met de hoop dat hij hierdoor iets minder bang zou worden. Helaas is dit niet het geval en lijkt het juist alleen maar erger te worden.
Losrijden op wedstrijd is niet heel ideaal en als het druk is zie ik alle hoeken van het losrijterrein doordat hij constant opzij springt. Nu is het zomerseizoen weer begonnen en liggen de ringen naast elkaar en springt hij dus ook aan de kant voor het paard in de andere ring. Dat wordt natuurlijk helemaal lastig en ik wil er graag iets aan doen. Zie filmpje (hier draait hij dus gewoon om, terwijl het andere paard echt nog ver weg is):
Ik reageer bijna nooit op het wegspringen, corrigeer en rijdt door want in mijn ogen heeft boos worden of gerust stellen geen zin. Ik doe dus eigenlijk alsof er niets aan de hand is.
We krijgen goed les maar daarmee ben je natuurlijk voornamelijk bezig met het rijtechnische. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar iemand die ons met dit probleem kan helpen en hier het liefst ook ervaring mee heeft. Ik kan alleen op internet niet zo heel veel vinden dus ik hoop dat jullie wat tips voor ons hebben
. Dankjewel alvast!
. Daarom zou ik er graag iemand bij willen vanaf de grond die kan helpen en kan aangeven hoe ik moet reageren en wat ik moet doen.