Paardentransport wat zijn behoeftes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Paardentransport wat zijn behoeftes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 00:10

Even een klein marktonderzoekje:

Wie zou er behoefte hebben aan een paardentaxi/paardentransport om bijvoorbeeld buitenritten te maken, deel te nemen aan evenementen (met paard), fotoshoots, verhuizingen van stal, wedstrijden maar ook medische spoedritten naar bv de kliniek.

Wat vinden de potentiele gebruikers belangrijk bij het vervoer?
- wat moet de vervoerder vooral wel en niet doen?
- tot welk bedrag zou je een paardentaxi overwegen ten opzichte van het regelen van een andere trailer/vervoer?
- wat zou je vinden van een 24/7 spoedlijn? Dus mocht er snachts iets aan de hand zijn, dan hoef je niemand wakker te bellen voor vervoer.
- zou je je dier liever in een combinatie busje + tweepaards trailer zetten of liever een tweepaards vrachtwagentje.
- welke services zou je wensen bij paardenvervoer (denk aan hulpmiddelen voor trailerladen, ehbo middelen, water en hooi (eventueel brokken), cameratoezicht in de trailer, etc)

In welke regio's zou je een goede paardentaxi/vervoerder willen zien?
Kortom, waar zou je naartoe willen?

Dit bericht is natuurlijk bedoeld voor de doelgroep paardenliefhebbers die geen eigen trailer of leentrailer ter beschikking hebben en toch graag met hun paard op pad willen.

Kever

Re: Paardentransport wat zijn behoeftes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:37

Zich niet bemoeien met het laden van het paard, tenzij de eigenaar daar om vraagt.
- tot welk bedrag zou je een paardentaxi overwegen ten opzichte van het regelen van een andere trailer/vervoer?
Ik kan een auto + trailer huren voor €75 per dag excl brandstof. Een taxi zou voor mij €100 echt de grens zijn.
Laatst waren we aan het zoeken, kwam ik al gauw op €300-€400 uit, dat gaat me écht te ver voor een buitenrit.
- wat zou je vinden van een 24/7 spoedlijn? Dus mocht er snachts iets aan de hand zijn, dan hoef je niemand wakker te bellen voor vervoer.
Dat is wel een idee denk ik!! Al zou op dit moment mijn staleigenaresse bij spoed met auto en trailer klaar staan.
- zou je je dier liever in een combinatie busje + tweepaards trailer zetten of liever een tweepaards vrachtwagentje.
Vrachtwagentje indien ook écht een vrachtwagentje en de chauffeur een vrachtwagen rijbewijs. De B-vrachtwagentjes blijf ik toch een beetje tricky vinden. Ideaal van een vrachtwagentje is als er evt ook een menwagen in past (zo zijn mijn paard + koets ook naar mij gekomen).
2-paards trailer zou ik ook helemaal prima vinden, paard loopt overal op.
- welke services zou je wensen bij paardenvervoer.
EHBO pakketje en cameratoezicht vind ik van toegevoegde waarde. Denk dat veel mensen niet denken aan een EHBO setje, zowel voor zichzelf als voor het paard. Met bijv vaseline, betadine, verbandje, pleister..
Cameratoezicht vind ik een leuke bijkomstigheid, ik zou er niet extra voor betalen.

Regio Schoonhoven en ik ga graag naar het strand (Wassenaar), Soesterberg, Loonse en Drunense duinen..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 17:42

Dankjewel voor je antwoord AnneJ. Kun je me uitleggen waarom je zoon tweepaards vrachtwagentje tricky vind?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:09

- wat moet de vervoerder vooral wel en niet doen? Vooral rustig blijven in stress situaties.
- wat zou je vinden van een 24/7 spoedlijn? Dus mocht er snachts iets aan de hand zijn, dan hoef je niemand wakker te bellen voor vervoer. Prima idee! Ik denk dat hierdoor je gegevens in veel stallen op een duidelijk zichtbare plaats zullen hangen waardoor je ook gewone ritten krijgt.
- zou je je dier liever in een combinatie busje + tweepaards trailer zetten of liever een tweepaards vrachtwagentje. In ieder geval vrachtwagen(tje). Grote of kleine wagen hangt af of je vooral op individueel vervoer mikt of combinatieritten gaat verzorgen.
- welke services zou je wensen bij paardenvervoer (denk aan hulpmiddelen voor trailerladen, ehbo middelen, water en hooi (eventueel brokken), cameratoezicht in de trailer, etc) EHBO en altijd nr van de veearts bij de hand hebben. Hooi: eventueel, wel aan denken dat dat weer extra opruim voor jou is. Water enkel voor lange ritten.
Voor prijzen heb ik geen idee, we hebben eigen vervoer. Toch zou ik als er hier in de buurt zo'n 24u dienst bestond het telefoonnnr. zeker bijhouden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 19:54

Dankjewel voor je antwoorden. Zou het eventueel handig zijn om trailerlaad spullen mee te nemen? Dus hulpmiddelen als een dier zich met meer moeite laat laden?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:47

Tuurlijk!
Tricky verzekeringstechnisch en veiligheid. Begreep dat de veringen (of iets dergelijks, weinig verstand van auto’s) anders worden afgesteld, zodat ze wel het gewicht van 2 paarden kan hebben en daarmee met b-rijbewijs gereden ‘mag’ worden, maar dat het in geval van een ongeval nog wel eens tegen kan vallen hoe veilig het is en daarmee ook verzekeringstechnisch in een wat grijs gebied zit.
Nu heb ik er zelf weinig verstand van, maar dit is wat men mij wel eens verteld heeft :)

Qua hulpmiddelen weet ik niet goed wat, mijn paard loopt overal op dus nog nooit iets nodig gehad haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:03

Het grote nadeel van 2 paards b wagens is vooral het laadvermogen. Er is dan wel plek voor 2 paarden maar als je naar het gewicht gaat kijken worden dat dan 2 Shetland pony's bij wijze van spreken.

24/7 dienst is een goed idee, bedenk échter wel wat je doet als je een oproep krijgt als je al onderweg bent. Zeker rond veulen-tijd sluit ik zoiets niet uit.

Voor ons zou het kunnen laden van een trekpaard handig zijn :+ veel is daar niet op gebouwd en komen we al snel uit op veetransport.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:09

Voor je begint zou je goed moeten overwegen hoe je het laden gaat aanpakken. Als het paard netjes instapt is er uiteraard geen probleem. Maar wat als het moeilijker gaat? Hoeveel tijd mag dat nemen of ga je extra rekenen als de eigenaar het heel rustig wil aanpakken en het duurt 2 uur voor het paard ingestapt is? Wie neemt de leiding, jij of de eigenaar? Of is de eigenaar niet aanwezig?
In ieder geval zou ik een longe, een paar exta halsters en reservetouwen meenemen.
Qua veiligheid en confort van het paard ik heb ik het meest vertrouwen in een grote vrachtwagen, het minste in een trailer en een klein B-vrachtwagentje zit daar ergens tussenin. Uiteraard professioneel omgebouwde wagens.
Ideaal is een grote vrachtwagen waarvan je de schotten kan verzetten zodat het hierboven genoemde trekpaard ook mee kan, en je de vrachtwagen kan aanpassen aan het(de) paard(en). Maar als het merendeel van je ritten voor 1 paard zijn en je vaak op minder toegankelijke plekken moet zijn wordt dat weer een dure en minder handige oplossing. Dan wordt het B-vrachtwagentje weer interessant.
Er bestaan ook 2-paardsvrachtwagens voor rijbewijs C. Handig om mee te rijden, verzekeringstechnisch heel ruim in orde, maar waarschijnlijk heel moeilijk om achteraf terug te verkopen.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:28

Ik kan je er geen bron van geven dus misschien klopt het niet.. maar gaan per jan2019 de regels voor b vrachtwagens niet veranderen?? Weet niet precies hoe en wat, dus misschien Is het wel onzin wat ik nu neerzet

Een 24uur spoedlijn lijkt me fijn evenals dat de chauffeur zelf wat EHBO kennis (paard en mens)heeft en bv een wond kan verbinden mocht de eigenaar dit zelf niet kunnen.
Qua regio is het natuurlijk maar net waar iemand zelf vandaan komt, centraal nl lijkt me handig.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:06

Rustig blijven en inderdaad de eigenaar zelf laten laden. ik zou het fijn vinden als iemand op mij rustig en zelfverzekerd, maar met verstand van zaken overkomt. (en beter nog ook is :D )
Ik denk tot 100 euro ofzo, maar ik heb eigen vervoer.
Heel goed idee!
Als het gaat om 1 paard maakt het niet uit, maar ik vind het heel erg belangrijk dat het technisch ook allemaal klopt. Dus auto die ruim voldoende mag trekken, trailer of vrachtwagentje daadwerkelijk gewogen, zodat je precies weet wat je kunt laden en dit ook serieus nemen! Als ik zie hoeveel de inrichting van zo`n vrachtwagentje weegt (hengstenuitvoering) dan kan ik mij onmogelijk voorstellen dat daar nog 2 paarden bij mogen.
- welke services zou je wensen bij paardenvervoer (denk aan hulpmiddelen voor trailerladen, ehbo middelen, water en hooi (eventueel brokken), cameratoezicht in de trailer, etc)
cameratoezicht vind ik wel een must, zeker als iemand anders rijdt. Verder inderdaad water, emmer, hooi (stel je krijgt extreme file ofzo) EHBO setje en extra halster,touw enz.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 13:19

Wauw super bedankt voor het delen van jullie wensen en behoeften als jullie interesse zouden hebben in taxivervoer! Super! Fijn ook de uitleg waarom wagentjes niet altijd helemaal kloppen. Belangrijk om naar te kijken inderdaad!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:26

Die 2 paards zijn inderdaad niet geschikt om 2 paarden in te laden en vaak gebeurt het toch dat iemand met zijn 2 naar het strand of bos wil, de kosten kunnen dan ook gesplitst worden.
inderdaad is 100 wel het max, maar vaak zitten ze erboven.

Spoeddienst zou een gat in de markt zijn.

maar dan raad ik aan een soort van EHBO en trailerlaadcursus te volgen zodat je ok weet wat te doen als het tijdens de rit mis gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:22

Ik ga regelmatig zelf met de paarden naar Italië , Duisland e.d voor wedstrijd en vind vooral belangrijk dat de boel deugd en goed onderhouden word. Elk jaar een goede beurt aan de wagens en trailers.
Ik geef de paarden op lang transport altijd een spuit Omeprazole voor vertrek om de maag te beschermen en zorg voor voldoende hooi onderweg. Paarden gaan er bij mij altijd kaal op in de zin van geen bescherming om de benen. Enkel evt een dekentje. Als ik een paard op transport zet betaal ik rond de 30 of 35 cent per KM.
Spoeddienst klinkt goed maar kan alleen maar functioneren in je regio.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 16:34

We zijn er rustig over na aan het denken of we zoiets vorm kunnen geven. Vandaar deze vragen. Super bedankt voor jullie meningen. Ieder die nog iets wil delen of beantwoorden: graag. Hoe meer info hoe beter

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:41

Vergeet niet dat je een veiligheids certificaat verantwoord paardenvervoer moet halen en een NVWA vergunning en eigenlijk ook nog een NIWO vergunning om voor derden te mogen rijden. Je kunt niet simpel zeggen dat je paardentaxi bent.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 19:41

Cissy: dat komt allemaal goed! Er word zeer serieus onderzoek gedaan naar vergunningen, certificaten, cursussen (ehbo, trailerladen, etc) en ook serieus geinvesteerd in kwalitatief goede voertuig(en). Dus kwaliteit en welzijn staat echt bovenaan. Geen houtje touwtje.
Ik hoor graag de wensen van potentiele gebruikers/klanten/doelgroep.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:35

RoyceMack schreef:
Even een klein marktonderzoekje:

Wie zou er behoefte hebben aan een paardentaxi/paardentransport om bijvoorbeeld buitenritten te maken, deel te nemen aan evenementen (met paard), fotoshoots, verhuizingen van stal, wedstrijden maar ook medische spoedritten naar bv de kliniek.

Wat vinden de potentiele gebruikers belangrijk bij het vervoer?
Rustig blijven bij lastig laadbare paarden en evt kunnen helpen.
Ik denk tot €100. Dan vind ik het wel belangrijk dat er niet voor iedere minuut extra wordt gerekend. Afspraken op de kliniek lopen bijvoorbeeld regelmatig uit, daarom zijn paarden taxi’s nu geen optie voor mij.
Fijn! Al moet je dan wel echt in de buurt zitten vrees ik.
Ik heb geen idee of mijn paard op zo’n wagen zou lopen... als je een groter bedrijf op zou zetten, dan lijkt het me handig om meerdere combinaties te hebben. Rekening houdend met de beperkingen die zojuist genoemd zijn en auto’s die de trailer ook echt mogen rijden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de chauffeur rijbewijs BE (bij trailer) of C (bij wagentje) heeft.
Een longeerlijn (die makkelijk te bevestigen is), zweep, EHBO spullen en hooi is het minimale voor n kort ritje denk ik. Water voor een langere rit. Wellicht een voerton zodat mensen hun eigen brokken mee kunnen nemen. Cameratoezicht lijkt me erg fijn.

In welke regio's zou je een goede paardentaxi/vervoerder willen zien?
Kortom, waar zou je naartoe willen?
West-Friesland (noord-Holland). Voor nu: naar de kliniek en later naar t bos/strand.
Dit bericht is natuurlijk bedoeld voor de doelgroep paardenliefhebbers die geen eigen trailer of leentrailer ter beschikking hebben en toch graag met hun paard op pad willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:48

Wat ik echt een pluspunt vind is als een paardentaxi op verzoek ook hun eigen paard/pony mee zou kunnen nemen als reismaatje voor moeilijker te vervoeren paarden. Ik ken nu 2 bedrijven die dat willen doen, wat een enorm fijn idee is als een paard met spoed ergens naartoe moet (bijvoorbeeld een kliniek) maar niet alleen op een trailer kan staan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 21:51

Xyzutu2: dankjewel. Dit zou inderdaad een mooie optie zijn. We hebben een zeer rustige ruin die zo de trailer op loopt en feitelijk met ieder paard kan. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Mits de veiligheid van beide dieren gewaarborgd kan worden.

Cros95: jij ook bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Hier kunnen we wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:10

Ik denk dat de meesten inderdaad geen eigen paard/pony mee willen geven vanwege de veiligheid, maar mijn paard is bijvoorbeeld zo'n type dat makkelijk laadt en ook de hele reis braaf hooi staat te eten - maar alleen als er een vriendje naast staat. Als hij alleen staat raakt hij de kluts kwijt en probeert zelfstandig de trailer uit te komen. Gelukkig kennen beide taxibedrijven die ik ken hem van vorige ritjes (altijd met paard erbij) en weten ze hoe braaf hij is met een paard ernaast, dus durven ze ook hun eigen pony/paard ernaast te zetten, maar beide bedrijven zitten op een flinke afstand van hier vandaar en het zou mooi zijn als meer bedrijven dit zouden aanbieden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 02:26

Wat mij tot nu toe nog het meest tegenhoud met het huren van een paardentaxi is toch echt de prijs. Als ik weg wil voor een bosrit of iets dergelijks heb ik daar gewoonweg geen 300 euro voor over. Zou zelf meer denken aan 100 tot max 150 euro.

Verder zou een vrachtwagentje het fijnst vinden, maar een goed onderhouden trailer zou ook prima zijn. Vind het zelf altijd belangrijk dat een eventuele chauffeur rustig blijft en dan er hooi aanwezig is tijdens het vervoeren en dat er rustig gereden wordt uiteraard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 03:10

alice0cullen schreef:
Wat mij tot nu toe nog het meest tegenhoud met het huren van een paardentaxi is toch echt de prijs. Als ik weg wil voor een bosrit of iets dergelijks heb ik daar gewoonweg geen 300 euro voor over. Zou zelf meer denken aan 100 tot max 150 euro.

Verder zou een vrachtwagentje het fijnst vinden, maar een goed onderhouden trailer zou ook prima zijn. Vind het zelf altijd belangrijk dat een eventuele chauffeur rustig blijft en dan er hooi aanwezig is tijdens het vervoeren en dat er rustig gereden wordt uiteraard.

300€ is wel een zeer duur dagje bosrit zeg! Daar kun je een lang weekend voor weg met de familie bijna! Bedankt voor je input! Dit is zeker ook iets wat wij erg belangrijk vinden. Een nette, schone trailer of wagen uiteraard uitstekend onderhouden en geduld en rust met de dieren. Hooi en brokken en beloningen zullen altijd aanwezig zijn uiteraard! Het idee moet allemaal nog armen en voeten krijgen. Dit is pas het marktonderzoek :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:25

300,- voor een bosrit is veel geld.
Maar reken goed door dat je geen vrijwilligerswerk gaat doen.
Naar klant toerijden, paard en spullen inladen, reistijd naar het bos, klant gaat lekker rijden, jij hebt zomaar 2-3 uur wachttijd waarin je niet zomaar even een andere rit tussendoor kunt rijden.
En dan nog reistijd terug naar de klant en weer terug naar je basis.
Je bent voor dat bosritje van je klant dus soms zomaar 4-5 uur bezig hè.
Logisch dus, dat een taxi inhuren duurder is dan een combinatie huren zonder chauffeur, dan heb je sec de huurprijs en geen arbeidsloon wat je moet berekenen.

Voor 100,- kan zoiets echt niet uit als je je materiaal netjes voor elkaar hebt zowel kwa aanschaf als je onderhoud en afschrijving en je eigen kennis en kunde en papierwinkel etc.

Arbeid is nu eenmaal duur.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 09:49

Dankjewel Marije voor je aandachtspunten.
We beseffen ons zeker dat het geen vrijwilligerswerk moet worden en dat we goed moeten uitrekenen en inschatten welke kosten en baten je hebt en welke situaties/wensen van de potentiele klanten je kunt krijgen. Het is gelukkig ook niet een wild plan zonder fundament, ik ben zelf ondernemend opgeleid en heb zelf een goedlopend bedrijf dus ben welbekend met het berekenen van zulke dingen. Alleen er is natuurlijk grondig marktonderzoek nodig om te beoordelen of zo'n plan zal slagen.

Opzich vind ik €300 voor 4-5 uurtjes een mooi tarief, alleen moet je afwegen wanneer iemand dat gaat neertellen om een goede buitenrit te maken. Ik zou dat niet doen in ieder geval. Datis ook weer inschatten van risico en marge.
Vamdaar dat alle ervaringen en wensen van mensen hier heel erg welkom zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:36

Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik trouwens altijd voor een vrachtwagen of een trailer met achter- en voorklep kiezen. Dat laatste laadt zoveel fijner in een trailer omdat de trailer veel lichter wordt van binnen en je een lastig ladend paard eerst 10x een rondje door de trailer kunt laten lopen (achter erin, voor eruit) en ze dus vooruit gaan denken in plaats van versterkt worden in het achteruit denken doordat je anders steeds vooruit erin, achteruit eruit gaat met oefenen.