Transport uit Oostenrijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mane

Transport uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 15:24

Hallo, ik en mijn vriend zijn helemaal fan van het Noriker ras, maar hebben er niet veel in Nederland te koop kunnen vinden. We denken er daarom aan om er een uit Oostenrijk te importeren. Zijn er hier misschien mensen met goede tips/ervaringen? Waar zouden we op moeten letten? Zijn er dingen die belangrijk zijn om af te spreken?

Ik ben vooral op zoek naar duidelijkheid van zaken, details/regels waar ik me bewust van zou moeten zijn.

Elisa2

Re: Transport uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:22

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:29

in belgie zit een fokkerij

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 09:29

Elisa2 schreef:
http://www.horses.nl/artikelen/stappenp ... denexport/

Handig is om contact op te nemen met een internationaal paardenvervoer bedrijf, bijvoorbeeld BSS transport. Die weten vaak precies welke regels er gelden voor welk land en waar je op moet letten.

Ik heb inderdaad contact met een aantal bedrijven gehad en offertes aangevraagd. Heb nu ook voor het bedrijf gekozen dat de fokker aanraadde. Die gaven aan dat het paard in bezit moet zijn van een gezondheidscertificaat en een geldig paspoort, meer niet. Ik lees hier en daar wat over chippen, maar ze heeft een brandmerk (ik las dat dat soms betekend dat ze niet gechipt hoeven worden) en ik zie nergens staan dat het verplicht is om ze de grens over te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mane op 01-04-18 10:07, in het totaal 5 keer bewerkt

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 09:30

SandravdB schreef:
in belgie zit een fokkerij

Wat is de naam? Die zouden dan wel toevallig net een voor ons moeten hebben. We hebben er nu namelijk een van 8 die al is ingereden, wat wij wel heel fijn vinden.
Laatst bijgewerkt door Mane op 01-04-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:35

Mane schreef:
Elisa2 schreef:
http://www.horses.nl/artikelen/stappenp ... denexport/

Handig is om contact op te nemen met een internationaal paardenvervoer bedrijf, bijvoorbeeld BSS transport. Die weten vaak precies welke regels er gelden voor welk land en waar je op moet letten.

Ik heb inderdaad contact met een aantel bedrijven gehad en offertes aangevraagd. Heb nu ook voor het bedrijf gekozen dat de fokker aanraadde. Die gaven aan dat het paard in bezit moet zijn van een gezondheidscertificaat en een geldig paspoort, meer niet. Ik lees hier en daar wat over chippen, maar ze heeft een brandmerk (ik las dat dat soms betekend dat ze niet gechipt hoeven worden) en ik zie nergens staan dat het verplicht is om ze de grens over te krijgen.

Als ze een paspoort hebben zijn ze sowieso gechipt

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 09:37

Elisa2 schreef:
Mane schreef:

Ik heb inderdaad contact met een aantel bedrijven gehad en offertes aangevraagd. Heb nu ook voor het bedrijf gekozen dat de fokker aanraadde. Die gaven aan dat het paard in bezit moet zijn van een gezondheidscertificaat en een geldig paspoort, meer niet. Ik lees hier en daar wat over chippen, maar ze heeft een brandmerk (ik las dat dat soms betekend dat ze niet gechipt hoeven worden) en ik zie nergens staan dat het verplicht is om ze de grens over te krijgen.

Nee, de fokker gaf aan dat ze wel een paspoort heeft maar geen chip. Dat is denk ik omdat ze de paarden daar brandmerken. Maar volgens mij kun je achteraf ook gewoon nog laten chippen, ik heb in ieder geval wel gelezen dat mensen dat deden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:07

Ow dat is apart..chippen kan later inderdaad wel, maar ik heb vaak gezien dat dat bij papier/ paspoortloze paarden gedaan word en ze dan een KNHS paspoort krijgen. Maar je kan ook altijd even een chip/paspoort instantie of de dierenarts bellen als je dat zeker wilt weten allemaal.

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 10:13

Elisa2 schreef:
Ow dat is apart..chippen kan later inderdaad wel, maar ik heb vaak gezien dat dat bij papier/ paspoortloze paarden gedaan word en ze dan een KNHS paspoort krijgen. Maar je kan ook altijd even een chip/paspoort instantie of de dierenarts bellen als je dat zeker wilt weten allemaal.

Dat zou ik inderdaad voor de zekerheid wel eens kunnen doen. Thanks!

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:20

Mane schreef:

Niet helemaal waar inderdaad. Ligt eraan in welk land ze staan.

Maar ts, ik heb toevallig twee weken geleden een welsh merrie geïmporteerd. Ze gaven mij als tip: vraag hoe de hoeven zijn. Dit kan blijkbaar wel eens matig of slecht bijgehouden zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:28

We hebben zo'n 20 jaar geleden een Noriker uit Oostenrijk geïmporteerd. Maar ik heb geen idee meer hoe we dat destijds hebben geregeld qua papieren. We moesten in elk geval een DA verklaring hebben, maar dat stelden erg weinig voor.

Heb je al geïnformeerd bij de Noriker vereniging Nederland?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:42

Grit schreef:
We hebben zo'n 20 jaar geleden een Noriker uit Oostenrijk geïmporteerd. Maar ik heb geen idee meer hoe we dat destijds hebben geregeld qua papieren. We moesten in elk geval een DA verklaring hebben, maar dat stelden erg weinig voor.

bestaat die vereniging dan nog?

Mijn Noriker komt ook uit Oostenrijk, zo'n 15 jaar geleden was dat inladen en naar huis rijden, verder geen gedoe. Paspoort werd na gestuurd via het Noriker stamboek. Niet gechipt, wel gebrandmerkt.

Tip: let op de kwaliteit van de hoeven en de beenstand, toontredendheid is geen reden tot afkeuren in Oostenrijk, maar in Nederland vindt men het niets. (de mijne maait de spaken uit je fietswielen als ik hem aan de fiets meeneem :+ )

Ben wel benieuwd met welke fokker jij zaken gaat doen eigenlijk :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:00

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:27

Kimm4 schreef:
Mane schreef:

Niet helemaal waar inderdaad. Ligt eraan in welk land ze staan.

Maar ts, ik heb toevallig twee weken geleden een welsh merrie geïmporteerd. Ze gaven mij als tip: vraag hoe de hoeven zijn. Dit kan blijkbaar wel eens matig of slecht bijgehouden zijn.

Oke, dat zal ik eens vragen. Ik heb wel al foto’s mogen ontvangen en filmpjes, daar zien haar hoeven en de stand ervan goed uit. Niet te lang en geen barsten en niet te stijl.

Wel leek ze in stap wat minder onder te zetten met haar achterkant, in draf overigens niet. Dat zou stijfheid kunnen zijn? Ik heb een extra video gevraagd om het wat beter te bekijken, voor wie wil kan ik het hier eventueel proberen te linken zodat een scherper oog erover kan oordelen.

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:30

Grit schreef:

Wat leuk!

De fokker heeft al vaker naar Nederland geexporteerd dus die weet gelukkig ook het een en ander. Inderdaad eerst dierenarts check, een koopcontract zou opgesteld moeten worden en verder komt er volgens mij eigenlijk niet veel bij kijken. Waar heb jij je Noriker in nederland geregistreerd?

Ik heb de vereniging een email gestuurd, maar ik heb geen idee of ik een reactie kan verwachten? Daarin had ik inderdaad ook om advies gevraagd plus de naam en stal van de fokker doorgegeven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:31

Afgelopen herfst zijn er vele veulens gered van de slacht.
Aangezien er subsidie zit op het fokken van het ras is er een groot overschot.

Heb echt prachtige veulens voor 600 a700 € te koop zien staan.

Een kennis van mij heeft er ook 2 naar Duitsland gehaald, zal haar eens vragen hoe dat ging.

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:34

Morrie schreef:
Grit schreef:

bestaat die vereniging dan nog?

Mijn Noriker komt ook uit Oostenrijk, zo'n 15 jaar geleden was dat inladen en naar huis rijden, verder geen gedoe. Paspoort werd na gestuurd via het Noriker stamboek. Niet gechipt, wel gebrandmerkt.

Tip: let op de kwaliteit van de hoeven en de beenstand, toontredendheid is geen reden tot afkeuren in Oostenrijk, maar in Nederland vindt men het niets. (de mijne maait de spaken uit je fietswielen als ik hem aan de fiets meeneem :+ )

Ben wel benieuwd met welke fokker jij zaken gaat doen eigenlijk :)

Geen idee dus...

Superleuk! Inderdaad deze ook niet gechipt maar gebrandmerkt.

HAHAHAHA, ik zal er naar kijken en ik zal even wat foto’s linken! Gelukkig heb ik nu een ontzettend dikke tinker als verzorgpaard, die heeft me al wat voorbereidt op ‘lompe’ knollen. ;)

Jürgen B uckreus is zijn naam, hij heeft een dekstal en deze noriker is een fokmerrie geweest. Laat ingereden en verder weinig mee gedaan, maar een meegaand en rustig karakter.

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:38

spatter schreef:
Afgelopen herfst zijn er vele veulens gered van de slacht.
Aangezien er subsidie zit op het fokken van het ras is er een groot overschot.

Heb echt prachtige veulens voor 600 a700 € te koop zien staan.

Een kennis van mij heeft er ook 2 naar Duitsland gehaald, zal haar eens vragen hoe dat ging.

Gerum... wat fijn dat ze gered zijn!

Ik zou ooit graag een veulen hebben, maar dit gaat mijn eerste eigen paard worden (voorheen alleen verzorgpaarden gehad), dus ik heb de kennis nog niet om met een veulen om te gaan. Maar ik kan ze altijd wel voor je promoten!

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Mane op 01-04-18 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 11:42

Hier zijn wat foto’s van haar (de blik in haar ogen maakte me verliefd):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:59

Heb je een stamboom? Aan de naam te zien is ze van de Elmar lijn, dat is mijn Noriker ook :)

Als iemand een Noriker veulen zoekt? Ik weet er nog 2, merries, kunnen over een half jaar weg, beetje dichterbij dan Oostenrijk: Duitsland

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 12:19

Morrie schreef:
Heb je een stamboom? Aan de naam te zien is ze van de Elmar lijn, dat is mijn Noriker ook :)

Als iemand een Noriker veulen zoekt? Ik weet er nog 2, merries, kunnen over een half jaar weg, beetje dichterbij dan Oostenrijk: Duitsland

Krijg ik als het goed is vandaag toegestuurd. Ze is inderdaad van de Elmar lijn. Leuk! Hoe is zijn karakter?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:24

Wauw, prachtig dier! <3

Ik wil graag een kruizing Noriker x ezel :P
Zit een fokker in oost Duitsland maar die veulens erven zelden de Appaloosa kleur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:29

Het zoeken op afstand is eigenlijk nog het lastigste. Het transport is verder geen probleem. Gewoon laten doen door internationaal transport en hij wordt keurig voor je afgeleverd.
Ik transporteer doorgaans met Potijk, maar er is genoeg keus.
Chippen kun je laten doen zodra hij in NL is, of de fokker vragen dat nog even te regelen. Als hij niet gechipt is dan is het verstandig dat de aftekeningen ingetekend zijn.

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 12:45

spatter schreef:
Wauw, prachtig dier! <3

Ik wil graag een kruizing Noriker x ezel :P
Zit een fokker in oost Duitsland maar die veulens erven zelden de Appaloosa kleur.

Dankje! Ik denk dat Nederland blij zou mogen zijn met zo’n knapperd er bij. :P

Haha nou dat lijkt me toch wel heel erg leuk! Wat jammer... maar het gebeurd blijkbaar toch wel ooit? Dat zou ik wel eens willen zien.

Mane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 12:48

Sizzle schreef:
Het zoeken op afstand is eigenlijk nog het lastigste. Het transport is verder geen probleem. Gewoon laten doen door internationaal transport en hij wordt keurig voor je afgeleverd.
Ik transporteer doorgaans met Potijk, maar er is genoeg keus.
Chippen kun je laten doen zodra hij in NL is, of de fokker vragen dat nog even te regelen. Als hij niet gechipt is dan is het verstandig dat de aftekeningen ingetekend zijn.

Ik zit al een paar maanden in een hoop facebookgroepen, dat scheelt... maar het blijft altijd lastig. Ook omdat bezichtigen niet zomaar 1, 2, 3 gedaan is.

Ik heb van de fokker horsetransport24 aangeraden gekregen, die zouden al eens een veulen van hem naar nederland gebracht hebben. Vriendelijke mensen en de prijs valt me enorm mee (650).

Oke, en het brandmerk staat denk ook vermeld in het paspoort? Of zou ik dat moeten navragen voor de zekerheid. Lijkt mij namelijk een belangrijke identificering.