Waar laat jij je bilstang tijdens het laden? 1,5 trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kobuss1

Waar laat jij je bilstang tijdens het laden? 1,5 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:34

Hello !!

Ik was eens benieuwd waar jullie je stang laten als je aan het laden bent?
Ik legde hem altijd naast de trailer op de grond, maar dat is niet zo handig als ik alleen wil afsluiten vind ik.
Dan kan je m ook tegen de zijkant zetten, maar zodra je paard de trailer op loopt beweegt de trailer tov je stang en krijg je krassen (zeikerd als ik ben), óf je stang valt en heb je een mooi half rondje op de zijkant van je trailer staan. :n

dus ik was eens benieuwd hoe jullie dat doen...?

Ik zat al te denken om een zuignap aan de stang te maken zodat ik m aan de trailer kan vastplakken, dat ie niet omvalt, maar ook geen krassen maakt, maar dan alsnog als de trailer beweegt op zn vering gaat je zuignap wel op en neer maar je stang niet en dus zal die losraken en wellicht alsnog vallen of je trailer beschadigen...

Wie heeft er een handige tip? :o?

Alane

Re: Waar laat jij je bilstang tijdens het laden? 1,5 trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:36

in de hand houden?
Paard de trailer opsturen en stang erachter.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:38

Ik zet hem vaak tegen de zijkant van de trailer aan, geen last van krassen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:58

Ik houd hem in mijn hand met laden.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:01

Voorin de trailer :') ik laad mijn paard namelijk vaak in mijn eentje.

Mocht er wel iemand bij zijn, dan zet ik m achter tegen dat ijzeren ding. Dat heeft een geul waar hij in blijft hangen. Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:15

Ik vind het ook nog een gepuzzel... Ik heb één hand nodig om paard van buitenaf naar binnen te sturen (ik loop dus niet mee naar voren) en mijn stang is te zwaar om in één hand te houden. Ik heb ook niet zo'n dwarsgeul :n Dus het ideaal nog niet gevonden...

Edit: mijn paard staat zonder tussenschot in een 2-paardstrailer, dus ik heb een lange achterstang.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:25

Ik zet hem tegen de zijkant aan of leg hem ernaast op de grond.
Laad mijn paard ook elke week alleen, maar die van mij blijft gelukkig goed staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:28

Ik legde 'm vroeger, toen ik nog een anderhalfpaards had, altijd ín de trailer parallel aan de wand.

Paard er in, touwtje over de voorstang hangen en uiteinde mee in de hand (zo kan je paard niet mee naar achteren lopen maar staat-ie toch niet vastgebonden), naar achteren lopen, stang oppakken en achter paard hangen.
Loopt je paard voor je uit: paard naar voren laten lopen, zelf bukken, stang oprapen en stang er achter hangen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:31

Ja zo doe ik het nu dus Ibbel, maar echt handig vind ik het niet. Tuurlijk, het gaat best, maar ben benieuwd of er niet toch nog een superefficiënte methode voorbij komt hier :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:37

De superefficiente methode: modificeer je trailer dusdanig dat je bilstang op 1 haak kan blijven hangen (en dan ook open blijft hangen). Zwaai 'm open (heb je meteen aanleuning aan 1 kant van de klep), paard er in, zwaai 'm dicht.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:40

Ibbel schreef:
De superefficiente methode: modificeer je trailer dusdanig dat je bilstang op 1 haak kan blijven hangen (en dan ook open blijft hangen). Zwaai 'm open (heb je meteen aanleuning aan 1 kant van de klep), paard er in, zwaai 'm dicht.

Zo doe ik het inderdaad :j

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:47

Bij ons lopen de paarden de trailer in zonder dat er iemand mee loopt. Dus dan heb je alle ruimte om de stang te pakken omdat je er nog achter bent.

Met onze IforWilliams hangt hij al in de trailer dus dan is het 'eenvoudig' hem omhoog halen en de 2e kant er in schuiven.

Maar met onze oude trailer is dat niet zo. Dan leggen we hem op de grond naast de trailer. M'n vriend heeft de paarden aangeleerd dat wanneer hij z'n hand tegen de kont aan doet ze blijven staan of een stapje naar voren doen wanneer ze dat kunnen.
En dan de bilstang er op hangen. (touwtje van het paard over de rug heen als ze in de trailer staan helpt zodat je twee handen vrij hebt.)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:54

Ibbel schreef:

Kan dat ook met een lange 2-paardstrailerstang (woordvandeweek)?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:57

Ja, waarom niet? Of die stang nou 1.10 lang is of 1.40 maakt niet uit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:37

Ibbel schreef:

Zo heb ik het. Als het wat mag kosten dan heb je ook van die automatische bilstangen die je zelf sluit vanaf de voorkant terwijl je nog naast je paard staat.
Geen idee meer welk merk dat was...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:38

Ibbel schreef:

Moet je alleen geen paard hebben die er alsnog doorheen probeert te gaan.
Helaas ervaring mee, met het vorige paard van mijn vriend. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:46

Dat soort paarden moet je niet in je eentje willen laden tot ze betrouwbaar te laden zijn. Heeft weinig met de stangophanging te maken :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:22

Ik hang m aan het oog waar de sluiting van de klep indraait als die dicht is.
Loop met paard de klep op, paard loopt zelf door naar binnen, ik pak de stang op en doe hem op z'n plek.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:54

Ik heb niet zo'n chique trailer en ik laad bijna altijd alleen. Dus stang gewoon aan de zijkant tegen de trailer zetten zodat ik hem snel kan pakken. Hoewel mijn paard braaf blijft staan gelukkig. Of de stang krassen of strepen maakt, interesseert mij niet. Hoewel dat ook wel meevalt in de praktijk.

Een zuignap aan de stang en zo vastplakken aan de zijkant lijkt mij geen goed idee. Ding zit dan denk best vast en lijkt mij heel gedoe met lostrekken iedere keer.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 07:37

Hmmm ik zal eens kijken wat ik kan doen.... in m’n hand houden is voor mij niet handig omdat ik eerst mee de trailer in ga.
Moet er misschien ook gewoon nog wat handigheid in krijgen.

Maar ik heb genoeg trailers gezien die dus de krassen er op hebben en pietlut als ik ben vind ik dat dus zonde.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:04

Stang onder plank aan de zijkant op de grond.
Paard en mens kunnen er niet per ongeluk op staan, en je pakt hem heel snel op.

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:05

wij hebben rubber aan de zijkant van de trailer gemaakt om daar de stang tegen te zetten zo dat hij geen verf beschadigd

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:11

Huh een stang kan toch altijd blijven hangen? Ik heb echt nog nooit een trailer gezien waarbij dit niet kan en ik heb er nog al een aantal gezien. Of is het een kwestie van dat dit niet als handig gezien word omdat je achter je paard langs moet reiken?

ellen05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:17

YellowLeaf schreef:
Huh een stang kan toch altijd blijven hangen? Ik heb echt nog nooit een trailer gezien waarbij dit niet kan en ik heb er nog al een aantal gezien. Of is het een kwestie van dat dit niet als handig gezien word omdat je achter je paard langs moet reiken?

In een tweepaardstrailer wel, maar anderhalf of eenpaardstrailers heb ik eigenlijk alleen maar gezien met losse stang.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:23

ellen05 schreef:
YellowLeaf schreef:

In een tweepaardstrailer wel, maar anderhalf of eenpaardstrailers heb ik eigenlijk alleen maar gezien met losse stang.

Dan zal dat het zijn :o Maar zou een systeem als bij een 2 paards niet bij een 1,5 of 1 paards kunnen? Dus met een haak waar de stang aan kan hangen?