Paard houdt maar niet op met bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_janss

Paard houdt maar niet op met bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 00:30

Ik heb mijn lieve KWPN ruin nu een jaartje. Hij wordt dit jaar 5 en is dus nog behoorlijk speels. Helaas heeft hij een vervelende gewoonte.. hij bijt. Toen ik hem net had was het bijten nog niet heel erg, en ondanks een corrigerende tik die ik als advies had meegekregen van iemand die met veel jonge paarden werkt, bijt hij nog steeds en is het iets erger geworden.
Nu is hij een echte lompe ruin die ook zijn grenzen nog niet goed weet naar andere paarden toe en wanneer er een merrie van zich af trapt, loopt hij een paar seconde erna doodleuk weer naar die merrie toe om haar weer een paar kleine hapjes te verkopen. Alsof hij niet doorheeft dat het genoeg is.

Nu heb ik werkelijk geen idee hoe ik het bijten kan afleren.. ik heb al erg veel geprobeerd. Een schreeuw geven of een schreeuw in combinatie met corrigerende tik, een velletje in zijn nek pakken en deze een beetje omdraaien om zo een terugbijt na te bootsen, het hem in een hoek drijven als 'straf', maar niks helpt. Nu is het vaak dat alleen mijn jas of een halstertouw of iets dergelijks er de dupe van is, maar soms is ook mijn arm helaas een doelwit. Hij bijt niet hard of houdt lang vast, maar de happen zijn erg storend en wanneer het wel een keer raak is ben ik de pineut. Vooral als ik zijn deken af wil doen en de gespen op zijn borst los wil maken probeert hij nog eens mij te grijpen.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit het beste kan aanpakken.. want de lol is er snel af als ik constant boos moet worden omdat hij loopt te happen. :\ Alle tips zijn welkom!!

Groetjes *\o/*

Change3x

Re: Paard houdt maar niet op met bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:37

Dat bijten is wel echt een ruinen dingetje.. Alle ruinen die ik gehad heb deden het, mijn 5 jarige doet het ook heel erg, ook niet gemeen bedoelt maar natuurlijk niet fijn. Ik blijf altijd maar een tik op zn neus geven als hij bijt. Hij trekt zich er weinig van aan omdat hij een lompe danjer is, maar er niks aan doen is ook geen optie. Die tik met een vuist geven werkt wel beter dan met een platte hand. :+

Enige wat in kan meegeven is blijven corrigeren, en daarbij hoef je echt niet altijd boos te worden.

Ik lees even mee, misschien dat iemand nog een geniaal idee heeft die ik ook kan gebruiken!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:40

Ik denk dat je correctie wat duidelijker kan.
Zacht als het kan, maar hard(er) als het moet. Paarden gaan onderling ook niet zo zachtzinnig met elkaar om.
Een fikse, goed getimede tik/stomp die aankomt...en vervolgens doorgaan met waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:44

Ik heb mijn verzorgpaard een gebaar aangeleerd waarmee hij weet dat ik boos ben. Dus elke keer gebruikt bij het 'straffen'. Ik merk dat dat best wel helpt! maar hoe het met minder gevoelige paardjes zit... Geen idee :)

Ooit op bokt gelezen dat paarden hun buik willen beschermen, misschien daar eens een zwiepje met het halstertouw geven? Dan maar eens een duidelijker signaal, een tikje op de neus lijkt niet goed te werken :)
En inderdaad, wat degene boven mij ook zegt, gewoon doorgaan met hetgeen waar je mee bezig was na het straffen. Gewoon de 'oude' situatie herpakken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:46

Ik heb een merrie verzorgd die tegen vals aan zat, trapte doelgericht, tenentrappen en inderdaad ook bijten, op een gegeven moment wist ik precies wanneer en hield ik mijn vuist ervoor vlak voor ze toehapte, oftewel ze gaf zichzelf eigenlijk elke keer een rotklap met mijn vuist, moet je het alleen wel zien aankomen en vrij sterk zijn want als je vuist meegeeft bijt ie alsnog in je arm. Maar dat heeft in ieder geval gewerkt... En inderdaad daarna net doen alsof er niks is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 27-02-18 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:46

Iets minder soft worden? Ik heb een ruin die lang hengst is geweest en die krijgt echt wel een gemeende rake roei als hij aanstalten maakt om te bijten. Leuk en aardig maar er word niet gebeten (of getrapt) hoe speels het ook bedoeld is. Gewoon helemaal niet.
2 weken terug is zijn maatje overleden en de eerste dagen was ik wat soft voor hem omdat ik het zielig vond. De tweede dag zou hij al doodleuk over me heen wandelen dus toen ben ik maar weer terug gegaan naar mijn normale omgang en er is niks meer aan de hand.

Bijten mag niet. Nooit.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:56

Ik heb een merrie die in het begin erg bijterg was. Ze is nogal een pittige/dominante tante,en heeft bij de vorige eigenaar carte blanche gekregen.
Eerst deed ze 15 pogingen nog voordat het zadel erop lag.
Nu doet ze gemiddeld eens per week een poging.
In het begin heeeel resoluut zijn. Bijten mag niet, en dus kreeg ze een knal, zodat ze pardoes achterin de spuitstal staat. En dat gaat echt niet zachtzinnig!
Daarna gewoon weer verder.
Nu hoef ik niks meer te doen, als ze denkt aan bijten, zie ik haar blik en orenspel veranderen en gooit ze ineens haar hoofd omhoog en knalt naar achteren. Ze geeft zichzelf alvast op haar donder haha..

De aanhouder wint, en soms heb je er paarden bij die idd behoorlijk wat sturing nodig hebben voor ze eens willen luisteren..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 01:01

bij mij is het HEEE, met een directe por van mijn duim daar waar ik op dat moment sta op een spier.
(dus niet in z'n ogen of in z'n anus porren).. simpel, voelt als een 'nare' druk op een klein punt, iets dat hij normaal niet kent of voelt en ook niet iets dat in spel voorkomt met mij of op de wei.. Hij weet dan dus echt dat het een reactie is die duidelijk maakt dat ik niet gediend ben van zijn handeling.

idem kan hij verwachten als hij lomp staat te drentelen op de poetsplek omdat hij liever terug gaat naar zijn vriendjes, of zadel erop en wegrijden, dan rustig wachten tot ik klaar ben.. dat heeft mij 1x een kleine teen gekost omdat hij schrok en ik niet snel genoeg mijn voet introk, dus pas trok toen hij erop stond (heulllllllllllllllll onverstandig.. nu 2 maanden later is de teen na belasting nog altijd gevoelig).. dus ook dan, por met duim in combie met HEEEE.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 01:44

Je hoeft ook helemaal niet boos te worden.
Maar je moet hem wel op zijn plek zetten, en dat is op voeldoende afstand van jou zodat hij niet kan bijten.
Dus zet hem gewoon een paar stappen achteruit als hij te dichtbij komt. Elke keer weer. Zo geef je aan dat hij niet in jouw persoonlijke ruimte mag komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:30

Mijn ruin doet dit soort dingen ook, en het gaat 'm er dan onder andere om om mij uit te dagen: hoe meer ik er een punt van maak hoe leuker hij het vindt. Wanneer hij zo speels bijt zeg ik daarom tegen 'm: "joh, zachtjes", op een neutrale toon. Hij weet inmiddels best dat de mensen niet tegen dat soort dingen bestand zijn. Als hij er dan nog niet mee ophoudt friemel ik aan zijn neus (beetje soort kloppend aaien zeg maar, vlak boven zijn neusvleugels en om zijn mond). Dat vindt hij vervelend en dan houdt hij op met het geklooi. Één keer, toen ik 'm nog niet zo heel lang had, heeft hij te hard gebeten. Ik gaf een schreeuw, werd erg boos en stuurde hem weg. Hij schrok daarvan, en kwam even later heel voorzichtig weer kijken hoe het ging. Sindsdien was het okee. Het is een lief paard, en hij was toen een jaar of 10 dus niet meer zo'n jonkie als die van jou TS.

O ja, over de borstsluitingen: vlak voor en vlak na het open- of dichtmaken van de borstsluiting je even groot maken (goed rechtop gaan staan). En vooral NIET voorover bukken of op je hurken gaan zitten. Op het moment dat zijn hals boven jou is "wint" hij het hals-boven-hals spelletje. Om die reden moet je ook nooit onder de hals van je paard door van de ene naar de andere kant lopen met poetsen bij voorbeeld. Vooral niet bij zo'n jolige ruin.

Het is gewoon een jonge, speelse ruin. Ik denk dat hij het helemaal leuk vindt dat je steeds een andere aanpak kiest en als hij een beetje op die van mij lijkt heeft hij bewondering voor je creativiteit en zal hij zich intellectueel gestimuleerd voelen ;) Oftewel: kies 1 aanpak en houd die aan. Net alsof je een verveelde moeder van een puberjoch bent (wat je in feite ook bent) en niet een vriendje die mee gaat in het geklooi. Heeft hij andere ruinen van vergelijkbaar temperament om mee te rausen?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:34

Mijn bijtende merrie-shet wist genoeg als ik mn hand hefte. Dus echt slaan dat hoefde ik niet te doen. Maar misschien dat het bij de wat stuggere niet lekker binnenkomt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:49

SavannahNx schreef:
Mijn bijtende merrie-shet wist genoeg als ik mn hand hefte. Dus echt slaan dat hoefde ik niet te doen. Maar misschien dat het bij de wat stuggere niet lekker binnenkomt.

Ja. Maar jij bent gok ik een stukkie groter dan je shet (als ik mijn hand ophef dan ben ik in totaal meer dan 2x zo hoog als mijn shet in elk geval) en bij een warmbloed zal het wat lastiger gaan om op deze manier indruk te maken. Overigens is je groot maken wel een goede tip, die zeker bij kleinere ponies prima toepasbaar is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:25

Mijn pony ruin deed het eerst ook, maar de laatste tijd steeds minder. Ik heb stug volgehouden met een tik op zijn neus en "HEJ!" roepen. Daarna altijd doorgaan met wat je aan het doen was. :j
Nu is hij wel weer aan het happen omdat hij flink aan het wisselen is, maar hij weet heuul goed dat hij niet in mensen mag happen en dat hij voor het bijten een jollybal etc. heeft. Tegenwoordig is alleen een "HEJ" of "neehee.." wel genoeg. :)

Groot maken werkte hier trouwens ook, bij zowel kleine pony als groot paard :) (helpt het misschien ook dat ik 1.80m ben dus dat het gemiddelde rijpaard niet veel groter is als ik mijn armen ook nog omhoog doe)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:39

senna21 schreef:
Ik denk dat je correctie wat duidelijker kan.
Zacht als het kan, maar hard(er) als het moet. Paarden gaan onderling ook niet zo zachtzinnig met elkaar om.
Een fikse, goed getimede tik/stomp die aankomt...en vervolgens doorgaan met waar je mee bezig bent.

Hier ga ik in mee.

Als het erger wordt, zul je duidelijker nee moeten zeggen. Blijkbaar was zijn straf niet zo erg dat ie het zelfs nog meer ging doen.

Ik mishandel niet... maar bijten? No way!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:00

Is het happen of bijten? Daar zit wel verschil in.

Mijn ruin hapt ook als bij de borstsluiting van zijn deken kom. Ik heb hem vanaf speelse 2-jarige, en toen deed hij dat al. Ik heb wel eens de indruk dat het meer een reflex is dan speelsheid/gemenigheid.
Ik corrigeer hem al 28 jaar, maar hij doet het nog steeds. Ik denk niet dat hij het nu nog gaat afleren :+.
Ik ga wel zodanig bij zijn schouder staan dat als hij naar de borstsluiting hapt ik daar niet tussen sta. En ik hou een schuin oog op hem tijdens het los-/vastmaken van de gespen.

Als het echt bijten is, is timing van groot belang. Binnen 2 sec om paard de link te kunnen laten leggen tussen bijten en correctie. Ik pak in voorkomende gevallen dan een kort (spring) zweepje die aan de "bijtzijde" hou, zodat ik direct een tik kan geven. Vaak is 2 of 3 keer genoeg.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:12

Ik volg even, mijn merrie doet precies hetzelfde. Happen zodra ik met het zadel kom aanlopen (of ze ziet alleen nog maar het dekje) en verder doet ze het met poetsen en deken opdoen. Ze is nagekeken en pijn en/of ongemakken worden uitgesloten. Dus ik probeer elke keer een tik te geven. Ben alleen zelf niet altijd consequent...

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:15

Mijn vroegere verzorgpaard was ook een bijter... soms tegen het extreme aan. Toevallig had ik een keer zijn halster in mijn hand en heb ik 1 keer op het goede moment uitgehaald, niet te zachtjes maar 1 keer goed hard... hij schrok zich kapot en het complete jaar daarna heeft hij me nooit meer gebeten.

Ik denk dat 1 keer heel duidelijk en goed straffen een veel betere oplossing is, dan niet boos worden...Wel is timing belangrijk, dus precies op het juiste moment straffen. Te vroeg of te laat is zinloos

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:19

Wanneer je je paard slaat voor het bijten vertel je hem enkel wat je niet wilt, en zelfs dat is voor je paard niet altijd duidelijk, maar je verteld vooral niet wat je wél wilt. Dus slaan bevat relatief weinig informatie voor je paard. Je eerste vraag moet natuurlijk altijd zijn, waarom bijt je paard? Is het speelsheid? Uit hij ongemak? Is het frustratie? Is het zijn manier van contact met je maken? Je paard praat met je en je kan natuurlijk enkel een knal voor zijn harses geven, maar je kan je ook eerst afvragen wat hij je probeert te vertellen. Een paard dat bijt uit ongemak of frustratie behoeft natuurlijk een heel andere oplossing dan een paard dat bijt uit speelsheid of om contact te maken.
Jonge hengsten bijvoorbeeld zijn erg oraal ingesteld, die pakken gewoon graag dingen in hun mond. Ik heb mijn paard als jonge hengst daarom heel bewust een alternatief geboden voor het happen, hij mocht mij wel likken, niet bijten. Dit was voor hem een hele fijne oplossing maar zal natuurlijk niet werken bij een paard dat bijt uit frustratie.

Je kan natuurlijk blijven slaan, zoals de meeste bokkers je hier adviseren. Maar ik denk dat er eens met een echte gedragsdeskundige naar kijken je een betere, prettigere en duurzamere oplossing kan bieden dan alleen maar blijven slaan. Tenslotte, als je doet wat je altijd al deed zal je blijven krijgen wat je altijd al kreeg.

x_janss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 22:53

Bedankt voor de tips allemaal! Mijn paardje is rond de 175 en ik ook dus groot maken is lastig maar met mijn armen erbij moet het wel lukken :o ik ga proberen nog strenger/consequenter te zijn, en anders wel een gedragsdeskundige laten kijken. Maar ondanks dat, meer tips zijn altijd welkom! _/-\o_

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:20

Jezelf groot maken kan echt indruk maken hoor. Het gaat niet om letterlijk groter worden, maar je uitstraling vergroten/duidelijker tonen. Misschien is het verstandig om je te verdiepen in grondwerken.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:05

Amable schreef:
Wanneer je je paard slaat voor het bijten vertel je hem enkel wat je niet wilt, en zelfs dat is voor je paard niet altijd duidelijk, maar je verteld vooral niet wat je wél wilt. Dus slaan bevat relatief weinig informatie voor je paard. Je eerste vraag moet natuurlijk altijd zijn, waarom bijt je paard? Is het speelsheid? Uit hij ongemak? Is het frustratie? Is het zijn manier van contact met je maken? Je paard praat met je en je kan natuurlijk enkel een knal voor zijn harses geven, maar je kan je ook eerst afvragen wat hij je probeert te vertellen. Een paard dat bijt uit ongemak of frustratie behoeft natuurlijk een heel andere oplossing dan een paard dat bijt uit speelsheid of om contact te maken.
Jonge hengsten bijvoorbeeld zijn erg oraal ingesteld, die pakken gewoon graag dingen in hun mond. Ik heb mijn paard als jonge hengst daarom heel bewust een alternatief geboden voor het happen, hij mocht mij wel likken, niet bijten. Dit was voor hem een hele fijne oplossing maar zal natuurlijk niet werken bij een paard dat bijt uit frustratie.

Je kan natuurlijk blijven slaan, zoals de meeste bokkers je hier adviseren. Maar ik denk dat er eens met een echte gedragsdeskundige naar kijken je een betere, prettigere en duurzamere oplossing kan bieden dan alleen maar blijven slaan. Tenslotte, als je doet wat je altijd al deed zal je blijven krijgen wat je altijd al kreeg.

Ik denk dt dit een goede tip is! Anders krijg je een kopschuw paard of een die vals wordt.
Denk dat het nl ook vrij belangrijk is dat je hem beloont als hij dus niks doet. Anders is t alleen maar straf straf straf

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:17

Ik vind het bericht van Amable erg sterk. Daar zou ik echt eens over na denken en kijken hoe je die kan gebruiken :).

Die van mij bijt af en toe ook zachtjes, meer contact/speelsheid, dan boos of frustratie. Het is een jonge ruin en hij heeft gewoon graag iets in z'n mond, zo pakt hij ook graag dingen op de grond vast, van zweepjes tot touwen etc. De tandarts is wel geweest, hij vindt het gewoon leuk.

Wat voor mij het beste werkt is om hem even uit m'n ruimte te sturen als hij bv even m'n mouw vastpakt. Verder niet boos, gewoon op een vinger gebaar achteruit sturen en doorgaan waarmee ik bezig was. Of tijdens het wandelen de afstand vergroten, hem dus verder naar achter laten lopen.

Hij doet het nog heel af en toe. Pakt nog steeds heel graag dingen vast, maar mij niet meer. En wachten/lopen op een afstandje vind meneer niks. Zo is het verder ook geen spelletje voor hem, hij wordt er niet kopschuw van (dat was hij wel) en ze hebben het vaak snel door. Succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:30

Ik ga mee met Amable, veel jonge ruinen zijn onzeker en dat uit zich in happen. Wat ik mensen altijd leer is negeren, negeren en sneller worden dan je paard. Houd eens een weekje bij wanneer en in welke situatie hij gaat happen, vaak zie je dat ze het doen als ze iets spannend vinden of als oversprong gedrag. Je kunt natuurlijk blijven slaan, maar ik vind dat altijd zo zonde van de relatie die je aan het opbouwen bent, kijk of je het kunt negeren, of geef hem een flos of ander touw om in te happen, of leer hem idd dat likken wel mag,een alternatief voor de dingen die je niet wilt en als je merkt dat hij overprikkelt raakt, kijk dan of je die prikkel iets af kunt zwakken. Ik heb met veel happende paarden gewerkt, maar op bovenstaande manier waren ze er allemaal zo vanaf zonder dat ik ooit 1 tik uitgedeeld heb.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:37

Geef je hem snoepjes uit je hand?
Want dat kun je iig beter niet doen.

Ik heb heel wat jonge paarden gehad en bij 1 heb ik het een soort van opgegeven. Hij is gewoon onhandig.
Maar het niet geven van snoepjes helpt wel.
Dacht altijd dat je het bij elk paard kan afleren, mits je consequent en duidelijk bent.
Deze heeft mij het tegendeel bewezen, maar verder is het een schat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:58

Heb hier ook zo'n ruin hij is 1.84 ik 1.86. Hij is speels, lomp en soms ook onbenullig. Hij vindt zichzelf geweldig en o zo leuk op gezette tijden. Hij heeft er dan een handje van om even snel te bijten, in je jas of trui en in de zomer bij gebrek daarvan in je vel. Het is niet gemeen bedoeld maar prettig is anders. Ik was dit vrij snel zat en gaf hem dan ook een beste mep op zijn neus. Dit resulteerde in een beledigd paard, want ja hij was toch leuk bezig in zijn mening. Ik heb dit net zo lang volgehouden tot hij er mee op hield, de ene keer was de mep beter raak dan de andere keer, maar door zijn gedrag goed te bestuderen wist ik wanneer hij weer zo'n bui had en kon dus het vaak voor zijn, voor mij was het dan niet raak maar voor hem wel. Nu probeert hij het nog wel eens maar dan zie je hem denken o nee toch maar niet want dat is het bij mij raak.
Hij is net als jouw ruin hardleers in zijn lompe en speelse gedrag naar andere paarden toe. Onze oude merrie was hem snel zat en dan kreeg hij een best pak op zijn sodemieter van haar, dan was hij voor een aantal dagen van zijn gedrag genezen en probeerde het dan gewoon weer. De ruin die we er nu bij hebben begint ook steeds meer van zich af te bijten als hij zo bezig is.