Koper schreef:Ik vind het een vorm van dierenmishandeling om een paard op een open vlakte neer te zetten zonder mogelijkheid om uit de wind te staan. Een schuilstal is oke maar dan veroordeel je je paard deze winter wekenlang tot óf die stal óf ijzige wind.
Daarom dragen die van mij dekens van een STEVIGE stof. 600 denier flutsels waait het los doorheen. Nu met de kou staat mijn pony (ongeschoren shetlander) onder 200 a 300 grams (Rhino regendeken met liners) en mijn paard (IJslander, ook ongeschoren) onder een Bucas Smartex met stay dry voering (regendeken) met daaronder een wollen deken. Dit vanwege de wind, en mijn pony omdat ze het gauw koud krijgt en dan mager wordt (ze is bijna 28) en mijn ruin omdat hij met deken aanmerkelijk soepeler loopt dan zonder. Uiteraard hebben ze onbeperkt hooi.
Het is een kwestie van uitproberen. Ik heb mijn ruin jarenlang zonder deken gehad. Toen ik er een deken op gooide zag ik het verschil.
Dekens gebuiken kan ook gezien worden als dierenmishandeling. Ja er moet een schuilplek zijn. Paarden hebben een vacht dat zich aanpast aan de temperatuur... Eigen kacheltje. Ik heb ook een ijs. Als ik mn handen onder de vacht voel is de onderlaag en de huid heerlijk warm. Het is geen dunne ijs gewoon op gewicht tot wat dikker. Ik zou vanwege mijn ervaring dat dus niet van ze afpakken.
Maar jij hebt duidelijk een andere ervaring.