Trektocht met eigen paarden/ groep. Drenthetrail? Ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien5

Trektocht met eigen paarden/ groep. Drenthetrail? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 13:29

Liever Bokkers,

Dit voorjaar willen we met een groep met eigen paarden een trektocht in Nederland gaan maken van zo'n 4 dagen.
We hebben al een voorstel van Drenthetrail ontvangen voor een route en verschillende accomodaties. (Reeenwissel / Villa Nova / Landhotel Diever).

Nu vroeg ik me af wie dit ook heeft gedaan en hoe de ervaringen zijn van de accomodaties en het gehele plaatje.

Ook zou ik willen weten of er nog meer geheel georganiseerde trektochten met eigen paard en groep in Nederland worden georganiseerd.

Of is het meestal iets wat je echt zelf even moet uitstippelen en regelen?

Alle informatie is welkom :)

Alvast heel erg bedankt **\O/**

WendyBZ

Re: Trektocht met eigen paarden/ groep. Drenthetrail? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:33

Ik denk dat je gewoon de bestaande routes pakt, die staan gewoon onderweg aangegeven. Van de Reeenwissel weet ik dat er een route begint/eindigt. Ik organiseer op die locatie al twee jaar een TREC-wedstrijd en trainingen, en vind het een hele fijne accomodatie :j Goed afgezette (hout en schrikdraad) paddocks, mooie stallen en je zit echt direct aan de ruiterroute.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:49

Ik ken ook alleen de 1e accommodatie, wij gaan er al voor het 3e jaar op rij heen om vakantie met paard te vieren. Wij vinden het super. De omgeving is ook prachtig om te rijden.

Veluwetrail heb je ook nog, daar kun je langs de route ook diverse overnachtingslocaties vinden: https://www.hippisch-toerisme.nl/ruiter ... uwe-trail/

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 21:37

Thanks!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:47

Reeenwissel is inderdaad erg fijn! Wij zijn daar nu twee jaar geweest en willen dit jaar weer. Vanaf de camping start de oranje route, dat is een dagtocht van ca 20 km. Een stukje verderop zitten ook nog een blauwe, groene en rode route. Die zijn in principe ook vanaf de reeenwissel te rijden, hoewel wij de rode route te ver / zwaar vonden (te zwaar voor shet met sulky). De kaartjes van de routes zijn te vinden op de website van staatsbosbeheer daar.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:54

Bekend gebied voor mij, als ik jullie was zo ik niet te laat in het voorjaar deze rit maken. In mei heb al kans op dazen.. In ieder geval een heel mooi stukje Nederland, veel plezier :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:04

Wij hebben er vorig jaar geen daas gezien. En we waren er tijdens het dazen hoogseizoen. Wij komen uit midden NL. Daar was het niet te doen in juli/augustus. Maar in Drenthe dus geen last gehad. Heel fijn want door een blessure hebben we alleen stapritten kunnen maken. Het jaar ervoor wel wat dazen. Maar niet noemenswaardig en niet te vergelijken met thuis op stal. Op de Veluwe ook geregeld vakantie gevierd en diverse ritjes gehad waarbij stappen geen optie was gezien de hoeveelheid dazen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:13

Afgelopen zomer ben ik niet hier geweest maar die 2 zomers daarvoor stond ik op stal aan de rand van het bos, richting Dwingelderveld. Toen was het in ieder geval niet te doen :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:21

Nou ja in het Drents Friese Wold bij Hoogersmilde zaten ze iig niet de afgelopen 2 jaar :D

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:22

Je kan hier erg mooi rijden! Alle accomodaties zijn prima. In diever kan je ook nog bij camping diever blijven. In overleg met paard.
Mochten jullie dit gaan doen en aanhang voor een dagje leuk vinden? Dan rijd ik graag een dagje mee :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:26

kionasuppie schreef:
Je kan hier erg mooi rijden! Alle accomodaties zijn prima. In diever kan je ook nog bij camping diever blijven. In overleg met paard.
Mochten jullie dit gaan doen en aanhang voor een dagje leuk vinden? Dan rijd ik graag een dagje mee :D

Mee eens! Ik wist niet dat landhotel Diever ook paardenstallen heeft, maar lijkt me een prachtplek voor zoiets!

Waar woon jij dan kionasuppie?

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:38

berdien85 schreef:
kionasuppie schreef:

Mee eens! Ik wist niet dat landhotel Diever ook paardenstallen heeft, maar lijkt me een prachtplek voor zoiets!

Waar woon jij dan kionasuppie?

hahah berdien, ik woon in vledder

Afbeelding
Nu bekender? :P

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 10:11

Bedankt allen! In wat voor accomodaties in de reenwissel verbleven jullie?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:21

Wij zaten in een stacaravan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:26

Eigen caravan. Prima accommodatie :P . Ze hebben sta caravans en chalets en sinds kort kun je ook in een boomhut verblijven.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:07

Ik heb daar een nacht in zo'n ingerichte tent gezeten. was helemaal prima. goed te doen en ruimte zat.
:D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:09

kionasuppie schreef:

hahah berdien, ik woon in vledder

[ [url=m/ZPf1Ez.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu bekender? :P

Hahaha véél bekender :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:28

Marlien5, dit geeft een aardige impressie van de camping. Op 0.43 kom ik nog voorbij draven met ons paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:37

Ik kan je de Alberthoeve aanraden. vanuit die locatie meerdere routes te rijden. Er zijn ook uitgestippelde routes beschikbaar. Jaren achter elkaar meerdere keren per jaar geweest en nog heb ik het idee dat ik niet overal gereden hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:59

Wij zijn afgelopen zomer 2 weken in Drenthe geweest met de paarden.
We zijn bij rijmaaran begonnen, super locatie, hele lieve mensen. Daar kregen we een kaart mee van alle campings daar in de buurt. Overal waren we zo welkom, gewoon 1 dag van te voren gebeld of we konden komen. Paarden konden overal wel in de wei of ruime paddock.

De reeënwissel zouden we eventueel doen, maar uiteindelijk gelukkig niet gedaan. Dan moesten we best een flink bedrag betalen voor een paddockje van 3 bij 3 of zo, terwijl we op alle andere plekken voor minder een weiland toegewezen kregen. Ze probeerden me bovendien aan de algemene voorwaarden te houden toen ik wou afbellen (bepaald bedrag betalen), terwijl ik nooit op de algemene voorwaarden gewezen was, ik had telefonisch gereserveerd. :+

De alberthoeve kan ik je ook zeker aanraden! Hou dan wel vooral de menroutes aan als het nat is, de ruiterroutes waren gauw glibberig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:44

Idd als je last minute gaat bellen (begrijp dat je steeds 1 dag van tevoren belde) kan het zijn dat er geen plek meer over is en er geimproviseerd moet worden. Het is snel volgeboekt. Dan zijn de paddocks wellicht opgedeeld en kleiner als normaal. Wanneer wij er staan met ons paard heeft hij een heel wat groter stuk als 3 bij 3. Ook de stal is flink groter dan de standaard maat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:46

Voor zover wij toen begrepen was er geen weiland oid, enkel een stal met postzegel uitloopje. Als je op trektocht bent wil je een ruim weiland, om te voorkomen dat ze in de nacht stijf worden. Dus vandaar dat het imo niet echt aan te raden is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:08

Nee weiland is er niet. Maar postzegel paddock zou ik het absoluut niet willen noemen. Ruimte zat om lekker te kunnen bewegen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:09

Als wij bij de reeenwissel zijn, rijden we meerdere dagen langere afstanden (20-30 km), dus waarschijnlijk wel vergelijkbaar met een trektocht. Welliswaar zonder bepakking, maar waarschijnlijk wel met een hogere gemiddelde snelheid. De uitloopjes met stal werken voor ons juist erg goed. Hooi bij de stallen, water in het verste puntje van de paddock. Ze zijn er nog nooit stijf uitgekomen. Maar: wij willen juist geen weiland, ivm mogelijke wormbesmetting en gevoeligheid op gras.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:06

SusanH schreef:
Nee weiland is er niet. Maar postzegel paddock zou ik het absoluut niet willen noemen. Ruimte zat om lekker te kunnen bewegen.

Inderdaad, zo klein zijn die paddockjes niet.