Lastig trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lastig trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:14

Met mijn paard zit ik in een soort trailer-impasse, dus ik ben benieuwd naar of anderen een oplossing weten. Onze ervaringen:

- Er is geen trailertrauma geweest in zijn jeugd of iets dergelijks: voor ik hem kocht heeft hij 2x in een trailer gestaan met een ander paard erbij en dat ging probleemloos.

- Toen ik [***] 2,5 jaar geleden kocht hebben we er 1,5 uur over gedaan om hem (alleen, zonder paard erbij) in te laden. Het eerste uur ging op aan het in de vrachtwagen krijgen, daarna was het probleem dat hij niet alleen durfde te staan: we konden hem uiteindelijk vastzetten, de schotten vastmaken, hooi laten eten en relatief ontspannen laten staan, maar zodra ik ook maar twee stappen van het hooinet wegzette probeerde, hij steigerend over het schot te klimmen om mee naar buiten te kunnen.
Uiteindelijk hebben we de reis toch kunnen maken door er een maatje naast te zetten, toen stond hij de hele reis rustig te eten (camerabewaking), maar kwam wel doorweekt van het zweet de vrachtwagen uit.

- Een paar maanden later volgde een korte reis met dezelfde vrachtwagen, deze keer met een maatje dat meteen mee kwam: [***] liep meteen als eerste de vrachtwagen op (zelfs te snel, dus hij moest er weer uit, vriendje moest eerst), liet zich dus perfect laden, stond heel braaf hooi te eten met zijn maatje naast hem tijdens de reis en kwam weer helemaal doorweekt van de wagen.

- Deze zomer een nieuwe verhuizing, nu met een tweepaards trailer en ook een vriendje die meereisde. [***] liep weer als eerste de trailer op en hebben we vervolgens een half uur lang gebruikt om het vriendje te laten zien dat de trailer niet eng was, want die durfde niet naar binnen terwijl [***] niets anders deed dan naar binnen lopen en dan met tegenzin voorwaarts/achterwaarts er weer uit werd gezet (het regende dus hij bleef liever binnen :') ). Weer braaf hooi gegeten tijdens de reis, maar je ziet dat hij bij elke bocht wel achterom kijkt en hij komt weer doorweekt uit de wagen.

Het probleem is dus niet het laden want ik ben dolblij dat ik dat op heb kunnen lossen, maar het in zijn eentje in de trailer staan. Zelfs al zou je hem kunnen leren om alleen in de trailer te blijven staan met klep en het deurtje dicht, dan nog is de kans groot dat hij tijdens het rijden alsnog in paniek raakt en zich over het schot gooit om eruit te komen.

Ik heb het hier al met een paar trailerprobleemtrainers over gehad, en eigenlijk zeggen die allemaal hetzelfde, namelijk dat dit een van de moeilijkst weg te trainen problemen is omdat gevaar vooral in het rijden zit als dan ineens de paniek/eenzaamheid toeslaat, en dat ze het wel willen proberen maar niet in hun eigen trailer (snap ik, die wil je heel houden). Ik heb alleen geen eigen trailer, dus zitten we een beetje in een impasse. Ik heb een paard dat zo makkelijk laadt dat hij zelfs als hulpje voor anderen in kan worden gezet, maar die als hij alleen staat tijdens het rijden een behoorlijk risico kan vormen voor zichzelf en een geleende trailer tijdens het trainen.

Hebben anderen hier ook ervaring mee? Hoe zouden jullie dit oplossen? Zijn er andere trainers die wel hun eigen trailers meenemen voor trailertraining?
Aan de ene kant wil ik dat dit probleem opgelost wordt, eigenlijk puur en alleen zodat hij in geval van nood zonder problemen naar een kliniek kan zonder dat ik dan er een trailermaatje bij moet zoeken.

De oplossing die ik nu heb is dat ik 2 paardentaxidiensten in mijn telefoon heb staan die hem allebei al eens gereden hebben en weten hoe braaf hij is met een paard ernaast en die daarom ook bereid zijn om hun eigen paard/pony mee te nemen als reisgenootje als dat nodig is, maar dan blijf je natuurlijk wel afhankelijk (plus dat het een godsvermogen kost omdat ze allebei een behoorlijk eind verder weg zitten).
Ik ben dus heel benieuwd naar hoe anderen dit zien/doen? Moet je je er op een gegeven moment toch maar bij neerleggen dat sommige paarden echt niet alleen durven te reizen, of zijn er trainers die dit wel succesvol (met hun eigen trailer) aanpakken?

cobiie

Re: Lastig trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:18

Er zijn meerdere mensen/trainingsstallen die een shetje meenemen (naar wedstrijd/keuring/ed) in de trailer voor dit soort paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:18

Heb je het al met Confidence geprobeerd?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:21

Kan hij ergens anders wel goed alleen zijn? In zijn eentje op stal en de rest buiten bijvoorbeeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:24

Nog een vraagje wat ik niet duidelijk kan opmaken uit de tekst.
Is er daadwerkelijk al iets onderweg gebeurd (heeft die zich al eens over het schot gegooid, heeft die al eens een trailer aan gort getrokken,...) of raakt die "gewoon" in paniek en begint die te zweten maar blijft die wel staan (freeze-modus).

Klein beetje offtopic, maar ik vind het wel een beetje 'lame' om je als trailerprobleemtrainer te profileren, maar het dan niet aandurft om dat paard in je eigen trailer te laden. Als ze zelf al niet geloven in hun trainingscapaciteiten, waarom zou jij dat dat doen? Maar goed, dat dus terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:29

@ Cobiie: ik wist dat veel stallen zelf een eigen shet meenemen voor bij de wedstrijdpaarden op de trailer, of bedoel je dat meer paardentaxi's een eigen shet meenemen als ze een klant rijden? Ik heb er voor de laatste verhuizing zes afgebeld die dat allemaal niet deden.

@ Koper: heb je een linkje?

@ 0000: alleen zijn is inderdaad altijd lastig geweest voor hem, dat heeft hij nooit geleerd omdat hij altijd in een kudde/groep heeft gestaan. Hij vond in een box staan bijvoorbeeld ook doodeng, zelfs met zicht op andere paarden. Inmiddels zijn we zover dat ik hem op de parkeerplaats vast kan binden en dat hij daar dan in zijn eentje blijft staan met een achterpootje op rust, dus zonder dat hij mensen, paarden of mij kan zien. Maar goed, in een rijdende trailer is dat wat anders, en ook al is hij de eerste x minuten ontspannen, dat kan bij hem in een keer omslaan en dan draait hij zich om/klimt over het schot terug naar de uitgang.

@ Gini: Toen ik hem kocht heeft hij zich verschillende keren over het schot gegooid, steeds als we na het laden de vrachtwagen weer uit probeerden te lopen. Het is dus al een paar keer gebeurd. We zijn toen het echt gevaarlijk werd (benen eroverheen) gestopt met hem alleen proberen te zetten en hebben een reisgenootje ernaast gezet. Toen was de angst/eenzaamheid meteen over.
Als hij een maatje ernaast heeft staat hij heel braaf hooi te eten en merk je niets aan hem, behalve dan dat hij zeiknat uit de trailer/vrachtwagen komt. Dat is dan volgens mij geen freeze-situatie aangezien je hem wel de hele reis hooi ziet eten, maar het is duidelijk dat hij naast heel braaf tegelijkertijd ook heel gestresst is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:30

Eigenlijk niet, ik heb het gewoon bij de Epplejeck gehaald nadat mijn instructrice vertelde wat het is en hoe goed haar paard erop reageert.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:34

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:35

Heb je het al eens met een spiegel aan de andere kant vd trailer geprobeerd? Dan is hij zijn eigen maatje. Er zullen vast wel onbreekbare spiegels ergens te koop zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:36

Ik lees even mee.
Ik heb een blontje die zich zelf meerdere keren lelijk geblesseerd heeft op de trailer.
Hij kan maanden heel braaf staan en zomaar in eens op z'n kop liggen omdat hij begint te springen (en dan kan je rustig er bij klommen, hem los halen, hij werkt keurig mee als je hem terug duw, weer vast, en weer verder rijden), of zo staan te rammen dat het lijkt of er een span tuigpaarden staat te springen in de trailer (terwijl het een shet van 100cm is). Meestal gaat het fout als hij alleen is, maar ook soms samen. Net van huis of op de terugweg maakt geen verschil. Ook als hij echt op zijn kop heeft gelegen en ik hem naar buiten heb gehad wandeld hij er zo weer in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:37

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:39

Ik snap overigens wel dat trainers niet hun eigen trailer willen gebruiken. Zou ik ook niet doen. Als er eea fout gaat zit je met de gebakken peren. Paard stuk waarschijnlijk en trailer stuk. Wie gaat dat betalen? Mijn trailer is all risk verzekerd maar ik denk dat repareren dan meer kost dan de dagwaarde en de verzekering dan gaat zeggen bekijk het maar. Zie dan maar weer een vergelijkbare trailer terug te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:44

@ Dennis: dat is dus ook mijn nachtmerrie. :x
Ik heb gezien wat hij met een vrachtwagen doet als hij ontdekt dat hij verlaten wordt, en dan was ik er nog zelf bij... De angst stopt ook direct als je dan die 2 meter terugloopt, pootje terugvouwt over het schot en je hem weer een pluk hooi geeft, maar waag het niet om weg te lopen.
Mijn probleem is dat zelfs als je hem leert om 10 minuten in zijn eentje stil te staan in de trailer, hij op minuut 11 ineens door kan slaan, en het lastige is dat ik gezien heb dat hij geen waarschuwingssignalen geeft. Het is dus niet dat hij zodra hij gestresst raakt hij gaan schrapen, hoofdschudden en draaikonten en zich vervolgens over het schot werpt. Hij eet zijn hooi, ziet/denkt dat hij verlaten wordt en hij steigert, draait zich opzij en probeert over het schot te klimmen.

De opties van verdovende middelen en spiegels klinken op zich goed en lijken me ook het proberen waard, alleen heb ik geen eigen trailer om ze mee te proberen, en de trainers die trailerlaadproblemen oplossen willen geen trailer meenemen naar de training.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:47

Dan is een trailer ergens huren misschien een haalbare optie?

Overigens dacht ik van mijn ruin ook dat hij geen voorsignalen gaf (ging niet om trailerladen maar om staken). Die gaf hij wel degelijk... ik had ze alleen niet bemerkt. Het is gelukt om ze kleiner te maken. Niet meer van 0 naar 100 maar van 0 naar 50. En later naar 20 en 10 en 5. Kan met die van jou vast ook :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:51

Die van mij kan soms wat schrapen voor hij gaat springen. Maar ook als een malle staan rammen en netjes op z'n plek blijven staan.
Laatst had hij onderweg zijn halster afgedaan en zich omgedraaid (zouden 3 pony's in een 2 paards trailer mee hebben, 1 pony s ochtends niet goed dus 2 shetten in een 2 paards zonder schot), stond ons doodleuk aan te kijken, niets aan t handje.

Ik heb hem met en zonder schot gehad. Lang vast, kort vast, als hij alleen was helemaal los (niet met z'n 2en los, dat word kloten onderweg). Op het moment lijkt met 2 touwen vast zonder voorstang het best voor hem. Risico dat ik hard moet remmen is kleiner dan dat hij er overheen springt.
2 uur enkele reis kan geen probleem zijn en 10 minuten naar de vereniging wel, maar andersom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:05

@ Koper: Voorsignalen zijn er natuurlijk wel aangezien hij zwetend uit de trailer komt dus hij is sowieso niet ontspannen als hij erop staat. In dat opzicht is zijn hele state of mind ook als hij braaf is al een groot voorsignaal.

Wat ik probeerde te beschrijven (maar dat is blijkbaar niet goed gelukt) is dat ik uiteindelijk tien minuten naast hem stond, hem plukjes hooi voerde uit zijn hooinet en hij netjes zijn at en zelfs met een ontspannen achterbeen stond. Vervolgens zette ik langzaam 2 passen achteruit, en bij de 3e stap hing hij al met zijn voorbenen over het schot. Ik kon geen drie passen bij hem vandaan komen.
Dan kun je redeneren 'dan had je gewoon 15 minuten/een uur naast hem moeten staan voor je wegliep, want misschien kan hij prima alleen staan maar koos jij net het verkeerde moment om weg te lopen', maar het punt is nou juist dat we geen trailer hebben om dat mee te oefenen, en ik geen trainer kan vinden die ons hier met zijn trailer mee wil begeleiden. ;)

Ik vermoed dat niet-trailergerelateerde staken hier ook niet echt hiermee te vergelijken is. Bij staken is het punt over het algemeen dat een paard steeds meer stress/irritatie opbouwt door wat zijn ruiter/trainer steeds van hem vraagt tot hij een punt bereikt dat hij in de staak gaat en uiteindelijk zelfs ontploft. Als je als trainer niet ziet dat jij al vijf minuten lang bezig was met zijn stress te voeden met meer hulpen, meer opdrachten, meer correcties tot hij het niet meer kan handelen, dan is het missen van alle voorsignalen die je paard al die tijd al gaf inderdaad het belangrijkste probleem. Dat is een situatie waarbij het stressniveau bij het paard vanaf nul gelijkmatig of zelfs exponentieel oploopt met elke minuut dat de situatie langer duurt.

Hier is de situatie dat een paard het samen in de trailer staan met de nodige stress goed kan handelen in de zin van dat hij dat braaf zijn ding doet, maar hij ontploft zodra je van hem weg probeert te lopen. Loop je terug, dan keert hij weer terug naar het braaf zijn voer eten.
Natuurlijk is het extreem waarschijnlijk dat ik steeds in die 4 seconden tussen hooi eten en over het schot hangen een hoop voorsignalen heb gemist, maar volgens mij is dat hier niet het probleem. Het probleem is dat hij de ene situatie (met vriendje/mens op de trailer staan) nog net wel aankan (horizontale lijn in de grafiek), maar alleen staan niet (verticale uitschieter omhoog).

@ Dennis: dat klinkt echt heel vervelend, zeker als het zo onvoorspelbaar is en hij het ook doet als er een pony naast staat. Aan voorsignalen heb je volgens mij ook niet zoveel als je eenmaal onderweg bent; zelfs als hij een halve minuut zou schrapen voordat hij een koprol maakt dan nog sta je niet binnen 1 minuut naast de snelweg in je trailer om je pony te kalmeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-17 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:09

En als hij flipt wanneer jij een half pasje te veel naar achteren zet, ga je dan meteen naast hem staan, kalmeren, enz. of zet je 1 stapje naar voren naar de plek waar hij het kennelijk wel kon hebben dat je stond?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:16

Annemarie van der Toorn werkt wel met haar eigen trailer, althans, bij probleemladers op locatie etc wel. Misschien kan ze jou ook helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:19

@ Koper: Even de situatie terughalen... Het paard eet hooi (niet ontspannen aangezien hij niet ontspannen is, maar het hooi eten terwijl er iemand naast staat is een stabiele situatie zonder opbouw van stress weten we uit ervaring), ik zet een halve pas terug, hij kijkt even op maar eet dan weer hooi. Als hij rustig blijft zet ik nog een halve pas achteruit, paard steigert in een keer omhoog, draait zich op zijn achterbenen opzij en slaat zijn voorbenen over het schot, hij kan een been weer terugtrekken maar blijft met het andere voorbeen (steeds het been aan de kant van het schot, wat logisch is) over het schot hangen. Ik race naar het schot en probeer dat been uit alle macht terug te duwen voor hij in paniek raakt en er echt eroverheen probeert te springen. Zodra hij weer met allevier de benen op de grond staat ga ik weer naast zijn hoofd staan en probeer hem gerust te stellen. Hij blijft even nerveus en kijkerig maar na een minuut eet hij weer hooi. Tot ik of de chauffeuse weer weg probeer te lopen.
Ik weet dus even niet precies wat je bedoelt met meteen naast hem staan of stapjes naar voren zetten waar hij nog wel kalm was? Bedoel je dat je dan een halve pas terugzet terwijl hij er nog overheen hangt en hij zelf los moet komen?

@ Hilary, bedankt voor de tip! Ik had inderdaad nog niet naar haar gekeken. +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:27

Nou ik zou 'm gewoon lekker in z'n sop laten gaarkoken. Dan maar steigeren en met z'n benen over het schot. En dan ga ik staan waar ik ook stond voordat hij ontplofte (waar ik dus ook stond toen hij nog 4 benen aan de grond had). En niet bij z'n hoofd, paard aandacht geven, arm paardje enz. Ik neem aan dat hij niet spontaan blind wordt en dat hij dus kan zien dat je weer gaat staan waar je ook al stond toen hij nog niet over het randje was.

Denk dat dat is wat je moet aanpakken. Als je een beetje slim paard hebt heeft hij maar 1 keer nodig om te ontdekken dat je te hulp snelt en hem kalmeert (met fysiek contact maak ik op uit je verhaal. Klopt dat?) en daar maakt hij nu gebruik van. Je stappen zijn te groot geweest, en dat is jammer maar helaas. Alleen is je stap terug, letterlijk, ook te groot.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-12-17 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:28

Is het probleem van alleen zijn ook al niet duidelijk aanwezig als hij alleen op stal moet staan of alleen naar het bos? Ik vermoed dat hij uberhaupt niet alleen durft te zijn, los van trailer.
Ik denk eerder dat de verlatingsangst altijd al aanwezig is, maar voor jou duidelijk wordt bij trailer rijden.
Als dat zo is, kan je de training alleen zijn beter al op stal aanpakken en veel op alleen op pad zodat hij meer zelfvertrouwen krijgt, voorat je weer probeert hem alleen op te sluiten in een trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:38

@ Janouk: klopt, dat beschreef ik in een paar post hierboven ook al: toen ik hem kreeg bleek hij behoorlijk extreme verlatingsangst te hebben, hij durfde zoals ik al schreef bijvoorbeeld ook niet in zijn box te staan als hij andere paarden gewoon nog kon zien. Het heeft twee weken geduurd voordat hij stil in zijn box kon staan, daarvoor liep hij non-stop rondjes waarbij hij af en toe een pluk hooi uit zijn net trok en viel door dat gestress ook vaak om in zijn box wat niet hielp. Na twee weken ging de knop om en kon hij ontspannen stilstaan in de box, nu doet hij dat heel normaal en durft er zelfs in te liggen, ook al ziet hij dan geen andere paarden meer doordat de onderwanden van hout zijn.

Inmiddels kunnen we samen probleemloos uit wandelen gaan zonder dat hij andere paarden ziet, en we hebben het écht alleen zijn (dus ook zonder mij) ook zover doorgetraind dat hij nu vastgebonden kan staan op een plek waar hij geen mensen of paarden ziet en daar gewoon rustig met een achterbeentje op slaapstand blijft staan (volgens mij beschreef ik dat al dat we dit geoefend hebben met vastbinden en alleen laten op de parkeerplaats).

De verlatingsangst is dus sowieso al vanaf begins af aan duidelijk geweest, maar werd in 1 klap extra duidelijk toen ik het koopcontract ondertekende, hem vijftien minuten later op de vrachtwagen wilde zetten en het zo brave paard ineens compleet uit zijn plaat ging - achteraf gezien omdat hij ineens alleen was. Pony erbij op de vrachtwagen en we hadden geen enkel probleem.
Voor de koop had ik gevraagd of hij makkelijk te laden was in zijn eentje. Het antwoord was dat ze geen problemen hadden gehad met de trailer. Achteraf bleek ineens dat hij altijd met z'n tweeen vervoerd was en ze dus ook niet had kunnen zeggen dat hij in zijn eentje braaf zou zijn. Dus ja, de verlatingsangst was al direct na de koop duidelijk, doordat hij met mens of pony ernaast meteen kalmeerde, maar niet bleef staan als die wegliepen.

Het alleen zijn en samen alleen zijn zonder paarden hebben we dus ook meteen aangepakt de afgelopen twee jaar, maar nu zijn we op een punt dat ik dat verder wil trainen met trailer erbij. Je kunt namelijk wandelen en alleen op stal zetten tot je een ons weegt, maar of hij ook braaf alleen staat op een trailer weet je pas als je dat daadwerkelijk net een trailer probeert.
Alleen is het punt van dit topic dat ik zelf geen trainers kon vinden die dit specifieke probleem met hun eigen trailer wilden trainen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-17 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:40

xyzutu2 schreef:
Alleen is het punt van dit topic dat ik zelf geen trainers kon vinden die dit specifieke probleem met hun eigen trailer wilden trainen.

Koper schreef:
Dan is een trailer ergens huren misschien een haalbare optie?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:43

Heb je dan wel een trailer nodig om het te oefenen? Kun je dit ook in een stand oefenen waar geen andere paarden staan. Of een vierkantje bouwen van springmateriaal in de paddock en dan oefenen. Ik denk dat hij dan ook flipt, als hij alleen moet blijven en geen andere paarden kan zien. Alleen dan kan er minder veel gebeuren omdat het springmateriaal om kan vallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:49

Annemarie heeft een grote trailer waar ze alle schotten uit kunnen halen en paard er los in kunnen laten staan. Ik heb zo op cursus bij haar een paard getraind die een normale trailer compleet af brak en ook verlatingsangst had. Toen zijn we stapvoets gaan rijden en zodra hij begon te stuiteren op de rem getrapt. Na dat een paar keer gedaan te hebben werd hij beduidend rustiger. Probleem is er uiteindelijk uit getraind en de eigenaren werd geadviseerd een grotere trailer te kopen. Hij bleek nl voorheen in een te kleine trailer te zijn gepropt met zn 1.75 schofthoogte en raakte toen in paniek.