Paard slaat hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femmielove

Paard slaat hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:09

Hoihoi,

Mijn paard is erg benauwt van de hoefsmid daarom gaat hij de hoefsmid slaan om ‘dood’ te slaan.. (iedereen kan aan zijn hoeven komen krabben geen probleem behalve de smid).

Kent iemand een middel dat hem rustig kan houden ?

Voorheen werd hij verdooft maar aangezien de DA steeds te laten komen om hem te verdoven word nogal een duurt bedoeling.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

P.s.

Het is alleen mogenlijk om hem zelf vast te houden we kunnen hem niet vastzetten omdat hij op een weiland staan. (Gaat om een E-pony)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:11

Wat moet er gebeuren vijlen of ijzers.

Indien vijlen. Kijk of je zelf kan leren hoe het moet.

Kabayo

Re: Paard slaat hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:13

Heb je een mannelijke smid?

Dan zou ik eens een vrouwelijke smid vragen. Kan je vader/broer/vriend/stalbaas/oom/opa enz wel aan zijn voeten komen?

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:17

Misschien een andere smid proberen?

Een vrouwelijke smid kan voor sommige paarden inderdaad ook een groot verschil maken.

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:23

Dit maakt niet uit hebben we al geprobeert.
Vandaar dat ik vraag naar een kalmeringsmiddel die je gewoon ergens kan bestelen/ halen

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:25

quera schreef:

Ivm dat ik veel buitenrij zit ik te denken om hem op ijzers te zetten maar dit ga ik nog overlegge met de desbetreffende smid

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:27

Waarom ga je niet een cursus doen. Paardnatuurlijk bied een prima cursus aan voor basis onderonderhoud en ipv ijzers kun je hoefschoenen gebruiken.
Probleem opgelost.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:28

Mijn paard doet ook precies het zelfde probeerd de hoefsmid ook loeihard te slaan..
Die van mij doet altijd een zacht halstertouw om het been laat haar uitrappen en als ze het been weer wat ontspant pakt hij deze op aan de hoef en vijlt er zo wat af.
Die van mij word alleen gevijlt staat 'nog' niet op ijzers is van de zomer wel de bedoeling..

Ik heb welleens Confidence Eq gebruikt haalde het scherpe randje er wel van af.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:29

Vraag de da anders om tranqugell, dat geef je net als een wormspuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:31

Christiene schreef:

Dit werkte bij mijn doodsbange tinker heel goed!
Plus bij een doodsbange pony bij scheren.

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:32

AmyPony schreef:
Christiene schreef:

Dit werkte bij mijn doodsbange tinker heel goed!
Plus bij een doodsbange pony bij scheren.

Ik ga het even na vragen bedankt ☺️

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:32

Tranquigel zou misschien wel een oplossing kunnen zijn?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 01:04

Een verdoving geven werkt natuurlijk altijd, ik ben zelf ook hoefsmid en ik heb het zelf ooit ook wel gebruikt omdat het anders idd ook te gevaarlijk was.
Maar ik ga er wel van uit dat ieder paard , dus ook jouw paard braaf kan leren zijn voetjes te geven in vol vertrouwen, en dus niet meer zal trappen als er voldoende werk en tijd wordt gestoken in een goede en degelijke belering, als dit paard nu naar de smid trapt dan is er zeer zeker een fout gemaakt bij het leerproces dat het paard in zijn leven doorlopen heeft. Kan dit opgelost worden , Jaaaaa zeer zeker wel, en eens het paard dit geleerd heeft, dan is er helemaal geen verdoving meer nodig, en dat zou dus eigenlijk toch wel de beste optie zijn hé. 100*/* zeker.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 01:10

Mijn schatje vind dierenartsen niet leuk.
Een dierenarts mag ook niet even in zijn mond kijken om zijn gebit te checken.
Hier bleek de oplossing om zelf alleen te controleren, ik mag wel de klem erin doen en alles bekijken.
Bekappen doe ik overigens zelf, als je paard voor jou niet bang is is dat wel de moeite om te leren.
Mijn monster is een steigeraar bij de dierenarts, maar bij mij is hij zo mak als een lammetje.
Oefenen met een gebruikte rasp en een hoefbokje, is dat al geprobeerd?
Er is geen sedatie meer zonder recept trouwens.
Voorheen Sedalin, relaquine en tranquigel nog, zelfde stof alle drie maar dat moet nu via de dierenarts.
Domosedan kan ook met pasta/gel, maar dat moet echt onder de tong om te werken zegt men.
Nadeeltje van domosedan is dat het voor ons dodelijk is trouwens.
Dus als je erg op jezelf morst is vlot handen wassen enzo wijs, of gewoon handschoenen aan.
Ik geef voor de dierenarts komt domosedan of tranquigel.
Wisselt welke, maar mijne vind ik met tranquigel minder heftig erdoor breken als met domosedan als het gebeurt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:02

Mijn merrie was ook als de dood voor hoeven optillen, een hoefsmid was al helemaal onmogelijk. Ik ben met een clicker aan de slag gegaan. Eerst benen aanraken, en steeds verder tot ik ze op kon tillen en weer neer kon zetten. Daarna begonnen met de hoef te borstelen en uiteindelijk kunnen krabben. Achter sloeg ze ook, daar heb ik een touw voor gebruikt. De eerste 3 keer hebben we haar een volle spuit tranquigel gegeven (gekocht bij dierenwinkel)(ze is ruim 700kg) en daarna steeds minderen. Uiteindelijk is ze 3 weken geleden voor het eerst zonder sedatie bekapt. *\o/* tranquigel zorgt er wel voor dat ze alles bewust meemaken maar niet kunnen vluchten, dit kan voor sommige paarden juist een trauma in de hand werken. Bij mijn merrie niet, die heeft geleerd dat er niets is om bang voor te zijn. Tranquigel is dus een optie maar bekijk wel even of dat voor die van jouw ook een goed idee is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:19

En even een praam op? Had je dat al geprobeerd toevallig? Hoef je niet met tranquigel aan de slag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 03:17

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat verdoving NIET altijd werkt. Zeker als het om angst gaat.

Mijn paardje is de eerste keer verdoofd met domosedan, een zware verdovingspasta (voor 30€ bij dierenarts te verkrijgen) maar hij werd totaal niet kalm.
Tweede keer in het bloed gesedeerd, was rustig tot de smid de hoef op de blok zette om af te werken... gevolg een paard dat zich lostrok en naar het andere eind van de wei rende. Dit bleef herhalen zodra de smid hem benaderde. Praam erbij hielp niet. Andere veearts laten komen (tegen mijn zin) die heeft nog een heel aantal keer gesedeerd (grote overdosis voor paarden tot 1000kg) maar het heeft allemaal niks uitgehaald. Met moeite heeft de smid de twee voorste hoeven kunnen doen.

Na deze negatieve ervaringen een andere smid gezocht. Deze nam tijd om het paard te leren kennen. Is eerste keer bij deze smid weer domosedan pasta gebruikt, succesvol 2 voorste hoeven maar wel nog erg gespannen. Bij aanraken van achterhoeven geen probleem tot de smid ze wou optillen toen schoot paard weer los. Deze smid heeft hem verder niet meer opgejaagd maar is ook pas vertrokken toen paard weer kalm naast ons stond.

Tweede keer bij deze smid geen verdoving gebruikt en zijn er 3 hoeven succesvol bekapt, vierde hoef was rechtsachter (rechts = meest angstige kant) deze hoef is "bekapt" doordat ik de hoef zelf omhoog hield. Moest wel want het verschil tussen beide achtervoetjes was anders te groot voor de gewrichten en stand.

Sindsdien doe ik ze zelf. En in januari komt de smid ze nakijken of het allemaal nog goed staat.

Mijn punt: andere smid kan véél helpen. Zolang die smid begrip heeft en vertrouwen naar het paard overbrengt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 08:42

Wat ik me altijd afvraag als je verdovingspasta gebruikt, dan komt een deel in de mest weer naar buiten. Hoe voorkom je dat dieren die de mest eten dit binnen krijgen, zoals stalhonden maar ook vogels. Zeker een paard dat op de wei gehouden wordt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 08:55

Lobke1998 schreef:
Tranquigel zou misschien wel een oplossing kunnen zijn?

Tranquigel idd, je zou het mogelijk nog online kunnen verkrijgen of in de locale ruitershop. Vanaf 1 jan mag enkel de da het nog aan je verkopen.

Kan de hoefsmid wel normaal bij het paard in de buurt komen wanneer die niet bekapt hoeft te worden?
Hier kwam de hoefsmid buiten de bekapmomenten even langs (als hij andere paarden op stal deed) om hem een aai en een wortel of zo te geven, zo stond de smid niet meer gelijk aan enkel bekappen.
Maar wij hebben ook nog nooit een zo erg probleem gehad dat het paard verdoving nodig had, wel dat tijdens het beslaan er ruim een kilo biks inging om hem rustig te houden. :') Ook dat kon afgebouwd worden naar helemaal geen eten meer tijdens het beslaan.

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:10

Misschien heeft hij pijn? Of moeite om op zijn andere benen te staan?
Mijn paard heeft ook een tijd 'vervelend' gedaan (anders dan jou paard uiteraard) maar hij vond het gewoon lastig om zijn been lang op te tillen. Hij zat ook erg vast in zijn bekken/rug.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:22

Clickertraining is al genoemd. Mooie manier om je paard positief te belonen op het moment dat hij doet wat gevraagd wordt (stil staan)
Heb je de plakband methode ook al geprobeerd, was van het jaar zon hype? Geen idee of het ook echt werkt maar dan is je paard even gefocussed op wat anders?

quintyy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:13

Ik zou als ik jou was naar de oorzaak van het probleem kijken voordat je het oplost met middeltjes. Uiteindelijk heb je daar meer aan

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:28

Cowgirl schreef:
Waarom ga je niet een cursus doen. Paardnatuurlijk bied een prima cursus aan voor basis onderonderhoud en ipv ijzers kun je hoefschoenen gebruiken.
Probleem opgelost.

quera schreef:

Hier zou ik dus nooit aan beginnen :n
Het even leren van het vijlen van hoeven is waar heel veel ellende begint. Het correct vijlen/bekappen van paarden vraagt een gedegen opleiding, en is niet even te leren. Ook niet in een cursus.
Die cursussen zijn leuk voor de mensen die ze geven om hun zakken te vullen, maar niet voor de paarden die later met een scheve ( maar op natuurlijke manier >;) ) stand, de rest van het lichaam langzaamaan ook scheef en stuk gaan lopen.
Niet zelf aan beginnen is mijn advies dus...

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:41

Zelf zo n paard bijhouden in overleg met de hoefsmit is goed te doen. Problemen komen als je het zelf doet en niemand het nakijkt. Je veranderd steeds je norm en wordt blind voor een fout. En sommige paarden blijven gevaarlijk slaan.
Hier heb ik er ook een, die is maar een keer beslagen toen ik haar vasthield en de smid het ijzer er onder sloeg. Momenteel loopt ze zonder ijzers.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:58

Zelfde probleem. Ik gebruik domosedan om mijn paard te sederen.

Let wel; domosedan is aan verschillende voorwaarden verbonden wil het goed inwerken.

* onder de tong spuiten
* paard dient rustig te zijn wanneer je het middel geeft
* paard met rust laten en op een rustige plaatst laten inwerken
* paard mag niets eten en drinken tijdens het inwerken (tot na totale uitwerking van het middel)