Merrie zwiept met staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyaravangent

Merrie zwiept met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 12:57

ik heb hier nog nooit iets geplaats maar heb wel een dringende vraag.

ik heb nog niet zo heel lang een merrie gekocht van 5 jaar.
is nog niet goed dressuur matig door gereden.

tijdens het rijden zwiept ze de hele tijd met haar staart, is echt geen seconde stil.
tijden het longeren zwiept ze niet.
heb haar rug al laten na kijken, haar bekken, en haar zadel is op maat gemaakt dus kan het ook niet zijn.

iemand tips?

Anoniem

Re: Merrie zwiept met staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:01

Ook een op maat gemaakt zadel kan ongemakken veroorzaken, je zou met een drukpuntmat kunnen controleren of het zadel nog steeds past.
Maar het zwiepen kan ook komen van andere ongemakken. Hoe is haar gebit? Met wat voor een bit rijd je? Hoe ben je zelf in de hand? Hoe doet ze het bitloos?

Kyaravangent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 13:04

Shanna,
ik rij met een dubbel gebroken, heb meerdere bitten uit geprobeerd.
heb ook tijd met gelpad gereden en toen deed ze het ook

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:09

Mijn merrie doet het onder het zadel tijdens losrijden en bij moeilijkere oefeningen die ze nog niet helemaal onder de knie heeft, ook als ze niet lekker aan het been is. Vorm van protest.
Hier word het minder / stopt het naar mate ze losser word. Misschien ook daar eens op letten?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:10

Mijn merrie zwiept ook met de staart als ik haar niet over de rug rijd. (van tevoren ook goed na laten kijken natuurlijk voordat ik deze manier probeerde)
Ze doet het dus alleen niet als ik haar echt laag en rond rij (mét goede reactie op been geven en actief achterbeen), ik vind dat altijd zo cru uit zien, maar ze loopt echt beduidend beter (meer bodem in galop, ruimere draf en stap, en ze zwiept bijna niet meer met de staart)
Ik ben nu bezig met het omhoog stellen, want zo loopt ze uit zichzelf het fijnst, maar zonder lichaamsgebruik. We zijn dus hard aan het werk om haar steeds meer omhoog in te stellen waarbij ze haar lijf ook echt goed gebruikt.
Inderdaad (wat hierboven ook geschreven wordt), bij het rijden van moeilijke/nieuwe oefeningen zwiept ze ook meer.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 20-12-17 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:11

Kyaravangent schreef:
Shanna,
ik rij met een dubbel gebroken, heb meerdere bitten uit geprobeerd.
heb ook tijd met gelpad gereden en toen deed ze het ook

Ik bedoel meer zo'n digitaal drukpunten-pad om te controleren of je zadel echt nog goed ligt.
http://www.countrymill.nl/zadelpasservi ... zadelmeten

Heb je haar ook al eens bitloos gereden? Hoe doet ze dat?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:15

Staartzwiepen duid op ongemak/pijn/stress. Tijdens het longeren doet ze het niet dus moet het iets met het rijden te maken hebben. Ik zou alle lichamelijke dingen proberen uit te sluiten, heb je al in de richting van een maagzweer gedacht? Is het erger als je been geeft?
Ik zou dit heel serieus nemen, voortdurend staartzwiepen betekend voortdurend ongemak!

Je ziet ook wel paarden die af en toe zwiepen, als ze iets moeilijk vinden bijvoorbeeld, dan is het duidelijk dat het aan het gevraagde ligt. Voortdurend staartzwiepen vind ik daarom een ernstig signaal er is constant iets mis...

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:26

Ik geloof niet dat het altijd protest of pijn is, die van mij doet het met rijden ook. De ene keer erger als de andere keer. En wanneer ze het springparcours in gaat helemaal veel, aangezien ze dan hoteldebotel enthousiast wordt. :) #het blijven merries met eierstokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:29

Rij je met sporen?
Op bokt worden regelmatig filmpjes geplaatst van ruiters die elke keer dat ze de spoor in de ribben van het paard duwen, of het nou voor een zijgang of een hogeschooloefening is een staartzwiep als beloning krijgen naar de kant waar ze been gaven. Als je een onrustig been hebt en sporen draagt kan dat voor een gevoelig paard heel erg vervelend zijn.

Bij merries hoor je ook wel eens dat het lichamelijk is, bijvoorbeeld als ze iets met de baarmoeder/eierstokken hebben (maar de nieren zijn bijvoorbeeld ook vaak een oorzaak) waardoor ze het ruitergewicht niet goed kunnen dragen.

Kyaravangent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:15

Shanna,
Bid loos rijden is denk ik geen succes, ze rend vaak weg tijdens het rijden

Kyaravangent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:16

xyzutu2 schreef:
Rij je met sporen?
Op bokt worden regelmatig filmpjes geplaatst van ruiters die elke keer dat ze de spoor in de ribben van het paard duwen, of het nou voor een zijgang of een hogeschooloefening is een staartzwiep als beloning krijgen naar de kant waar ze been gaven. Als je een onrustig been hebt en sporen draagt kan dat voor een gevoelig paard heel erg vervelend zijn.

Bij merries hoor je ook wel eens dat het lichamelijk is, bijvoorbeeld als ze iets met de baarmoeder/eierstokken hebben (maar de nieren zijn bijvoorbeeld ook vaak een oorzaak) waardoor ze het ruitergewicht niet goed kunnen dragen.

Ik rij zonder sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:19

Zwiept ze met haar staart vanaf het moment dat je erop zit, ongeacht wat je van haar vraagt? Want dan klinkt het echt als iets lichamelijks.
Zwiept ze bijvoorbeeld ook als jij gewoon ontspannen op haar zit, eventueel zelfs met de voeten uit de beugels om alle spanning te vermijden terwijl iemand anders haar aan de hand door de bak laat wandelen?

Kyaravangent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:22

xyzutu2 schreef:
Zwiept ze met haar staart vanaf het moment dat je erop zit, ongeacht wat je van haar vraagt? Want dan klinkt het echt als iets lichamelijks.
Zwiept ze bijvoorbeeld ook als jij gewoon ontspannen op haar zit, eventueel zelfs met de voeten uit de beugels om alle spanning te vermijden terwijl iemand anders haar aan de hand door de bak laat wandelen?

Nee dan niet , maar zodra ik de teugels op pak of aan draaf dan zwiept ze weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:32

Hmm, dat klinkt dan toch als een soort teugelkreupel zijn, maar dan op een andere manier geuit. Dat kun je eigenlijk alleen maar oplossen met een instructeur die heel kritisch is op elke vorm van druk die de ruiter geeft en ook op de houding die het paard aanneemt. Die twee dingen samen (teveel druk/hulpen van de ruiter + verkeerde houding en lichaamsgebruik van het paard) zorgen namelijk voor teugelkreupelheid.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:40

Ik vind dat staart zwiepen een typisch "merrie gedrag". Bij ruinen en hengsten zie ik het bijna nooit. Ik denk dat het vaker iets hormonaals is dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Merries zijn nou eenmaal eerder gepikeerd dan ruinen/hengsten als ze iets "moeten"...Mijn merrie is net zo. Het ene moment is de staart super rustig en de volgende keer als ik hetzelfde vraag is madam gepikeerd en hoor ik haar staart overuren draaien :')

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:30

Als ze (ook) weg rent lijkt het mij een rijtechnisch probleem. Misschien een ervaren instructrice o.i.d. erop zetten en kijken of ze het nog steeds doet.

Kyaravangent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 15:52

borstnoot schreef:
Als ze (ook) weg rent lijkt het mij een rijtechnisch probleem. Misschien een ervaren instructrice o.i.d. erop zetten en kijken of ze het nog steeds doet.

Het is geen rij technisch probleem, doet ze ook bij andere

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:44

Ik zou toch lichamelijk ongemak proberen uit te sluiten , wie heeft de rug en het bekken gecontroleerd ?
En wat bedoel je met wegrennen als je erop zit ?

Zelf ben ik van mening dat constant staart zwiepen te maken heeft met pijn en ongemak ..
Het wegrennen onder de man zou daar ook goed bij kunnen passen .

Zou je adviseren om de bovenlijn op de foto te zetten.

Mijn merrie deed het namelijk ook , heb haar hele bovenlijn op de foto laten zetten.. forse halsartrose en kissingspines met sclerose onder de plek van het zadel ..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:59

Foto's van de rug nek zou je eventueel nog kunnen doen ivm kissing spinnens

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:59

Zwiepen van de staart moet je wel in combinatie met het orenspel en uitdrukking van het paard zien. Er zijn paarden, toch meestal wel merries voor zover ik ze ken, die met de staart zwiepen maar ook ontspanning laten zien. Dan hoeft het geen uitdrukking van pijn of spanning te zijn. Het wegrennen, ook met anderen, kan echt wel een rijkunstig probleem zijn, maar dan zou je een deskundig iemand dat moeten laten beoordelen. Medische problemen moeten natuurlijk wel uitgesloten worden.

Liesjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:16

Longeer je soms met tuig om? Het hoeft namelijk niet altijd aan het zadel te liggen.
Loopt ze tijdens het rijden ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:30

Ik heb ook een zwiepende merrie gehad. Meestal is het dominantie. Dit vermoed ik bij jouw paard ook.

Je kan er niets aan doen, lekker laten gaan en zorgen dat je boven haar blijft staan in rang.

Katrienb1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:56

Hallo

hopelijk stoort het niet dat ik mijn bericht hieronder zet.

Ik ben een merrie gaat testen om te kopen (bwp 9 jaar).

Haar carrière: ze heeft eerst jumping gedaan (1.20 meter), daarna twee jaar in de koets gelopen en toen gekocht door een meisje van 9 jaar dat er niet mee kan rijden.

Ze moest weg van de eigenaar van de koets omdat ze ook constant met haar staart zwiepte.

In de stal en bij het opzadelen was ze enorm braaf. Bij het longeren ook.

Maar bij het rijden was ze constant met haar staart aan het zwiepen en begon ze na een tijdje ook te steigeren en te bokken (niet hard, maar ze stopte er niet mee).

Ik had ook de indruk dat het zadel niet goed paste.

Nu weet ik niet of dit een gedragsprobleem is of ze misschien ergens pijn heeft?

Het is in elk geval geen goede basis om een paard te kopen. Wel jammer want ze stond me echt wel aan ..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:12

Ik heb ook een merrie die constant met haar staart zwaait. Ik heb mezelf erbij neergelegd, merrie is van kop tot staart op de foto geweest en nergens last van.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:29

Bij mijn merries is dat echt een hormonaal merriedingetje. PMS. Je kunt dan ook een knal naar je been krijgen of een gil, als je te veel been geeft. Met name bij een nieuwe moeilijke oefening wordt er veel staartgezwiept. 's Winters loopt de hengstigheid terug en ook het staartzwiepen.