Ik kwam er laatst (heel slim) achter dat het selecteren voor het regiokampioenschap in iedere regio anders werkt.
Bijvoorbeeld: bij ons in Limburg moet je verplicht 2 / 3 selectiewedstrijden rijden (hangt er vanaf hoeveel er georganiseerd worden in de kring).
Wanneer je 1e wordt krijg je 1 punt, 2e 2 punten etc. (dus het gereden percentage of WP heeft er niets mee te maken.) Wanneer je meer dan het verplichte aantal wedstrijden rijdt, tellen de twee/drie best gereden wedstrijden. Dus word je 1e en 3e, dan heb je 4 punten.
Op deze manier wordt een klassement op gesteld en daarna wordt er een verdeelsleutel op gemaakt. (vooral in het indoorseizoen is deze best pittig)
Uiteindelijk mogen bijvoorbeeld de 1e 5 of 10 personen uit een bepaalde kring mee doen. Het hangt er vanaf hoeveel starts er in je kring zijn geweest tegenover de twee andere kringen.
Maaaar ik heb dus gelezen dat het in Noord-Holland heel anders werkt, namelijk dat je óf 3 keer een bepaald percentage gereden moet hebben, óf 1 keer een hoger percentage. Iedereen mag (zoals ik gelezen heb) naar de regiokampioenschappen wanneer je aan deze eisen voldoet.
Nu vraag ik me af: zijn er nog meer verschillende selectieprocedures?