opnieuw 'opvoeden'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne_loves

opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 23:51

Hey!
Ik ben net lid geworden van bokt.
En ja, ik heb gelijk een best belangrijke vraag
Ik ben erg fout bezig geweest, ik heb namelijk een tijdje niet veel met mijn pony gedaan. Nu luistert hij vrijwel niet naar me, en staat niet stil bij poetsen. Hij is ook flink sterk maar ik hoop dat jullie tips hebben :j
Ik begrijp het volkomen als er reactie komt op mijn fout van afgelopen tijd

Groetjes❤

tamary

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 02:47

Mijn ervaring is dat er dan ook een stuk basis mist, ik doe hier ook wel eens maanden weinig met de pony's, maar in de dagelijkse omgang zitten genoeg kleine dingetjes om die manieren bij te houden. Het is meer een kwestie van hoe je met pony omgaat gewoon als je er bent en niet enkel die X minuten dat je bv in de bak aan het trainen bent/les krijgt. Het zit meer in bv pony die netjes opzij gaat als jij er door wil, aan zich laat prutsen omdat je iets raars ziet zitten waar je even naar wil kijken, blijft staan als ik er even een leeg hooinet opleg, niet gaat stressen als er iets over hem heen gegooid wordt, enz. Dat alles heeft buiten het ooit bijgebracht hebben ervan in een paar lessen veel meer met jouw houding te maken dan met hoeveel/vaak je specifiek ergens op traint. Ga er maar van uit dat als jij bij je paard bent dat je dan traint, kom je iets tegen, los het dan meteen op (kan vrij simpel als de basis klopt), laat het schieten en je hebt vrij rap een lompe lastpak van je super pony gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 02:55

Ik denk dat iedereen wel eens zo'n periode heeft. Het is nu dan ook een kwestie van geduld, structuur (veel tijd er in steken) en consequent blijven. Dan komt het vanzelf wel weer terug.
Hoe oud is je pony en wat voor ras? Het kan ook zijn dat hij flink aan het puberen is.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 07:48

Cayenne schreef:
Ik denk dat iedereen wel eens zo'n periode heeft. Het is nu dan ook een kwestie van geduld, structuur (veel tijd er in steken) en consequent blijven. Dan komt het vanzelf wel weer terug.
Hoe oud is je pony en wat voor ras? Het kan ook zijn dat hij flink aan het puberen is.

4 jaar. Kruising van shetlander en welsh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 07:51

Op 4jarige leeftijd was mijn pony een heks eerste klas! Blijf consequent, dan leert je pony vanzelf dat er met jou niet te sollen valt. Nu die van mij 6 is is het een heerlijke pony om mee te werken :-)

Britta31
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:09

Toen mijn oude dame van toen 28 bij ons kwam heb ik haar te vrij gelaten.Ik dacht ze heeft altijd hard gewerkt op de manege laat haar maar lekker haar gang gaan.Binnen een maand een draak van een pony.Onze dochters vonden haar eng.Ik heb hulp gezocht van iemand met verstand van paarden en zij heeft ons geleerd weer naar elkaar te luisteren en ik heb pony opvoedles gehad.Het duurde even maar alles is goed gekomen.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:20

Echt de puber leeftijd en ook nog shet erin, als er een eigenzinnig ras is dan is dat het wel. Probeer niet stil te blijven staan bij wat jij fout denkt te hebben gedaan (op die leeftijd is het eigenlijk juist mooi dat er even weinig mee gedaan is, kon hij nog mooi even ongestoord verder groeien zowel lichmaelijk als geestelijk) maar ga lekker met hem aan het werk, een fijn raamwerk vind je in de parelli 7 games. Daarover is op internet en youtube veel te vinden. Daar krijg je fijne respectvolle ponies van. Een lesje op je op weg te helpen kan trouwens wel een nuttig zijn. Heb je al eens gezocht naar grondwerk trainers in je buurt?

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 17:16

troi schreef:
Echt de puber leeftijd en ook nog shet erin, als er een eigenzinnig ras is dan is dat het wel. Probeer niet stil te blijven staan bij wat jij fout denkt te hebben gedaan (op die leeftijd is het eigenlijk juist mooi dat er even weinig mee gedaan is, kon hij nog mooi even ongestoord verder groeien zowel lichmaelijk als geestelijk) maar ga lekker met hem aan het werk, een fijn raamwerk vind je in de parelli 7 games. Daarover is op internet en youtube veel te vinden. Daar krijg je fijne respectvolle ponies van. Een lesje op je op weg te helpen kan trouwens wel een nuttig zijn. Heb je al eens gezocht naar grondwerk trainers in je buurt?

Er zijn niet echt trainers bij mij in de buurt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:29

lianne_loves schreef:
troi schreef:

Er zijn niet echt trainers bij mij in de buurt

Welke omgeving ongeveer? Wie weet zijn er hier mensen die wel meer weten :)

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 19:23

Welke omgeving ongeveer? Wie weet zijn er hier mensen die wel meer weten :)[/quote]

Provincie Utrecht

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:38

lianne_loves schreef:
Welke omgeving ongeveer? Wie weet zijn er hier mensen die wel meer weten :)

Provincie Utrecht[/quote]

Zat instructeurs daar! Gewoon even zoeken. Op bijv natural horsemanship / grondwerk of western .

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:44

Oeh, dat is wel een pony met karakter, en dan ook echt de puber leeftijd :)

Buiten instructeurs zoeken, en consequent blijven, kun je filmjes opzoeken van trainers. Je leert er altijd weer van!

Niet stilstaan met poetsen is niet super vreemd- veel jong grut wil liever iets anders doen dan stom stilstaan ;p

Soms helpt het eerst te longeren, dan is in ieder geval de eerste energie er al uit

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:33

khirshanta schreef:
Oeh, dat is wel een pony met karakter, en dan ook echt de puber leeftijd :)

Buiten instructeurs zoeken, en consequent blijven, kun je filmjes opzoeken van trainers. Je leert er altijd weer van!

Niet stilstaan met poetsen is niet super vreemd- veel jong grut wil liever iets anders doen dan stom stilstaan ;p

Ik heb geen bak. In februari krijg k een paddock. Maar op het erf werkt het niet want dan rukt hij los.. En hoe heten bijv paar van die trainers op youtube?

Soms helpt het eerst te longeren, dan is in ieder geval de eerste energie er al uit

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:34

Super fijne reacties!

Nog een vraagje: Is het erg als hij swinters niet op de wei komt? Het is daar erg modderig en hij zakt daar weg

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:40

lianne_loves schreef:
Super fijne reacties!

Nog een vraagje: Is het erg als hij swinters niet op de wei komt? Het is daar erg modderig en hij zakt daar weg

Komt hij wel buiten?
Wei is niet noodzakelijk, maar een paar uur op de paddock eigenlijk wel.
Zeker als je dat niet doet is het logischd at hij erg druk wordt, hij moet wat met z'n energie :)

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:05

LoveBodin schreef:
lianne_loves schreef:
Super fijne reacties!

Komt hij wel buiten?
Wei is niet noodzakelijk, maar een paar uur op de paddock eigenlijk wel.
Zeker als je dat niet doet is het logischd at hij erg druk wordt, hij moet wat met z'n energie :)

Zoals k zei. Grotere paddock krijg ik pas in februari.. :(

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:07

De hele dag op stal staan zorgt idd voor flink gefrustreerde ponies..

Ik zou dan tot je paddock klaar is een stuk weiland afzetten en hem erop laten, liever tijdelijk een uur of 8 op de modder dan enorme frustratie..

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:10

troi schreef:
De hele dag op stal staan zorgt idd voor flink gefrustreerde ponies..

Ik zou dan tot je paddock klaar is een stuk weiland afzetten en hem erop laten, liever tijdelijk een uur of 8 op de modder dan enorme frustratie..

Hij komt wel elke dag op een tijdelijke paddock maar dat s niet heel groot. En als k hem op de modder zet, is het weiland somers toch verpest?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:12

Of misschien heb je mogelijkheid met hem te fietsen, een uurtje of twee? (liefst natuurlijk veel meer buiten, en gewoon lekker kunnen rennen).

edit: stuk weggehaald aangezien de pony dagelijks buiten komt.

Het kan goed zijn dat dit voor een groot gedeelte het gedrag veroorzaakt, als het maar een uurtje of twee is en de paddock klein is.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:13

khirshanta schreef:
Of misschien heb je mogelijkheid met hem te fietsen, een uurtje of twee? (liefst natuurlijk veel meer buiten, en gewoon lekker kunnen rennen).

Voor zo'n jonge pony is het enorm frustrerend binnen te staan. Voor elk paard eigenlijk wel.

Probeer je in te denken dat jij dag in dag uit op je slaapkamer opgesloten wordt, zonder tv, telefoon of computer. Daar zou jij waarschijnlijk ook niet blij van worden.

Het kan goed zijn dat dit voor een groot gedeelte het gedrag veroorzaakt

Je hebt gelijk..
Fietsen zit er niet in dan wordt ik gelijk van mn fiets gesleurd haha.
Ik ga het er overhebben met me ouders :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:18

ik had mijn tekst aangepast, aangezien je al had aangegeven dat je pony elke dag buiten komt.

Hoe meer, hoe beter natuurlijk, maar als het even volhouden is tot februari zal dat gewoon even moeten :)

Stukjes wandelen? Longeren?

En streng zijn, en consequent.... :)

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:24

khirshanta schreef:
ik had mijn tekst aangepast, aangezien je al had aangegeven dat je pony elke dag buiten komt.

Hoe meer, hoe beter natuurlijk, maar als het even volhouden is tot februari zal dat gewoon even moeten :)

Stukjes wandelen? Longeren?

En streng zijn, en consequent.... :)

Ik heb net me meder gevraagd. En opzich kan ik mijn pony elke dag paar uurtjes buiten zetten ookal is het er erg modderig. En dan kan ik hem eventueel ook daar longeren. Bedankt voor je hulp!! ❤

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:25

graag gedaan hoor! Succes :)

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:25

Heeft iemand tips over de basis van de "opvoeding" welke dingen moet mijn pony gewoon kunnen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:33

netjes meelopen, zich laten poetsen (een kwartiertje redelijk ok stilstaan moet te doen zijn), en zich gewoon netjes gedragen. Niet opdringerig zijn, netjes wachten op eten, dat soort dingen.

Waar loop je nu tegenaan?